Annons
Gammal 2019-06-16, 18:47
Erik Schalin

pdahlen skrev: Det bildas ett LR bibliotek med gamla Previews mm i många mappar, när jag är färdig med de inladdade filerna i redigeringen så tömmer jag hela denna mapp. Tidigare så kunde denna bli en 50-100GB stor eller om det var ännu mer, nu startar jag varannan vecka från noll. Jag har bara i3 och 8GB och det tar nog inte mer än 10-15 sekunder innan LR är klar för användning.

Hur klokt det är att radera dessa filer vet jag inte, men jag har inte lidit av det
LR bryr sig inte om om du raderar previews.
Raderar du den valnilga previewmappen så kommer LR att rendera upp filerna på nytt när LR skall visa bilder i library module.
Tar ju en stund om du har 100 000 bilder.....

Smart previews kostar inget att radera.
Vill du återskapa dem så är det bara att beordra LR att generera nya via HMV.
Gammal 2019-06-19, 21:29
Blander

Har i alla fall lärt mig en sak: It’s complicated.
Gammal 2019-06-19, 21:44
Erik Schalin

INte värre än:
1 skapa en mapp med namnet Lightroom.
2 Ha din lrcat fil i den mappen, flytta aldrig din lrcat-fil.
3 ha din backup av katalogen på en annan disk.
4 om du använder templates så ha dem i samma mapp. O dess backup i samma mapp som katalogfilens backup.

sen funkar det.
Gammal 2019-06-20, 06:16
AFJ

Erik Schalin skrev: 4 om du använder templates så ha dem i samma mapp.
Det kan vara värt att notera om man väljer alternativet "Store presets with this catalog" (Edit-Preferences-Presets) så innebär det att dessa blir "privata" för just den katalogen. Har man bara en katalog (det vanliga för de flesta användare gissar jag) så är det inga problem men om man har har flera så kan det bli lite knepigt.

Jag har t ex en separat katalog för mina scannade analoga bilder. Då vill jag ändå ha tillgång till alla mina presets, t ex för utskrifter. Därför har jag valt att inte lagra dem med katalogen.

För att ändå få backup på sina presets så kan man på samma flik se var Lighroom lagrar sina presets och se till att dessa platser är inkluderade i den backuprutin man har för datorn.
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:55.

Lastolite HaloCompact