Gammal 2019-08-19, 17:45
Astroscapist

gunnargren skrev: Precis, sen så är det bara på vissa avstånd det felfokuserar. På nära håll fungerar det bra, men inte på längre avstånd.

Självklart har jag använt det för microjusteringen, men där kan man välja vilket avstånd man vill justera justera skärpan på. Som jag skrev till ztenlund så felfokuserar den bara på längre avstånd, inte nära, går det att välja på microjusteringen också?
Var lite diffus och okorrekt. Med USB-dockan kalibrerar du vid olika avstånd. Mikrojustering görs i kameran. Har du bara problem vid längre avstånd så ska du kalibrera. Har du konstant skillnad på alla avstånd så räcker mikrojustering.

/Stefan
Gammal 2019-08-19, 19:06
gunnargren

Astroscapist skrev: Var lite diffus och okorrekt. Med USB-dockan kalibrerar du vid olika avstånd. Mikrojustering görs i kameran. Har du bara problem vid längre avstånd så ska du kalibrera. Har du konstant skillnad på alla avstånd så räcker mikrojustering.

/Stefan
Som sagt så verkar det bara vara på längre avstånd den felfokuserar, men jag kan inte ändra med USB-dockan heller eftersom den fokuserar rätt på min 5D IV och det är min huvudkamera.
Gammal 2019-08-19, 20:07
gamleJ

Det är inget lätt val att köpa eos R. Velade länge och var också inne på Sony men tvekade av samma orsaker som du.Tillslut slog jag till i somras och köpte R med en ringadapter. Jag har aldrig haft en så hög träffprocent gällande perfekt fokus som med R. Det är nästan oförskämt enkelt. Huset är också efter lite personliga inställningar bra att handha.

Jag orkade helt enkelt inte vänta längre på möjliga kommande pro-hus utan fotar nu istället med det bästa Canon kan erbjuda inom spegellöst för tillfället. På sikt kommer R bytas ut eller gå som 2:a-hus men då har jag kunnat köpa framtidens optik under tiden och inte gårdagens.

Hoppas nu också på lite lättare RF-optik med is framöver. Skulle önska lite vädertåliga och optiskt fina fasta 2-2.8:or som komplement till alla snabba megaklumpar. 35:an är ok men tyvärr inte tätad.
Gammal 2019-08-20, 07:59
gunnargren

gamleJ skrev: Det är inget lätt val att köpa eos R. Velade länge och var också inne på Sony men tvekade av samma orsaker som du.Tillslut slog jag till i somras och köpte R med en ringadapter. Jag har aldrig haft en så hög träffprocent gällande perfekt fokus som med R. Det är nästan oförskämt enkelt. Huset är också efter lite personliga inställningar bra att handha.

Jag orkade helt enkelt inte vänta längre på möjliga kommande pro-hus utan fotar nu istället med det bästa Canon kan erbjuda inom spegellöst för tillfället. På sikt kommer R bytas ut eller gå som 2:a-hus men då har jag kunnat köpa framtidens optik under tiden och inte gårdagens.

Hoppas nu också på lite lättare RF-optik med is framöver. Skulle önska lite vädertåliga och optiskt fina fasta 2-2.8:or som komplement till alla snabba megaklumpar. 35:an är ok men tyvärr inte tätad.
Lutar faktiskt åt att det blir en Eos R. Precis som du säger så vet man inte när Canon släpper sitt pro-hus, och på ryktena så verkar det bli en högupplöst kamera och jag är mer intresserad av en 5D IV variant. Men kommer förmodligen ha kvar min 5D IV och min 5Ds tills vidare, sen får man se vad Canon släpper framöver och ta beslutet då. Men har inte fått in alla pengar från jobben jag gjort än, så jag har ett tag till på mig att bestämma mig.
Gammal 2019-08-20, 14:12
Flash Gordon

Brukar läsa Canon rumors och Fuji rumors för att hålla koll på vad som kan vara på gång. Givetvis måste man läsa alla ryktessajter med en stor gnutta salt.

Något det kommit mycket rykten om är att Canon kommer lansera en helt ny generation sensorer.
De skall vara liknande Sonys BSI teknik. Skall göra Canons sensorer mer jämförbara med Sonys

Ryktas också om en ny spegellös variant på 5Ds r med 80-100 MPX. Samt en mer proffsig kamera med snabbare AF.
Det verkar som Canon ännu inte riktigt har allt det här på plats.

Kommer nog hända mer första halvåret 2020 än vad som händer under resten av 2019.

Canon totalt är ett av de företag i världen som registrerar flest patent. De är faktiskt innovativa.
Gammal 2019-08-20, 14:33
gunnargren

Flash Gordon skrev: Brukar läsa Canon rumors och Fuji rumors för att hålla koll på vad som kan vara på gång. Givetvis måste man läsa alla ryktessajter med en stor gnutta salt.

Något det kommit mycket rykten om är att Canon kommer lansera en helt ny generation sensorer.
De skall vara liknande Sonys BSI teknik. Skall göra Canons sensorer mer jämförbara med Sonys

Ryktas också om en ny spegellös variant på 5Ds r med 80-100 MPX. Samt en mer proffsig kamera med snabbare AF.
Det verkar som Canon ännu inte riktigt har allt det här på plats.

Kommer nog hända mer första halvåret 2020 än vad som händer under resten av 2019.

Canon totalt är ett av de företag i världen som registrerar flest patent. De är faktiskt innovativa.
Jo jag är också inne och läser Canon rumors, och jag tror också dem kommer att komma med några riktigt bra kameror under 2020. Men frågan är hur jag gör nu, då jag inte litar på min 35:a, och inte har tid att vänta tills det kommer en mer professionell spegellös kamera från Canon. Antingen köper en ny Canon 35/1,4 II, vilket känns fel då jag med största sannolikhet kommer köpa en spegellös Canon kamera (om jag inte byter märke) som nästa kamera, ett annat alternativ är en begagnad Canon 35/1,4 (version 1). Eller så köper jag en Eos R tills vidare, för precis som gamleJ är inne på så verkar de flesta som köpt kameran vara nöjd med den. Sen om det är för att man vill försvara sitt eget köp/märke eller för att det faktiskt är en bättre kamera än vad många internetskrivare vill framhäva är en annan fråga. Autofokusen verkar fungera riktigt bra, och nu är det väl även Eye fokus med af servo, även om den inte är lika bra som Sony än så går det åt rätt håll.

Vet att du tycker det är en snikmodell av Canon och som inte är värt pengarna, vad är din största kritik mot kameran?
Gammal 2019-08-20, 20:01
Double Dee

gunnargren skrev: Jo jag är också inne och läser Canon rumors, och jag tror också dem kommer att komma med några riktigt bra kameror under 2020. Men frågan är hur jag gör nu, då jag inte litar på min 35:a, och inte har tid att vänta tills det kommer en mer professionell spegellös kamera från Canon. Antingen köper en ny Canon 35/1,4 II, vilket känns fel då jag med största sannolikhet kommer köpa en spegellös Canon kamera (om jag inte byter märke) som nästa kamera, ett annat alternativ är en begagnad Canon 35/1,4 (version 1). Eller så köper jag en Eos R tills vidare, för precis som gamleJ är inne på så verkar de flesta som köpt kameran vara nöjd med den. Sen om det är för att man vill försvara sitt eget köp/märke eller för att det faktiskt är en bättre kamera än vad många internetskrivare vill framhäva är en annan fråga. Autofokusen verkar fungera riktigt bra, och nu är det väl även Eye fokus med af servo, även om den inte är lika bra som Sony än så går det åt rätt håll.

Vet att du tycker det är en snikmodell av Canon och som inte är värt pengarna, vad är din största kritik mot kameran?
Tror du lutar dig mot fel person med dina funderingar kring att köpa eller inte köpa Eos R. Flash Gordon har ju inte ens testat kameran enligt ett tidigare inlägg av honom i tråden. Finns många andra sakliga inlägg på både svenska (som t.ex. Fotosidan) och internationella fotosidor som på ett vederhäftigt sätt borrar i både för- och nackdelar med kameran. Och de har testat kameran innan de fäller en massa omdömen. Dessutom tror jag han fått om bakfoten att R är en snikmodell av Canon 6D. Tror han menar i en jämförelse mellan 6D med RP. Men vad vet jag, det är ju inte alldeles enkelt att hålla reda på alla nya modeller.

Lycka till med ditt eventuella Eos R-köp. Du kommer bli helnöjd med kameran om din kravspec lirar med det kameran erbjuder. Det gjorde den för mig och jag är supernöjd. Kunde dessutom fortsätta att använda mina befintliga Canon L-objektiv.
Gammal 2019-08-20, 20:29
gamleJ

Tycker double dee har helt rätt. Det som inte finns på R framgår och kan du klara dig utan detta så är huset riktigt bra i övrigt. Jämförelsen med 6d haltar. Det finns några saker med R som påminner om 6dmkii och några som påminner om 5dmkiv men resten finns inte på något av de husen. R är en egen skapelse. Jag kan bara konstatera att fotoglädjen tog ett språng i rätt riktning när jag köpte R i somras och det har fortfarande inte klingat av.
Gammal 2019-08-20, 20:46
gunnargren

Double Dee skrev: Tror du lutar dig mot fel person med dina funderingar kring att köpa eller inte köpa Eos R. Flash Gordon har ju inte ens testat kameran enligt ett tidigare inlägg av honom i tråden. Finns många andra sakliga inlägg på både svenska (som t.ex. Fotosidan) och internationella fotosidor som på ett vederhäftigt sätt borrar i både för- och nackdelar med kameran. Och de har testat kameran innan de fäller en massa omdömen. Dessutom tror jag han fått om bakfoten att R är en snikmodell av Canon 6D. Tror han menar i en jämförelse mellan 6D med RP. Men vad vet jag, det är ju inte alldeles enkelt att hålla reda på alla nya modeller.

Lycka till med ditt eventuella Eos R-köp. Du kommer bli helnöjd med kameran om din kravspec lirar med det kameran erbjuder. Det gjorde den för mig och jag är supernöjd. Kunde dessutom fortsätta att använda mina befintliga Canon L-objektiv.
gamleJ skrev: Tycker double dee har helt rätt. Det som inte finns på R framgår och kan du klara dig utan detta så är huset riktigt bra i övrigt. Jämförelsen med 6d haltar. Det finns några saker med R som påminner om 6dmkii och några som påminner om 5dmkiv men resten finns inte på något av de husen. R är en egen skapelse. Jag kan bara konstatera att fotoglädjen tog ett språng i rätt riktning när jag köpte R i somras och det har fortfarande inte klingat av.
Låter bra, som sagt så väntar jag in pengar från jobb jag gjort så jag kan alla fall inte köpa den nu. Men det lutar mer och mer åt att det blir en Eos R, dock vet jag inte riktigt hur jag ska göra med min 5Ds. Det är inte så ofta jag behöver upplösningen, men när jag väl behöver ha den så är det skönt att ha den. Lutar åt att jag behåller den, men får bli mer en renodlad kamera som jag använder i kontrollerade miljöer med blixt osv.
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:44.

Miops Capsule360