Annons
Gammal 2015-09-30, 11:23
Grevture
Administratör

Alve Henricson skrev: Jag föredrar 1000 gr Bridge där man hela tiden själv har koll på var filerna/bilderna finns.
Varför skulle man inte ha koll på var filerna finns i LR?

Man kan låta LR lägga upp en filstruktur (efter datum), men det är ett val. Du kan lika gärna ha filer lagrade i vilken eller vilka strukturer som helst (som jag som har flera olika mappstrukturer för olika typer av bilder).
Gammal 2015-09-30, 12:09
fotograf-magnus-stalberg

Alve Henricson skrev: Ursäkta om jag svär i kyrkan, men, även om jag har LR i mitt Adobepaket har jag aldrig förstått mig på vitsen med dess funktion. Jag föredrar 1000 gr Bridge där man hela tiden själv har koll på var filerna/bilderna finns.

Angående spara eller inte spara jpg:
Min erfarenhet är att cirka 30% av gångerna är jpg-bilderna användbara och ibland bättre "framkallade" än vad jag klarar av att bearbeta en RAW-fil. Därför kör jag alltid både och. Det är så väldigt lätt att radera de jpg man inte vill ha när man scrollar i Bridge. Men för det mesta sprar jag allt. Det blir en separat hårddisk om året, 1000 kr ;)
Det är nog för att du inte förstått vitsen som du anser Bridge är bättre än Lightroom. Särskilt om du tror att man inte har koll på var filerna finns i Lightroom. :-)

Jag håller med dig om att det i många fall för alla fotografer (framför allt amatör-/hobbyfotografer) är bättre att använda jpg-bilden än att försöka få till en RAW-bild. Det senare är inte så enkelt som det gärna vill påskinas.
Gammal 2015-09-30, 14:22
Alve Henricson

fotograf-magnus-stalberg skrev: Särskilt om du tror att man inte har koll på var filerna finns i Lightroom. :-)
Egentligen skippade jag Lightroom eftersom jag inte förstod var LR lade bilderna på hårddisken. Var de finns i programmet är inte svårt att förstå. Men jag föredrar att ha koll på mina filer/bilder i datorn och inte bli slav under ett visst program som lägger filer lite här o var där det passar programmerare. Men jag kanske har fel ;) . Var och en med sina vanor ... (Jag borde nog hållit mig utanför tråden, he, he.)

Tillägg: har för mig att det är lättare att flytta runt bilderna i hårddisken så som jag gör i Bridge (som i utforskaren). Men det kanske också går i LR, eller?
Gammal 2015-09-30, 14:39
reboot81

Alve Henricson skrev: Egentligen skippade jag Lightroom eftersom jag inte förstod var LR lade bilderna på hårddisken. Var de finns i programmet är inte svårt att förstå. Men jag föredrar att ha koll på mina filer/bilder i datorn och inte bli slav under ett visst program som lägger filer lite här o var där det passar programmerare. Men jag kanske har fel ;) . Var och en med sina vanor ... (Jag borde nog hållit mig utanför tråden, he, he.)

Tillägg: har för mig att det är lättare att flytta runt bilderna i hårddisken så som jag gör i Bridge (som i utforskaren). Men det kanske också går i LR, eller?
LR lägger bilderna i den mapp man väljer vid import. Eller i en struktur, tex …/2015/09/30/
Bilderna hamnar där du väljer att lägga dem, inte här och där.
Vi som kör LR flyttar inte runt bilder, vi taggar dem med nyckelord eller skapar smarta samlingar. Jag har kört LR i flera år och flyttat bilder inne i LR två-tre gånger bara för att prova.
Gammal 2015-09-30, 14:41
AFJ

Alve Henricson skrev: Egentligen skippade jag Lightroom eftersom jag inte förstod var LR lade bilderna på hårddisken. Var de finns i programmet är inte svårt att förstå. Men jag föredrar att ha koll på mina filer/bilder i datorn och inte bli slav under ett visst program som lägger filer lite här o var där det passar programmerare. Men jag kanske har fel ;) . Var och en med sina vanor ... (Jag borde nog hållit mig utanför tråden, he, he.)

Jag kan känna igen mig - gillar också att ha koll på allt och misstror program där man inte förstår vad som händer.

Initialt kändes Lightroom lite bökigt men efter att ha spenderat några timmar med testande och läsande (och ställt frågor här) så föll polletten ner. Det var 8 år sedan och jag har aldrig ångrat att jag tog mig tiden att lära mig programmet.

Man har absolut full kontroll över hur och var bilderna lagras i Lightroom och vill man flytta runt filer går det utmärkt. (Använder man Lightroom som det är tänkt är dock behovet av att flyta bilder minimalt).

Det handlar nog mest om vana och kunskap.
Gammal 2015-09-30, 14:42
Erik Schalin

Alve Henricson skrev: ...och inte bli slav under ett visst program som lägger filer lite här o var där det passar programmerare.
Programmeraren i det här fallet är ju du!

Drag and drop är väl ganska enkelt...
Gammal 2015-09-30, 14:48
Grevture
Administratör

Vi är väl lite off-topic nu, men tråden handlar trots allt om LR ... :-)

Du kan enkelt flytta bilder direkt i LR på samma sätt som du flyttar dem i utforskaren. Eller flytta dem i Utforskaren och när behov uppstår i efterhand peka ut för LR var du lagt dem (man kan göra det med hela mappar eller hela strukturer av mappar i ett svep).

Jag förstår din tankegång, jag hör själv till dem som vill styra var jag har mina bilder (jag vill kunna hitta dem även utan LR) och vad mappar heter. Men att sköta det i LR är faktiskt lika enkelt som att göra det direkt i Utforskaren. Just filhanteringen är en av de starka sidorna i LR.
Gammal 2015-09-30, 15:08
Graylingman

Den som inte älskar Lightroom har inte förstått hur det funkar [emoji6]
Gammal 2015-09-30, 15:34
fotograf-magnus-stalberg

Det är det jag menar med att du inte förstått eftersom du missförstått vad Lightroom gör. Programmet flyttar inte en enda fil om du inte ber om det. :-)
Gammal 2015-09-30, 16:41
Alve Henricson

Tummen upp
OK, tack alla! Men det jag inte gillar är att behöva berätta för LR vart jag flyttat mina bilder när jag har 20 + olika hårddiskar jag arbetar med. Antar det funkar bra om man har en hårddisk. Men ni kommer förmodligen säga jag har fel :) och jag ger mig.
Som sagt, var och en har sin egen arbetsmetod. Lycka till alla LR-are :)
Gammal 2015-09-30, 16:50
Grevture
Administratör

Alve Henricson skrev: OK, tack alla! Men det jag inte gillar är att behöva berätta för LR vart jag flyttat mina bilder när jag har 20 + olika hårddiskar jag arbetar med. Antar det funkar bra om man har en hårddisk. Men ni kommer förmodligen säga jag har fel :) och jag ger mig.
I och med att du lika enkelt kan flytta bildfiler i LR som via Utforskaren (dra och släpp filer/mappar precis som vanligt) så känns problemet med många diskar och flyttningar ganska begränsat. Annorlunda uttryckt: det du kan göra vi Utforskaren kan du också göra i LR. "Berättandet" sker då automagiskt :-)

Man kan väl lite överdrivet förenklat säga att LR = ACR/Bridge + Utforskaren + Databashantering

Men, som sagt, var och en blir salig på sin metod och har du hittat ett sätt att jobba som du trivs med finns det liksom ingen anledning att byta :-)
Gammal 2015-09-30, 16:57
AFJ

Alve Henricson skrev: när jag har 20 + olika hårddiskar jag arbetar med. Antar det funkar bra om man har en hårddisk. Men ni kommer förmodligen säga jag har fel :) och jag ger mig.
Visst hanterar LR flera diskar men att ha sina bilder utspridda på 20 olika diskar låter vanskligt - oavsett vilken programvara man använder!

Nyfiken som jag är så undrar jag förstås varför du har så många diskar? Ditt blidarkiv måste vara gigantiskt!?!
Gammal 2015-09-30, 18:00
Alve Henricson

AFJ skrev:
Nyfiken som jag är så undrar jag förstås varför du har så många diskar? Ditt blidarkiv måste vara gigantiskt!?!
Fyller lätt en hårddisk på 500GB per år, ibland en sådan per resa också. Det blir flera resor per år eftersom jag arbetar med fotoresor och så ska man backuppa på olika hårddiskar. Det blir lätt ont om diskar ibland ;) Hälsningar och god fotolycka!
Gammal 2015-10-01, 08:09
AFJ

Alve Henricson skrev: Fyller lätt en hårddisk på 500GB per år, ibland en sådan per resa också. Det blir flera resor per år eftersom jag arbetar med fotoresor och så ska man backuppa på olika hårddiskar. Det blir lätt ont om diskar ibland ;) Hälsningar och god fotolycka!
Du är produktiv! :-)

Kollade din hemsida - många fina bilder!
Gammal 2015-10-01, 09:36
reboot81

Nu var det flera år sedan jag körde Bridge, men om du har bilder på flera diskar, måste du då ha de inkopplade för att kunna hitta/redigera bilderna? Eller fungerar det såsom med LR, där du kan söka upp bilder, se smarta förhandsvisningar och även redigera bilden fastän disken inte är inkopplad för stunden?
Besvara

Bokmärken

Taggar
jpeg , jpg , lightroom , raw

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:44.

Elinchrom ELM8