Gammal 2019-08-25, 13:05
Tony johansson

Uffe_Nordholm skrev: XCF är Gimps egna filformat, det motsvarar Photoshops PSD (för visst heter det PSD?)
Tror det är DNG du syftar på. Det är Adobes universella RAW-format.
Uffe_Nordholm skrev: Det lagrar inte bara bildinformationen utan allt annat också: lager, alfakanaler och så vidare. Jag har för mig, men kan ha fel, att det också går att lagra ångringshistoriken, men det är i så fall något man måste ställa in.
Ok. Men det innebär att det bara går att öppna i Gimp (och DT ?). Inte för att det spelar någon roll, jag har inte för avsikt att köra några andra program efter att jag upptäckt DT och Gimp. Dessa program täcker mina behov långt mer än vad jag någonsin kommer att behöva, och dessutom uppdateras dom allteftersom. Att dom dessutom är kostnadsfria gör ju inte saken sämre på något sätt ;-).
Uffe_Nordholm skrev: De andra filformaten är diverse komprimeringsformat som jag känner igen från Linux, men inte visste att man kunde använda för bilder sådär utan vidare.
Ok, då förstår jag. Linux är inte aktuellt för mig, jag kör på med W 10, det är redan tillräckligt med att lära sig Gimp och DT.
Gammal 2019-08-25, 13:12
Uffe_Nordholm

Tony johansson skrev: Tror det är DNG du syftar på. Det är Adobes universella RAW-format.
XCF är inte ett raw-format, utan till för bilder man skapat med Gimp. Om bildkällan är något annat än Gimp kan du fortfarande spara i XCF, eller något annat format om du hellre vill det.

Det jag tänkte på är detta.
Gammal 2019-08-25, 13:22
Tony johansson

Uffe_Nordholm skrev: XCF är inte ett raw-format, utan till för bilder man skapat med Gimp. Om bildkällan är något annat än Gimp kan du fortfarande spara i XCF, eller något annat format om du hellre vill det.

Det jag tänkte på är detta.
Jag förstår. För mig är det RAW som är mest aktuellt i detta nu.
Gammal 2019-08-25, 14:13
PeterWem

Tony johansson skrev: Jag tittade efter det faktiskt, men såg inte den informationen (se skärmklipp).

Oaktat vilket, jag tittar på tutorials på tuben nu, som behandlar Gimp (är väldigt glad att jag inte köpt Ps), och i den videon berättar han ganska inledande att det går att öppna just RAW-filer i Gimp (via DT). Det tolkar jag som att det är just den RAW-filen som är den ursprungliga (i mitt fall NEF) som öppnas i Gimp (?). Edit: Ser att det faktiskt står sRGB i skärmklippet. Hm, mindre bra om det sker en konvertering till sRGB om man öppnar en bild från DT in till Gimp.

Lite OT: Finns det någon bok (på svenska) som man kan få fatt på gällande Gimp ? Förstår att en sådan bok blir lätt inaktuell, då det kommer uppdateringar mellan varven, men jag har lättare att lära mig om jag läser en bok, än om jag sitter och tittar på tuben/läser på nätet. (Gammal, ser ni ;-) ).
I GIMP, välj Bild> Bildegenskaper. Bör stå filtyp där. Har sett några böcker på biblioteket om GIMP 2.8 men inget som kommer i närheten av Scott Kelbys om PS.
Gammal 2019-08-25, 14:26
Tony johansson

PeterWem skrev: I GIMP, välj Bild> Bildegenskaper. Bör stå filtyp där.
Ok, tack. Får kolla upp det lite senare.
PeterWem skrev: Har sett några böcker på biblioteket om GIMP 2.8 men inget som kommer i närheten av Scott Kelbys om PS.
Aha, då är jag med. Inte för att jag gillar Kelby speciellt, (jag tycker han är lite för klämkäck i början på varje kapitel), så är han utomordentligt kunnig. Har några böcker författade av honom (inklusive Ps CS6, (men den lär ju inte hjälpa mig nu).

Får leta upp manual på nätet (som dessutom kommer att uppdateras allt efersom =P).
Gammal 2019-08-25, 15:08
PeterWem

Denna ser väl bra ut om man läser recensionerna. Svartvita bilder dock https://www.amazon.com/Ultimate-GIMP.../dp/1790584213
Gammal 2019-08-25, 22:11
Tony johansson

PeterWem skrev: Denna ser väl bra ut om man läser recensionerna. Svartvita bilder dock https://www.amazon.com/Ultimate-GIMP.../dp/1790584213
Skulle kunna fungera, men så vill PostMord ha 75 svenska pesetas för att hantera tull och moms, så tack, men nej tack. Jag får titta under fliken "hjälp" i programmet. Där brukar det finnas förslag på hur man skall kunna lära sig programmet och dessutom någon pdf- bok, eller så. Sedan har jag ju tuben (de klipp som du länkade till), och även om det går väldigt fort (för en annan) så kanske det fastnar något. Dessutom kostar det gratis och det gör inte ont :-).

Det är inte jättebråttom, jag måste börja knäppa lite bilder också och det går trögt, även om jag har en del att gå igenom alla redan. Men jag tackar för förslaget i a f, det uppskattas.
Gammal 2019-08-26, 03:37
jag&bilden

Köp den från Amazon UK istället.

Tony johansson skrev: Skulle kunna fungera, men så vill PostMord ha 75 svenska pesetas för att hantera tull och moms, så tack, men nej tack. Jag får titta under fliken "hjälp" i programmet. Där brukar det finnas förslag på hur man skall kunna lära sig programmet och dessutom någon pdf- bok, eller så. Sedan har jag ju tuben (de klipp som du länkade till), och även om det går väldigt fort (för en annan) så kanske det fastnar något. Dessutom kostar det gratis och det gör inte ont :-).

Det är inte jättebråttom, jag måste börja knäppa lite bilder också och det går trögt, även om jag har en del att gå igenom alla redan. Men jag tackar för förslaget i a f, det uppskattas.
Gammal 2019-08-26, 03:45
Tony johansson

jag&bilden skrev: Köp den från Amazon UK istället.
Tanken har slagit mig. Får kolla upp om den är tillgänglig där.
Gammal 2019-08-26, 05:43
martley

Tony johansson skrev: ...

Som exempel kan jag nämna att jag via Gimp öppnade en RAW-fil (NEF) i DT. När jag sedan släckte ner DT, öppnades bilden i Gimp. När jag valde att "spara som" fick jag följande alternativ (i Gimp) att välja på. Vad betyder de olika filformaten, eller snarare, vad innebär de olika filformaten (som bevisligen inte är i PNG-format), i praktiken !?
Formaten som listas är väl i huvudsak Gimps egna format eller såna som Gimp föredrar. Ska man spara bilden i ett mera universellt format som PNG eller JPEG så ska man i stället välja funktionen "Exportera". Det är en liten egenhet som Gimp har att skilja på detta.
Gammal 2019-08-26, 07:14
Polar300

martley skrev: ... Ska man spara bilden i ett mera universellt format som PNG eller JPEG så ska man i stället välja funktionen "Exportera". Det är en liten egenhet som Gimp har att skilja på detta.
Och "Exportera" har dom dessutom gömt långt ner i första menykolumnen
- med en treknappars (!!!) snabbkommandokombination. Som om designern aktivt försökte försvåra just att "Exportera"!? Vad är det för fel med en två-knappars, åtkomlig inom vänster hands räckvidd mellan tumme och pekfinger?
Gammal 2019-08-26, 08:55
PeterWem

Polar300 skrev: Och "Exportera" har dom dessutom gömt långt ner i första menykolumnen
- med en treknappars (!!!) snabbkommandokombination. Som om designern aktivt försökte försvåra just att "Exportera"!? Vad är det för fel med en två-knappars, åtkomlig inom vänster hands räckvidd mellan tumme och pekfinger?
Exportera: Ctrl + E. Exportera som: Shift + Ctrl + E. Eget snabbkommando: Välj vilka knappar du själv önskar för att exportera.

Senast redigerad av PeterWem den 2019-08-26 klockan 09:18.
Gammal 2019-08-26, 12:46
Tony johansson

martley skrev: Ska man spara bilden i ett mera universellt format som PNG eller JPEG så ska man i stället välja funktionen "Exportera". Det är en liten egenhet som Gimp har att skilja på detta.
Tackar för detta förtydligande. Går det att spara i DNG och/eller TIFF !?
Gammal 2019-08-26, 13:02
Uffe_Nordholm

Tony johansson skrev: Tackar för detta förtydligande. Går det att spara i DNG och/eller TIFF !?
TIFF: ja
DNG: nej
Gammal 2019-08-26, 13:08
Tony johansson

Uffe_Nordholm skrev: TIFF: ja
DNG: nej
Ok. Tiff duger gott, då det går att redigera med de flesta (?) externa program. Problemet är storleken på filerna, men jag får väl ta det i de fall det blir aktuellt. Tack för hjälpen !
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:01.

Elinchrom ELM8