Annons
Gammal 2015-10-01, 10:05
Erik Schalin

Nej det kan inte bridge. Bridge går rakt på filerna på disken.
Gammal 2015-10-01, 11:21
Alve Henricson

AFJ skrev: Kollade din hemsida - många fina bilder!
Stort tack! Kollade dina bilder också ;)
Gammal 2015-10-01, 11:24
Alve Henricson

reboot81 skrev: Nu var det flera år sedan jag körde Bridge, men om du har bilder på flera diskar, måste du då ha de inkopplade för att kunna hitta/redigera bilderna? Eller fungerar det såsom med LR, där du kan söka upp bilder, se smarta förhandsvisningar och även redigera bilden fastän disken inte är inkopplad för stunden?
Jag förstår att LR har massa fördelar, men som du säger, Bridge arbetar direkt mot hårddisken och det är det jag uppskattar, jag slipper bli konfunderad, jag vet exakt var vilden jag arbetar med finns och var jag sparar den, jag blir inte förvirrad. Men det är bara jag och jag är säker på att LR är bra för flertalet och tycker det är kanon. Än en gång, var och en med sitt. ;)
Gammal 2015-10-01, 12:52
fotograf-magnus-stalberg

Alve Henricson skrev: Jag förstår att LR har massa fördelar, men som du säger, Bridge arbetar direkt mot hårddisken och det är det jag uppskattar, jag slipper bli konfunderad, jag vet exakt var vilden jag arbetar med finns och var jag sparar den, jag blir inte förvirrad. Men det är bara jag och jag är säker på att LR är bra för flertalet och tycker det är kanon. Än en gång, var och en med sitt. ;)
Det jag inte riktigt förstår är hur du kommit fram till slutsatsen att Bridge arbetar direkt mot hårddisken medan Lightroom inte gör det. :-)

Lightroom arbetar också direkt mot de hårddiskar du har dina bilder på. Du har full koll på diskar och mappstrukturer. Lightroom har sedan ytterligare funktioner för att du på olika sätt ska kunna skapa arbetsflöden som passar just dig. Om du enbart vill hålla dig till traditionell disk- och mappstruktur går det alldeles utmärkt i Lightroom. Det enda du behöver göra är att berätta för Lightroom var dina bilder finns. Det behöver du bara göra varje gång du har nya bilder. Sedan aldrig mer.
Gammal 2015-10-01, 13:51
atotowi

20 diskar....
Jag löste det med att ha DAS (Direct Attached Storage) istället för NAS för bilderna. Så jag kan skala upp utrymmet vidnehov. DAS har för delan att det går att ansluta med USB3/Thunderbolt etc.
För systemet en disk i praktiken många diskar med redundans och prstanda >= vanliga USB diskar.
Gammal 2015-10-01, 15:28
Alve Henricson

fotograf-magnus-stalberg skrev: Det enda du behöver göra är att berätta för Lightroom var dina bilder finns. Det behöver du bara göra varje gång du har nya bilder. Sedan aldrig mer.
Och varje gång bilderna flyttas från en disk till en annan.

Till utforskaren/Bridge behöver man inte berätta något alls och man behöver inte ha några bekymmer med hur och var man hittar eller sparar JPG (som frågan i tråden löd)

Tack alla för er positiva input vad gäller LR. Men som jag än en gång påpekar passar det olika bra beroende på vad man har för rutiner och jag blir glad för att det fungerar för er ;)

Jag kommer inte komma med fler kommentarer här i och med att temat LR vs Bridge är fel ämne enligt rubriken.

God fotolycka till er alla!!!
Gammal 2015-10-01, 16:14
fotograf-magnus-stalberg

Alve Henricson skrev: Och varje gång bilderna flyttas från en disk till en annan.
Nej, inte om du gör all filhantering i Lightroom.
Gammal 2015-10-01, 17:25
Alve Henricson

fotograf-magnus-stalberg skrev: Nej, inte om du gör all filhantering i Lightroom.
OK, min allra sista kommentar här :) :) :) jag lovar, he, he.

Precis så är det, du har helt rätt. Och det är en ytterligare nackdel för mig i och med att jag också arbetar med andra program och flyttar ofta filer i till exempel utforskaren och vill inte behöva öppna LR för att flytta filer eller berätta för programmet var den ska leta efter bilder.

Som sagt, en allra sista gång: LR fungerar fantastiskt bra för er som gillar det och det tycker jag är bra!!! Men vi har alla olika arbetsmetoder.

Hade!!!
Gammal 2015-10-01, 20:30
Rockness

Jag brukar ladda upp dem till molnet, för snabb åtkomst senare.
Besvara

Bokmärken

Taggar
jpeg , jpg , lightroom , raw

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:50.

Tether Tools Case Air