Annons
Gammal 2012-03-13, 21:01
Helmetrock

afe skrev: Ok, så är det nog men vad har det med just Fujin att göra?
Inget särskilt, bara en allmän kommentar till dem som tycker att nybörjare ska hålla sig till kameror som sägs vara för nybörjare. Det tycker jag är helt fel.
Gammal 2012-03-13, 21:05
blaufish

Kanske värt att påpeka att många köper 7D/5DmkII för att de är kompetenta filmkameror.

X-Pro1 kan filma, men den stödjer enbart 30fps, utan att göra inställningar och har vad jag förstår inte ingång för extern mic. Den riktar sig inte till filmsegmentet alltså. Även om den säkert under enkla förutsättningar gör fin film ihop med en sound recorder.

http://m.dpreview.com/previews/fujifilmxpro1/4
Gammal 2012-03-15, 17:05
Kim Svensson

Föredrar att fotografera med kameran, har nu hittat en canon 5D MKii till rimligt pris (begagnat). Funderar på om jag ska slå till påen eller vänta på Fuji X-pro.
Hur skulle ni gjort?
Gammal 2012-03-15, 17:15
afe

Kim Svensson skrev: Föredrar att fotografera med kameran, har nu hittat en canon 5D MKii till rimligt pris (begagnat). Funderar på om jag ska slå till påen eller vänta på Fuji X-pro.
Hur skulle ni gjort?
De är väldigt olika kameror, så det är svårt att direkt jämföra dem. För din typ av fotografering kan nog Fujin fungera bra, så det kan vara värt att vänta tills du kan testa den i nån butik. Det kommer nog finnas fler MkII till bra pris i och med att MkIII kommer, så det är nog ingen fara på det viset :)
Gammal 2012-03-15, 18:26
blaufish

Hmm...

X-Pro1
- ser helt underbar ut
- liten lätt
- range finder med AF
- grym sensor med hög ISO m.m.
- dålig manuell fokusering
- AF som strular även i de enklaste lägen, verkar helt löjligt
- inte byggd för att filma, men kan det

5DmkII
- ser ut som en vanlig (tråkig) kamera
- tung
- fullformat och enormt blandat utbud av objektiv
- tyngre tillbehör pga EF fattning & FF-sensor.
- bra manuell fokusering *om* objektivet har bra fokusring.
- AF som funkar perfekt i enkla lägen, men inte duger till sport eller mörka lägen
- bra filmkamera

Kolla gärna in DigitalRevTV de har nu två sevärda filmer om kameran.

Som enda kamera hade jag föredragit 5DmkII, den verkar otroligt mer mångsidig. jag hade gärna haft X-Pro1 eller en efterföljare till den som sekundärkamera, om jag haft råd till det. Men det är ju min smak, tricket är att du skall lura ut vad som är rätt för dig :)

(Klagomålen på manuell fokusering på X-Pro1 undrar jag om de kan lösas med firmware uppgraderingar, jag fattar inte varför det är fördröjningar innan kamerar reagerar när man rört på fokusknappen, helt idiotiskt. Även AF undrar jag om de kan förbättra senare. Men det är ju svårt att veta)
Gammal 2012-03-15, 18:41
afe

Den manuella fokuseringen är fly-by-wire, vilket nog förklarar fördröjningen (även om den inte borde vara där). Kör man med adapter och manuella objektiv lär fördröjningen vara borta. Att den kan filma är förmodligen bara för att det inte kostar något extra att lägga till funktionen (bara mjukvara), men är det viktigt ska man nog välja något annat.

Själv velar jag fram och tillbaks mellan NEX-7 och Fuji X-Pro1 för att slippa släpa D3 ...
Gammal 2012-03-15, 18:52
blaufish

afe skrev: Den manuella fokuseringen är fly-by-wire, vilket nog förklarar fördröjningen (även om den inte borde vara där). Kör man med adapter och manuella objektiv lär fördröjningen vara borta.
Precis. Förhoppningsvis något som kan förbättras, eftersom de skall ha trevliga objektiv från Fuji. Men de skall ju skäppa en egen adapter för Leica hörde jag någonstans, och andra lär ju göra massa olika adapters till den.
Gammal 2012-03-15, 19:39
Kim Svensson

Hmm, X-pro låter som att det är en trevlig kamera. Dock orolig, eftersom jag inte har den som
Andrakamera om den är mer menat till det.
Gammal 2012-03-16, 00:11
blaufish

Kim Svensson skrev: Hmm, X-pro låter som att det är en trevlig kamera. Dock orolig, eftersom jag inte har den som
Andrakamera om den är mer menat till det.
Ehhh... Det var hur jag skulle använda den. Jag har film som ett av mina främsta användningsområden :)

Vad är dina behov? De huvudsakliga nackdelarna verkar vara
- problematisk AF
- lite seg manuell fokus (med deras elektroniska objektiv)
- begränsade filmfunktioner

De två första problemen vet vi typ att de driver DigitalRevTV till irritation men vi kan ju se vad fler säger när fler har testat den. Dessutom kan man vänta och se om det förbättras i första firmware uppdateringen. Nu för tiden släpps elektronik innan mjukvaran riktigt är klar...

Är video ett viktigt område så verkar det däremot vara fel kamera.

Men tja, 5DmkII är ju ett väldigt säkert val.

Personligen hade jag velat testa X-Pro1 innan köp. Ta bilder på olika fokusavstånd, folk i rörelse m.m. och försöka få en bild av hur stora AF problemen är. Något sämre än 5D är okej för mig, men inte mycket sämre.
Gammal 2012-03-19, 14:25
afe

Enligt svenska Fujifilm börjar kamerorna skickas ut till en del butiker idag, så snart ska det gå att få klämma på dem :)
Gammal 2012-03-19, 18:48
JOLidman

Fujifilm X-Pro1 review
Fujifilm's X-Pro1 - the company's first Compact System Camera - looks to be an impressive rangefinder-style camera. Does it deliver on its superior image quality claims? What Digital Camera's Fuji X-Pro1 review investigates...

http://www.whatdigitalcamera.com/equ...o1-review.html
Gammal 2012-03-19, 19:53
JOLidman

Fuji Guys and Fujifilm X-Pro 1
Fuji Guys - Fujifilm X-Pro1 Unboxing

http://www.youtube.com/watch?v=3Bz3p...eature=related

Fuji Guys - Fujifilm X-Pro1 Part 1 - First Look

http://www.youtube.com/watch?v=JkjbSLl0Yaw

Fuji Guys - Fujifilm X-Pro1 - Hands-on Preview (1/2)

http://www.youtube.com/watch?v=xyEH4...eature=related

Fuji Guys - Fujifilm X-Pro1 - Hands-on Preview (2/2)

http://www.youtube.com/watch?v=Vk8A3...eature=related

Fuji Guys - Fujifilm X-Pro1 Aperture Blade Demo

http://www.youtube.com/watch?v=MsRRs...eature=related
Gammal 2012-03-20, 17:57
Kim Svensson

Har börjat att mer luta åt Canon 7D dller Nikon D300s, eftersom det skulle bli så mycket mer pengrvatt lägga ut på en 5D mkii, har kollat runt på lite objektiv och det skulle vara riktigt kul tt foogrfera med ett Carl Zeiss, och känner då att det är bättre att lägga pengarna på ett "billigare" hus. Men vad tror ni, hur skulle ni gjort? Tror ni att jag kommer bli "missnöjd" om jag inte kör på en fullformatare?
Tacksam för råd!
Gammal 2012-03-20, 18:11
Heikkinen

Du skriver såhär i ditt första inlägg:
Är intresserad av att fotografera Landskapsfoto och Naturfoto, porträtt (djur och människor) och gatufoto.

Jag personligen hade valt 7D eller annat crop-hus om jag fotade mest naturfoto och använder långa telen.
Jag hade valt någon fullformatare om jag fotade mest av det andra.
Gammal 2012-03-20, 18:36
Kim Svensson

Mm, jag är mer intresserad av fasta objektiv och mer vidvinkel (35mm, 50mm) och då fotografera porträtt, gatu och sånt åt mer konsthållet.
Besvara

Bokmärken

Taggar
fujifilm , x-pro1

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:47.