Gammal 2019-06-26, 12:02
iSolen.se

iSolen.se skrev: Det är ok att fota människor utan modell release om du fotar redaktionellt (=editorial) och om du inte arrangerat/påverkat folk i bilden.

Getty köpte IStock men det är två separata sajter. Sajterna byter dock bilder med varandra. Inriktningen på Getty är mer media och dyrare bilder.
Getty har även egna fotografer, precis som t ex Reuters.
Gammal 2019-06-26, 12:23
Tony johansson

iSolen.se skrev: Getty har även egna fotografer, precis som t ex Reuters.
Ok, tack för förtydligande. Håller på att lägga upp lite bilder nu, det är ju ett j*vla jobb med alla dessa keywords. Jag är hopplös med keywords och titlar.
Gammal 2019-06-26, 12:39
iSolen.se

Tony johansson skrev: Ok, tack för förtydligande. Håller på att lägga upp lite bilder nu, det är ju ett j*vla jobb med alla dessa keywords. Jag är hopplös med keywords och titlar.
Tanka ner Deep Meta av Franky de Mayer, den fixar mycket administration.

Skulle vilja rekommendera keywording.se men jag har ett problem där. Ska kolla på det nästa vecka.
Gammal 2019-06-26, 12:45
ErlandH

iSolen.se skrev: Det är ok att fota människor utan modell release om du fotar redaktionellt (=editorial) och om du inte arrangerat/påverkat folk i bilden.
Varför skulle man inte få ”påverka” människor som man har med i bilden?

Det gör man ju dessutom med sin blotta närvaro, och ännu mer när man lyfter kameran ...
Gammal 2019-06-26, 12:55
Tony johansson

iSolen.se skrev: Tanka ner Deep Meta av Franky de Mayer, den fixar mycket administration.
Har hittat och laddat ner, men ännu inte gjort det begripligt för mig hur jag skall använda det.
Gammal 2019-06-26, 13:00
iSolen.se

Tony johansson skrev: Har hittat och laddat ner, men ännu inte gjort det begripligt för mig hur jag skall använda det.
Det finns några instruktionsfilmer på hemsidan, se dem.
Gammal 2019-06-26, 13:04
iSolen.se

ErlandH skrev: Varför skulle man inte få ”påverka” människor som man har med i bilden?

Det gör man ju dessutom med sin blotta närvaro, och ännu mer när man lyfter kameran ...
För att då förloras det dokumenterande värdet och det räknas som manipulation. Givetvis får man viss påverkan genom blotta närvaron men man kan ju låta bli att prata med folk, flytta saker och personer.
Gammal 2019-06-26, 13:06
Tony johansson

iSolen.se skrev: Det finns några instruktionsfilmer på hemsidan, se dem.
Ok, det skall jag göra. Tusen tack för all hjälp ! Nu har jag lagt upp ett tiotal bilder, skall bli spännande och se om dom accepterar dom :-).

Skitroligt, det här ! Denna utveckling fanns inte i min tankevärld när jag skaffade min kamera för ~ 7 år sedan :-).
Gammal 2019-06-26, 13:12
ErlandH

iSolen.se skrev: För att då förloras det dokumenterande värdet och det räknas som manipulation. Givetvis får man viss påverkan genom blotta närvaron men man kan ju låta bli att prata med folk, flytta saker och personer.
Kanske missförstår jag något, men du hävdar alltså att alla bilder märkta ”editorial” på Gettys/Istock är tagna utan att fotografen interagerat med personerna?

(Jag undrar delvis därför att jag dagligen köper den typen av bildbyråbilder.)
Gammal 2019-06-26, 13:28
iSolen.se

ErlandH skrev: Kanske missförstår jag något, men du hävdar alltså att alla bilder märkta ”editorial” på Gettys/Istock är tagna utan att fotografen interagerat med personerna?

(Jag undrar delvis därför att jag dagligen köper den typen av bildbyråbilder.)
Jag kan givetvis inte svara för de bilder där fotografen fuskat så nej jag hävdar inte att "att alla bilder märkta ”editorial” på Gettys/Istock är tagna utan att fotografen interagerat med personerna"

Och som vi pratade om i andra tråden kan det vid tillfälle vara bäst att tex via en nickning fråga om lov, men inte gå fram och ha en diskussion och sen ta bilden. Det är bättre att du tar bilden och frågar efteråt så att bilden blir äkta.

Poängen är, fortfarande, att du inte ska arrangera editorialbilder och det är därför det blir sånt liv om bilder där det ändå gjorts. Hade Capa varit aktiv och avslöjats idag hade han nog inte blivit så berömd utan snarare utslängd tillsammans med andra fuskande fotografer.

När man laddar upp bilder får man dem ibland rejectade just för misstänkt interaktion. Då kan det blir diskussion, och ibland vinner man och får igenom dem men oftast inte, bilderna ska inte bara vara äkta utan även se äkta ut.
Gammal 2019-06-26, 13:36
Tony johansson

En kort fråga; Får man ett mejl om att bilderna blivit godtagna som man laddat upp, eller måste man logga in på ESP !?
Gammal 2019-06-26, 13:38
iSolen.se

Tony johansson skrev: En kort fråga; Får man ett mejl om att bilderna blivit godtagna som man laddat upp, eller måste man logga in på ESP !?
Du får ett mail med länk till batchen med bilder. Mailet skickas natten efter så om du är otålig kan du kolla i ESP och tjäna i snitt en halv dag :-)
Gammal 2019-06-26, 13:51
Tony johansson

iSolen.se skrev: Du får ett mail med länk till batchen med bilder. Mailet skickas natten efter så om du är otålig kan du kolla i ESP och tjäna i snitt en halv dag :-)
Ok, jag kan vänta. Bättre att lära sig hur man skall ladda upp bilder, det är några att välja på, om man säger så.
Gammal 2019-06-26, 14:08
ErlandH

iSolen.se skrev: Jag kan givetvis inte svara för de bilder där fotografen fuskat så nej jag hävdar inte att "att alla bilder märkta ”editorial” på Gettys/Istock är tagna utan att fotografen interagerat med personerna"
Det räcker ju att ta en snabb titt på Gettys startsida för redaktionella bilder (https://www.gettyimages.se/editorial-images#) för att se att du är helt ute och cyklar när du tror att "editorial" hos Gettys innebär att fotografen inte får interagera med personerna hen fotograferar.
Gammal 2019-06-26, 14:21
iSolen.se

ErlandH skrev: Det räcker ju att ta en snabb titt på Gettys startsida för redaktionella bilder (https://www.gettyimages.se/editorial-images#) för att se att du är helt ute och cyklar när du tror att "editorial" hos Gettys innebär att fotografen inte får interagera med personerna hen fotograferar.
Du har tydligen inte alls förstått när man får och när man inte får interagera eller så fördummar du dig för att driva någon diffus poäng och hoppas att jag ska göra någon felformulering som du kan skjuta in dig på.

Om du köper bilder varje dag så borde du förstå och även kunna förklara problemet med haitibilden samt manipulering (vid fototillfället) så alla andra också ser att du förstår.

Ha en trevlig eftermiddag, det ska jag.
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:45.

B+W Filter