Gammal 2012-06-14, 18:12
Johannes G

Leaflet skrev: Jag ska absolut inte lägga mig i någon värdering av bilder men i rent subjektiv bemärkelse hade jag nog inte sparat den bilden överhuvudtaget. När det gäller nyckelord behöver de ju inte alltid kopplas till ett visst motiv. Man kan ju skapa nyckelord utifrån andra kriterier som ex "Glädje", "Ensamhet", "Spara?", "Osäkra", "Tveksam", "Karaktärer", "Kontakt" eller vad fasen som helst. Bara fantasin begränsar....;)
Näpp denna är inte direkt någon toppenbild, men det var mest bara en exempelbild över bilder på naturen. Terräng är kanske ett bra nyckelord. Brainstorma på bara, jag har funderat ett tag utan att hitta något jag blir riktigt nöjd med.
Gammal 2012-06-14, 20:03
peber

Försök beskriva bilden med enstaka ord. Jag ser buskar, gräs, sly, snår, träd osv... Jag skulle tagga bilden med sådana ord.

/Per
Gammal 2012-06-14, 20:48
Mesch

iSolen.se skrev: Just lightroom har jag haft en databaskrasch i. Dessutom är det problematiskt när man flyttar bilderna, då tappar Lightroom kontakten med bilderna. Tex när man flyttar en del bilder till en ny hårddisk.

Men iden är just att man kan använda något program för att tex kopiera nyckelord mellan bilder eller tex lägga på en beskrivning "Studenten 2011 hos Maja" på alla bilder i samma mapp.

Och sen spelar det ingen roll vad du gör med bilderna, nyckelorden kommer med i backupper osv.
Databaskrascher är otrevliga, ingen backup? Det är lite för lät att klicka "gör senare" när LR vill att man gör en backup på databasen. Man vill ju se nya bilderna inte göra backup :-)

Flyttar man bilderna så bör man ju göra det inne i LR annars måste man peka ut var de ligger så LR kan återkoppla dem med sin databas. Det går ganska bra är min erfarenhet men skönast är ju att slippa.

Det är väl så att man inte kan börja lite med LR det är lixom "all in" som gäller annars blir det strul.

Fördel med LR är att licensen gäller både Windows och MacOS. Ingen trassliga konvertering av licensen behövs :-)

Jag har testat många olika verktyg nu och LR är det bästa jag använt än så länge, nu är det ju dessutom riktigt prisvärt.
Gammal 2012-06-14, 20:57
j2^

Mesch skrev: Man vill ju se nya bilderna inte göra backup :-)
Ett stalltips är ju att ställa in så LR frågar när man går _ur_ programmet. Då slipper man just det problemet.
Gammal 2012-06-14, 20:58
Mesch

Jag kör som sagt LR och mitt arbetsflöde är som följer:

1: importera bilder till lokal disk på min macbook pro.
Lägger dit en del metadata copyright osv direkt vid import. Bilderna döps om och får tid och datum de togs som filnamn de läggs i en katalog som har importdatum som namn

Dagen skörd hamnar alltså i en katalog 2012-06-14 med namnen typ 2012-06-14-12.06.12.01.raw

2: sorterar bort det värsta skräpet genom att titta igenom i "latest import"

3: sätter på en tagg "behöver taggas" på bilderna som är kvar.

4: börjar tagga efter principen typ, vem/vad, var, varför. Stackar ihop högas som är väldigt lika också sä det blir lite lättare att få en överblick. så en bild kan ha taggarna:
Porträtt, Jonas Larsson, Vällingby C, Metro jobb.

5: när en bild är färdig-taggad tar jag bort "behöver taggas"

"behöver taggas" är väldigt bra att ha då det är väldigt lätt att komma efter några dagar och komma in i exakt vilka bilder som inte är klara.
Gammal 2012-06-14, 21:00
Johannes G

Mesch skrev: Jag kör som sagt LR och mitt arbetsflöde är som följer:

1: importera bilder till lokal disk på min macbook pro.
Lägger dit en del metadata copyright osv direkt vid import.

2: sorterar bort det värsta skräpet genom att titta igenom i "latest import"

3: sätter på en tagg "behöver taggas" på bilderna som är kvar.

4: börjar tagga efter principen typ, vem/vad, var, varför. Stackar ihop högas som är väldigt lika också sä det blir lite lättare att få en överblick. så en bild kan ha taggarna:
Porträtt, Jonas Larsson, Vällingby C, Metro jobb.

5: när en bild är färdig-taggad tar jag bort "behöver taggas"

"behöver taggas" är väldigt bra att ha då det är väldigt lätt att komma efter några dagar och komma in i exakt vilka bilder som inte är klara.
Snälla diskutera inte LR här, detta är ingen tråd för att diskutera LR.
Gammal 2012-06-14, 21:12
Mesch

j2^ skrev: Ett stalltips är ju att ställa in så LR frågar när man går _ur_ programmet. Då slipper man just det problemet.
Men då vill man ju sova ;-)
Backup är aldrig roligt att göra men man är grymt tacksam att den finns då den behövs.
Gammal 2012-06-14, 21:21
j2^

Mesch skrev: Men då vill man ju sova ;-)
Jag förstår at du var ironisk. Men det är värt att nämna att eftersom processen är automatiserad så behöver man ju inte involvera sig, och en vettig maskin stänger ju av sig när den inte används, så för mig är det fire and forget så att säga.
Besvara

Bokmärken

Taggar
bildsortering , organisera

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:04.

B+W Filter