Gammal 2016-02-19, 08:43
Grevture
Administratör

Mange76 skrev: Tack för alla svar. Finns det både 18-55VR och 18-55VRII-objektiv eller är det bara en felskrivning av leverantör? Eller är II en nyare version?
Det är en nyare version, jnte enbart av VR, utan av hela objektivet. Nikon har uppdaterat sina paketzoomar ganska ofta.
Gammal 2016-02-19, 20:22
Parsi

unoengborg skrev: Betvivlar att du kommer att märka någon skillnad i bildkvalitet mellan D3200 och D3300 vad det gäller bildkvalitet
Om du pratar om sensorprestanda har du nog rätt, så länge man håller sig till vettiga ISOn, dvs under 6400. Däremot har D3300 en liten aning bättre jpegmotor - om man nu är intresserad av sånt -, och framförallt är VR II versionen av 18-55 objektivet bättre än VR versionen.
Gammal 2016-02-19, 21:36
saragill

Angående D3300
Hej
Jag köpte en D3300 för ett par veckor sedan, men får nog säga att jag inte är så jättenöjd med den. Jag har fotat på hobbynivå ett tag och har haft en D60 fram tills nu, men jag märker ingen skillnad alls på bildernas kvalitet (upplösning, pixlar osv) trots att D3300's sensor mm borde vara en hel del bättre eftersom D60'n ju har några år på nacken. Så jag skulle nog bara råda dig att köpa en D3300 ifall du är helt och hållet på nybörjarnivå.
En sak jag tycker är lite störig med D3300'n och som jag tyvärr glömde att kolla upp innan är att om man fotar i mörker (nattfoto) så verkar det inte gå att få displayen att reagera på när man är nära den, så synen blir helt bländad och det är svårt att fokusera i mörkret.
Vad gäller objektivpaketfrågan kan jag tyvärr inte ge dig några tips då jag inte känner till just de objektiven.
Gammal 2016-02-19, 21:54
unoengborg

Fråga
Parsi skrev: Om du pratar om sensorprestanda har du nog rätt, så länge man håller sig till vettiga ISOn, dvs under 6400. Däremot har D3300 en liten aning bättre jpegmotor - om man nu är intresserad av sånt -, och framförallt är VR II versionen av 18-55 objektivet bättre än VR versionen.
Om man vill ha ut max av sin kamera är det bäst att fotografera i RAW och "framkalla" bilderna i datorn antingen med ViewNX2 programmet som följer med Nikons kameror eller program som t.ex. Adobe Lightroom som dessutom fungerar som ett bra sätt att hålla reda på sina bilder. Då kvittar det hur bra jpegmotorn i kameran är. Så egentligen är det nog bäst för TS att hålla igen på kamerbudgeten så att man kan få råd till Lightroom så snart som möjligt.
Gammal 2016-02-19, 22:41
Grevture
Administratör

saragill skrev: Hej
Jag köpte en D3300 för ett par veckor sedan, men får nog säga att jag inte är så jättenöjd med den. Jag har fotat på hobbynivå ett tag och har haft en D60 fram tills nu, men jag märker ingen skillnad alls på bildernas kvalitet (upplösning, pixlar osv) trots att D3300's sensor mm borde vara en hel del bättre eftersom D60'n ju har några år på nacken. Så jag skulle nog bara råda dig att köpa en D3300 ifall du är helt och hållet på nybörjarnivå.
Jag minns att du hade en tråd kring detta, och jag kan säga att om du inte ser någon skillnad på bilderna ur en D3300 och en D60, så måste det vara något väldigt rejält fel på din D3300. Det är stor skillnad mellan de två sensorerna och den skillnaden syns tydligt i bilderna, i synnerhet i svagt ljus.

Jag har själv fotograferat med hela kedjan av Nikons instegskameror (D40, D40X, D60, D3000, D3100, D3200 och D3300). Det är ingen tydlig skillnad mellan D60 och dess ersättare D3000. Men det blev en märkbar förbättring med D3100 och sedan ett minst lika stort steg när den i sin tur ersattes med D3200. Sedan är det hårfin skillnad mellan D3200 och D3300, som Percy påpekade handlar det nog mest om jpeg-renderingen.

En sak jag tycker är lite störig med D3300'n och som jag tyvärr glömde att kolla upp innan är att om man fotar i mörker (nattfoto) så verkar det inte gå att få displayen att reagera på när man är nära den, så synen blir helt bländad och det är svårt att fokusera i mörkret.
Du menar att bildvisningen efter att du har tagit en bild bländar dig? Du kan ställa in att kameran inte visar den tagna bilden förrän du trycker på visningsknappen (alternativet "Visning av tagen bild" i uppspelningsmenyn).
Gammal 2016-02-20, 18:44
Kent Helgesson

Insteget i digitalvärlden blev för mig en D70. Nu äger jag en D7100 som jag brottas med vad det gäller funktioner och dyl.
Har tagit ca 3000 bilder nya kameran. Men de bästa bilderna har jag tagit med D70:n.
ca 6,1 mp och tar bilder som inte går av för hackor.

Vad jag vill säga är att mer mp och nyare kameror med finesser inte garanterar bättre bilder.
Gammal 2016-02-20, 20:35
Hans Österlind

Mange76 skrev: Hej!

Ska köpa en digital systemkamera och då jag är nybörjare utan större koll finns det en uppsjö av produkter.

Har i alla fall bestämt mig för en Nikon D3300 och har följande fråga:

Denna kamera kan köpas med ett 18-55VRII-objektiv för 3990:- eller som ett paket med två objektiv, dels ett 18-55II och dels ett 55-200 zoom-objektiv, också för 3990:-..

Vilket av dessa skulle ni rekommendera? Vad skiljer ett VR-objektiv från det andra, är det bara bildstabilisatorn i det förstnämnda?

Kan tilläggas att det går även att köpa en Nikon D3200 med 18-55 VRII och 55-200 VRII för 3990:-. Skulle detta i så fall vara ett ännu bättre köp?

Är som sagt nybörjare, men skulle ändå vilja ha en användarvänlig kamera som tar bra bilder på ett smidigt sätt. Samtidigt är budgeten något begränsad.

Hoppas på svar från någon expert därute!

Ha en bra dag

/ Magnus
Hej!

Det bästa sättet att använda pengarna till när det kommer till foto är att snåla så mkt som möjligt på själva kameran och lägga pengarna på kringutrustning som objektiv, stativ, blixtar osv. Det är i princip noll skillnad på D3200 och D3300 däremot är det mkt bra med VR på ett telezoomobjektiv.
Gammal 2016-02-21, 11:36
eskil23

Mange76 skrev: Tack för alla svar. Finns det både 18-55VR och 18-55VRII-objektiv eller är det bara en felskrivning av leverantör? Eller är II en nyare version?
Nikon har tillverkat fyra olika 18-55 mm objektiv genom åren.
* 18-55mm DX (2005-2006)
* 18-55mm DX II (2006-2007)
* 18-55mm VR DX (2007-2012)
* 18-55mm VR II DX (2013- )

De två äldsta saknar VR, undvik dem.
Gammal 2016-02-22, 12:56
Mrs C

Hej! Har inte följt tråden så noga, så du kanske redan bestämt dig eller är intresserad av en annan kamera, men ville tipsa om att Elgiganten har D3300 + 18-55mm, antar att det inte är VR II, för 2990kr.
/Christina
Gammal 2016-02-22, 20:44
Kent Helgesson

Mange76 skrev: Hej!

Ska köpa en digital systemkamera och då jag är nybörjare utan större koll finns det en uppsjö av produkter.

Har i alla fall bestämt mig för en Nikon D3300 och har följande fråga:

Denna kamera kan köpas med ett 18-55VRII-objektiv för 3990:- eller som ett paket med två objektiv, dels ett 18-55II och dels ett 55-200 zoom-objektiv, också för 3990:-..

Vilket av dessa skulle ni rekommendera? Vad skiljer ett VR-objektiv från det andra, är det bara bildstabilisatorn i det förstnämnda?

Kan tilläggas att det går även att köpa en Nikon D3200 med 18-55 VRII och 55-200 VRII för 3990:-. Skulle detta i så fall vara ett ännu bättre köp?

Är som sagt nybörjare, men skulle ändå vilja ha en användarvänlig kamera som tar bra bilder på ett smidigt sätt. Samtidigt är budgeten något begränsad.

Hoppas på svar från någon expert därute!

Ha en bra dag

/ Magnus
Jag skulle nog undvika ett kamerapaket med tillhörande objektiv.
Det brukar vara så att objektiven som kommer med är rena skiten!
Köp enbart huset och välj sedan objektiv med goda råd från expertisen här på FS.
Jag köpte min D70 med kitobjektiv och har aldrig använt dessa. Ett gav jag bort och et andra har jag kvar bara för att ha många grejer :-)
Gammal 2016-02-22, 20:59
ErlandH

Kent Helgesson skrev: Jag skulle nog undvika ett kamerapaket med tillhörande objektiv.

Det brukar vara så att objektiven som kommer med är rena skiten!
Det är nog inte riktigt sant. Många kitobjektiv är alldeles utmärkta och extremt prisvärda.
Gammal 2016-02-22, 21:06
Kent Helgesson

ErlandH skrev: Det är nog inte riktigt sant. Många kitobjektiv är alldeles utmärkta och extremt prisvärda.
Kan hända , men min erfarenhet (och många andras) är att kitobjektiven är kanske inte de vassaste i lådan. Nikon 18-70 tillhör undantagen. Ser att du kör Canon och ingen Nikon i väskan.
Kanske det är så att Canon skickar med bättre kitobjektiv än Nikon?
Gammal 2016-02-23, 06:11
Grevture
Administratör

Kent Helgesson skrev: Kan hända , men min erfarenhet (och många andras) är att kitobjektiven är kanske inte de vassaste i lådan. Nikon 18-70 tillhör undantagen. Ser att du kör Canon och ingen Nikon i väskan.
Nej, de är inte de vassaste i lådan. Exceptionellt billiga produkter är sällan det. Men det innebär inte att de är dåliga. I själva verket är de mycket bättre än vad många inbillar sig och de är nästan utan undantag bra i relation till priset. Ibland rent av häpnadsväckande bra med tanke på hur lite man betalar för dem.

En stor del av mitt jobb är att testa nya kameror och skriva om dem. Jag kör alla möjliga kitobjektiv med alla möjliga kameror, ofta sida vid sida med mina egna grejer eller med dyrare och bättre objektiv som jag testar. Och jag upprepar, moderna kitobjektiv är avsevärt bättre än sitt rykte. Inte i klass med fem eller tio gånger dyrare objektiv, men genuint användbara.

Kanske det är så att Canon skickar med bättre kitobjektiv än Nikon?
Om något så snarare tvärtom.

Nikons små 18-55:or var helt ok från början, och har stadigt förbättrats. Johan Fredriksson postade en lista över de olika generationerna några inlägg tidigare i tråden och det kan tilläggas att det dyker upp ytterligare en ny generation av 18-55 nu under våren :-)
Gammal 2016-02-23, 20:47
Kent Helgesson

Grevture skrev: Nej, de är inte de vassaste i lådan. Exceptionellt billiga produkter är sällan det. Men det innebär inte att de är dåliga. I själva verket är de mycket bättre än vad många inbillar sig och de är nästan utan undantag bra i relation till priset. Ibland rent av häpnadsväckande bra med tanke på hur lite man betalar för dem.

En stor del av mitt jobb är att testa nya kameror och skriva om dem. Jag kör alla möjliga kitobjektiv med alla möjliga kameror, ofta sida vid sida med mina egna grejer eller med dyrare och bättre objektiv som jag testar. Och jag upprepar, moderna kitobjektiv är avsevärt bättre än sitt rykte. Inte i klass med fem eller tio gånger dyrare objektiv, men genuint användbara.

Om något så snarare tvärtom.

Nikons små 18-55:or var helt ok från början, och har stadigt förbättrats. Johan Fredriksson postade en lista över de olika generationerna några inlägg tidigare i tråden och det kan tilläggas att det dyker upp ytterligare en ny generation av 18-55 nu under våren :-)
Ja , jag vet ju inte allt , men är det så att du har det som arbete att testa objektiv med olika kameror så får jag helt enkelt lita på dig och ditt omdöme. Jag utgick bara från egna och kompisars erfarenheter vilket inte går kitobjektivens väg om man säger.
Gammal 2016-02-24, 09:20
Grevture
Administratör

Kent Helgesson skrev: Ja , jag vet ju inte allt , men är det så att du har det som arbete att testa objektiv med olika kameror så får jag helt enkelt lita på dig och ditt omdöme. Jag utgick bara från egna och kompisars erfarenheter vilket inte går kitobjektivens väg om man säger.
Det har funnits riktigt usla kitzoomar förr om åren och det ryktet hänger nog kvar.

Sedan är ju kitzoomarna sällan några speciellt spännande objektiv: de är genomgående rätt ljussvaga och de är förstås inte lika skarpa som många gånger dyrare zoomar eller fasta objektiv. Men jag vill hävda att de - liksom superzoomar - har fått ett lite orättvist dåligt rykte :-)
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:04.

Elinchrom ELB 500 TTL