Gammal 2019-11-04, 17:34
Tony johansson

gamleJ skrev: Undrar du över färgbeteckning så heter det ljusare alternativet som Stefan själv använde NCS S4000-N det lite mörkare alternativet NCS S5000-N.
Tack för tipset, men jag har hans bok (i dubbel upplaga) 😄.

Hm, det är däremot en annan fråga, vilken nyans skall man välja, och varför !?
Gammal 2019-11-04, 17:38
gamleJ

Tony johansson skrev: Tack för tipset, men jag har hans bok (i dubbel upplaga) 😄.

Hm, det är däremot en annan fråga, vilken nyans skall man välja, och varför !?
Du kan välja vilket som utifrån vad du tycker passar rummet bäst. Åtminstone förstod jag Stefan så. Jag har den ljusare nyansen. Ska ett helt rum målas och ha jämn belysning så reflekterar väl den mörkare mindre och kanske kan påverka hur många lampor som behövs möjligen.
Gammal 2019-11-04, 18:30
Erik Schalin

Tony johansson skrev: Tror mig ha kommit en (i mitt fall), godtagbar kompromiss på spåret. Knäckfrågan är, var man kan finna ett hörnskrivbord (som inte är för stort), och som inte inhandlas på Ikea.

Dessutom behöver det (nödvändigtvis) inte vara för dyrt.

Någon som vet !?
Kolla på loppis, myrorna. Rätt ofta får de ta emot företagsskrivbord.
Billigt o passar det inte så tar man fram cirkelsågen o kapar det lagom (förutsätter att det inte är ett ben i varje hörn)
Gammal 2019-11-04, 18:32
Tony johansson

gamleJ skrev: Du kan välja vilket som utifrån vad du tycker passar rummet bäst. Åtminstone förstod jag Stefan så. Jag har den ljusare nyansen. Ska ett helt rum målas och ha jämn belysning så reflekterar väl den mörkare mindre och kanske kan påverka hur många lampor som behövs möjligen.
I detta fallet spelar det kvitta, det skall tapetseras och målas vad det lider. Men du har en bra poäng (och förklaring) till varför jg bör satsa på den ljusare varianten.

Nu hänger det på om jag kan justera sängen som jag tänkt mig. Om det går, är saken biff (skulle jag tro) 😊👍.
Gammal 2019-11-04, 21:41
gamleJ

Tony johansson skrev: I detta fallet spelar det kvitta, det skall tapetseras och målas vad det lider. Men du har en bra poäng (och förklaring) till varför jg bör satsa på den ljusare varianten.

Nu hänger det på om jag kan justera sängen som jag tänkt mig. Om det går, är saken biff (skulle jag tro) 😊👍.
😃 Härligt med lite projekt. Du löser det nog.
Gammal 2019-11-04, 21:51
Tony johansson

Erik Schalin skrev: Kolla på loppis, myrorna. Rätt ofta får de ta emot företagsskrivbord.
Jodå, det hade jag faktiskt tänkt göra imorgon och på Onsdag, men hittar jag inget, blir det Ikea. Såg att dom hade något utförande (som inte är i spånskiva 🤢🤮), och med tio (10) års garanti. Om jag inte hittar något på loppis, blir det (sannolikt) ett sådant.

Nu har jag väntat så länge med att få till detta, att vänta ytterligare dagar inte är aktuellt, om det inte finns väldigt goda skäl till det.
Gammal 2019-11-04, 21:55
Tony johansson

gamleJ skrev: 😃 Härligt med lite projekt. Du löser det nog.
Om du bara visste, herrejösses vad jag har väntat med att få en lösning på arbetsplatsmiljön.

Det känns som att en propp har gått ur 🤣 ! Svaret får jag imorgon; Får sängen plats som jag hoppas, har jag några bråda dagar framför mig, med en del shopping och annat.

Nu hatar jag vanligtvis shopping, men detta tillfälle känns som ett undantag 🤣.

Något förslag på butik där man kan köpa för ändamålet lämplig armaturer och lysrör !?
Gammal 2019-11-05, 11:18
JensEkberg

Det finns många företag som handlar med begagnade kontorsmöbler.
Googla vad som finns lokalt där du bor. Där kan du ofta göra bra fynd. :)
Speciellt som du bara behöver ett.

Tony johansson skrev: Jodå, det hade jag faktiskt tänkt göra imorgon och på Onsdag, men hittar jag inget, blir det Ikea. Såg att dom hade något utförande (som inte är i spånskiva 🤢🤮), och med tio (10) års garanti. Om jag inte hittar något på loppis, blir det (sannolikt) ett sådant.

Nu har jag väntat så länge med att få till detta, att vänta ytterligare dagar inte är aktuellt, om det inte finns väldigt goda skäl till det.
Gammal 2019-11-05, 11:43
Tony johansson

JensEkberg skrev: Googla vad som finns lokalt där du bor.
Självklart ! Så dumt att jag inte ens borde fråga...
Gammal 2019-11-05, 16:31
gamleJ

Tony johansson skrev: Om du bara visste, herrejösses vad jag har väntat med att få en lösning på arbetsplatsmiljön.

Det känns som att en propp har gått ur 🤣 ! Svaret får jag imorgon; Får sängen plats som jag hoppas, har jag några bråda dagar framför mig, med en del shopping och annat.

Nu hatar jag vanligtvis shopping, men detta tillfälle känns som ett undantag 🤣.

Något förslag på butik där man kan köpa för ändamålet lämplig armaturer och lysrör !?
Hehe känner igen det. Enda gångerna jag är shoppingsugen så gäller det antingen foto eller motorcyklar😂. Har inget direkt tips på butik. Första lysröret köpte jag av ljuspunkten men har beställt via nätet efter det. Håll oss gärna uppdaterade kring hur det går👍
Gammal 2019-11-05, 16:31
JensEkberg

Haha, det var inte min mening att låta dryg. :)

Men man glömmer ibland bort de som jobbar med begagnade kontorsmöbler.

//J

Tony johansson skrev: Självklart ! Så dumt att jag inte ens borde fråga...
Gammal 2019-11-05, 16:35
Tony johansson

JensEkberg skrev: Haha, det var inte min mening att låta dryg. :)

Men man glömmer ibland bort de som jobbar med begagnade kontorsmöbler.

//J
No offence taken.
Gammal 2019-11-05, 18:33
Tony johansson

gamleJ skrev: Hehe känner igen det. Enda gångerna jag är shoppingsugen så gäller det antingen foto eller motorcyklar😂. Har inget direkt tips på butik. Första lysröret köpte jag av ljuspunkten men har beställt via nätet efter det. Håll oss gärna uppdaterade kring hur det går👍
Har shoppat idag, det blev ett vitt skrivbord. Hoppas att jag gör rätt nu, annars hade jag helst velat ha ett svart, men eftersom det uttalade syftet är fotoredigering, blev det ett vitt.

5348 :- Svenska pesetas. Åhåjaja, det kostar att ligga på topp.
Gammal 2019-11-05, 23:54
Tony johansson

Ja, så här ser det (preliminärt) ut. Skall till att fixa målade spånskivor att sätta bakom och till höger om skrivbordet och ordna med en lysrörsarmatur och en bättre avskärmning från utifrån kommande ljus än vad som är nu.

Som synes är det trångt mellan stolen och sängen, men jag har köpt ben som jag skall montera imorgon, på så sätt kommer sängen upp 20 cm, och då kommer stolens hjul under, och jag får lite mer plats att röra mig på.

Trångt javisst, men säkert helt funktionsdugligt (när det är klart).
Bifogade miniatyrer
Klicka på bilden för en större version

Namn:	20191105_230652.jpg
Visningar:	17
Storlek:	59.4 KB
ID:	149102  

Gammal 2019-11-06, 00:17
martinot

Tony johansson skrev: Ja, så här ser det (preliminärt) ut. Skall till att fixa målade spånskivor att sätta bakom och till höger om skrivbordet och ordna med en lysrörsarmatur och en bättre avskärmning från utifrån kommande ljus än vad som är nu.

Som synes är det trångt mellan stolen och sängen, men jag har köpt ben som jag skall montera imorgon, på så sätt kommer sängen upp 20 cm, och då kommer stolens hjul under, och jag får lite mer plats att röra mig på.

Trångt javisst, men säkert helt funktionsdugligt (när det är klart).
Om du ha har ont om plats (ser verkligen trångt och knöligt ut) så kan jag tipsa om att skaffa en loftsäng med plats under (gjorde så för en liten pendlarlägenhet jag hade under mitt första jobbår i Norge, innan jag hade råd med en stor/finare övernattningslägenhet, och fungerade kanon!). Ett enkelt och billigt sätt att få mer plats på ett litet utrymme.

https://www.ikea.com/PIAimages/0368194_PH121754_S5.JPG
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:01.

Tether Tools Case Air