Gammal 2015-07-03, 23:30
countdownical

Bild mörkare än i CS5!
Hejsan! Mitt problem har jag haft i cirka ett år och är riktigt frustrerande då det verkligen dödar min lust för att fotografera. Jag redigerar i Photoshop CS5 från RAW-fil och sparar i Jpeg (sRGB).

Problemet är dock att när jag har sparat bilden till Jpeg så är den mycket mörkare (starkare kontrast) än vad den var i Photoshop. Jag kan inte luska ut vad som är fel då jag testat att lägga upp den på flera olika ställen - Facebook, Fotosidor eller bara allmänt öppna filvägen till mappen genom Internet. Problemet är ändå fortfarande samma. För mörk!

Öppnar jag dock Jpeg filen i Photoshop CS5 igen så ser den bra ut! Är nåt fel på min dator eller vad tusan är det som sker? Misstänker dock att det är CS5 som är fel då det är en nerladdning som jag haft ett bra tag. Kommer inte ihåg att detta hände på min gamla version, CS3.

Snälla hjälp mig! Alla seriösa förslag accepteras! / Justin
Bifogade miniatyrer
Klicka på bilden för en större version

Namn:	skog-skillnad.jpg
Visningar:	72
Storlek:	61.7 KB
ID:	138681  

Klicka på bilden för en större version

Namn:	Skillnad.jpg
Visningar:	58
Storlek:	35.9 KB
ID:	138682  

Gammal 2015-07-04, 10:18
alfin

Hej Justin och välkommen till forumet!

Har du sökt efter liknande frågeställningar på FS? Det finns hur många som helst och många bra svar.

Nyckelordet är färghantering, dvs om man kalibrerat sin bildskärm, om man använder färgprofiler och hur olika applikationer hanterar bilder och är man ny på området kräver det en del inläsning.

Det korta svaret på din fråga är att Photoshop hanterar bilder korrekt medan olika webbläsare nästan aldrig gör det på rätt sätt.

Om du inte har en kalibrerad bildskärm, så att du vet att det du ser på din bildskärm är rätt, bör du inte jämföra dina foton i Photoshop med hur de ser ut i olika webbläsare.

Även med ett färghanterat system kommer det att bli skillnader i hur bilderna visas beroende på vilken skärm och webbläsare som används, men då vet man iallafall vilken av bilderna som är rätt.

Om syftet är att bilderna ska se bra ut på internet, så gör du redan rätt när du konverterar dem till sRGB. Du kan inte göra mycket mer, för även om du gör bilderna ljusare i Photoshop så att de ser bra ut på din skärm, så har du ingen aning om hur de ser ut hos mig.

Om du har kalibrerat och profilerat din bildskärm, då vet du att det du ser är rätt i Photoshop. Då kan du använda en färghanterad webbläsare som Safari eller Firefox och om bilden dessutom har sRGB-profilen inbäddad, så ska det se likadant ut i Photoshop som i Safari/Firefox.

På din skärm alltså. Hos någon annan kan det ändå se mycket mörkare eller ljusare ut beroende på om den personens skärm visar bilderna på rätt sätt.
Besvara

Bokmärken

Taggar
photoshop cs5 , problem

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:48.