Annons
Gammal 2018-06-16, 13:17
andreaze

Jag fotade från bilen denna gång men det var ingen värme från bilen. Det blir samma sak om jag inte sitter i bilen. Och bilen var avstängd så det beror inte heller på vibrationer från motorn.

Även om jag har stativ så blir det väldigt många som är oskarpa.

Testade lite idag och Kanske kan det ha med zoomningen att göra. De blev bättre när jag inte zoomade max. Även när När jag kollar tillbaka på gamla bilder så är det fler som är skarpare vid mindre zoom.

Vid full zoom är det dock väldigt sällan det blir någon som är skarp. Testade även både Oneshot , AI Focus och AI servo med olika fokuspunkter och grupper och tyckte inte det var nån större skillnad. Allafall inte vid 600mm

Ska försöka testa imorgon med f8 och se om det blir någon skillnad.

Frågan är om inte objektivet är bättre eller om det kan bli bättre om jag köper ett annat hus. Ska byta hus ändå så småningom, men tänkte att 90D skulle dyka upp först
Gammal 2018-06-18, 09:18
andreaze

Tror att det kan ha hjälpt en del att köra på f8 vid full zoom. Dock var det lite grått väder och fick höja iso en hel del istället med mer brus.

Om jag skulle byta kamerahus vad skulle ni rekommendera då, jag vill inte byta alla objektiv.

Har som sagt funderat på 80D. Är det värt att byta upp sig till den från min 760D?

Frågan är när 90D kommer om den kommer? Känns lite stiltje hos Canon för tillfället.

Har oxå funderat på nån Sony med nån adapter men då är ju frågan hur bra det fungerar med mina objektiv....

Har ni något tips, fotar nästan bara landskap, fåglar och lite makro
Gammal 2018-06-18, 20:44
larjo

Kan vara bildstabiliseringen som spökar när du kör på stativ/fast underlag.
Har du provat att ställa skärpan i live-view med stativ och 2 sekunders fördröjning på stillastående föremål. Då utesluter du om AFen är dåligt kalibrerad.
Gammal 2018-06-18, 21:14
jonasfj
Avslutat medlemskap

uppgradering firmware
Det ar ett valkant problem for det objektivet pa Canonhus. Lamna in till Tamron for uppgradering av firmware.
Gammal 2018-06-19, 08:08
fotograf-magnus-stalberg

andreaze skrev: Jag fotade från bilen denna gång men det var ingen värme från bilen. Det blir samma sak om jag inte sitter i bilen. Och bilen var avstängd så det beror inte heller på vibrationer från motorn.

Även om jag har stativ så blir det väldigt många som är oskarpa.

Testade lite idag och Kanske kan det ha med zoomningen att göra. De blev bättre när jag inte zoomade max. Även när När jag kollar tillbaka på gamla bilder så är det fler som är skarpare vid mindre zoom.

Vid full zoom är det dock väldigt sällan det blir någon som är skarp. Testade även både Oneshot , AI Focus och AI servo med olika fokuspunkter och grupper och tyckte inte det var nån större skillnad. Allafall inte vid 600mm

Ska försöka testa imorgon med f8 och se om det blir någon skillnad.

Frågan är om inte objektivet är bättre eller om det kan bli bättre om jag köper ett annat hus. Ska byta hus ändå så småningom, men tänkte att 90D skulle dyka upp först
Jag har ett Sigma 150-600 och för mig blev det en klar skillnad att gå från 5.6 till 8.0. Skärpan gick från att vara halvdan till imponerande skarp. På stillasittande motiv använder jag aldrig en annan fokusmetod än One Shot. AI-metoderna fungerar aldrig lika bra på stilla motiv, enligt min erfarenhet.
Gammal 2018-09-12, 18:43
andreaze

Skriver hur det gick ifall någon framöver får liknande problem och hittar denna tråden.

Jag kontaktade kameraservice i kungsör som har service på tamron i sverige. Skickade objektivet till dom och dom justerade AF. Nu känns det som ett helt annat objektiv. Bilderna blir väldigt mycket bättre. Justeringen gick på garantin och kostade inget
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:15.

Tether Tools Case Air