Annons
Gammal 2020-01-06, 18:16
Tony Olsson

renobo skrev: Hur ofta vill man ha större??
Om man vill använda en del av bilden "crop".
Gammal 2020-01-06, 21:26
renobo

Glimt
Tony Olsson skrev: Om man vill använda en del av bilden "crop".
Javisst! Men om man vill kunna skriva ut halva ,dvs beskära bort hälften, av bilden i samma kvalitet som ca 20 mp ger, så måste sensorn vara på ca 50 mp. En sådan kamera är ju tre ggr så dyr som en 20 mp och oftast mycket större, vilket kan vara ett problem.
Gammal 2020-01-06, 21:44
pdahlen

Fast om vi pratar landskap och porträtt så finns det brännvidder i passade längd, därför behövs det ofta inga större beskärningar, värre är det med fågelfotografering där man oftast inte kan få tillräckligt med brännvidd
Gammal 2020-01-06, 23:17
Falumas

Inom din budget finns allt från bra mobilkameror till en Nikon Z6 med ett 24-70 objektiv. Där mellan finns 1 miljon saker.

Jag körde förr mycket med en D800, men tröttnade lite på att ta med den pga av tyngd och storlek. Körde sedan med mobilen (kör man RAW i mobilen går det att få lite pli på dom också), men tröttnade lite på begränsningarna i mobilen (inte så många bländare att välja på och 2-3 brännvidder) och skaffade just en Z6:a som är mycket lättare och smidigare än en D800 och 24-70/f4 är också relativt lätt och litet.

Fuji har jag aldrig testat men det är också säkerligen ett bra alternativ.

Det finns inga genvägar till den perfekta bilden, men man vill ju inte bräcka ryggen för den perfekta bilden heller. :)
Gammal 2020-01-07, 06:32
MVPernula

Du sa att du tidigare gillade Nikon FF så jag skulle vilja rekommendera, även om de inte är speciellt lätta eller små, Nikon D800 eller D810. Båda har en fin 36MPX sensor (aningen vassare i D810) och gör inte alldeles för ont i plånkan. De i kombo med en 16-35 för landskap och du är satt!

För en kamera med mindre footprint har du redan fått många bra alternativ, Fuji, Sony och Olympus gör fantastiska kameror. Personligen skulle jag landa på en Sony A7rii som tidigare rekommenderades mest pga. pixelantalet och att den erbjuder fullformat.
Gammal 2020-01-07, 09:01
Flash Gordon

Jonn Nilsson skrev: Tackar för svaren :) Hade gärna testat Z7 men för nu är det utom räckhåll för något att börja bygga med tyvärr. Ska kika på Olympus och Fuji :)
Vädertätning tycker jag är rätt bra, en av anledningarna till att jag gillade Nikon ff. (d3s / d4 etc).

Kommer ej plåta djur lika mycket som landskap, och fåglar minst av allt, så super tele och värsting AF är nog inte så hög prio. Värderar mest:

Dynamiskt omfång
Upplösning
Optiken
Ergonomin
AF
Bps
Du nämnde att du inte ville släpa på för många kilo. Det vill inte jag heller.
Det är en sak att släpa runt på en dSLR med en normalzoom runt i hembygden.
Fast ibland skall man ju ut och resa och vill ändå ha med sig några objektiv.
Jag vill gärna täcka brännvidderna 16 mm till 200 mm. Det gör jag med ett Fuji 10-24/4 OIS, 16-55/2,8 samt 50-140/2,8 OIS. Som hus har jag ofta med mig Fuji X-PRO2 och Fuji X-H1. Det är en utrustning som väger betydligt mindre än min 5D MKIV med motsvarande objektiv väger och tar mycket mindre plats.

Bara för att visa på att det inte syns stor skillnad i resultat skall jag lägga upp en länk.
I mitt album finns det bilder från olika 5D kameror med bland annat 5Ds R som högst upplösning och en bilder tagna med olika Fujjikameror.

Se själva om ni ser vilken kamera jag använt för olika bilder.
https://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=382897
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:18.

B+W Filter