Annons
Gammal 2009-07-20, 17:08
jorgene

iBoat skrev: Vad som uppfattas som kränkande är förstås olika för var och en. Jag är dock helt säker på att den unga flickan som tog av sig bikinibyxorna inte är helt imponerad av pervots bilder. Om du hade haft en dotter som fastnat på bild i en sådan situation hade du, liksom jag, blivit jävligt förbannad och jagat livet ur honom. Det hoppas jag att du hade gjort iaf...
Det är riktigt att var och en uppfattar vad som utgör en kränkning olika. Det är också sant att svensken i allmänhet blir "kränkt" av de minsta petitesser idag -- åtminstone om man skall tro kvällsblaskornas krigsrubriker i ämnet.

Sedan är jag inte helt klar på logiken i hur det skulle hjälpa dina döttrar, om pappa skaffade sig en fängelsedom genom att ta lagen i egna händer och "bli jävligt förbannad och jaga livet ur" någon som utför en 100% laglig handling. Sedan kan vi diskutera det lämpliga/moraliska/nödvändiga i den handlingen, men i dagens läge är den inte på något vis olaglig.

Ur juridisk synpunkt är det osannolikt att det skulle utgöra en kränkning, när man på Nätet visar enbart det som personen ifråga helt frivilligt, och helt publikt,själv visat. Förmodligen kan det vara en försvårande omständighet om/när det rör sig om unga personer. Men kränkning, i juridisk mening? Tror faktiskt inte det.
Gammal 2009-07-20, 17:13
PeterWem

Det raderas torrent efter torrent från Piratebay nu vad jag kan se. Bara användarna kvar som kan dela ut bilderna.
Bilderna var inget att hänga i granen. Ett 75-300 mm på en croppad kamera på längsta brännvidd kan inte bli bra. 14-åringarna i vattnet måste vara ett undantag, för resten består av suddiga bilder på 30plus.

Inget som räknas som strukturerade personuppgifter?
Gammal 2009-07-20, 17:18
jorgene

Rogerber skrev: Dock så måste man fråga personen i fråga om man får publicera fotot på internet.
Absolut inte. Då skulle man inte kunna ta ett foto för sin hemsida på festen, på stan, på fotbollsmatchen, osv. Det är först när bilden blir kränkande -- i juridisk mening, och inte i kvällstidningsmening -- som det kan bli problematiskt med PUL. Till den gränsen äör det tämligen högt; förmodligen bra mycket högre än badbilder från en allmän plats.

Men, återigen: moralen i handlandet är en helt annan fråga.

Sedan bör man kanske också tänka på, att det kanske inte i alla fall som liknar just detta, finns ett 100-procentigt samband mellan intresset för bilder på lekande barn och pedofila böjelser.Det är ack så lätt att döma med ryggmärgen...

Senast redigerad av jorgene den 2009-07-20 klockan 17:24.
Gammal 2009-07-20, 17:22
jorgene

Sputt skrev: Jag upplever dock generellt sett att fotografer har rätt gott rykte, så ett rötägg på jag vet inte hur många schyssta fotografer är nog inget att ligga sömnlös över;)
Ja, det finns egentligen ingen större anledning att blanda in "fotografer" i detta skumraskeri -- det är helt enkelt ett rötägg med en kamera det handlar om här...
Gammal 2009-07-20, 17:43
iBoat

jorgene skrev: Det är riktigt att var och en uppfattar vad som utgör en kränkning olika. Det är också sant att svensken i allmänhet blir "kränkt" av de minsta petitesser idag -- åtminstone om man skall tro kvällsblaskornas krigsrubriker i ämnet.

Sedan är jag inte helt klar på logiken i hur det skulle hjälpa dina döttrar, om pappa skaffade sig en fängelsedom genom att ta lagen i egna händer och "bli jävligt förbannad och jaga livet ur" någon som utför en 100% laglig handling. Sedan kan vi diskutera det lämpliga/moraliska/nödvändiga i den handlingen, men i dagens läge är den inte på något vis olaglig.

Ur juridisk synpunkt är det osannolikt att det skulle utgöra en kränkning, när man på Nätet visar enbart det som personen ifråga helt frivilligt, och helt publikt,själv visat. Förmodligen kan det vara en försvårande omständighet om/när det rör sig om unga personer. Men kränkning, i juridisk mening? Tror faktiskt inte det.
Min mening, kort och sammanfattat: Jag tycker inte att det är ok att smygplåta unga tjejer i pinsamma situationer (där de tror att de är osynliga) och publicera på internet. Punkt slut. Om du tycker att det är ok är det ditt problem.

Vad som är lagligt eller ej skiter jag i, men fel är det.

Sedan är jag så pass smart att jag inte skulle göra något där jag riskerar fängelse, ta inte allt som skrivs bokstavligt.
Gammal 2009-07-20, 17:49
Svarda

Rogerber skrev: Som jag fattat, så får man fota vem som helst på allmänplats (ej privat mark eller liknande).
Du får fota folk på privat mark också, sålänge du befinner dig utanför den "privata marken" och det inte råder fotoförbud där motivet befinner sig.
Gammal 2009-07-20, 17:56
jorgene

iBoat skrev: Om du tycker att det är ok är det ditt problem.
Lugna ner dig ett par hekto och läs mitt inlägg en gång till (plus vad jag skrivit i mina andra inlägg ovan), så framgår det säkret också för dig vad jag anser om detta fall.

Till skillnad från dig, så skiter jag inte i "vad som är lagligt eller ej". Jag inser att fri-och rättgheter inte är oproblematiska, eftersom dessa alltid i någon mening blir någon annans ofrihet. Lagstiftning är en avvägning, i detta fall yttrandefrihet kontra integritet -- en inte alls ovanlig konflikt. Men det är komplicerade frågor, det medges, så ibland blir det enklare att reagera med ryggmärgen och säga "punkt slut". Förståeligt, men det löser sällan några problem.
Gammal 2009-07-20, 18:00
j777

iBoat skrev: Vad som är lagligt eller ej skiter jag i, men fel är det.
Visst var det som Moniq Vadsted (stavning?) sa i samband med PirateBay-rättegången också? De skulle dömas oavsett om de gjort något olagligt eller inte.
Gammal 2009-07-20, 18:03
kiwawa

Är det enbart bilden som kan vara kränkande i sammanhanget? Eller kan formen av publiceringen ingå i PUL?
Om någon fått med nåt av mina barn på bild badandes näck och publicerat på exempelvis familjelivs sida hade jag inte reagerat nämvärt.
MEN om någon medvetet fotar lättklädda småflickor, pojkar och 30+:are och lägger ut som porr på en sida där "proffsonanister" hämtar gratismaterial, då är det en helt annan sak och jag hade gärna hjälpt Mats att jaga.
Gammal 2009-07-20, 18:05
PeterWem

j777 skrev: Visst var det som Moniq Vadsted (stavning?) sa i samband med PirateBay-rättegången också? De skulle dömas oavsett om de gjort något olagligt eller inte.
Du menar upphovsrättens försvarare?
http://nils2.wordpress.com/2009/02/2...upphovsratten/

Nu försöker vi gissa hur amatörfotografen ser ut:
https://www.flashback.info/showthrea...=961323&page=2
Gammal 2009-07-20, 18:06
iBoat

j777 skrev: Visst var det som Moniq Vadsted (stavning?) sa i samband med PirateBay-rättegången också? De skulle dömas oavsett om de gjort något olagligt eller inte.
Det vet jag inte, men det är möjligt att det var så. Det är i så fall ett konstigt uttalande.

Min ståndpunkt i detta fall handlar inte om juridik, utan vad som kan anses vara moraliskt rätt eller fel. Att lägga ut kränkande bilder på småflickor är inte ok enligt mig.
Gammal 2009-07-20, 18:11
jorgene

Svarda skrev: Du får fota folk på privat mark också, sålänge du befinner dig utanför den "privata marken" och det inte råder fotoförbud där motivet befinner sig.
-- Du får fota "privat mark" också, så länge fotoförbud inte är meddelat (så länge du har tillåtelse att vara där, så klart).

-- Du kan fota "privat mark" med fotoförbud också, så länge du gör det från offentlig/allmän plats. (Enda undantaget är civilt/militärt skyddsobjekt och att det också råder fotoförbud där. Då får du inte ens fota från allmän plats).

Rent generellt finns knappt några begränsningar hur du får fotografera på/från allmän plats. En del problem dyker dock upp i samband med publicering, och då inte minst i samband med reklam.
Gammal 2009-07-20, 18:17
j777

iBoat skrev: Det vet jag inte, men det är möjligt att det var så. Det är i så fall ett konstigt uttalande.
Jo, det var ett sidospår och visst var det ett märkligt uttalande. Därför tar jag det rätta citatet igen: "Oavsett lagstiftningen så är det inte tillåtet att tjäna pengar på andras upphovsrättsskyddade verk utan att betala för sig."
<http://www.dynamicman.net/tag/rattssamhallet/>

Nog för att jag visste att advokater är hala men det där uttalandet förtjänar att repeteras.
Gammal 2009-07-20, 18:46
janrob

iBoat skrev: Min mening, kort och sammanfattat: Jag tycker inte att det är ok att smygplåta unga tjejer i pinsamma situationer (där de tror att de är osynliga) och publicera på internet. Punkt slut. Om du tycker att det är ok är det ditt problem.

Vad som är lagligt eller ej skiter jag i, men fel är det.

Sedan är jag så pass smart att jag inte skulle göra något där jag riskerar fängelse, ta inte allt som skrivs bokstavligt.
Håller fullständigt med dig, lagligt eller inte så är det ett sjukt beteende, det är en djävla skillnad på gatufoto och smygbilder på tjejer!
Gammal 2009-07-20, 19:05
Rogerber

jorgene skrev: Absolut inte. Då skulle man inte kunna ta ett foto för sin hemsida på festen, på stan, på fotbollsmatchen, osv. Det är först när bilden blir kränkande -- i juridisk mening, och inte i kvällstidningsmening -- som det kan bli problematiskt med PUL. Till den gränsen äör det tämligen högt; förmodligen bra mycket högre än badbilder från en allmän plats.

Men, återigen: moralen i handlandet är en helt annan fråga.

Sedan bör man kanske också tänka på, att det kanske inte i alla fall som liknar just detta, finns ett 100-procentigt samband mellan intresset för bilder på lekande barn och pedofila böjelser.Det är ack så lätt att döma med ryggmärgen...
På en fest känner du antaligen folk, men om du fotar en för dig okänd... Tar inte förgivet att den vill ha sitt ansikte på internet.
Tråden är stängd

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:10.

Tether Tools Case Air