Annons
Gammal 2018-12-22, 10:32
mombasa

rronnbac skrev: Antalet pixlar (i x- och y-led) och ppi ger geometri, likväl som omvänt, det är två sidor av samma mynt!

Men, ppi är det relevanta måttet, inget säger att en bild ska användas i rektangulär form, vad händer om bilden monteras i en bildram som ser ut som en banan, och kanske t.o.m. är fritt roterad i ramen? Komplexiteten växer snabbt, men kan elimineras genom att programmet bara behöver bry sig om ppi × skalfaktor.
Det blir inte så väldigt mycket mer komplicerat eftersom en bild bara kan vara fyrkantig. Vad man kan göra är att skapa en mask genom att göra en urklippsbana. Den banans syfte är att tala om för rippen att allt utanför banan ska vara osynligt. Men bilden är som sagt densamma. För den som arbetat vid monteringsbord på den "gamla goda tiden" är förfaringssättet väldigt enkelt att förstå.
Gammal 2018-12-22, 11:13
rronnbac

mombasa skrev: Det blir inte så väldigt mycket mer komplicerat eftersom en bild bara kan vara fyrkantig. Vad man kan göra är att skapa en mask genom att göra en urklippsbana. Den banans syfte är att tala om för rippen att allt utanför banan ska vara osynligt. Men bilden är som sagt densamma. För den som arbetat vid monteringsbord på den "gamla goda tiden" är förfaringssättet väldigt enkelt att förstå.
Naturligtvis, jag skriver PostScript för hand emellanåt, så jag vet precis vad som händer, i kod t.o.m. men för den latoutare som gör jobbet så är den ursprungliga geometrin på den rektangulära bilden helt ointressant, däremot så är ppi × skalfaktor i högsta grad relevant.
Gammal 2018-12-22, 13:07
mombasa

rronnbac skrev: Naturligtvis, jag skriver PostScript för hand emellanåt, så jag vet precis vad som händer, i kod t.o.m. men för den latoutare som gör jobbet så är den ursprungliga geometrin på den rektangulära bilden helt ointressant, däremot så är ppi × skalfaktor i högsta grad relevant.
Absolut! Och det är där det ofta uppstår fel då en oerfaren layoutare kan dra upp bilden för mycket i layoutprogrammet. Det finns en slarvmån kan man säga runt 15- 20% nedåt eller uppåt ( förminskning av bilden i layouten skapar också en viss oskärpa) men man bör naturligtvis hålla sig till 100%.
En sak som ännu inte skymtat fram i den här tråden är att man beroende på bildens utseende och innehåll kan ha lite olika möjligheter till interpolering. Det är nu ett slags symbiotiskt förhållande mellan pixlar, upplösning, skärpa, bildens motiv som i viss mån får avgöra metoden. Men, precis som du säger ppi och skalningsfaktor är den i allt avgörande faktorn.
Gammal 2018-12-22, 13:35
snap01

PMD skrev: Det tycks mig vara ett lite primitivt sätt att arbeta. Datorer kan faktiskt göra bättre än så numera. :-)
ok så datorn vet om bilden ska tryckas eller ska användas till web? Den vet vilken storlek? Vet vilken skärpa som är bäst för den bilden?
Du brukar lämna mycket bilder till kunder/tryck?

I verkligheten så är det många kunder som inte har en aning o vet inte ens skillnaden för färgrymd för web eller tryck. Så dom förväntar sig en bild som fungerar för det som den ska användas för. Om jag lämnar bilder för tryck o web så ställer jag dom i rätt färgrymd o anpassar storlek o skärpa till vad dom ska användas till.

På analoga tiden då klippte man o lade diorna i mappar sedan tog kunds repro hand om bilderna. Det är väldigt många kunder som har lite koll som jobbar med okalibrerade skärmar i kontorslandskap med helt olika ljus.
Gammal 2018-12-22, 15:05
PMD

snap01 skrev: ok så datorn vet om bilden ska tryckas eller ska användas till web? Den vet vilken storlek? Vet vilken skärpa som är bäst för den bilden?
Det kan den nog ha svårt att avgöra, men premissen är väl tryck i det här fallet?
Hur mycket skärpning som ska göras har knappast med en av fotografen förinställd rastertäthetsinställning att göra.

Hurså?
Gammal 2018-12-22, 15:07
PMD

rronnbac skrev: Antalet pixlar (i x- och y-led) och ppi ger geometri, likväl som omvänt, det är två sidor av samma mynt!
Ja, givetvis. Antalet pixlar brukar dock kameran skriva i metadata, så om layoutprogrammet använder det så behöver vi förvirrade kameraägare inte bry oss om att peta in ett DPI-värde i metadata i bildfilen vi skickar till tryckeriet.

Men, ppi är det relevanta måttet, inget säger att en bild ska användas i rektangulär form, vad händer om bilden monteras i en bildram som ser ut som en banan, och kanske t.o.m. är fritt roterad i ramen? Komplexiteten växer snabbt, men kan elimineras genom att programmet bara behöver bry sig om ppi × skalfaktor.
Som mitt sista inlägg i den här diskussionen får jag väl citera Dr. Strangelove:

"Could easily be accomplished with a computer". ;-)

God Jul!
Gammal 2018-12-22, 15:11
iSolen.se

PMD skrev: Det kan den nog ha svårt att avgöra, men premissen är väl tryck i det här fallet?
Hur mycket skärpning som ska göras har knappast med en av fotografen förinställd rastertäthetsinställning att göra.

Hurså?
Det är inte bara bildköpare som avser trycka som vill ha DPI ifyllt. Men det vet du redan eftersom du läst tidigare inlägg.
Gammal 2018-12-22, 21:54
martinator

PutteMacGuff skrev: Jag jobbar personligen inte med tryck så har aldrig satt mig in i det här
men ibland händer det att den som beställer ett jobb skriver: "Bilderna måste vara minst 1200 DPI".

And I'm like: "okay..."

Finns det någon möjlighet för mig att bestämma hur många "duts per tum" en bild jag fotar ska vara på när den levereras?

När jag tittar under "properties" känns det ibland som att dpi-värdet kan variera från typ 96 -1443 fast upplösningen räknat i pixlar är den samma.

Försök skapa lite ordning i mina funderingar är ni snälla :)

//A
1: Ja i photoshop....
2: Eftersom Indesign inte jobbar i pixelmått utan endast i "fysiska mått" som mm (cm, tum...) så fyller DPI en funktion. Det här har fotografer ALDRIG förstått (finns gamla trådar om detta) utan brukar argumentera för att det är meningslöst - men det finns en poäng... Man kan väl säga att pixlar blir ointressant i samma stund bilden lämnar fotografen eftersom trycksaker endast existerar i mm (ja och andra liknande enheter...) En A4 är till exempel 210x297 mm och alla bilder återges i mm. Grad och kägel i punkter (som också är en "fysisk" enhet som har ett fast förhållande till mm).

Eftersom en 24x24 cm stor bild i 72dpi monterad i Indesign blir just 24x24 cm - och en 24x24 cm stor bild i 1200 dpi även den blir just 24x24 cm så är det en fördel om bilderna är just i 1200 dpi eftersom de då blir exakt så stora som de ska vara. Man slipper helt enkelt sitta och spara om varenda bild, eller räkna om hur många procent man ska förstora eller förminska den för att den ska bli optimal för tryck.
Man brukar inom offset säga 300dpi för foto och 1200dpi för tuschteckningar och skannad text.
Gammal 2018-12-22, 21:57
martinator

Flash Gordon skrev: Fint men var du du hänsyn till interpolering och vilken källa som skall skriva ut det hela?
Laserskrivaren hos Crimson som jag använder för göra fotoböcker har en bästa upplösning och när jag använder min Epson Pro 3880 är det något annat. Så när ser du det bäst att ange DPI?
TRYCK interpolerar inte... Skivare må göra det, men inte plåtsättare.
Gammal 2018-12-22, 22:26
Flash Gordon

martinator skrev: TRYCK interpolerar inte... Skivare må göra det, men inte plåtsättare.
Ursäkta men vad är plåtsättare?
Gammal 2018-12-23, 03:32
jag&bilden

Flash Gordon skrev: Ursäkta men vad är plåtsättare?
En plåtsättare är som en rejäl skrivare men som skriver direkt till tryckplåt vilken i sin tur monteras i tryckpressen.
En plåt per färg.
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:59.

Tether Tools Case Air