Gammal 2015-07-23, 14:35
matti

oskda skrev: ☺ Och då blev jag fundersam varför vill du sälja den? Vad ska du ha istället? Är du missnöjd med den? 😉
Jag ska ha ett mindre 'system'. Mitt fotograferande har ändrats sista åren. Får inte med mig 'tjockkamerorna' ut. Faktiskt gått från FX (D600) till DX (D7200) och hoppades den 'lättningen' skulle hjälpa men icke. Och en kamera i ett skåp gör ingen glad hur bra den än är. D7200an är annars helt fantastisk vg bildkvalitet för att vara en DX. Inte stort likvärdig i DR och brus mot D600an.

Jag tänkte nu i första hand köpa en kvalitetskompakt (Sony RX100III) och fota med ett tag, för att sen se vart jag vill vägen med mitt fotande :-)
Gammal 2015-07-23, 18:21
Photocon

oskda skrev: Fotomässigt är det inget spår som är direkt djupare än något annat tycker det mesta är roligt att fota.
Ett alternativ som nämnts tidigare är att satsa på en d750 ochbehålla d90 som en "andrakamera" för att behålla dx formatet. Köpa teknik begagnat bär lite emot dels för att jag gillar att vara den första att plocka upp något nytt som jag sparat till och "investerat" mina pengar i ur en obruten kartong och dels för att jag gärna vill köpa någon av de senaste modellerna :).
Jag får väl fortsätta att fundera förr eller senare kommer jag till ett beslut eller så hinner det dyka upp ytterligare en ny modell......
D800E finns ju på Cyberphoto ny å andra sidan, men kostar ett par tusen mer än D750. Med tanke på vad du skrivit ovan skulle jag rekommendera D750 till dig.
Jag är extremt fixerad vid att mina kameror ska hålla så hög upplösning som möjligt då jag gör väldigt stora printar, men en D750 har hög upplösning så det räcker och blir över.

Det bästa jag kan råda dig till är att ta dig till en återförsäljare som för både 7200 och D750 samt ta med eget minneskort och be att få ta några bilder i butiken. Det har alltid fungerat för mig.
Dock bör du ha bestämt dig innan för att det ska bli ett av de 2 kamerahusen innan och tala om det för ÅF.

Mvh//Lennart
Gammal 2015-07-24, 10:04
Nordgren11

D7200.
Kommer att bli en D7200 för mig. Jag kommer antagligen bli nöjd med den förbättringen från d90. och då kommer jag att ha pengar över till ett tamron 150-600.. för samma pris som en d750.. Fotograferandet är en hobby, känns som man kan lägga precis hur mycket pengar som helst, och ändå kolla efter nyare kameramodeller.
Tack för intressanta inlägg allesammans.
Gammal 2015-07-24, 22:57
martinot

oskda skrev: Återigen en fråga om råd vid kameraköp :).

Jag är sugen på att köpa en ny kamera och funderar på en nikon d7200 eller d750.

Idag har jag en nikon d90 som jag har varit nöjd med de sex-sju åren jag haft kameran dock börjar jag bli lite sugen på en kamera med bättre DR mindre brus och lite vassare serietagning.

Idag fotar jag det mesta dvs makro, landskap och porträtt inomhus och utomhus m.m. Skulle gärna vilja utveckla mitt egna gatufoto.

Kamerorna jag funderar på är d750 eller d7200 även varit och fingrat lite på fujifilm x100t dock är jag tveksam till att ha bara en kamera med fast objektiv.

Det jag irriterar mig på är att jag har svårt att bestämma mig för vad som är viktigast, ff/fx och de förbättringar jag tänker mig detta ger (ökat dr, skärpa, handhavande gillar verkligen hur d750 ligger i handen m.m.) eller ökade möjligheter som den snabbare slutarhastighet i 7200 ger.

Glad för input som skulle kunna underlätta för mig !😊
Gillar verkligen Fujis X100-serie.

Ser den dock snarare som ett komplement till en DSLR än som en ersättare.

Eftersom du förmodligen redan kör på DX-objektiv, så är nog det enklaste valet att ta en D7200.

Som en annan postare skrev nyss, så handlar det även om plånboken, och hur mycket du har tillgängligt kapital i kombination av hur mycket du vill prioritera ditt fotograferande.

Kanske att du eventuellt blir lite mer nöjd med en D750, men tror inte att du på något sätt skulle bli speciellt missnöjd med en D7200 (givet att du kommer ifrån en D90, eller annan äldre APS-C). Är en helt grymt bra presterande kamera den med!

Rekommendation; kika igenom budget/plånbok först och främst; välj sedan när du bestämt dina ekonomiska ramar.

Som en annan postare också var inne på ovan (som var i samma situation och exakt samma beslutsval som dig); det krävs pengar även till objektiv. Kanske tom betydligt mer än vad du lägger på dina kamerahus i längden.
Gammal 2015-08-03, 14:56
oskda

Då börjar det närma sig inköp. Blir nog med största säkerhet en d7200 mycket på grund av att jag börjar bli sugen på att "investera" i ett tele och då blir ju cropfaktorn ett trevligt inslag. Nu står jag dock och väger lite runt vilket tele jag ska investera i antingen tamron 150-600 eller sigmas motsvarighet då c-varianten.
Försökt hitta några bra jämförande tester mellan dessa men inte hittat några och undrar om någon därute kan ge mig en knuff i rätt riktning.

Även funderat lite på om man rentav skulle skippa nytt hus och investera i nikon nya 80-400 och då köra det på min D90.... (ca samma pris som nytt hus + sigma/tamron)

Vilken av dessa kombinationer tror ni skulle ge mig mest?
Gammal 2015-08-03, 15:39
FlyerOne

Det jag lite allmänt erinrar mig om Tamron vs Sigma 150-600 mm är att det ena är lite bättre i vissa avseenden och det andra i vissa andra, men det var ett område där det fanns en tydlig skillnad - stabiliseringen. Tamrons stabilisering i sitt 150-600 mm rapporteras vara markant bättre än det i Sigmans, och även effektivare än stabiliseringen i Nikons 80-400 mm-objektiv.

Generellt ger ju tredjepartstillverkade objektiv mer "pang för pengarna", och du sparar en hel del jämfört med att köpa ett Nikon 80-400 mm. Pengar som du t.ex. kan använda till ett modernare kamerahus ifall du vill. :-)
Gammal 2015-08-03, 15:50
oskda

Ok då ska jag sluta fundera så mycket 😊. D7200 + tamron och så får jag se om jag känner behov av ett fx hus i framtiden men även då känns det som att 600mm vore tillräckligt.
Gammal 2015-08-03, 16:49
Bengf

Klokt val, D90 är bra, men D7200 klart bättre, autofokusen som exempel får ju mycket beröm av testare, plus en av marknadens absolut bästa sensor. det dröjer inte förrän D90 börjar närma sig 10 års strecket, då står sig D7200 betydligt längre som modern kamera.

//Bengt.
Gammal 2015-08-04, 17:23
oskda

Ändrade planer. Inväntar lite omdömen om det nya 200-500mm som lanserades idag. Hoppas att det är värt väntan!
Gammal 2015-08-05, 00:33
martinot

oskda skrev: Ändrade planer. Inväntar lite omdömen om det nya 200-500mm som lanserades idag. Hoppas att det är värt väntan!
Är själv grymt sugen på det! Kommer att invänta tester, men blir förmodligen ett sådant till mina FX-kamerahus (D610 och D750).

Kan enligt uppgifter även kombineras med en 1,4 telekonverter och ändå ha AF (iaf på D750).
Gammal 2016-03-13, 14:22
oskda

Lite återkoppling. Blev tillslut en D7200 och ett 200-500. Kan inte säga annat än att jag är mycket nöjd. Hade svårt att motivera 6-7 tusen extra för d750 för mig själv i dagsläget. Skulle det vara som så att jag inom några år verkligen känner att jag "måste" ha ett småbilds/fx/ff-hus så kanske det har kommit en uppdatering av D750. Känns som att D7200 är en mycket kompetent kamera och en bra uppdatering av min gamla trotjänare D90.
Gammal 2016-03-22, 20:36
Kent Helgesson

oskda skrev: Lite återkoppling. Blev tillslut en D7200 och ett 200-500. Kan inte säga annat än att jag är mycket nöjd. Hade svårt att motivera 6-7 tusen extra för d750 för mig själv i dagsläget. Skulle det vara som så att jag inom några år verkligen känner att jag "måste" ha ett småbilds/fx/ff-hus så kanske det har kommit en uppdatering av D750. Känns som att D7200 är en mycket kompetent kamera och en bra uppdatering av min gamla trotjänare D90.
Du har valt en mycket kompetent kamera!
Personligen har jag lagt ned en jäkla massa pengar på DX som jag nu inte vill ha.
Hade jag för tio år sedan vetat det jag vet idag , så hade jag definitivt haft ett FX-system idag.
Trist när man börjar räkna på vad man lagt ut på all utrustning.
Men kamerorna i 7000-serien är mycket bra , men en D4s hade satt som en smäck ;-)
Besvara

Bokmärken

Taggar
d7200 , d750 , fujifilm , nikon , x100t

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:15.

Lastolite HaloCompact