Annons

Fotosidans Forum > Efter exponeringen > Datorn > Varför står det att mitt DPI är för lågt i Windows?

Besvara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne
Gammal 2019-09-27, 22:44
alfin

Artis skrev: När det brister i de grundläggande kunskaper så det enda riktiga i långa loppet är att byta leverantören av trycksaker.
Annars är det som att anlita till bröllopsfoto någon som inte vet vad ISO är för någonting.
Om det nu brister i grundläggande kunskaper. Kan ju också vara så att man vill ha bilderna färdigställda för att slippa fippla själv med dem och förväntar sig att fotografen förstår hur man ändrar dpi/ppi i Photoshop före leverans.
Gammal 2019-09-27, 22:50
ztenlund

alfin skrev: Om det nu brister i grundläggande kunskaper. Kan ju också vara så att man vill ha bilderna färdigställda för att slippa fippla själv med dem och förväntar sig att fotografen förstår hur man ändrar dpi/ppi i Photoshop före leverans.
Om kunskap finns och det upplevs som ett problem att filerna som kommer in inte råkar ha just det värdet åsatt som önskas, vore den rimliga åtgärden att fixa ett makro som man trattar inkommande bilder igenom, istället för att hålla på och käfta med kunder och/eller leverantörer om något som bara är en siffra.
Gammal 2019-09-27, 22:54
alfin

ztenlund skrev: Om kunskap finns och det upplevs som ett problem att filerna som kommer in inte råkar ha just det värdet åsatt som önskas, vore den rimliga åtgärden att fixa ett makro som man trattar inkommande bilder igenom, istället för att hålla på och käfta med kunder och/eller leverantörer om något som bara är en siffra.
Tycker du ja. Hur svårt är det för fotografen att avlämna bilder som efterfrågas? Eller alla som tar emot bilder är idioter, men de som avlämnar dem är det inte?
Gammal 2019-09-27, 23:06
Erik Schalin

O vad skall tryckaren ha värdet till????
Tryckaren sa ju själv att de inte kan trycka med mindre än 600 dpi, men gör det då!
Gammal 2019-09-27, 23:38
Artis

alfin skrev: Om det nu brister i grundläggande kunskaper. Kan ju också vara så att man vill ha bilderna färdigställda för att slippa fippla själv med dem och förväntar sig att fotografen förstår hur man ändrar dpi/ppi i Photoshop före leverans.
Man brukar ha en dialog /relation mellan kund och leverantör. Om kunskapen och goodwill finns hos båda är det inga problem men här saknas det kanske kunskap och framförallt goodwill. Om jag skulle ha en trycksaksleverantör som säger: kom med en bild i 600 dpi annars trycker jag den inte då skulle jag gått till en annan. För tryckaren kunde sagt att han kan fixa det själv med ett pristillägg om fotografen förstår sig inte riktigt på det. För ingen förväntar sig att andra ska jobba gratis för en. Men det är min egen uppfattning. Det ska finnas en dialog framför allt och goodwill. Det sista börjar bli en bristvara nuförtiden.
Gammal 2019-09-27, 23:48
Erik Schalin

Vad tjafsar ni om?
Dpi har inte ett skit och göra med hur stor bilden skall printas.
Det är en kvalitetsinställning på printern.
Och den har tryckaren redan sagt att de inte kan ställa under 600 dpi.
Gammal 2019-09-27, 23:51
alfin

Artis skrev: Om jag skulle ha en trycksaksleverantör som säger: kom med en bild i 600 dpi annars trycker jag den inte då skulle jag gått till en annan.
Är det så det har utspelats ovan? Hur vet du det? Jag väntar på TS förklaring.
Gammal 2019-09-28, 00:08
Flash Gordon

Det verkar vara en totalt förvirrad debatt. Här har man ett format som r 12264 x 16352 PPI. En väldigt hög upplösning. Förmodar någon form av panoramabild.

Nu skall denna tryckas i vad jag förstår ett litet format. Största problemet torde vara att skala ner bilden. Ingen tryckpress eller skrivare kan återge så hög upplösning.

Vad man skall ha DPI till förstår jag inte. Det har med upplösningen på printern eller i tryckpressen att göra- En bra skrivare klarar 2400 DP!. Fast det gör inte en tryckpress.

Så tryckaren bör kunna använda det finaste raster han kan trycka med och ändå ha upplösning kvar som han inte kan återge.
Så jag förstår inte problemet.
Gammal 2019-09-28, 00:21
alfin

Flash Gordon skrev: Så jag förstår inte problemet.
Det är inget problem. Tryckaren talar om vad som gäller för de bilder han ska trycka. Fotografen som inte begriper hur man ändrar utskriftsupplösningen på bilden, omyndigförklarar tryckaren och ett gäng Lightroom-entusiaster som aldrig ändrat upplösning i Photoshop hänger på och förklarar tryckaren som idiot. Go figure!
Gammal 2019-09-28, 00:38
Flash Gordon

alfin skrev: Det är inget problem. Tryckaren talar om vad som gäller för de bilder han ska trycka. Fotografen som inte begriper hur man ändrar utskriftsupplösningen på bilden, omyndigförklarar tryckaren och ett gäng Lightroom-entusiaster som aldrig ändrat upplösning i Photoshop hänger på och förklarar tryckaren som idiot. Go figure!
Jag anser inte det är fotografen som skall sätta rätt upplösning åt tryckeriet. Fotografen skall ge trckeriet en fil med tillräcklig upplösning.
Det är många gånger man inte vet i vilken typ av press det skall tryckas i.
Detta är om jag förstår det rätt en litografitryck i gråskala.

Att skapa ett original för att framställa tryckplåtar är upp till tryckaren. Han är den som vet bäst om det skall tryckas i ett tryckverk eller spepareras till flera tryckverk med olika nyanser av svart till grått.
Gammal 2019-09-28, 00:41
ztenlund

alfin skrev: Det är inget problem. Tryckaren talar om vad som gäller för de bilder han ska trycka. Fotografen som inte begriper hur man ändrar utskriftsupplösningen på bilden, omyndigförklarar tryckaren och ett gäng Lightroom-entusiaster som aldrig ändrat upplösning i Photoshop hänger på och förklarar tryckaren som idiot. Go figure!
Du får nog jobba lite på träffsäkerheten.

a) Jag har inte, som du fått för dig "förklarat tryckaren som idiot"
b) Jag är ingen "Lightroom-entusiast", tvärtom
c) Jag har "ändrat upplösning i Photoshop" massor med gånger

Go figure, sa Bull!
Gammal 2019-09-28, 00:44
alfin

ztenlund skrev: Du får nog jobba lite på träffsäkerheten.

a) Jag har inte, som du fått för dig "förklarat tryckaren som idiot"
b) Jag är ingen "Lightroom-entusiast", tvärtom
c) Jag har "ändrat upplösning i Photoshop" massor med gånger

Go figure, sa Bull!
Och nu fokuserar du alldeles för mycket på dig själv! Det finns fler än du som skrivit i tråden, missade du det? Hur var det nu med träffsäkerheten?
Gammal 2019-09-28, 00:46
alfin

Flash Gordon skrev: Jag anser inte det är fotografen som skall sätta rätt upplösning åt tryckeriet.
Men håll med om att det är en rätt bra grundläggande kunskap att behärska som fotograf!
Gammal 2019-09-28, 00:56
Flash Gordon

alfin skrev: Men håll med om att det är en rätt bra grundläggande kunskap att behärska som fotograf!
Jo det håller jag med om. Den där siffran 96 som verkar vara default för TS är säkert för skärmen. Fast om man skall sätta värden för skärmen så bör det ju vara PPI och inte DPI.

Jag vet att Crimson anser man skall ange 300 PPI för deras elektroniska laserskrivare. Sedan hanterar de DPI själva.
Min Epson 3880 trivs som de flesta andra Epson bäst med 360 PPI som untgångspunkt. Eller delar av det. Som 180 PPI, 240 PPI eller 720 PPI. Sedan kan man själv ange om det skall vara 1200 DPI eller om man har 720 PPI native kan det bli en knappt synbar förbättring om man ställer in 2400 DPI.
När mina nära och kära ber mmig skriva ut något hanterar jag detta åt dem. Jag kan inte begära att de skall veta hur min skrivare skall nå bästa resultat för deras original.
Dessutom skulle min skrivare och LR eller Capture One ge fullkomligt tusan i vad de skriver in för DPI.
Gammal 2019-09-28, 00:59
ztenlund

alfin skrev: Och nu fokuserar du alldeles för mycket på dig själv! Det finns fler än du som skrivit i tråden, missade du det? Hur var det nu med träffsäkerheten?
Det verkar vara du som har missat vad du själv har skrivit, eftersom du redan har riktat påståendet i a) direkt till mig förtäckt som en fråga. Enligt ditt senaste inlägg hänger a) till c) tydligen ihop.
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:27.

Tether Tools Case Air