Gammal 2019-11-03, 16:49
Tony johansson

Curt L skrev: Det kostar att ligga på topp :)
Eller hur XD !
Curt L; skrev: då blir det A1 och större. Det är väl Epson och Canon som gäller:

https://www.scandinavianphoto.se/dat...ormatsskrivare
Var rädd för det ! jaja, jag spånar vidare. Tusen tack för all input !

// Tony.
Gammal 2019-11-03, 17:46
ebarile

Tony johansson skrev: Eller hur XD !Var rädd för det ! jaja, jag spånar vidare. Tusen tack för all input !

// Tony.
Tony!

Mot bakgrund av att jag pysslat med fotoutskrifter i cirka 20 år kan jag säga dig följande:

Med de önskemål du har (A2) är det som andra redan har nämnt de två skrivarna från Epson och Canon som är aktuella om du kräver "fotografisk kvalitet". Jag har mestadels använt större Epson-skrivare, men jag har också erfarenhet av Canon-skrivaren och den ger mycket fina resultat. Allt förstås under förutsättning att man använder rätt pappersprofiler och lär sig hela utskriftsproceduren ordentligt (det tar en stund, men är inte svårt). En fördel med Canon-skrivaren är att den är byggd på ett sätt som gör att det är lättare och mindre kostsamt att byta skrivarhuvudet om problem skulle uppstå. Problemet med att skrivaren "slammar igen" (clogging) är också mindre på Canon-skrivaren. Men i förlängningen är det naturligtvis så att skrivare i den här prisklassen och högre kräver att man använder dem kontinuerligt. Det handlar alltså om att man måste hantera en viss volym av utskrifter. Beträffande panoramautskrifter är det som du säger att papper på rulle krävs och då är det Epson som gäller (om man inte går upp ett steg bland Canon-skrivarna). Den nämnda Canon-skrivaren ska enligt Canons specifikationer klara att skriva ut 1,2 meter. Det gick inte när jag testade den, men de kanske har kommit med en uppdatering av skrivarens programvara? Om det fungerar med 1,2 meter måste du förstås köpa 17-tumspapper på rulle och klippa till det själv. Har man detta behov, eller behov att ofta skriva ut i A2-storlek är rullmatning att föredra. A2-papper på ark går att hantera, men papper på rullar är bättre. Notera att allt jag skrivit bygger på min praktiska erfarenhet. Andra kan ha andra åsikter, praktiska eller teoretiska.
Gammal 2019-11-03, 18:26
Gamle Svarten

Jag behöver också skaffa en ny skrivare.
Mina erfarenheter och kunskaper är inte så stora.
Kvalitetskraven är kanske inte de allra högsta, men det blir en del utskrivet, eftersom jag tycker om att se på utskrivna bilder.
Den lokala datorbutiken rekommenderade Epson Ecotank-skrivare. Det finns sådana gjorda för foto också.
Jag gillar tanken att fylla på färg, från flaska, istället för att köpa massa svindyra små plastbehållare. Bättre för miljön också.
Gör producenten mindre vinst på bläcket, får man räkna med högre pris på skrivaren, det är helt okey för mig.
Men, hur bra fungerar det i praktiken?
Den mest intressanta modellen heter ET-7750, eftersom den klarar A3.
Jag har läst och kollat lite på nätet, och det är en blandning av ris och ros.
Finns det någon här som har information eller synpunkter?
Gammal 2019-11-03, 18:58
Tony johansson

ebarile skrev: Tony!

Mot bakgrund av att jag pysslat med fotoutskrifter i cirka 20 år kan jag säga dig följande:

Med de önskemål du har (A2) är det som andra redan har nämnt de två skrivarna från Epson och Canon som är aktuella om du kräver "fotografisk kvalitet". Jag har mestadels använt större Epson-skrivare, men jag har också erfarenhet av Canon-skrivaren och den ger mycket fina resultat. Allt förstås under förutsättning att man använder rätt pappersprofiler och lär sig hela utskriftsproceduren ordentligt (det tar en stund, men är inte svårt). En fördel med Canon-skrivaren är att den är byggd på ett sätt som gör att det är lättare och mindre kostsamt att byta skrivarhuvudet om problem skulle uppstå. Problemet med att skrivaren "slammar igen" (clogging) är också mindre på Canon-skrivaren. Men i förlängningen är det naturligtvis så att skrivare i den här prisklassen och högre kräver att man använder dem kontinuerligt. Det handlar alltså om att man måste hantera en viss volym av utskrifter. Beträffande panoramautskrifter är det som du säger att papper på rulle krävs och då är det Epson som gäller (om man inte går upp ett steg bland Canon-skrivarna). Den nämnda Canon-skrivaren ska enligt Canons specifikationer klara att skriva ut 1,2 meter. Det gick inte när jag testade den, men de kanske har kommit med en uppdatering av skrivarens programvara? Om det fungerar med 1,2 meter måste du förstås köpa 17-tumspapper på rulle och klippa till det själv. Har man detta behov, eller behov att ofta skriva ut i A2-storlek är rullmatning att föredra. A2-papper på ark går att hantera, men papper på rullar är bättre. Notera att allt jag skrivit bygger på min praktiska erfarenhet. Andra kan ha andra åsikter, praktiska eller teoretiska.
Hej Enrico och tack för feedback !

I den mån det blir aktuellt med att införskaffa en skrivare, kommer det sannolikt att bli en Canon eller Epson, och utifrån vad du skriver, lutar det mer åt en Canon. Något behov (annat än "vill ha") av utskrifter av fotokvalité föreligger inte, men om man ändå har "investerat" så mycket pengar som jag gjort sedan jag återupptog detta med foto, ser jag inte att det är försvarligt att snåla på den sista länken i kedjan, i den mån det är/blir aktuellt att skriva ut själv.

När jag skrev att jag skulle spåna vidare, så var det inte för att hitta någon ersättare för en Canon eller Epson, utan snarare för att titta på en som har kapacitet att skriva ut på rulle. Jag hittade en sådan, till ett (nästan) överkomligt pris, men när du sedan skrev att Canonskrivaren klarar av utskrifter på 1,2 meter, då täcker det mitt behov med råge.

Det som däremot blir ett abet, är hur man skall hantera papper i den storleken och där kommer återigen en skrivare som har kapacitet att använda papper på rulle. Men, å andra sidan, jag skall inte tapetsera väggarna hemma med mina bilder, och det är enbart för husbehov som det är intressant att införskaffa en skrivare.

Vad det gäller att man måste skriva ut bilder kontinuerligt för att skrivarhuvudet inte skall slamma igen, då får jag lösa det med att skriva ut en bild i månaden av de få jag redan har som jag kan tänka mig hänga upp på väggen, och försöka att få till några fler som jag känner mig tillräckligt nöjd med, men det är väldigt svårt, av flera skäl.

Foto är "bara " ett sätt för mig att koppla av och naturligtvis gillar jag bilder (som tilltalar mig), men ack, så svårt det är att få till det :-(.

Men men, har jag köpt kamera och objektiv på (semi) proffsnivå och dator med tillhörande skärm (explicit för fotoredigering), känns det väldigt dumt att inte löpa linan ut, för jag har några bilder som jag skulle kunna tänka mig att hänga upp på väggen (efter att jag gjort ytterligare en noggrannare redigering av vart och en av dom).
Gammal 2019-11-03, 19:07
Tony johansson

Gamle Svarten skrev: Jag gillar tanken att fylla på färg, från flaska, istället för att köpa massa svindyra små plastbehållare.
Det är ju ett argument som tilltalar mig. Till den Canonskrivaren som omnämns ovan kostar varje behållare med färg (det är 12 stycken), ~ 529 svenska pesetas. Två uppsättningar, och du har betalat skrivaren en gång till XD.
Gammal 2019-11-03, 19:18
ebarile

Tony johansson skrev: Hej Enrico och tack för feedback !
Notera att 1,2 meter inte gick när jag testade Canon-skrivaren, men enligt specifikationer jag sett nyligen ska det tydligen fungera. Du kan till exempel kontrollera detta genom att kontakta Hubert ”Hubbe” Wojtyna på Molanders (molanders.se). Där kan du också köpa såväl Canons- som Epsons skrivare.

Beträffande problemet med "clogging" på Epson-skrivare så undviker jag det hyfsat genom att skriva ut en bild om dagen, eller varannan dag. En gång i månaden skulle kräva en rejäl rengöringsprocedur. För min del är problemet inte så stort eftersom jag också skriver ut bilder åt andra. Den dagen jag slutar med det blir det annorlunda.

För att vara lite "public service" ska jag förstås tillägga att det finns andra handlare än Molanders...
Gammal 2019-11-03, 19:37
Tony johansson

ebarile skrev: Notera att 1,2 meter inte gick när jag testade Canon-skrivaren, men enligt specifikationer jag sett nyligen ska det tydligen fungera.
Jodå, jag noterade det, såväl som att jag noterade att Canon vill göra gällande att det skall gå.
ebarile skrev: Du kan till exempel kontrollera detta genom att kontakta Hubert ”Hubbe” Wojtyna på Molanders (molanders.se). Där kan du också köpa såväl Canons- som Epsons skrivare.
Jo, jag känner till Molanders, men om dom inte har skivare till ett konkurrenskraftigt pris, blir det sannolikt SP jag handlar från (om inte från nätet). Detta för att jag handlat från SP tidigare och trivs med den butiken. Men med det sagt, innebär det inte att jag inte skulle trivas med Molanders, utan jag säger bara det att jag inte har någon erfarenhet av just nämnda Molanders.
ebarile skrev: Beträffande problemet med "clogging" på Epson-skrivare så undviker jag det hyfsat genom att skriva ut en bild om dagen, eller varannan dag. En gång i månaden skulle kräva en rejäl rengöringsprocedur. För min del är problemet inte så stort eftersom jag också skriver ut bilder åt andra. Den dagen jag slutar med det blir det annorlunda.
Huuuva, det låter dyrt. Bättre då att skriva ut "testbilder" än att lägga det vansinnigt dyra bläcket på rengöring. Du är proffs och jag är bara en simpel amatör som gillar kvalité. Skall jag hänga upp något på mina väggar (som jag själv har tagit) då får det verkligen vara värt det (i mina ögon), och då blir urvalet därefter... :-(.
Gammal 2019-11-03, 21:29
apersson850

Jag har inte haft intorkningsproblem med min Canon PRO-1 i alla fall. Den används ryckvis, men även om det gått någon månad skriver den snällt.
En omgång färg kostar 3000 ungefär. PRO-1000 har billigare färg.
De skrivare jag kommer i kontakt med på jobbet köper man färg till i dunkar eller tunnor.
Gammal 2019-11-03, 22:20
Tony johansson

apersson850 skrev: Jag har inte haft intorkningsproblem med min Canon PRO-1 i alla fall. Den används ryckvis, men även om det gått någon månad skriver den snällt.
De skrivare jag kommer i kontakt med på jobbet köper man färg till i dunkar eller tunnor.
Kan ju inte låta bli att undra över vad du sysslar med på jobbet, som förbrukar tunnor med färg !!
Gammal 2019-11-04, 10:23
snap01

apersson850 skrev: Jag har inte haft intorkningsproblem med min Canon PRO-1 i alla fall. Den används ryckvis, men även om det gått någon månad skriver den snällt.

Jag har alltid kört epson, flera storformatsskrivare o fått problem med ränder om man inte skriver ut ofta. Mängder med nozzelcheck.

Bara läsa på nätet hur alla ska (fixa) problemen med fönsterputs medel o nålar osv.
Vill du slippa det, köp
Canon pro 1000. Jag har kört min i snart 2 år, inte en rand trots att den stått en del. En komplett uppsättning bläck kostar ca 5000kr. Om jag jämförde det med storformatarens 11 patroner till ett pris på 1350 patronen så är det billigt. Om man räknar om priset till millimeter så är min canon bara 25% dyrare trots den inte är storformat.

Patronerna är (lagom) stora till canon PRO 1000 så priset blir helt ok.
Ang kvalitet så för länge sedan var epson bättre men canon är ifatt.
Jag vart tipsad om canon från kollega när min epson började krångla. Nu har jag aldrig behövt någon service/lagning på canon men epson briljerar inte på service delen. Svindyra oftast billigare att köpa en ny trots skrivaren kostade 35000kr.
Vill du slippa fönsterputsmedel eller nålar eller att skriva ut ofta/varje dag så rekommenderar jag canon PRO 1000.
En nackdel med canon är att den inte tar rullpapper men samtidigt så slipper du (platta) till akvarell papper. Men om du gillar att ptinta canvas Bilder så är rulle bättre för inmatningen med canvas ark är lite meckig men med lite trix så funkar det.
Gammal 2019-11-04, 10:53
apersson850

Tony johansson skrev: Kan ju inte låta bli att undra över vad du sysslar med på jobbet, som förbrukar tunnor med färg !!
Sånt här
Vanligtvis de mindre bröderna i T200-serien, dock. De är likadana, men har halva bredden, så de fixar "bara" sidådär 50 miljoner sidor i månaden.

Även Canon är inblandade i den här branschen, i och med att de köpte Océ, som tidigare köpte Siemens-Nixdorf, som var en uppenbar sammanslagning. Siemens i Poing var det andra företaget som kom ut med en höghastighetsskrivare, efter IBM (som numera ägs av Ricoh).
Installationen av en Canonskrivare av den här typen är knöligare än av en PRO-1000.
Canon Prostream
Gammal 2019-11-04, 11:12
Tony johansson

snap01 skrev: Vill du slippa fönsterputsmedel eller nålar eller att skriva ut ofta/varje dag så rekommenderar jag canon PRO 1000.
Ja, i den mån det blir aktuellt att skaffa en skrivare, lutar det åt en Canon, av nämnda anledning. Till saken hör att jag först måste ordna med problemet med en permanent lösning där jag kan sitta och redigera mina bilder under rätt ljusförhållandena och rätt färg på de omgivande väggarna. Fick tips om en lösning på detta igår, men jag är inte säker på att den lösningen passar mig. Helst skulle jag se att jag hade ett dedikerat rum för hobbyverksamhet, men om det skall gå att genomföra, måste jag skaffa en större lägenhet, och det tycker snålänningen i mig inte om.
snap01 skrev: Nackdel med canon är att den inte tar rullpapper
Jo, det är naturligtvis synd, men som jag förstått det, klarar den av papper upp till 1,2 meters längd, och de gånger jag skulle känna ett behov av att skriva ut en bild i den storleken, kan jag nog räkna på ena handens fingrar.
snap01 skrev: Men om du gillar att printa canvas Bilder så är rulle bättre för inmatningen med canvas ark är lite meckig men med lite trix så funkar det.
Till saken hör att detta med att skriva ut ö h t är ett helt nytt kapitel i mitt fotograferande, så jag tror att jag skulle bli väldigt glad om jag lyckades skriva ut en bild som jag känner mig nöjd med, bara på papper.

Med det sagt, blir alla diskussioner om andra material än just papper (att skriva ut på), som att famna i blindo, även om utskrifter på papper i praktiken innebär samma sak för mig, i detta nu. M a ord är diskussion om andra material än papper lönlöst i detta nu. Dessutom är ju val av papper i sig en hel vetenskap.

Men, jag leker med tanken att jag skall skicka in en bild för en liten utskrift till Crimson, bara för att få se hur min (a) bilder ser ut på papper s a s. Jag har en, som jag är nyfiken på att få se hur den ser ut, och en liten utskrift (från Crimson), lär inte kosta många kronor.
Gammal 2019-11-04, 11:22
snap01

Tony johansson skrev: Ja, i den mån det blir aktuellt att skaffa en skrivare, lutar det åt en Canon, av nämnda anledning. Till saken hör att jag först måste ordna med problemet med en permanent lösning där jag kan sitta och redigera mina bilder under rätt ljusförhållandena och rätt färg på de omgivande väggarna. Fick tips om en lösning på detta igår, men jag är inte säker på att den lösningen passar mig. Helst skulle jag se att jag hade ett dedikerat rum för hobbyverksamhet, men om det skall gå att genomföra, måste jag skaffa en större lägenhet, och det tycker snålänningen i mig inte om.Jo, det är naturligtvis synd, men som jag förstått det, klarar den av papper upp till 1,2 meters längd, och de gånger jag skulle känna ett behov av att skriva ut en bild i den storleken, kan jag nog räkna på ena handens fingrar.Till saken hör att detta med att skriva ut ö h t är ett helt nytt kapitel i mitt fotograferande, så jag tror att jag skulle bli väldigt glad om jag lyckades skriva ut en bild som jag känner mig nöjd med, bara på papper.

Med det sagt, blir alla diskussioner om andra material än just papper (att skriva ut på), som att famna i blindo, även om utskrifter på papper i praktiken innebär samma sak för mig, i detta nu. M a ord är diskussion om andra material än papper lönlöst i detta nu. Dessutom är ju val av papper i sig en hel vetenskap.

Men, jag leker med tanken att jag skall skicka in en bild för en liten utskrift till Crimson, bara för att få se hur min (a) bilder ser ut på papper s a s. Jag har en, som jag är nyfiken på att få se hur den ser ut, och en liten utskrift (från Crimson), lär inte kosta många kronor.
När jag körde epson hade jag ett dyrt rip program fån image print. Kostade 17500+ moms men fick perfekta profiler. Idag till canon kör jag pappers tillverkares profiler o haft hittat papper o profiler som stämmer bra. Köper du canon PRO 1000 hör av dig så kan du få tips om papper etc.
Gammal 2019-11-04, 12:06
Tony johansson

snap01 skrev: När jag körde epson hade jag ett dyrt rip program fån image print. Kostade 17500+ moms men fick perfekta profiler.
Det finns inte på kartan att jag skulle betala sådana pengar för profiler på hobbynivå
snap01 skrev: Idag till canon kör jag pappers tillverkares profiler o haft hittat papper o profiler som stämmer bra.
Ja, i den mån det blir aktuellt att skaffa en skrivare, kommer jag också att nöja mig med tillverkarens profiler, är övertygad om att det duger lååånga vägar för mina behov.
snap01 skrev: Köper du canon PRO 1000 hör av dig så kan du få tips om papper etc.
Tusen tack, det skall jag försöka komma ihåg (om jag inte glömmer bort det), det är långt mellan tanke och handling (för mig), när det gäller att köpa in dyra prylar för hobbyverksamhet. Jag lägger hellre mina pengar på annat, som att resa, t ex.
Gammal 2019-11-04, 12:54
snap01

Tony johansson skrev: Det finns inte på kartan att jag skulle betala sådana pengar för profiler på hobbynivå Ja, i den mån det blir aktuellt att skaffa en skrivare, kommer jag också att nöja mig med tillverkarens profiler, är övertygad om att det duger lååånga vägar för mina behov.
Tusen tack, det skall jag försöka komma ihåg (om jag inte glömmer bort det), det är långt mellan tanke och handling (för mig), när det gäller att köpa in dyra prylar för hobbyverksamhet. Jag lägger hellre mina pengar på annat, som att resa, t ex.
Om du inte printar rätt mycket eller lite större bilder så blir det ingen direkt ekonomisk vinning att köpa egen skrivare.
Besvara

Bokmärken

Taggar
ekonomi , foto , skrivare

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:26.

B+W Filter