Annons
Gammal 2018-12-17, 22:46
AWid

Tack för återkoppling! Men tyvärr inget tips på vad du kan göra med dina redan nedladdade nef-filer.
Gammal 2018-12-18, 06:24
pdahlen

Om minneskortet inte är alltför använt efter händelsen så kan du använda ett recovery program för att hämta filerna även om det har blivit formaterat. Jag råkade formatera ett kort av misstag innan jag fört över filerna. Hittade ett gratisprogram som hämtade tillbaka alla filerna från kortet, den hittade även äldre filer som var några formateringar tidigare, så det var riktigt bra. Fick dock testa några program först då några i sin gratis version hade begränsningar vad man kunde göra. Kan kanske senare hitta det jag använde, återkommer i så fall
Gammal 2018-12-18, 07:37
pdahlen

Recuva var det jag använde som var gratis hela vägen. Hade två andra program men de var lite fula, jag använt tex någon timma till att söka genom kortet och den presenterade de hittade filerna men skulle man återställa dessa så kostade det pengar. Men Recuva fungerade gratis fullt ut
Gammal 2018-12-18, 08:21
iSolen.se

Garp skrev: Nu har problemet äntligen fått en förklaring o åtm delvis en lösning! Problemet verkar ha uppstått då jag tankat över bilderna till min dator via ett gammalt o inaktuellt nikon-program (Nikon transfer, från 2014). Inte ens reflekterat över att ngt sådant skulle kunna ske o då det funkade att ladda över bilder med samma programvara som jag nyttjade till min gamla kamera brydde jag mig aldrig om att kolla upp detta. När jag laddat ner nya program från nikon så funkar det att konvertera med dng-konvertern för nytagna o nedladdade bilder. Har däremot inte hittat nått sätt att rädda nef-filerna som redan är nedtankade (o raderade från minneskortet). Funkar inte att lägga tillbaka på minneskortet o tanka ner igen. Om ngn har tips på hur dessa filer ska bli kompatibla med adobe så blir jag mkt glad (de funkar att öppna i flesta program utom adobe dock).
Låter helt absurt.

Kan du inte bara kolla om det ligger några xmp-filer eller annat i samma mapp? Städa upp i mappen så du bara har .NEF filer och byt namn på mappen för att bryta kopplingar till andra program.

Kolla att det inte finns några dolda filer.
Gammal 2018-12-20, 18:07
Garp

Ytterligare lite märkligheter med nef-filerna. När jag öppnar dom i Nikons egna program hävdar de att de enbart är av storleken ca 1600x1000 pixlar trots att de i windows utforskare sägs ha storleken ca 5000x3000 pixlar. Om man konverterar till tiff/jpg i nikonprogrammen går det inte att få bilderna större än 1600x1000 pixlar. Bilderna har dock samma storlek (ca 25 meg) som de jag laddar ner med nuvarande program o som funkar o som har full storlek. Dessutom - efter att jag använt view-nx för att konvertera nef-filer så kan plötsligt dng-konvertern hitta filerna - men däremot blir det error när den försöker konvertera...

Och har testat att enbart kopiera över nef filerna till ny mapp men funkar fortf inte. O ang recovery av raderade filer så har jag nog tömt o raderat minneskortet ett 20-tal gånger så det är nog inte ett alternativ...
Gammal 2018-12-20, 18:29
alfin

Garp skrev: Ytterligare lite märkligheter med nef-filerna. [...]
Har du någon NEF-fil som inte fungerar hos dig och som du inte har något emot att dela, så lägg upp den någonstans, så kan vi ladda ner den och kolla om det är samma eller problem hos dig.
Gammal 2018-12-21, 09:34
Bofoto2

Har du provat att lägga in bildfilerna i en mapp på minneskortet och ladda upp igen?
Besvara

Bokmärken

Taggar
adobe , dng , nikon , raw

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:20.