Annons
Gammal 2019-08-17, 16:13
emsems

Flash Gordon skrev: Jag hade aktierbolag som främst var för att jag skulle kunna jobba som projektledare och business konsult. Som projektledare debiterade jag 1500 kr per timme plus moms.
Dessutom ofta långt över 40 timma per vecka.
Sedan hade jag ett sidospår där jag också gjorde fotouppdrag som bröllop och dop. Mest för att kunna debitera kameror och objektiv på företaget.
Där kunde jag debitera 600 kr per timme och sällan debitera all tid jag la ner på att göra fotoböcker, utksrifter mm.
Efter ett år bestämde jag mig för att enbart göra denna typ av fotograferingar för mina nära och kära.
Då givetvis utan debitering.
De priser du nämner räcker ju inte till avskrivningen av utrustningen. Hur skall man man leva på en fotografering i veckan och 200-300 kr per timme.
200-300kr per timme var mer tanken om jag skulle bli anställd hos företaget.

Om jag frilansar och fakturerar blir priset annorlunda har jag förstått. Jag har inte eget företag utan kommer fakturera med frilansfinans.

Men jag är även osäker på om 1000kr/Tim är för mycket för mig som inte har utbildning. Men samtidigt ’försvinner’ ju 50% till avgifter, så jag vet inte riktigt hur jag ska tänka.
Gammal 2019-08-17, 17:34
Flash Gordon

Det är nog inte utbildningen det hänger på utan hur duktig man är.
Att kunna ta annorlunda och bras bilder är inget man lär sig på unversitetet.
Hur många rockstjärnor har klassisk utbildning i musik.
Endera har man fötts med med förmågan eller så har man inte.
Att vara fotograf idag är inte lätt. Glad jag slipper leva på det.
Skulle nog bli blodpudding de flesta dagarna i veckan.
Även arbetsförmedlingen klassar det som de sämsta jobben.
Vet att jag som fotar alla mina barns dop och bröllop förstör marknaden för de som skall leva på dessa uppdrag.

Fast jag har kamerorna, objektiven, blixtarna samt erfafenheten. Så varför inte.

Låt dig inte köpas till slavlön. Du behöver minst ha 500-600 kronor per timme utan moms.
Även med detta blir det nog mycket blodpddiing
Gammal 2019-08-17, 17:43
emsems

Flash Gordon skrev: Det är nog inte utbildningen det hänger på utan hur duktig man är.
Att kunna ta annorlunda och bras bilder är inget man lär sig på unversitetet.
Hur många rockstjärnor har klassisk utbildning i musik.
Endera har man fötts med med förmågan eller så har man inte.
Att vara fotograf idag är inte lätt. Glad jag slipper leva på det.
Skulle nog bli blodpudding de flesta dagarna i veckan.
Även arbetsförmedlingen klassar det som de sämsta jobben.
Vet att jag som fotar alla mina barns dop och bröllop förstör marknaden för de som skall leva på dessa uppdrag.

Fast jag har kamerorna, objektiven, blixtarna samt erfafenheten. Så varför inte.

Låt dig inte köpas till slavlön. Du behöver minst ha 500-600 kronor per timme utan moms.
Även med detta blir det nog mycket blodpddiing
Det är sant det du säger. Många är självlärda nu för tiden med.

Men detta är endast ett extrajobb för mig, jag har mitt ’riktiga’ jobb och kommer att ha fotojobbet som sagt endast en dag i veckan.

När du säger 500-600kr/timme utan moms, menar du innan eller efter alla avgifter?
Gammal 2019-08-17, 17:58
Flash Gordon

emsems skrev: Det är sant det du säger. Många är självlärda nu för tiden med.

Men detta är endast ett extrajobb för mig, jag har mitt ’riktiga’ jobb och kommer att ha fotojobbet som sagt endast en dag i veckan.

När du säger 500-600kr/timme utan moms, menar du innan eller efter alla avgifter?
Detta före arbetsgivaragfift och andra sociala avgifter. Vilket är någnstans runt 38%.
Detta är minimum.
Skall du göra en fotobok efter ett bröllop behöver du nog minst 8-16 timmmar.beroende på hur van du är.

Jag är glad att jag inte behöver leva på fotografi.Det är lika svårt som att bli rockstjärna.
Gammal 2019-08-17, 18:00
Umi71

Sluta bry dig om att det är bara ett extra jobb, det är inte bara, ska inte skilja något oavsett om det är extra jobb eller ej. Värdesätt tid och arbete.
Gammal 2019-08-17, 18:38
ErlandH

emsems skrev: 200-300kr per timme var mer tanken om jag skulle bli anställd hos företaget.

Om jag frilansar och fakturerar blir priset annorlunda har jag förstått. Jag har inte eget företag utan kommer fakturera med frilansfinans.

Men jag är även osäker på om 1000kr/Tim är för mycket för mig som inte har utbildning. Men samtidigt ’försvinner’ ju 50% till avgifter, så jag vet inte riktigt hur jag ska tänka.
Nej, det "försvinner" inte 50 procent.

Om du tycker att 200 kr är en rimlig timlön (det motsvarar ungefär 33000 kr i månaden) är resten ren matematik.

Arbetsgivaravgiften är 31,42 procent. Du måste alltså lägga på 63 kr på timlönen. Då är vi uppe i 263 kr i timmen.

Semesterersättning brukar beräknas som 13 procent. Det blir ytterligare 34 kr, summa 297 kr i timmen.

Det vore rimligt att lägga på lite för pensionsinbetalningar också. Hur mycket det ska vara beror på lönenivå, avtal osv. Men att höfta till med 10 procent är inte orimligt. Då är vi alltså uppe i en timlön på 330 kr (plus moms) om du fakturerar, för att motsvara 200 kr som anställd.

Tycker du att 300 kr är en rimligare timlön som anställd (motsvarande en månadslön på 49000 kr) bör du alltså fakturera 495 kr i timmen. Plus moms.

Utöver detta kan man förstås komma överens om en ersättning för att du använder din egen utrustning och kanske ett tillägg om/när du jobbar på kvällar och helger.
Gammal 2019-08-17, 18:41
Tonyeagle

Frilans F
När du fakturerar med FF får du ut ca 50% av fakturerat belopp (moms ej inräknad). Då är alla avgifter + skatt betalda. Vill du "ha ut" 250 kr/timmen så fakturerar du 500kr + moms i timmen. Svårare än så är det inte.
Gammal 2019-08-17, 18:47
Tonyeagle

Frilans
ErlandH skrev: Nej, det "försvinner" inte 50 procent.

Om du tycker att 200 kr är en rimlig timlön (det motsvarar ungefär 33000 kr i månaden) är resten ren matematik.

Arbetsgivaravgiften är 31,42 procent. Du måste alltså lägga på 63 kr på timlönen. Då är vi uppe i 263 kr i timmen.

Semesterersättning brukar beräknas som 13 procent. Det blir ytterligare 34 kr, summa 297 kr i timmen.

Det vore rimligt att lägga på lite för pensionsinbetalningar också. Hur mycket det ska vara beror på lönenivå, avtal osv. Men att höfta till med 10 procent är inte orimligt. Då är vi alltså uppe i en timlön på 330 kr (plus moms) om du fakturerar, för att motsvara 200 kr som anställd.

Tycker du att 300 kr är en rimligare timlön som anställd (motsvarande en månadslön på 49000 kr) bör du alltså fakturera 495 kr i timmen. Plus moms.

Utöver detta kan man förstås komma överens om en ersättning för att du använder din egen utrustning och kanske ett tillägg om/när du jobbar på kvällar och helger.
Hon skulle använda FF. 50% blir då kvar efter skatt och avgifter.
Gammal 2019-08-17, 19:24
ErlandH

Tonyeagle skrev: När du fakturerar med FF får du ut ca 50% av fakturerat belopp (moms ej inräknad). Då är alla avgifter + skatt betalda. Vill du "ha ut" 250 kr/timmen så fakturerar du 500kr + moms i timmen. Svårare än så är det inte.
Tonyeagle skrev: Hon skulle använda FF. 50% blir då kvar efter skatt och avgifter.
Min uträkning stämmer. Om du vill fakturera ett belopp som motsvarar en viss lön vid anställning ska du ta den lönen och lägga på minst 50, helst 60-65 procent (för att få med anständig pensionspremie). Detta är kostnadsneutralt för arbetsgivaren och arbetatagaren förlorar inget på det.

När Frilansfinans säger att man få 50 procent kvar har de räknat bort den ganska höga avgiften till Frilansfinans (6 procent på bruttobeloppet) och inkomstskatten. (Eftersom Frilansfinans måste dra av den innan de betalar ut pengar till dig.) Men inkomstskatt ska du ju betala även om du har lön som anställd.

Enligt Frilansfinans räkneexempel är "bruttolönen" (alltså lön före inkomstskatt) 71,5 procent av det fakturerade beloppet. De räknar varken med semesterersättning eller pensionspremier.
Gammal 2019-08-17, 19:28
emsems

Tonyeagle skrev: Hon skulle använda FF. 50% blir då kvar efter skatt och avgifter.
Ja precis!

Men vad tycker ni är en rimlig "första-lön" som frilansare?

Är inte 300kr/tim en ganska bra lön? Men ser att på sff:s prisguide står det allt från 1200-1500kr/tim. Blir så förvirrad.
Gammal 2019-08-17, 19:48
ErlandH

emsems skrev: Men vad tycker ni är en rimlig "första-lön" som frilansare?

Är inte 300kr/tim en ganska bra lön?
En lön (och nu förutsätter jag att du menar lön, inte frilansarvode) på 300 kr/tim motsvarar som sagt 49000 kr i månaden. Det skulle nog de flesta tycka var ganska hyfsat betalt.
Gammal 2019-08-17, 20:07
Tonyeagle

Då ljuger reklamen
ErlandH skrev: Min uträkning stämmer. Om du vill fakturera ett belopp som motsvarar en viss lön vid anställning ska du ta den lönen och lägga på minst 50, helst 60-65 procent (för att få med anständig pensionspremie). Detta är kostnadsneutralt för arbetsgivaren och arbetatagaren förlorar inget på det.

När Frilansfinans säger att man få 50 procent kvar har de räknat bort den ganska höga avgiften till Frilansfinans (6 procent på bruttobeloppet) och inkomstskatten. (Eftersom Frilansfinans måste dra av den innan de betalar ut pengar till dig.) Men inkomstskatt ska du ju betala även om du har lön som anställd.

Enligt Frilansfinans räkneexempel är "bruttolönen" (alltså lön före inkomstskatt) 71,5 procent av det fakturerade beloppet. De räknar varken med semesterersättning eller pensionspremier.
Det framgår tydligt av deras websida hur de räknar och jag får inte ihop det med vad du nyss skrev.

Läste en gång till och nu tror jag att jag förstår, men vad har detta med saken att göra?
TS sa att hon skulle få behålla hälften när hon använde FF och det stämmer så varför håller du på att tjafsa? Om du inte gillar FF och tycker hon ska göra på något annat sätt så berätta det i så fall så man förstår vad du är ute efter.
Bifogade miniatyrer
Klicka på bilden för en större version

Namn:	FF.jpg
Visningar:	5
Storlek:	106.8 KB
ID:	148692  

Gammal 2019-08-17, 20:07
Flash Gordon

ErlandH skrev: En lön (och nu förutsätter jag att du menar lön, inte frilansarvode) på 300 kr/tim motsvarar som sagt 49000 kr i månaden. Det skulle nog de flesta tycka var ganska hyfsat betalt.
Du kan inte räkna på det viset. Ingen fotograf är bokad 40 timmar per vecka.

Är de välkända kan de kanske debitera halva tiden.
Egentligen behöver man nog 25 000 kr för ett bröllop och kanske hälften för ett dop.
Skulle jag få samma inkomst som jag hade som Projektledare och affärskonsult skulle jag minst behöva minst 4500 kroner pertimme.
Att vara fotograf i dag är ett skitjobb.
Jag fotar därför bara gratis åt de jag känner.
Med avgrävd kabel kan jag inte ladda upp någon bild.
Gammal 2019-08-17, 20:10
emsems

ErlandH skrev: En lön (och nu förutsätter jag att du menar lön, inte frilansarvode) på 300 kr/tim motsvarar som sagt 49000 kr i månaden. Det skulle nog de flesta tycka var ganska hyfsat betalt.

Jag får kolla upp det där bättre, men dom söker en frilansare. Så förstår inte riktigt om det är frilansarvode eller lön.
Gammal 2019-08-17, 20:29
martinot

Flash Gordon skrev: Jag hade aktierbolag som främst var för att jag skulle kunna jobba som projektledare och business konsult. Som projektledare debiterade jag 1500 kr per timme plus moms.
Dessutom ofta långt över 40 timma per vecka.
Lite OT, men har inte för så länge sedan sagt upp mitt fasta jobb (och tackat nej till flera andra mycket intressanta fasta anställningar runt ca 80kkr/mån), och kör numera eget nästan exakt så som du beskriver ovan (både samma rater och typ av arbete). Detta även om jag inte fotar bröllop, eller normalt fotar för pengar som sidogrej (kan hända att jag tar något mindre sidouppdrag för att motivera vissa inköp eller om det är något extra kul sådant). Som sagt extremt likt hur jag jobbar idag.

Till TS; tyvärr lite svårt att ge något exakt svar. Tror att det är så att ingen annan än du själv, och dina uppdragsgivare, kan avgöra vilket pris som är rimligt.

Så svårt att värderas andras intressen, kompetenser, erfarenheter, vilja, etc.

Starta med något som fungerar för dig som minimum, och förhoppningsvis så är kunderna beredda att betala det (eller helst lite mer).

Du utvecklas säkert i ditt jobb med tiden och fler uppdrag, och skulle inte förvåna mig om du om tio kanske kan ta det dubbla i timkostnad.

Alla måste starta någon stans, och fundera på vad du kan leva på, och vara beredd att hoppa på och satsa på.

Men, som andra påpekat, räkna med att du med eget bolag får en massa extrakostnader som man måste räkna in (som arbetsgivaren normalt står för), som tex. extra pension, sjukförsäkringar, lönegarantier, etc. Dessutom så behöver man ofta någon form av företagsförsäkring med ansvarsförsäkring för att större kunder skall acceptera dig som leverantör.

Dessutom tillkommer alltid (även om jag debiterar för 100% fulltid) en viss obetald tid utanför normal arbetstid som att ordna kvitton, betala räkningar, skicka fakturor, och annan typ av administrativt arbete (så räkna med viss extra timmar på några kvällar/helger för sådant).

Summa; tänkt inte för snålt (tillkommer mycket extra kostnader som egenföretagare, som kanske inte alla har koll på), men tänk också att detta kan vara en kul möjlighet och karriärstege som kanske inte är fantastiskt välbetalt i början, men som kan ge bättre betalt i framtiden när man utvecklats mer, och även fått mer referenser/nätverk/kunder.
Besvara

Bokmärken

Taggar
betalt , timlön

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:38.

Elinchrom ELB 500 TTL