Annons
Gammal 2019-08-23, 19:01
Sven Blomquist

Canon F1
Håkan Bråkan skrev: Definitivt Canon New F-1.
F1 köpte jag och använde under många år. F1 New var väl ett snäpp bättre men dit kom jag aldrig innan jag blev digital. F1 var en härlig kamera!
Gammal 2019-08-23, 19:29
afe

Canon F1 New är nog min favorit i stark konkurrens med Nikon F2 AS. Nikon F3 gillade jag aldrig p.g.a. den pyttelilla fåniga LCD-displayen för exponeringskontroll. Körde också ett tag med Nikon FA som hade avancerad ljusmätning (s.k. matrixmätning) i ett hus som i övrigt var tämligen likt FM och FE. Det var en trevligt kamera, men inte favoriten.
Gammal 2019-08-24, 11:14
Ventures

PMD skrev: F6 bör nog räknas som minst lika mångsidig om inte mer. Den har mer avancerad ljusmätning än tidigare F-kameror (möjligen med undantag av F5) och kan t.o.m. spara EXIF i ett internt minne.
F6 har jag inte provat. Den ligger fortfarande utanför budget. F5 slukar batterier ock är (kanske) nikons tyngsta systemkamera hittills. F100 är en trevligare kamera formatmässigt (mindre) och drar bara lite ström. Nackdelen är filmluckan (och batteriluckan) som är av plast (!) och går sönder förr eller senare.
Både F100 och F5 sparar exif -data.
Man behöver dock lite externa prylar för att föra över datan. Meta35 heter det ena alternativet. Den har usb-interface. Nikons egna "secretary" är sällsynt, dyrt och fungerar kanske inte med dagens datorer. Tyvärr kan kameran inte spara datum (om man inte har det dyrare databakstycket).

Så kanske F100 ändå är en vinnare även om den inte är bäst. Eller beror det på att det är den jag har film i just nu?
Gammal 2019-08-25, 17:35
matnyttige

PMD skrev: Om man får använda batteriet i kameran (även om man kan använda den utan batteri :) så kanske jag skulle välja Olympus OM3 istället.
Ja Olympus OM 3 är ju inte helt fel heller. Men den är väl enbart manuell har jag för mig. Canon F1 New nämns här med som ju också är en strålande kamera som man kan köra utan batteri 1/60 (?) till 1/2000 s. (Den har jag haft i mina ägor)

Men visst de mest avancerade kameran är nog Nikon F6 följt av Canon EOS 1 V (som jag också har ägt).

En del nämner mellanformatskameror. Med dagens extremt skarpa objektiv (som inte fanns för 20 år sedan)så undrar jag inte om småbild ändå vinner med finkänsliga filmer. Dvs skillnaden i skärpa är i det närmaste försumbar de formaten emellan med de förutsättningarna.
Gammal 2019-08-25, 22:28
PMD

matnyttige skrev: Ja Olympus OM 3 är ju inte helt fel heller. Men den är väl enbart manuell har jag för mig.
Ja, den har mekanisk slutare och ingen exponeringsautomatik. Jag har aldrig använt en OM3, men har däremot en OM4 och de är i princip likadana när det gäller användning. Den enda skillnaden är att OM4 har elektronisk slutare och exponeringsautomatik (bländarförval) om man vill. OM4 går förstås att använda manuellt på precis samma sätt om en OM3, men OM4 fungerar inte utan batteri.

Poängen med dessa kameror är deras multispotmätare som kan ge en oerhört bra kontroll över exponeringen (om man använder mätaren rätt). Canon T90 har en liknande multispotmeter och jag tror att det kanske finns en Minoltakamera som har något i den stilen också. Inte direkt något som passar för action-foto, dock.

Olympus gjorde aldrig något OM-kamera med hybridslutare i stil med Nikon FM3A, Pentax ES eller Canon EF. Man fick helt enkelt välja mellan en helmanuell kamera med mekaniskt styrd slutare eller en kamera med exponeringsautomatik och batteriberoende slutare.
Gammal 2019-08-26, 05:49
MVPernula

matnyttige skrev: Nikon FM3A - Finns det någon bättre kamera som du kan köra utan batteri?
Helt utan batteri? Skulle du fråga mig tar jag då en Zenit-E!
Gammal 2019-08-26, 05:50
matnyttige

MVPernula skrev: Helt utan batteri? Skulle du fråga mig tar jag då en Zenit-E!
En rysk kamera?! Det var oväntat. Varför då?
Gammal 2019-08-26, 06:33
fotobollfoto

Flash Gordon skrev: Oavsett vilken analogkamera man skaffas så behöver man en riktigt bra skanner.
[...]
Det går fortare att fota av negativen med digitalkamera
Gammal 2019-08-26, 07:04
MVPernula

matnyttige skrev: En rysk kamera?! Det var oväntat. Varför då?
Kan ärligt inte riktigt säga en specifik anledning till varför, men..
Det är någonting med det som ger mig känslan av "hey, nu fotar vi analogt."
Den är robust, byggd som en pansarvagn, mekaniken i den har inte direkt blivit bättre med åldern men den kommer alltid att kunna ta bilden man önskar.

Omständigheten med att kolla på ljusmätaren ovanpå huset, konstig jäkla slutartidsratt och förbannat tung är den också. Men använder man tillhörade optik som Helios 44-2 58mm f/2 eller liknande får man en look i bilderna som om det var taget från min farfars ungdom. Priceless! :)
Gammal 2019-08-26, 09:15
atotowi

Contaxt RTS III, ergonomi, bildkvalitet
Gammal 2019-08-26, 14:22
Rosse

Vad säger ni? Har ni några favoriter? Nostalgi eller inte!![/QUOTE]

Hasselblad 500 serien helt klart! Mellanformatet har ju nånting xtra , och bladaren är ju byggd för att hålla i evigheter. Rolleiflex 3,5 tlr är en ny favorit som jag brukar låna av yngsta sonen när han lägger beslag på min Hasselblad. Någon av dessa tillsammans med Fujifilm neopan acros är verkligen inspirerande att fota med.
Bifogade miniatyrer
Klicka på bilden för en större version

Namn:	IMG_20190826_150014.jpg
Visningar:	2
Storlek:	79.8 KB
ID:	148718  

Gammal 2019-08-26, 16:03
Endymion

Smaksaken
Olympus OM-1n (samt Zuiko 50mm f/1.8) var min förstakamera -80. Skitstor sökare som man sögs in i. Fotade länge med Nikon FM2n. Ägde under en tid både Leica M4 o M6 med Summicron 35mm f/2 i båda fallen, men blev aldrig riktigt bekväm med mätsökaren. Är numera "Fujifrälst" på gott och ont!
/Thomas
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:35.

Miops Capsule360