Annons
OBS: denna grupp är markerad som inaktiv. Gruppvärden kan aktivera den igen genom att redigera inställningarna.
Gammal 2015-08-07, 08:47
saint19

Worley skrev: Du kommer att få bra resultat med alla skanners du nämner. Vilken du väljer beror nog mest på tillgänglighet, önskad matningsfunktion och anslutning.

Reflecta har fördelen att de fortfarande utvecklas och har bra service. Bilden blir lite bättre med min Reflecta 7200 än äldre Minolta DualScan IV. Jag värderar dock automatisk matning högre. Att skanna med hög kvalitet är tidskrävande och det är rätt trist att vara bunden vid skrivbordet.
Så är det nog. Nu är inte jag någon expert så rätta mig gärna, efter vad jag förstått måste man skanna i en högre (interpolerad) upplösning och sedan skala ned bilden för att uppnå högsta "effektiva" upplösning med många skannrar, vilket kan vara tidsödande. Nikon, Minolta, vissa Reflecta-modeller samt den Braun FS-120, som Stefan nämner, verkar vara undantag.

Heter din modell möjligen RPS 7200 pro eller Proscan 7200? Det är i så fall föregångaren till RPS 10M som jag kikat på.
Gammal 2015-08-07, 10:05
stigfredrik

saint19 skrev: http://www.fixationuk.com/Fixation/Repairs.html reparerar tydligen nästan alla Nikon-skannrar, i mån av tillgång på reservdelar. Hur det är med rengöring vet jag inte.

Funkar MF5000 inte alls med Vuescan? Det verkar finnas drivrutiner på http://www.hamrick.com/vuescan/reflecta_mf5000.html

Plustek har jag också testat och dom verkar pålitliga.

Ja, den har jag hört talas om flyktigt fast jag hittar ingen information om skannern så jag vet inte hur den är. Hur funkar den? Har du någon spec?
Jag hade kontakt med han Hamrick, han erbjöd iaf en "refund" på mjukvaran. Det kan ju varit min enhet som va trasig.

Pakon har som nackel att den bara ger 3000x2000, men den är bra till färg-neg, sjukt bra. När det kommer till färgerna. Sv/v kommer jag fortsätta skanna på min Coolscan.
http://www.stevehuffphoto.com/2014/0...-logan-norton/
Gammal 2015-08-07, 11:18
saint19

stigfredrik skrev: Jag hade kontakt med han Hamrick, han erbjöd iaf en "refund" på mjukvaran. Det kan ju varit min enhet som va trasig.

Pakon har som nackel att den bara ger 3000x2000, men den är bra till färg-neg, sjukt bra. När det kommer till färgerna. Sv/v kommer jag fortsätta skanna på min Coolscan.
http://www.stevehuffphoto.com/2014/0...-logan-norton/

Är det Plus-modellen du har?
Gammal 2015-08-07, 11:36
Freddenacka

Jag använder Reflecta Proscan 10T med silverfast och är mycket nöjd. Stor skillnad i detaljrikedom mellan 7200 men sen är fråga om man har nytta av de extra detaljerna.
Jag använder den för att skanna 8mm film också och då är det väldigt användbart.
Kolla in på scandig.de då de är billigare i Tyskland än här hemma.
Vill du testa reflectan kan du skicka ett negativ till mig osv.
Gammal 2015-08-07, 13:07
saint19

Freddenacka skrev: Jag använder Reflecta Proscan 10T med silverfast och är mycket nöjd. Stor skillnad i detaljrikedom mellan 7200 men sen är fråga om man har nytta av de extra detaljerna.
Okej så du tycker att proscan 10T är mycket bättre än 7200?

Jag använder den för att skanna 8mm film också och då är det väldigt användbart.
Kolla in på scandig.de då de är billigare i Tyskland än här hemma.

Inte menar du 8 mm smalfilm, t.ex. Super8? Är det 8 mm stillbildsfilm du syftar på?

Vill du testa reflectan kan du skicka ett negativ till mig osv.
Tack för erbjudandet, ska fundera på det.
Gammal 2015-08-07, 13:29
Freddenacka

10T har märkbart bättre dynamiskt omfång. Märks mest på lite snabbare film med inte lika bra dynamiskt omfång som man får justera lite.
Den tar mycket mera detaljer, mer eller mindre lika bra som en Nikon.
Den går dock långsammare i den bästa kvaliten men om man inte behöver det sista så är den lika snabb i 3600 dpi som Reflekta 7200.
Jag skannar rörlig dubbel 8 samt super 8 med reflektan också. kräver lite pyssel vilket är en historia isig.
https://vimeo.com/91596691
Gammal 2015-08-07, 13:34
saint19

Freddenacka skrev: 10T har märkbart bättre dynamiskt omfång. Märks mest på lite snabbare film med inte lika bra dynamiskt omfång som man får justera lite.
Den tar mycket mera detaljer, mer eller mindre lika bra som en Nikon.
Den går dock långsammare i den bästa kvaliten men om man inte behöver det sista så är den lika snabb i 3600 dpi som Reflekta 7200.
Jag skannar rörlig dubbel 8 samt super 8 med reflektan också. kräver lite pyssel vilket är en historia isig.
https://vimeo.com/91596691

Proscan 10T är väl inte mycket dyrare än Plustek 8200i heller och man får väl anta att den är lite bättre.

Intressant det där med 8 mm-skanning. Inte illa jobbat.

Har själv en del Super8-film från min barndom.
Gammal 2015-08-07, 13:36
Freddenacka

Jag har inga erfarenheter av Plustek men känner stort förtroende för reflektan som jag använder dagligen.
Det finna är den höga effektiviteten. Du skannar i 5000 dpi och får detaljer i hela 4400.
Det kan låta dåligt men det är otroliga värde jämfört med många andra i samma prisklass. En flatbedskanner brukar ha en effektivitet på ca 20%
Gammal 2015-08-07, 14:02
saint19

Freddenacka skrev: Jag har inga erfarenheter av Plustek men känner stort förtroende för reflektan som jag använder dagligen.
Det finna är den höga effektiviteten. Du skannar i 5000 dpi och får detaljer i hela 4400.
Det kan låta dåligt men det är otroliga värde jämfört med många andra i samma prisklass. En flatbedskanner brukar ha en effektivitet på ca 20%

Hur är hållarna till din Proscan 10T?
Gammal 2015-08-07, 15:04
henric_h

Skrev ett långt inlägg som försvann. Men kontentan var att Nikon gjorde de bästa skannrarna i konsumentsegmentet, punkt slut. Främst för att optiken är så mycket skarpare än konkurrenternas, densitetsomfånget (dmax) är också extremt bra (vilket visar sig när du skannar dia, underexponerade bilder och bilder med hög kontrast och djupa skuggor), samt att damm- och repborttagningen (ICE) är den mest effektiva. Vet dock inte om Nikon har support på sina äldre skanners längre.

Glöm den där Minolta-skannern. Skulle den gå sönder är det pengarna i sjön.

Reflecta och Plustek gör bra grejer, och du får garanti på prylarna du köper. Se till att du köper en modell med damm- och repborttagning om du ska skanna många färgnegativ. Så tillvida du är känslig för sånt.

Ska du göra väldigt stora printar? Eller ska du göra arkivkopior? Alla dessa skanners är ger ju bildfiler som du kan printa i A3+ om inte till och med i A2-format med fantastisk upplösning.

Sist men inte minst kan jag rekommendera Color Perfect, ett plug-in som har färgprofiler för nästa varenda film.
Gammal 2015-08-07, 15:17
stigfredrik

saint19 skrev: Är det Plus-modellen du har?
Nä förstod inte vitsen med den, man får ju samma upplösning med tlx-mjukvaran.
Gammal 2015-08-07, 15:26
stigfredrik

henric_h skrev: Skrev ett långt inlägg som försvann. Men kontentan var att Nikon gjorde de bästa skannrarna i konsumentsegmentet, punkt slut. Främst för att optiken är så mycket skarpare än konkurrenternas, densitetsomfånget (dmax) är också extremt bra (vilket visar sig när du skannar dia, underexponerade bilder och bilder med hög kontrast och djupa skuggor), samt att damm- och repborttagningen (ICE) är den mest effektiva. Vet dock inte om Nikon har support på sina äldre skanners längre.

Glöm den där Minolta-skannern. Skulle den gå sönder är det pengarna i sjön.

Reflecta och Plustek gör bra grejer, och du får garanti på prylarna du köper. Se till att du köper en modell med damm- och repborttagning om du ska skanna många färgnegativ. Så tillvida du är känslig för sånt.

Ska du göra väldigt stora printar? Eller ska du göra arkivkopior? Alla dessa skanners är ger ju bildfiler som du kan printa i A3+ om inte till och med i A2-format med fantastisk upplösning.

Sist men inte minst kan jag rekommendera Color Perfect, ett plug-in som har färgprofiler för nästa varenda film.
Fast optiken på de mya reflecta måste ju va nästan lika bra. Vad jag förstått så Reflctan som tar hela rullar (vet inte vad den heter, men ett syskon till proscan 10T) ha bättre upplösning, iaf minst lika bra, som Coolscan 5000. Alltså när man gjort tester på upplösningen, inte vad tillverkaren uppger.

Sen finns det andra variabler som vilken sorts lampa som sitter i och hur diffus/riktad den är.

Håller med om Colorperfect, den bästa uppfinningen sedan skivat bröd.
Gammal 2015-08-07, 15:55
saint19

stigfredrik skrev: Nä förstod inte vitsen med den, man får ju samma upplösning med tlx-mjukvaran.
Vad är tlx?
Gammal 2015-08-07, 16:21
stigfredrik

saint19 skrev: Vad är tlx?
En mjukvara som var avsedd för att dema skannern för ställena som var potentiella inköpare. Den erbjuder lite mer inställningar, tex "raw".
Gammal 2015-08-07, 16:31
Worley

Jag har hört att Reflecta har bra kundservice. Vissa exemplar av deras tidigare scanners monterades med en kabel som störde stegmotorn. Det orsakade bandning i bilderna. Reflecta bytte kablarna och betalade frakten. Tydligen var det fabriken som hade använt fel kabel.

Min 7200 är föregångaren till 10T, och den är robust och driftsäker. Däremot är det väldigt tråkigt att mata negativhållaren för hand. På DualScan kan man köra 6 rutor i en batch. Med högsta inställningar kan man låta den sköta sig själv i 20 minuter.

Vad gäller priser på äldre akanners ska man undvika eBay-annonser med fast pris. De har ofta fantasipriser. Om man bjuder på en vanlig auktion, kan man komma undan betydligt billigare.
Besvara

Bokmärken

Taggar
coolscan , filmskanner , färgnegativ , plustek , reflecta , skanna

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:45.

Miops Capsule360