Annons
Gammal 2017-06-25, 05:12
Bengf

Det återkommer någon gång varje år att det fins planer på förbättrade Jpeg-moduler som då skall vara tyngre och större, men ingenting händer på den fronten, vad är det som håller tillbaka den utvecklingen.

När dom gamla kompaktkameror hade sina stora försäljnings år, kameror med mycket liten sensor så dök det i bland upp modeller som klarade av att ganska så hyfsat teckna både blå himmel och land i samma bild. 10 år senare och toppmoderna FF-kameror från dom bästa tillverkarna, så klarar dom inte av det utan det skruvas och justeras för fulla muggar och inte så sällan i en del lite kostsamma behandlings program. Har det varit för mycket fokus på Lågljus egenskaperna och AF-hastigheter.
Gammal 2017-06-25, 06:00
Bluebike

Filen från råkonverteraren
alfin skrev: Jag förmodar att du och EGW inte arbetar speciellt mycket i Photoshop. Efter timmar av arbete med många justeringslager vill man knappast kasta bort filen tillsammans med allt nedlagt jobb. Återstår endast att spara den i TIFF eller PSD-format om man vill bevara alla justeringslager. En TIFF-fil kan ses som en sorts master image som kan användas till att generera printar i olika storlek eller andra versioner av samma bild. Skärpningen är tex beroende av slutdestinationen och alla olika varianter kan enkelt genereras från en färdigjusterad TIFF-fil till skillnad från exempelvis en jpeg-fil.
Mitt svar syftade specifikt på filen exporten från råkonverteraren vid vidarejobb i bildbehandlingsprogram, någon ansåg att den kunde gäras i jpg för att det var mindre och kvalitetsförlusten varliten i förhållande till att den tog liten plats på hårddisken. Den görs i tiff, en mellanfil som inte behöver sparas. Att sedan spara psd fil (eller motsvarande, alt det färdiga resultatet är självklart.

Själv använder jag med flera strategier beroende på bild.

1. Rensa hårt, finns bara en bästa bild spara inte allt.
2. Spara jpg i webbstorlek kasta allt annat (du som har så fin kamera kan inte du ta en bild på tårtan, och annat som är kul på fb för stunden)
3 Råfilen arkiveras jpg exporteras och sparas medan de är aktuella (det vanligaste)
4 Tiff exporteras till en projektmapp, bildbehandlas och alla mellansteg etc sparas i mappen, när jag är klar arkiveras slutlig bild som tiff (ev internformat). Projektmappen raderas.
Gammal 2017-06-25, 09:29
Bussmicke

Jag fotar i RAW och redigerar allt i Lightroom, programmet är så kompetent idag att man knappt behöver något annat, varpå jag exporterar till en mapp i datorn för publicering på hemsidan. Enklast möjliga process, på så vis kan jag redigera mängder av bilder och exportera endast en gång.
Gammal 2017-06-25, 10:02
Fredrik AVT

Jag anväder inte lager eller ytterligare program. Kör endast LR med råfiler och gör "mörkrumsarbetet" där. Exporterar JPEG till mappar. Sparar både råfilen och JPEG i olika mappar där de har samma namn f u att råfilerna har tillägg "raw". JPEGfilerna används för förstoringar och fotoböcker. Vad jag minns är TIFF filer väldigt stora och skall de inte beatbetas i andra program ser jag inte vitsen med TIFF om man sparar både råfilen och JPEG. Eller finns annat syfte med TIFFfilerna?
Gammal 2017-06-25, 10:09
Tony johansson

Fredrik AVT skrev: Eller finns annat syfte med TIFFfilerna?
Om jag inte är felinformerad/fått det om bakfoten, är TIFF det filformat man med fördel använder i samband med tryck/utskrift.
Gammal 2017-06-25, 10:14
Tony johansson

Bluebike skrev: Själv använder jag med flera strategier beroende på bild.

1. Rensa hårt, finns bara en bästa bild spara inte allt.
Även om jag är benägen att hålla med dig, så är det onekligen svårt att genomföra. Jag har en mängd bilder som skulle kunna bli en försvarbar mängd, om jag följde din strategi, men av olika anledningar har det inte blivit av. Hoppas att jag samlar mod någon gång i framtiden, och vågar göra det du föreslår.
Gammal 2017-06-25, 10:24
Fredrik AVT

Tony johansson skrev: Om jag inte är felinformerad/fått det om bakfoten, är TIFF det filformat man med fördel använder i samband med tryck/utskrift.
Så har det varit men jag är inte säker på huruvida det fortfarande behövs. Möjligt att det har fördelar för fine art print.
Gammal 2017-06-25, 10:31
Tony johansson

Fredrik AVT skrev: Så har det varit men jag är inte säker på huruvida det fortfarande behövs. Möjligt att det har fördelar för fine art print.
Ditt antagande är lika mycket värt, som mitt. Säker tycks ingen av oss vara. Jag har på känn att frågan kommer att få ett svar, så småningom ;-).
Besvara

Bokmärken

Taggar
fototeknink , j-peg , jgp , raw

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:51.

B+W Filter