Gammal 2019-05-30, 13:16
Flash Gordon

Det är svårt att få fram trovärdig statistik. CIPA är den källa som bäst visar marknadsutvecklingen globalt. Fast här delar man bara upp marknaden i leveranser av alla typer av kameror samt leveranser av systemkameror.

CIPA har tolv medlemmar där de alla stora finns med.

Den som gräva mer kan titta på CIPAS hemsida.

http://www.cipa.jp/stats/lens_e.html

Hittade där en specialrapport man gjort för Japan. Den visar en hel del intressanta saker.
Bland annat att det är i huvudsak män som användare systekameror samt att en stor del av användarna är över 60 år.

Andelen av de som är yngre än 29 år och använder en kamera av någon sort minskar för varje år.. Däremot ökar andelen av yngre personer som har en systemkamera.

Hur väl detta stämmer i andra länder är inte lätt att säga.
http://www.cipa.jp/stats/documents/common/cr800.pdf
Gammal 2019-05-30, 13:30
ErlandH

c.m.s skrev: Att Sony gick om Canon vad gäller FF-marknaden i USA rapporterades det ju om redan 2018:
Att Sony sålde fler kameror än Canon i USA under några månader i början av förra året är vi nog överens om, men det säger ju inte mycket om hur situationen ser ut i dag. Det var under just den period som vi väntade på att Nikon Z och Canon R skulle presenteras.
Gammal 2019-05-30, 13:50
PMD

Vilken kameratillverkare som leder försäljningsstatistiken är möjligen intressant för den som ämnar investera i kameratillverkare, men knappast ens för dem. De bör vara mer intresserade av trender på lite längre sikt och hur P/E ser ut (bl.a.)

För oss som istället fotograferar med de kameror vi har köpt spelar det rätt liten roll hur rankingen för försäljningsstatistiken ser ut. Så länge man kan fotografera med den kamera man har behöver man inte bekymra sig, och när det blir dags att skaffa en ny får man undersöka marknaden och se vad som passar bäst då.
Gammal 2019-05-30, 14:11
c.m.s

ErlandH skrev: Att Sony sålde fler kameror än Canon i USA under några månader i början av förra året är vi nog överens om, men det säger ju inte mycket om hur situationen ser ut i dag. Det var under just den period som vi väntade på att Nikon Z och Canon R skulle presenteras.
Baserat på hur bästsäljar-listan på exempelvis Amazon har sett ut så tror jag inte något har ändrats radikalt sen dess. Utöver Canons M50 som varit uppe i topp tre så har ju Sony prenumererat på topplatserna bland mirrorless, med bland annat sin A7III. Canons EOS R (och nikons Z modeller) har legat långt ner i listan.

Så har inte sett något som tyder på att Canon skulle tagit tillbaka förstaplatsen på US-marknaden med sin EOS R.
Gammal 2019-05-30, 14:26
Photocon

Flash Gordon skrev:
Hittade där en specialrapport man gjort för Japan. Den visar en hel del intressanta saker.
Bland annat att det är i huvudsak män som användare systekameror samt att en stor del av användarna är över 60 år.

Andelen av de som är yngre än 29 år och använder en kamera av någon sort minskar för varje år.. Däremot ökar andelen av yngre personer som har en systemkamera.
Antag att specialrapporten är generellt representativ! Män utgör c:a halva befolkningsunderlaget. Är de sedan över 60 år fyllda är det ju inte konstigt att systemkameraförsäljningen minskar.

Jag tror faktiskt rapporten visar en trovärdig trend. En trend som redan fastslagits i början av denna tråd.

Att det uppväxande släktet och folk i yngre medelålder plåtar med andra verktyg har väl också stått klart sedan länge.
Så jag tror ditt inlägg är ganska relevant.

I övrigt har jag följt denna tråd sporadiskt och även gjort en del inlägg, men jag kan inte fatta att den fortfarande lever. Tycker ämnet är uttömt om man går efter trådens rubrik.

Istället verkar det blivit en tråd om vilket märke som tappar mest/minst/och däremellan.
Helt ointressant då det gäller systemkameror överlag.

Förr oss som är närma 60 eller över spelar det väl ingen roll om framtiden ser mörk ut för systemkameran. De kommer att finnas tills det är dags att knacka på hos Fonus eller annan näringsidkare som tar hand om våra kvarlevor.

Och skulle det märke vi använder gå i graven före oss så är väl hållbarheten så pass stor hos dagens systemkameror att dekan hänga med på rollatorn.

Jag kan förstå oron hos tillverkarna men inte hos oss användare. Det kommer alltid att finnas verktyg att plåta med.

Sedan finns det ju en hel del "mottrender". Här i Kronobergs län finns det fotograferande kvinnor/tjejer och iofs män som börjat plåta analogt igen.

Vidare finns det här och var folk som tror på en framtid för mellanformatet hos riktigt engagerade fotografer. Jag säger inte emot när man sett Fujis 102mp MF, men priserna är det få förunnat att kunna betala.

Ursäkta en gammal gnällspik som tycker denna tråd har urartat. För att citera Kajsa-Stina Åkerström: "Vi vet ingenting nu, vi vet inget idag". Förutom att det säljs färre systemkameror.

Edit: ser att PMD redan skrivit ett inlägg som till vissa delar tar upp det jag skrivit
Gammal 2019-05-30, 16:20
PMD

Photocon skrev: För att citera Kajsa-Stina Åkerström: "Vi vet ingenting nu, vi vet inget idag". Förutom att det säljs färre systemkameror.
Det var Lisa Ekdahl som ingenting visste. Vad Kajsa-Stina Åkerström inte vet, vet inte jag.
Gammal 2019-05-30, 17:13
Photocon

PMD skrev: Det var Lisa Ekdahl som ingenting visste. Vad Kajsa-Stina Åkerström inte vet, vet inte jag.
Senil systemkameraanvändare vet o medger att du har rätt. Lite glapp i processorn får man räkna med med stigande födelsedagars antal😎
Gammal 2019-05-30, 18:39
jonasfj
Avslutat medlemskap

ErlandH skrev: Vad har du för uppgifter som får dig att tro att det är så?
Om man får tro Sony själva så säger de att de är #1 på spegelfria kameror (oavsett storlek på sensorer), #1 på kompaktkameror och #2 på systemkameror inklusive objektiv och tillbehör.

Canon är fortfarande #1 på systemkameror och #1 på kameror generellt sett, med stor marginal!

Mätt i $$$$$

Källa:

http://www.sansmirror.com/newsviews/...rowth-and.html
Gammal 2019-05-30, 18:46
ErlandH

jonasfj skrev: Om man får tro Sony själva så säger de att de är #1 på spegelfria kameror (oavsett storlek på sensorer), #1 på kompaktkameror och #2 på systemkameror inklusive objektiv och tillbehör.
Fast det var ju inte det vi diskuterade.
Gammal 2019-05-30, 19:44
Skilsmässofotografen

Glimt Mobilkameran är bäst
Du fotograferar, videofilmar och skickar bilderna/videon vidare enkelt. Du tittar på TV, lyssnar på radio, poddar etc. GPS. Appar som ger dig information om när de perfekta aurora borealis skall komma.Varför släpa på på en massa kilon och dra på dig problem med den muskuloskeletala apparaten. Mycket av det som är värt att fotografera är ju redan gjort av andra. Kvar blir människor och situationer som kan fotograferas med mobilkameran. Sist men inte minst så kan du ringa med den också. Efter hjälp om så behövs, när skilsmässoparen börjar bli på dåligt humör.
Gammal 2019-05-31, 10:47
Spramdoctor

Skilsmässofotografen skrev: Varför släpa på på en massa kilon och dra på dig problem med den muskuloskeletala apparaten.
För att en systemkamera gör det kul att fotografera.
Gammal 2019-05-31, 11:06
fotobollfoto

Photocon skrev: [...]"Vi vet ingenting nu, vi vet inget idag". Förutom att det säljs färre systemkameror.[...]
De senaste tio åren har jag inte sålt någon. Men köpt fyra (varav två begagnade).

Två använder jag regelbundet.
En har jag lånat ut.
Det är bara en av dem som ligger bortglömd i ett skåp och för vilken framtiden ter dig rätt mörk.
Gammal 2019-05-31, 11:11
fotobollfoto

Photocon skrev: [...]"Vi vet ingenting nu, vi vet inget idag". Förutom att det säljs färre systemkameror.[...]
Eller för att citera Skorpan Lejonhjärta: ”Ja, Jonatan, ja, jag ser ljuset! Jag ser ljuset!
Gammal 2019-05-31, 12:01
Makten

Skilsmässofotografen skrev: Du fotograferar, videofilmar och skickar bilderna/videon vidare enkelt. Du tittar på TV, lyssnar på radio, poddar etc. GPS. Appar som ger dig information om när de perfekta aurora borealis skall komma.Varför släpa på på en massa kilon och dra på dig problem med den muskuloskeletala apparaten. Mycket av det som är värt att fotografera är ju redan gjort av andra. Kvar blir människor och situationer som kan fotograferas med mobilkameran. Sist men inte minst så kan du ringa med den också. Efter hjälp om så behövs, när skilsmässoparen börjar bli på dåligt humör.
Kvar blir även folk som gillar att titta på bilder med bra kvalitet. Jag undrar ofta hur i halva friden det går ihop att vi ständigt ska ha fler pixlar men mindre skärmar. Och varför det kan vara intressant med gigantisk teve men inte intressant med bra fotoutrustning eller datorskärm. Det är som att de flesta bara tittar på sånt som andra skapar istället för att orka göra något själva.

Nån gång vänder det väl. Men då kommer nog "riktig" kamerautrustning också ha blivit avsevärt dyrare för att volymerna gått ner, och tröskeln därmed ha höjts.
Gammal 2019-05-31, 13:04
HenrikP2

Tror på möjligen en liten nischmarknad för DSLR samt en mkt större marknad än idag, för spegellösa full frame-kameror.
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:54.

Elinchrom ELB 500 TTL