Annons
Gammal 2017-09-08, 10:29
ztenlund

Sven Blomquist skrev: Jag har burit omkring på många objektiv under många år med systemkamera för 35mm, idag kallat fullformat. Det har varit mycket hit o dit med att byta objektiv och fundera på vilket objektiv som passar bäst för ett visst motiv.

Med bara ett objektiv blir det inget funderande på brännvidd. Jag fokuserar på det som sitter på kameran och väljer motiv som passar objektivet i st för tvärtom! Jag tänkte egentligen köpa en Fuji med fast objektiv typ Fujifilm 100, men jag föredrar lite längre brännvidder, så då fick det bli 35 mm.
Jag funderar inte på de bilder jag INTE kan ta med mitt 35mm. Det finns så många bilder att ta med ett objektiv så det räcker o blir över.
Det är rätt vanligt att jag låter ett objektiv sitta på och inte håller på och byter fram och tillbaka, men det är inte samma sak som att jag nödvändigtvis bara vill ha ett enda...
Gammal 2017-09-08, 12:55
ErlandH

johlie skrev: [/I]Jag har alltid tänkt att 35 (50) är normalobjektivet, kanske för att jag var en Cartier-Bresson-kind-of-guy som tonåring, eller för att min fotointresserade far mässade detta. Min första tanke var alltså: 35mm f/2. Men ju mer jag läser runt och ser på recensioner får jag intrycket av att 23mm (35) verkar anses vara normalobjektivet
Om man väljer 23 (motsv 35) eller 35 (50) är nog mest en smaksak. Själv är jag väldigt förtjust i att ha 23/1,4 på min X-T10, och när jag började fotografera på 1970-talet var det 35 och 85 som gällde på mina systemkameror, aldrig 50. Andra fotografer föredrar 50; Caritier Bresson tyckte ju att 35 mm "skrek" för mycket och kanske är det av samma skäl jag föredrar den lite kortare "normalen" – bilderna blir ofta lite mer dramatiska.

Om jag var du skulle jag nog försöka få tag i en billig kitzoom också. 16-50 är alldeles utmärkt, och väldigt bra att ha i situationer då man tycker att fast brännvidd blir en besvärande begränsning.
Gammal 2017-09-08, 23:04
martinot

johlie skrev: F
Jag tänker mig att jag på sikt önskar bygga upp någonting i stil med:

14 mm f/1.4 eller 10–24mm
23 mm f//2
35 mm f/2
56 mm f/1,2 (inte prio, nu)
Grattis till en i mitt tycke enormt jättetrevlig kamera (har den äldre och långsammare föregångaren X-E1, som är en varm favorit, trots åldern)! :)

56:an är kanon, men den kan du troligen vänta med tills du har råd och hunnit skaffa lite andra objektiv först (om inte porträtt är första prio).

Gällande 23 och 35 så föredrar jag optiskt de lite långsammare och äldre f/1,4 (finns bra pris beg.), men har 35:an även som f/2 (klart snabbare fokusmotor, och vädertätad, men optiskt något lite sämre än 35/1,4, men ändå riktigt bra).

Gällande vidvinkel så känner jag inte till 14/1,4, men däremot som fasta vidvinklar så kör jag med Zeiss 12/2,8 och Fuji 16/1,4 som bägge är riktigt trevliga och rekommenderas varmt, men för att få in ett av de i din budget så är det till att kika på beg. alternativ som gäller.

https://www.zeiss.com/camera-lenses/...ouit-2812.html
http://www.fujifilm.com/products/dig...f16mmf14_r_wr/
Gammal 2017-09-09, 13:16
Mas71

Tummen upp
Ja detta diskussionsände var alldeles för frestande för att jag skulle kunna hålla mig borta.

Jag hoppade in i Fuji X systemet den 1:a augusti efter en hel sommar av forumbrowsande, reviewläsande och youtubetittande.

Jag har sedan 2000 gått från analog Canon SLR till Digital Nikon DX, D90, D7000 till D800E.
Därefter skalade jag ner till m4/3 Olympus OM-D-EM1 i några år.
Under 2016 dog mitt fotointresse helt av olika skäl men även om EM-1:an med Pro objektiven är ett suveränt system som till först tilltalade mig så blev det på något sätt alldeles för"kliniskt" och tråkigt. Kan inte beskriva det på något annat sätt.

När jag nu skulle köpa Fuji-X så bestämde jag mig för en sak: Ingen normalzoom, hur bra den än må vara.
I alla tidigare system föll man till föga och köpte en normalzoom och det dödade kreativiteten för mig.
I mina ögon är dessa proffessionella normalzoomar 24-70/2,8 arbetsredskap, fixar jobbet snabbt och effektivt.

Så jag har numera:

Samyang 8mm/2,8 fisheye
Fuji 16/1,4
Fuji 23/1,4
Fuji 35/1,4
Fuji 50/2.0

Fuji 10-24/4
Fuji 55-200/3,5-4,8

Bildkvaliteten kan vi i princip lämna därhän eftersom det verkar som hela fuji sortimentet håller en löjligt hög nivå, och jag är lite mer av en pixelpeeper än vad jag vill erkänna. 1,4 objektiven har lite av samma karaktär, extremt hög bildkvalitet med livlig kontrast.

Så vad vill jag säga med detta, jo några saker:

* Köp ingen normalzoom
* Köp det objektiv som känns bäst i form av bildvinkel, känsla i handen på din kamera.
* köp begagnat och sälj vidare om du inte gillar det Fuji-X begmarknaden verkar vara smidig med väldigt hög omsättning (sakerna säljs direkt)

Hursomhelst så har XT-2:an gjort det kul med foto igen.
Gammal 2017-09-09, 16:58
Sabud

Har en X-T1 och nu X-T20 samt en del optik men den i mitt tycke mycket dugliga zoomen 18-55 använder jag allt som oftast så mitt råd till dig är att börja med den innan du `ruinerar´ dig på optiksamlande.

Nedan en duktig och inspirerande fotograf som nästan uteslutande använder 18-55 till sin X-E2

http://www.boxedlight.com/

/Stephan
Gammal 2017-09-10, 07:58
SallyIV

Tack för länk till boxed light!!

Där lärde jag mig något bra.
When shooting in extremely dark (almost pitch black) situations in manual focus mode with a lens wide open and focus peaking turned on the EVF and LCD will "sparkle" "

Se där - det myrornas krig som visas försvinner om man väljer focus assist "Standard".

Man får inte kanterna markerade vid rätt fokus, men å andra sidan är det inte lätt med en dålig EVF. Fuji borde kunna skriva om litet i programvaran?

-J!
Gammal 2017-09-10, 10:05
ajoe

Jag har både 18-55 och 18/2 och inser att det är väldigt få bilder jag tar med zoomen som jag inte lika gärna hade fått med 18. Trots detta tar jag nästan alltid zoomen med, jag vet egentligen inte riktigt varför.
Gammal 2017-09-10, 13:50
johlie

Ett ställningskrig pro/contra kit-zoom – eller som tyskarna med en så träffande terminus kallar det: »Streitgespräch« – äntligen börjar det likna nåt!
Gammal 2017-09-10, 17:08
ajoe

johlie skrev: ...ställningskrig pro/contra kit-zoom
Jag tror att det är på det viset att jag tycker bildkomposition är svårt och på något vis hjälper det mig på ett handfast vis när jag kan prova olika utsnitt direkt i sökare/display.

Fast jag vet att jag borde kunna visualisera det direkt i skallen och är litet trött på beteendet själv.

Jag vill dock gärna tro att jag kan träna upp den förmågan. Ibland när jag ska ut så tar jag medveten om detta bara med mig 18 mm-gluggen och ofta vill jag ha kameran inställd på svartvitt, då blir det enklare att fundera över linjer och ytor i kompositionen. Färgen finns ju i råfilen ändå om jag skulle behöva den.
Gammal 2017-09-10, 18:17
afe

Med 24 miljoner pixlar finns det ju dessutom utrymme att beskära bilden om 18 mm skulle kännas för kort. Det gäller dock att tänka redan när man tar bilden att den ska beskäras för att det ska bli bra tycker jag.
Besvara

Bokmärken

Taggar
beslutsångest , fujifilm , köpråd , objektiv , vägval

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:00.