Annons

Fotosidans Forum > Fotosidan.se > Frågor om Fotosidan > Vit sida i forumet var och varannan gång (500 internal server error)

Besvara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne
Gammal 2019-08-24, 17:55
PMD

Jag tycker att vi kan vänta till efter helgen med att ta fram facklorna och högafflarna.
Gammal 2019-08-24, 18:05
Flash Gordon

PMD skrev: Jag tycker att vi kan vänta till efter helgen med att ta fram facklorna och högafflarna.
Nej det tycker jag inte. Det här problemet fanns redan i torsdags. Inget har ännu hänt.
Driver man en sajt där man tar betalt så fixar man problemen på några timmar.
Detta är ett problem som redan funnits på Fotosidan och som man löste.
Nu är problemet tillbaka efter en månad. At inte kunna fixa detta inom några timmar visar på att man inte har koll.

Kan du tänka dig vad som händer om DPR går ner några timmar. Vilket jag aldrig sett hända. De fixar om det är problem på någon timme.
Gammal 2019-08-24, 18:09
Flash Gordon

Johan Pihl skrev: Samma här, jag måste uppdatera sidan flera ggr innan det funkar. Får annars bara upp en tom vit sida.
Likadant när jag ska ladda upp bilder, så blir det bara en tom ruta, som inte går att klicka på, istället för en bild.
Har skrivit och klagat över detta, men de som sköter Fotosidan.se verkar inte bry sig ett dugg. Tråkigt när man är betalande medlem sedan flera år tillbaka.
Det är svårt att kalla sig Sveriges bästa fotosajt när det tar flera dygn att fixa ett problem som detta. De har löst det en gång så att göra det igen borde vara hyfsat enkelt.

Gud vet om jag skall betala för nästa år. Flytande i engelska och tyska så finns det bättre sajte som jag redan använder. Fotosidan var en gång i tiden bra. Numera tvivlar jag på deras livskraft.
Gammal 2019-08-24, 18:19
afe

Jag gissar att det är en lastbalanserare eller dylikt som krånglar.
Gammal 2019-08-24, 19:24
Flash Gordon

afe skrev: Jag gissar att det är en lastbalanserare eller dylikt som krånglar.
Det gissar du på. Vi hade samma problem för en månad sedan. Nu är det tillbaka.
Jag har jobbat som projektledare under 25 år för Volvo och många andra kunder.
Har man inte det uppe och kör inom ett par timmar så har man något fel i sin organisation.

Jag vet vad en loadbalancer är. Fotosidan har kanske 2 servrar. Belastningen är låg för det mesta. Därför bör det mesta gå till server 1 som bör svara direkt.
Det gör den också. Det är inga problem att ladda huvudsidan. Fungerar varje gång.
ProbFst lemet ligger troligen i programvaran som används. Uppgraderad OS på servern som inte lirar med programvaran Fotosidan kör. Det kan finnas tusen orsaker.
Fast detta har man löst en gång så varför är problemen tillbaka igen?
Vill man vara Sveriges bästa Foto-sajt så får man nog också lösa problemen snabbare.
Mät er mot DPR och håll huvudet högt.
Gammal 2019-08-24, 20:22
Tony johansson

Aha, det är därför jag upplever detta problem, sedan igår, tror jag det är. Trodde att det var en uppdatering på min dator som spökade, men så är det alltså inte. Skönt att få rett ut det i a f. Inget ont utan något gott med sig ;-).
Gammal 2019-08-24, 21:49
martinot

För mig laddar det bara rätt ca var fjärde gång. 😫

Eftersom det inte hänt något sedan i torsdags så kommer det nog inte fixas på ett tag. Trodde också att det skulle åtgärdas inom åtminstone ett par timmar. Nu har det gått en halv vecka. Orkar inte längre. Tittar in om en halv vecka igen och ser om det är fixat, eller inte. Är det inte fixat då så får jag väl öka tiden och vänta ytterligare ett par veckor innan jag tittar in igen.

Sådant här har jag inte ork med. 😣
Gammal 2019-08-24, 23:40
zosma

Väldigt tråkigt som det är nu att försöka läsa forum, tog en evighet innan jag fick ens möjlighet att svara på den här tråden. Och att försöka läsa trådar är svårt för det mesta blir det bara vitt. Borde inte vara så svårt att fixa till det.
Gammal 2019-08-25, 06:42
janc

Noterar att problemet kvarstår söndag morgon vid 07.30 tiden. Kan givetvis inte säga något om orsaken (samma som förra gången kanske?) eller vad som är en rimlig åtgärdstid - men ett meddelande på förstasidan om att problemet är noterat och när det färväntas vara åtgärdat hade varit bra.
Gammal 2019-08-25, 17:54
fotobollfoto

Det blir vit sida varje gång. Eller, helt vit är den inte, det är en annons på sidan. Man får ladda om flera gånger. Och varje gång laddas annonsen. Är det ett trick på konkursens brant. Ett sätt att få fler annonsträffar??????
Gammal 2019-08-26, 11:04
Tony johansson

Märkligt. Jag upplever bara det här problemet på datorn, men inte på mobilen...
Gammal 2019-08-26, 11:18
ztenlund

Tony johansson skrev: Märkligt. Jag upplever bara det här problemet på datorn, men inte på mobilen...
Men nu verkar det ju vara fixat, så om du inte jämför sida vid sida samtidigt är det en poänglös observation. Det fungerade precis lika uselt både i min telefon som på datorn. Eller fel, telefonen var ännu uslare eftersom FS reklambanner för halva priset på plusmedlemskap mm ligger staplad uppepå frågetecknet så att en hyfsad del av skärmen går bort. Som om den inte är nog irriterande på en vanlig dator. Jag har förstått att det finns ett erbjudande nu, men jag har också förstått att det precis som vanligt går ut på att man ska ha "löpande" medlemskap via Klarna. Något som absolut inte är aktuellt. Klarna ska vare sig lagra mina kortuppgifter eller skicka några fakturor. Punkt.
Gammal 2019-08-26, 11:29
Tony johansson

ztenlund skrev: Men nu verkar det ju vara fixat, så om du inte jämför sida vid sida samtidigt är det en poänglös observation.
Må så vara, men min observation baserar sig på att jag ännu inte öppnat datorn idag, däremot hade jag det problemet som beskrivs, med datorn igår. Är det däremot fixat, då är det ett icke-problem nu.

Senast redigerad av Tony johansson den 2019-08-26 klockan 11:47.
Gammal 2019-08-26, 14:03
fotobollfoto

Jag tror att det var lönekörningen som hängt dig och låst viktiga systemresurser. För nu, första vardagen efter den 25:e, funkar det fint.

:-)
Gammal 2019-08-26, 16:56
Flash Gordon

fotobollfoto skrev: Jag tror att det var lönekörningen som hängt dig och låst viktiga systemresurser. För nu, första vardagen efter den 25:e, funkar det fint.

:-)
Du menar att det var Magnus och Martins lön som skulle räknas ut och det blev så stora belopp att det tog hela helgen att räkna ut alla nollor.

Nej detta är vanligt inom IT. Man gör en rättning som löser ett problem. Sedan har man för dålig versionshantering och det gamla problemet följer med i en senare rättning av annan kod eller uppgradering.
Inom professionel IT är detta en dödssynd. Fast det förekommer trots det.
Sedan får man som projektledare en mängd kunder som är förbannade och frågor varför har det här problemet kunnat komma tillbaka. Vi som leverantör måste då be om ursäkt och ge en vettig förklaring.
Det borde också låta Fotosidan.
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:27.

B+W Filter