Annons
Gammal 2009-07-20, 19:30
Per_S

Arg
Pervot får nog sitta hemma och glo på bilderna till leda. När han publicerar dem/offentlig gör dem i något annat samband än att han agerar journalistiskt, dvs som frilans eller för en tidning så måste han tillstånd för publiceringen av de personer som går att identifiera på bild. Basta.

Sjuk människa. Mats, ser vi honom förföljer vi honom dag och natt med tele objektiven och publicerar bilder på honom över stan när han fotar småflickor i smyg och petar sig i näsan.
Gammal 2009-07-20, 19:42
ps82

jag skulle vilja dra lite paraleller till arboga bilderna som låg ute på nätet.

innan media blåste upp det, var det inte många som kände till bilderna. samma sak med den här strand fotografen.

och apropå arbåga lått mig säga innan jag får påhopp . Så var det HELA förundersökning på drygt 1200sidor som låg ute på nätet, men kvällstidningarna ser en chans att tjäna lite snabba cash och fokuserar enbart på bilderna,pappan till barnen får en chans att hamna i rampdjuset och få gråta lite i tv och tdningar .och vips fick den 1000 tals med nerladdningar.

Enligt en av kommentarerna i artikelen från HD som hänvisas till i början, så är bilderna från 2007.
Gammal 2009-07-20, 20:03
PeterWem

Per_S skrev: När han publicerar dem/offentlig gör dem i något annat samband än att han agerar journalistiskt, dvs som frilans eller för en tidning så måste han tillstånd för publiceringen av de personer som går att identifiera på bild. Basta.
Ser ut som att du har fel.
Gammal 2009-07-20, 20:31
Per_S

jaså?
hurså? De gånger jag varit involverad i fotografering på offentliga platser med bilder som ska publiceras i andra sammanhang än journalistiska, har det varit de regler som gäller. Från uppdragsgivare och det sätt som jag tolkat det hela på.
Gammal 2009-07-20, 20:35
iBoat

Per_S skrev: Pervot får nog sitta hemma och glo på bilderna till leda. När han publicerar dem/offentlig gör dem i något annat samband än att han agerar journalistiskt, dvs som frilans eller för en tidning så måste han tillstånd för publiceringen av de personer som går att identifiera på bild. Basta.

Sjuk människa. Mats, ser vi honom förföljer vi honom dag och natt med tele objektiven och publicerar bilder på honom över stan när han fotar småflickor i smyg och petar sig i näsan.
Japp, det gör vi Per. Vi kanske ser honom från båten när vi ska ut och plåta i augusti. Jag tar med mitt längsta objektiv :)
Gammal 2009-07-20, 20:45
Skåne10

Usch
Ja en annan bor ju i Landskrona ,så nu e jakten igång på äcklet...
Gammal 2009-07-20, 20:47
ErlandH

Per_S skrev: jaså?
hurså? De gånger jag varit involverad i fotografering på offentliga platser med bilder som ska publiceras i andra sammanhang än journalistiska, har det varit de regler som gäller. Från uppdragsgivare och det sätt som jag tolkat det hela på.
Dina uppdragsgivare kanske har den uppfattningen, men lagen har det inte. Du får publicera bilder på vem som helst utan att fråga om lov. Två undantag: om bilderna är kränkande eller om de används i reklam.
Gammal 2009-07-20, 20:48
PeterWem

Per_S skrev: jaså?
Med tanke på att sådana tävlingar ofta ska ha bilderna kommersiellt så lär de behöva en del regler.

Dessutom har vi det här:
http://hd.se/skane/2009/07/20/inte-o...ygfotografera/

"Enligt personuppgiftslagen måste den som blir fotograferad ge sitt godkännande till publicering på internet om bilden inte anses harmlös. Därför skulle bilderna också kunna vara ett brott mot denna lag."
Som tidigare nämnts i tråden så ligger nog den ribban högt.
Gammal 2009-07-20, 20:49
PeterWem

NisseNilsson skrev: Ja en annan bor ju i Landskrona ,så nu e jakten igång på äcklet...
Så fort det blir fint väder ska jag ut till stranden. Glöm inte, jag har en Canon. Inte en Sony alpha 100
Gammal 2009-07-20, 20:53
jorgene

Per_S skrev: Pervot får nog sitta hemma och glo på bilderna till leda. När han publicerar dem/offentlig gör dem i något annat samband än att han agerar journalistiskt, dvs som frilans eller för en tidning så måste han tillstånd för publiceringen av de personer som går att identifiera på bild. Basta.
Du kan säga "Basta" tills du blir röd i huvudet -- du har inte mer rätt för det. Man behöver INTE tillstånd för publicering av alla identifierbara personer på en bild. Det faller ju lite på sin egen orimlighet, eller hur, eftersom ingen privatperson i princip skulle kunna lägga ut bilder på för dem okända personer. Så länge de i lagens mening inte är kränkande, på annat sätt bryter mot PUL eller Lagen om namn och bild i reklam, så är publicering juridiskt OK.

Jag förmodar att du blandar ihop frågan med t.ex. de generella modell-releaser en del bildbyråer använder, då de inte alltid vet i vilket sammanhang deras sålda bilder kommer att användas, och därför måste ha en generell release för alla identifierbara personer, byggnader, logos, osv.
iBoat

PeterWem skrev: Så fort det blir fint väder ska jag ut till stranden. Glöm inte, jag har en Canon. Inte en Sony alpha 100
Kom ner till Norra Hamnen, så bjussar jag på bärs medan vi spanar efter smygfotografen :)

Senast redigerad av elmfeldt den 2009-07-22 klockan 09:32.
Per_S

Canon-människor är goda människor, det är min bestämda uppfattning. Finns några på nikonsidan med...faktiskt ;-)
Gammal 2009-07-20, 20:55
Gimbal

Så om ni ser någon med en kamera på en strand, vad händer då?
Gammal 2009-07-20, 21:02
Per_S

Vi tar det säkra före det osäkra och skjuter!
Nä, lite sarkastiskt menat var det från min, och ganska säker på det, Mats sida med. Trodde det framgick. Sorry.
Gammal 2009-07-20, 21:04
jorgene

Glad
iBoat skrev: Kom ner till Norra Hamnen, så bjussar jag på bärs medan vi spanar efter smygfotografen :)
Får jag vara med? Jag har fyra Nikon att dela på... :-D

Skämt åsido, så vill jag bara åter betona att jag tycker denna verksamhet är helt förkastlig, moraliskt sett. Men alltid när man försöker förklara vad lagen de facto säger, i debatter som denna, så tenderar det anses att man tycker likadant själv. Så är det aktiskt inte alltid.

Senast redigerad av elmfeldt den 2009-07-22 klockan 09:32.
Tråden är stängd

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:26.

B+W Filter