Gammal 2019-08-13, 21:38
ztenlund

Brix skrev: Det gör det tyvärr :/ Som sagt så är det främst objektiven som är viktigast för bildkvalitén och kameran spelar ingen större roll sett till den, annat än när det gäller brus och dynamiskt omfång. Fotar man mycket på höga ISO'n och/eller i situationer med stora ljus-kontraster så kan en bättre kamera ge bättre resultat, men annars är objektivet betydligt viktigare.
Det här börjar likna "Carthago delenda est"...
Principiellt kan man skriva samma sak, fast tvärtom, om objektiv. Det är inga problem att få (tekniskt) bra bilder med ett vettigt kitobjektiv, men precis som om man har ett kamerahus som är sämre i vissa avseenden begränsar det vid vilka tillfällen det kan uppnås.

Jag tog en bild på ett tåg i rörelse på f/2 med lite längre brännvidd igår. Hade kameran haft ett fokussystem i stil med det som min Ricoh GR har hade jag i bästa fall lyckats om jag förfokuserat och sedan kört serietagning. Fast då hade jag nog behövt en bättre buffert än vad Ricoh:n har. Jag tog istället en (1) bild och den är skarp. Skitkamerahus, nu har jag inte en massa onödiga bilder att rensa bort! ;)
Gammal 2019-08-13, 23:53
Flash Gordon

afe skrev: Är det tänkt att vi ska kunna avgöra skillnaden mellan bilderna i forumbilder som är 800 pixlar breda?
Retas bara lite Afe. Skall lägga upp större bilder.
Gammal 2019-08-14, 11:50
Sten-Åke Sändh

PMD skrev: Det är helt rätt citerat, och är kärnan i mitt budskap. Det är verkligen mest en fråga om tycke och smak.

Men mätsökarkameror var knappast det centrala i inlägg #43. Diskussionen handlade om hur länge spegelfria systemkameror har varit fantastiska och hur länge sen det var som dessa låg efter spegelreflexer (i någon slags generell mening, tror jag). Henrik och jag hade bara lite olika uppfattning om det.

Sluta "hata" Leica nu. Det leder ingenvart.
Nu försöker du blanda bort korten Per. Kan vi inte hålla oss till frågan? Den att det bara skulle vara en smaksak vad man väljer mätsökarteknik a la Leica i jämförelse med spegelreflex är ju rent tekniskt sett ett rätt märkligt påstående. Leicas M och dagens DSLR-teknik är väl långtifrån ekvivalenta i användbarhet. Brist på AF som Leica haft i M i decennier är ingen liten en plump generellt i dagens kameravärld och man fortsätter sälja M-grejor fortfarande så det är väl inget man vi kan se ska försvinna ur sortimentet under överskådlig tid.

Jag har aldrig hatat teknik med vissa begränsningar som Leicas M. Bara haft synpunkter på tillkortakommanden som för Leicas del för det mesta flugit under radarn. Det är överhuvudtaget inte emotionellt. Vilken annan tillverkare har kunnat komma undan med att inte erbjuda autofokus under alla dessa år t.ex. Många har ju haft det sedan 80-talet och Leica "hoppade över det" i decennier. Jag har inget emot manuella objektiv om vi nu ska ta det. I princip hade jag ju aldrig uppgraderat mitt manuella Pentax-system (Pentax ME och ett par Pentax SMC-M objektiv) före 2005 då jag köpte en DSLR med autofokus. Jag fotade manuellt i bergis 30 år och kan det mesta om villkoren för det och de begränsningar jag upplevde det satte på mig som fotograf. Jag har missat en jäkla massa bilder som jag aldrig han ta.

Ska jag vara helt ärligt så var de första 7-8 åren med olika DSLR:er djupt deprimerande för mitt vidkommande. Det tog ett bra tag innan just AF fungerade hyfsat. En dålig AF var och är sämre än manuellt då den riskerar att finta fotografen långt upp på läktaren om han/hon inte såg upp. Men idag är det en helt annan sak. Nu funkar det verkligen fantastiskt i flera spegellösa system. DSLR-systemen lider fortfarande av samma tekniska problem som de lidit av sedan begynnelsen - men man är åtminstone mer medvetna om dem än förr. Många bilder som kan tas idag hade varit mycket svåra att lyckas med utan exv. en bra och pålitlig AF - från barnbilder till flygande fåglar eller sportbilder av olika slag. Att bortse från det just när Leica berörs är väl inte särskilt seriöst. Men visst kan de som väljer ett system utan AF göra även det "efter tycke och smak" - det gör dock inte ett manuellt gammalt system med 50+ år på nacken jämbördigt i användbarhet med dagens moderna spegellösa system från vilken tillverkare det vara månde.

Även Leica har ju långt om länge tagit fram ett nytt mer modernt system - men det satt väldigt långt inne. Har själv kollat det hos Wibergs och jag gillar det även om jag aldrig skulle lägga dubbelt så mycket pengar på grejor som inte ens där är topp. När jag kollade sist fanns det ju dessutom bara två zoomar att skruva på och det är väl lite smalt även om vi har en traditionellt förlåtande hållning till "bristerna" i Leicas system.
Gammal 2019-08-14, 12:09
Sten-Åke Sändh

[QUOTE=martinot;2249893]Även MF faller allt mer i pris, och är allt mer överkomliga för allt fler personer. Har nog procentuellt fallit mer än FF det senaste.

Klart allt mer intressanta system tycker jag.

Kan hända att jag kompletterar med något sådant i framtiden då kvaliteten är ett klart snäpp över småbild (oavsett vad religiösa småbildsförsvarare påstår).[/QUOTE

Visst det håller jag med om. Väldigt fina hus Fuji gör och bildkvaliteten är ju väldigt hög. Har ju gjorts en del jämförelser på senare tid som imponerar. Tror just att formfaktorn på husen är superviktig. Inte ens en MF kan vara för klumpig idag om den ska vara ett alternativ.
Gammal 2019-08-14, 12:19
Sten-Åke Sändh

axed81 skrev: Jag hade en Fuji X-T3... Fick sedan testa en Sony A7R3 och måste säga att den är helt överlägsen, speciellt Eye-AF. Såklart en annan prisklass. Men en begagnad A73 borde vara prisvärd, skillnaden är:

https://mirrorlesscomparison.com/pre...iii-vs-a7riii/

Mitt tips är med andra ord att kika på Sonys olika modeller.

Den här kanske kan vara läsvärd annars:
https://www.dpreview.com/reviews/buy...ras-under-1000

Dan
Jag tror att många som väljer Fuji väljer Fuji för att den har ett mer "analogt" gränsnitt än Sonys hus. Sony satsar mer på AI än de flesta och det innebär automatik i stor utsträckning. Oavsett hur bra det är för "hitrate" så tycker säkert en del att Sony-hus är tråkigare att använda än Fujis och det gäller särskilt de som tycker en stor del av fotograferandets tjusning är det stora inslaget av rent manuella handgrepp man väljer före automatiken.

Jag tycker det kan vara en viktig faktor. De som älskar att skruva på elektromekaniska kamerareglage kanska faktiskt upplever att de har roligare och om det innebär att de oftare luftar sina kameror så är det en viktig faktor som inte ska underskattas.
Gammal 2019-08-14, 12:24
Sten-Åke Sändh

afe skrev: Är det tänkt att vi ska kunna avgöra skillnaden mellan bilderna i forumbilder som är 800 pixlar breda?

Håller med! Jag försökte säga ungefär samma sak tidigare jag bara hade en lite annan infallsvinkel. Även här tas bilder under hyfsade ljusförhållanden och då presterar nog de felsta kameror inklusive mobiler bra idag.
Gammal 2019-08-14, 12:59
Flash Gordon

Nu laddade jag upp bilderna medvetet i litet format. Det är många som enbart publicerar bilder till instagram och andra tjänster med låg upplösning.
Vad skall man med 61 MPX om man enbart ser bilderna på skärmen eller på andra sociala medier?
Printar man stort förstår jag det hela.

Nu skall ni få bilderna i det största format som Fotosidan klarar.
Inte ens det visar skillnaden ordentligt.

https://www.fotosidan.se/gallery/vie...07/3719560.htm

https://www.fotosidan.se/gallery/vie...07/3719561.htm

https://www.fotosidan.se/gallery/vie...07/3719562.htm
Gammal 2019-08-14, 13:54
Flash Gordon

Sten-Åke Sändh skrev: Jag tror att många som väljer Fuji väljer Fuji för att den har ett mer "analogt" gränsnitt än Sonys hus. Sony satsar mer på AI än de flesta och det innebär automatik i stor utsträckning. Oavsett hur bra det är för "hitrate" så tycker säkert en del att Sony-hus är tråkigare att använda än Fujis och det gäller särskilt de som tycker en stor del av fotograferandets tjusning är det stora inslaget av rent manuella handgrepp man väljer före automatiken.

Jag tycker det kan vara en viktig faktor. De som älskar att skruva på elektromekaniska kamerareglage kanska faktiskt upplever att de har roligare och om det innebär att de oftare luftar sina kameror så är det en viktig faktor som inte ska underskattas.
Tror du tänker lite fel här. Jag har kört Canon och oftast 5D i 15-20 år nu. Fuji har jag haft sedan 2012 och X-PRO1.
Sony har jag bara provat en gång och fick nästan hudutslag när jag försökte ställa in något. En kamera designad av teknokrater för teknokrater.
Så långt ifrån en iPhone man kan komma.

Jag kan välja min Canon 5D MKIV när jag skall ta hunden på en promenad eller en Fuji.
X-PRO2 med ett par fota lätta fasta objektiv väger mindre än kilot. Eller X-H1 med lite tyngre zoomar.
I nio fall av tio blir det Fuji. Mindre och lättare än motsvarande kamera och objektiv än Canon. Bildkvalitén skiljer sig inte mycket åt även när man skriver ut i A2.
Med Fuji kan jag ställa om i princip alla inställningar jag har behov av medan jag fotar med en knapp eller ett vred.
Med Canon måste jag ofta in i menyer för att göra samma sak.
Fuji är därför mycket mer snabbjobbad. Vilket gör den trevligare att använda.
Canon är någonstans mellan Fuji och Sony. Personligen kommer jag aldrig köpa en Sony för jag skulle bli galen på deras interface.
Sedan har jag svårt att förstå varför man behöver 61 MPX om man enbart ser bilderna på en skärm. Det är som att köra runt med den vassaste Koenigsseggen i Singapore eller Hongkong. En pryl att visa upp men där prestandan aldrig kan göras rättvisa.

Jag har en iMac 27 med 5K och en Dell 30" med hårdvarakalibrering. Jag ser därför ganska väl hur mina bilder ser ut. Det blir faktiskt inte stor skillnad om jag har en Fuji X-H1 och 24 MPX i APS-C eller en Hasselblad med 100 MPX.
Skulle jag printa i A0 eller större skulle det spela en stor roll.
Varför tror du att Hasselblads lokaler i Göteborg är fyllda med utskrifter runt 2x3 meter?

Motivet, kompositionen och ljuset är oftast viktigare än vilken kamera man använder.

'https://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/382864/3718747.htm
Gammal 2019-08-14, 14:21
Bengf

Jag kan dock inte se att det skall behöva vara något problem vilken kamera man väljer, den ena behöver väl inte utesluta det andra. Någon telefon tillverkare verkar snart att komma med en variant på över 100mp, läste jag för ett tag sedan, vad kan det motsvara om man räknar om från den lilla sensorn till APS-C eller småbild.
Gammal 2019-08-14, 15:08
Flash Gordon

Bengf skrev: Jag kan dock inte se att det skall behöva vara något problem vilken kamera man väljer, den ena behöver väl inte utesluta det andra. Någon telefon tillverkare verkar snart att komma med en variant på över 100mp, läste jag för ett tag sedan, vad kan det motsvara om man räknar om från den lilla sensorn till APS-C eller småbild.
Bra fråga. Funderade på samma sak när jag såg det.Får vi snart kameror med 500 MPX för FF och 250 för APS-C.

Jag printar en del bilder till familjen. Ofta tagna med mobilkameror. Med en av de senaste Iphone fungerar A3 ganska bra.
Större bilder blir inte särskilt bra.
Med 100 MPX bör den ge bättre bilder än en Canon FF.
Fast det där låter lite bra för att vara sant. Skulle gärna se den raw-filen och skriva ut den.
Så Sony har 61 MPXsom max. Canon lär komma med en ny 5Ds r spegellös som kanske har 100 MPX.
Så hur har man plötsligt lyckats med 100 MPX i en så liten sensor.
Är det den organiska sensor som man jobbat så många år med.
Gammal 2019-08-14, 15:28
alfin

Läs här om Samsungs 108 MP sensor för mobiler. Man binnar fyra pixlar för 27 MP.

https://www.dpreview.com/news/079999...-camera-sensor
Gammal 2019-08-14, 15:35
alfin

Flash Gordon skrev: Jag har en iMac 27 med 5K och en Dell 30" med hårdvarakalibrering. Jag ser därför ganska väl hur mina bilder ser ut. Det blir faktiskt inte stor skillnad om jag har en Fuji X-H1 och 24 MPX i APS-C eller en Hasselblad med 100 MPX.
Menar du allvar att du inte ser någon markant skillnad på skärmbilder från 24 MP-kameror jämfört med 100 MP? Utan att vara elak på något sätt skulle jag för säkerhets skull gå till optikern. ;-)
Gammal 2019-08-14, 16:57
Flash Gordon

alfin skrev: Menar du allvar att du inte ser någon markant skillnad på skärmbilder från 24 MP-kameror jämfört med 100 MP? Utan att vara elak på något sätt skulle jag för säkerhets skull gå till optikern. ;-)
Föreslår du kikar ordentligt själv. Jag har kikat ganska ofta. Jo det finns en skillnad men den är inte särkilt stor.
Samt mina glasögon är faktiskt ganska nyligen uppdaterade och optikern besökt.
Gammal 2019-08-14, 18:40
Flash Gordon

Flash Gordon skrev: Föreslår du kikar ordentligt själv. Jag har kikat ganska ofta. Jo det finns en skillnad men den är inte särkilt stor.
Samt mina glasögon är faktiskt ganska nyligen uppdaterade och optikern besökt.
Nu skulle du ju med din syn naturligtvis veta vilken bild som är tagen med med MF, FF eller APS-C. Så låt oss höra.
Skillnaden är ju enorm eller hur?
Gammal 2019-08-14, 19:11
Sågaren

JohanRunesson skrev: Hej!

Jag köpte runt 2011 en Canon EOS 500D, inklusive objektiv (18-55). Jag börjar nu känna att skillnaden mellan bilderna från kameran och min Huaweitelefons bilder inte längre är så stor att jag blir motiverad att ta med kameran.

jag funderar nu på att uppgradera kameran till en bättre variant och undrar vilken modell som är rimlig att välja. Det behöver inte vara nya modeller utan får gärna vara varianter som finns begagnat. Tak på budget är max 10 000, helst lägre. Jag är ingen erfaren fotograf egentligen men känner samtidigt att jag vuxit ur nuvarande kamera och vill då köpa en kamera som jag kan vara nöjd med en tid framöver.

Mvh

Johan
Hej Johan,
Jag skrev idag ett nästan lika dant inlägg som du 😀 och fick tipset att läsa din tråd.
Det blev en lång tråd som kom lite ur spår tycker jag. Oavsett är mina tankar nästan exakt som dina: pimpa nån form av dslr-kombo eller köpa nytt. Ska det bli nytt är frågan ff eller aps-c. Eller som några här tipsar - spegellöst... Själv har jag bara ett superzoomobjektiv vilket räknas som "turistglugg" 😉. Efter mycket googlande och Youtube-tittande fastnade jag för Canon EOS M50 som verkar vara en av de bästa i sin klass nu oavsett vilket system de olika testarna/vloggarna har.
Efter att ha läst nästan alla inlägg i denna tråden
blir jag nyfiken på Fuji för jag håller med om att kameran ska skapa fotarglädje genom smart val av reglage och inte bara menyer. Men en massa filter väljer jag bort då jag även vill lära mig bildbehandling som Lightroom eller nåt simplare som Darkroom som ska vara gratis.

Har du själv varit och klämt på olika modeller hos en återförsäljare?
Det blir mitt nästa steg iaf.

Lycka till till oss båda!
Besvara

Bokmärken

Taggar
canon

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:47.

Tether Tools Case Air