Annons
Gammal 2015-05-19, 18:57
alfin

Varning för annonsering i forumet?
Jag har fått en varning för annonsering i forumet och skulle gärna vilja veta vad den varningen handlar om.

Bl a detta inlägg raderades av FS:ans moderator, men lades tillbaka efter att jag ifrågasatt modereringen:

http://www.fotosidan.se/forum/showpo...5&postcount=14

Inlägget syftar till att påpeka att det inte är någon vits med att föreslå trådskaparen att ladda upp stora TIFF-filer som föreslås i tråden, därför att den printleverantör TS försöker ladda upp till endast accepterar jpeg-filer på max 25 MB.

Hur kan detta vara att annonsera i forumet och vad är grunden för varningen? Någon sorts hämnd från moderatorns sida för att jag ifrågasätter modereringen?

Jag har lusläst forumreglerna som finns här:

http://www.fotosidan.se/cldoc/rules.htm

Där står bl a "Inlägg och bilder som inte följer dessa enkla regler kan raderas, utan vidare kommentar från redaktionen."

Vilka regler bröt jag mot denna gång?

Eller är det som vanligt rent godtycklig moderering som utförs av FS:ans moderatorer?

Hej alfin,

Du har fått en anmärkning om förseelse på Fotosidans Forum.

Anledning: Annonsering i forumet
-------
Vill ni diskutera leverantörer kan ni göra det via mejl eller i andra trådar. Jag valde att ta bort inläggen i den här tråden, och kan DU inte acceptera min moderering ber jag dig vänligen ta det med redaktionen, men inte i den här tråden.

Du har blivit varnad tidigare, och du kanske ska fundera,på,I'm det är du eller vi som modererar som gör fel.

/afe
Gammal 2015-05-19, 19:10
afe

Varningen blev fel (annonsering i forumet är default). Det inlägg jag missförstod är återställt, men varningen gällde egentligen att du reagerar med en bakutspark när någon säger emot. Kommentarer kring moderering skall inte tas i de vanliga trådarna, och det var alltså det saken gällde.

Tyvärr verkar din inställning fortfarande vara att det är helt godtycklig moderering, eller i värsta fall något slags personligt påhopp mot dig, men så är inte fallet. Ibland gör jag fel, som den här gången, men jag ägnar mig inte åt personangrepp..

Och ja, du har blivit varnad tidigare för din buffliga attityd.
Gammal 2015-05-19, 19:25
alfin

Dags att uppdatera forumreglerna då, för det du skriver nu finns inte beskrivet i forumreglerna på ett sätt som jag förstår.

Var står det att man inte får kommentera moderering i tråden när den sker?

Jag trodde man modererade personangrepp och annat och inte folks attityder för att man som moderator är av en annan uppfattning.

Det är precis vad jag menar med godtycklig moderering!
Gammal 2015-05-19, 19:39
elmfeldt
Redaktör

Nej det är inte ok att diskutera moderering i trådar. De kommer raderas eftersom de stör tråden och är OT. Däremot kan man starta en tråd här och få svar.

Folks attityd är något som tydligt hänger ihop med hur man skriver. Så det är i princip samma sak.

Och som slutkläm så är godtycklighet helt rimligt när man modererar. I första hand försöker utgå från regler men då och då får man gå på magkänsla och erfarenhet. Det kan upplevas godtyckligt för den som blir modererad.
Gammal 2015-05-19, 19:46
elmfeldt
Redaktör

Inser att jag redan svarat på exakt samma funderingar innnan. http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=159142
Gammal 2015-05-19, 19:46
afe

Ett tillägg till Davids utmärkta förklaring: ibland modererar vi utan att kommentera, just för att slippa diskussionen kring modereringen i tråden, men då är det ofta någon som blir stött över det i stället. Det är en svår balansgång, men det är som sagt alltid off topic att diskutera moderering i de vanliga forumen.
Gammal 2015-05-19, 19:48
alfin

Så, jag fick en varning för att jag skrev något OT i tråden?

Du måste ju själv höra hur dåligt det rimmar! Märkligt att något så enkelt som moderering fungerar i princip helt oproblematiskt på alla olika fotoforum jag besöker, utom just Fotosidan.
Gammal 2015-05-19, 19:50
alfin

elmfeldt skrev: Inser att jag redan svarat på exakt samma funderingar innnan. http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=159142
Ja, märkligt att det kommer upp igen, eller hur? Kan det bero på otydliga regler och godtycklig tolkning?
Gammal 2015-05-19, 19:58
afe

Ja, det kan förstås vara fel på våra regler, eller så är det något annat som föranleder dessa diskussioner ...
Gammal 2015-05-19, 20:01
afe

alfin skrev: Så, jag fick en varning för att jag skrev något OT i tråden?

Du måste ju själv höra hur dåligt det rimmar! Märkligt att något så enkelt som moderering fungerar i princip helt oproblematiskt på alla olika fotoforum jag besöker, utom just Fotosidan.
http://www.fotosidan.se/cldoc/rules.htm

Och ja, man kan bli varnad för OT och diverse annat. Det är trist att du upplever att modereringen fungerar sämre här än på andra sajter, men så kan det ibland vara.
Gammal 2015-05-21, 23:47
alfin

Här är ett bra exempel på att ingen får en varning för OT på Fotosidan:

http://www.fotosidan.se/forum/showpo...7&postcount=28

Den varningen jag fick var en ren hämnd från moderatorns sida för att jag i tråden påtalade den felaktiga raderingen av ett i sak helt korrekt inlägg.

Så godtyckligt fungerar modereringen på Fotosidan!
Gammal 2015-05-22, 17:33
afe

Om du tror att jag ägnar miG åt modererering av det skälet är du rejält ute på fel spår, men att du väljer att posta det tycker jag tyder på att jag var helt rätt ute. Det där med en trevlig attityd i forumen är uppenbarligen.något du inte klarar av, trots att jag erkänt att jag gjorde fel tidigare.
Gammal 2015-05-22, 21:36
Jockethorne

Kanske dags att du söker dig till en annan sida då. Jag tycker att Fotosidans moderering är exemplarisk och saklig.

Nu har du fått ditt svar. Acceptera och gå vidare, eller gå vidare till annan sajt.
Gammal 2015-05-22, 22:37
alfin

Jockethorne skrev: Kanske dags att du söker dig till en annan sida då. Jag tycker att Fotosidans moderering är exemplarisk och saklig.

Nu har du fått ditt svar. Acceptera och gå vidare, eller gå vidare till annan sajt.
Lysande för att vara ditt 8:e inlägg!
Gammal 2015-05-22, 22:50
elmfeldt
Redaktör

Lägg ner båda. Inga påhopp! Men det finns ju en poäng i att om du får flera tillsägelser över tid så får du acceptera nivån som gäller här.

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:12.

Elinchrom ELB 500 TTL