Gammal 2016-06-27, 08:30
Vibybo

Sortering
anlin skrev: Bra frågor. Jag vill att det ska vara ett enkelt program och jag vill inte lägga ner speciellt mycket tid på bilderna. Det är som du säger, en bra bild från början behöver man inte göra något med och det är egentligen bara de misslyckade bilderna som är intressanta att jobba med -- för blir de bra blir det oftast mycket mer intressanta än en bild som var perfekt från början. Så är det i alla fall för mig.
Formatet är jpg och jag kan ifs tänka mig att betala en mindre summa om jag får det jag är ute efter - att kunna sortera och redigera på en enkel nivå samt kunna lägga till filter. Hur fungerar Photshop elelements sorterare? Kan man sortera efter datum eller måste man kategorisera efter teman?

Med vänlig hälsning
Hej!
Photoshop elements tillsammans med gratis NIKcollection som tillägg (för brusreducering och svartvitt mest) är egentligen mer än vad jag behöver, men å andra sidan fungerar det bra, och i mån av tid, kan jag lära mig lite nytt.
När det gäller sortering använder jag den enkla trädfunktion som finns i alla system, d.v.s. jag lägger upp efter eget huvud (datum, platser, objekt) olika mappar,under rubriken "bilder" och sparar dem efterhand på extern hårddisk i jpegformat. Det gör att jag fortfarande kan hitta gamla bilder på familjen t.ex. Och jag slipper vara beroende av vilken plattform/applikation jag använder. Men så fungerar mitt huvud. Gör det som du känner för.

MVH Stefan
Gammal 2016-06-27, 09:48
PeGe

anlin skrev: Kan man fortfarande ladda ner Picasa? Jag har tyvärr inte längre programmet i min dator.

Den senaste versionen:

http://www.snapfiles.com/apphistory/picasa_history.html

http://www.snapfiles.com/get/picasa.html
Gammal 2016-06-27, 10:29
PeterWem

anlin skrev: Hej!

Jag har i alla år använt Picasas bildhanterare för både redigering och sortering av mina bilder, och varit jättenöjd. Men nu har ju Google tagit bort programmet och jag söker med ljus och lykta efter någon bra ersättare (bättre går också bra :-) Någon som har tips? Programmet ska helst vara gratis och måste fungera på en PC. Jag vill både kunna använda programmet för att sortera alla bilder och göra enklare redigeringar (beskära, justera ljus/kontrast/bildmättnad, brushantering, lägga på filter osv).

Tacksam för tips!

Mvh
Annica
Partha har gjort en Windowsversion av Darktable som annars bara finns till Linux och OS X. http://partha.com/

Hur stabil den är för Windows vet jag ej. Det är hur som helst motsvarigheten till Lightroom i den öppna källkodsvärlden.
Gammal 2016-06-27, 12:51
fotograf-magnus-stalberg

anlin skrev: Ja, jag har sett att många här rekommenderar Lightroom. Men hur fungerar det när man vill organisera? Måste man organisera efter teman eller kan man sortera efter datum?
Du kan organisera hur du vill. Lightroom är långt mycket mer kompetent än Picasa.
Gammal 2016-06-27, 16:47
nivas

Om du föredrar ett program som är mer fokuserad på traditionell filhantering än LR så är ACDSee helt klart ett väldigt bra program. ACDSee fixar även editering och rawkonvertering även om jag själv föredrar att göra den delen i LR.
Gammal 2016-06-27, 20:56
Bessel

Jag känner ingen som använder Digikam, men uppsättningen funktioner verkar vara ungefär vad som söks: www.digikam.org

För bildvisning och enklare redigering använder jag Faststone Image Viewer, oslagbart enkelt!

Övrig redigering gör jag med Lightzone, RawTherapee och någon sällsynt gång Gimp. Alla tre är kostnadsfria OpenSource-program.
Gammal 2016-06-27, 22:44
mombasa

Hej
Jag antar att du har köpt din kamera. Hade det varit för trettio år sedan hade du köpt en mörkrumsutrustning också. Eller hyrt in dig i någon fotoklubb.
Gratis är gott, jo, men foto är inte bara en kamera och har heller aldrig varit så. Bit i det sura äpplet och skaffa Lightroom. Sluta sedan att bekymra dig. Fotografi är till 50% "mörkrum".
Lycka till!
Gammal 2016-07-01, 20:01
anlin

Tummen upp
Saxtorp skrev: här finns det...

http://www.mjukvara.se/picasa
Supertack - det fungerade och nu känns det som jag fick mitt liv tillbaka. Mitt digitala liv iallafall :-)
Gammal 2016-07-02, 17:44
reboot81

mombasa skrev: Hej
Jag antar att du har köpt din kamera. Hade det varit för trettio år sedan hade du köpt en mörkrumsutrustning också. Eller hyrt in dig i någon fotoklubb.
Gratis är gott, jo, men foto är inte bara en kamera och har heller aldrig varit så. Bit i det sura äpplet och skaffa Lightroom. Sluta sedan att bekymra dig. Fotografi är till 50% "mörkrum".
Lycka till!
Instämmer till fullo.

Lightroom kostar några kronor men ger så mycket tillbaka. Antingen om du vill lägga ner en timme på en bild, eller om du vill få 100 bilder färdiga på 2minuter.
Sen bör det nämnas att för 1200kr så köper du in dig i ett sällskap med miljontals användare, vilket gör programmet väl dokumenterat (finns tom böcker på svenska), och supporten, dvs via fotovänner och på forum även det en stor tillgång.
Gammal 2016-07-03, 01:45
martinot

Kan bara hålla med Bo och resten av alla i tråden.

Jämfört med vad man som fotograf lägger i pengar på kamerahus, objektiv, blixtar, filter och andra fototillbehör, och även på nya datorer/datorhårdvara, så är det verkligen dumsnålt att snåla in på sitt extremt viktiga både arkiv- och redigeringsprogram - där man spenderar mycket tid förr eller senare.

En tusenlapp är verkligen en spottstyver och extremt billigt i sammanhanget sett till vilken avgörande betydelse det har för att både spara tid och hantera alla foton effektivt, men även för själva fotokvaliteten och bildresultatet. Ofta mer betydande för bildkvaliteten än uppgraderingar med nya kamerahus/sensorer eller nya bättre objektiv för flera tiotusentals kronor.
Gammal 2016-07-03, 08:50
ROOL

Jag är en glad amatör som har mkt. att lära. Speciellt i der "digitala mörkerrummet" Prövade en massa gratis och billiga programvaror innan jag hoppade på Lightroom/Photoshop tåget. Alla bilder jag tar är RAW.

Lightroom och Photoshop är overkill för mina behov eftersom jag ännu saknar både intresse och kunnande att göra mycket mer än efterskärpning, skuggor och högdagrar. Det är något som de flesta programvaror klarar.

I mitt fall så valde jag Adobe eftersom jag inte vill uppleva att programvaran läggs ner om 10-20-30 år. Risken finns ju att man då sitter med en massa bilder som skall behandlas igen. Inbillar mig att den risken är minst om man går med marknadsledaren. De lär uppgradera och se till att det är tillbakakompatibelt med gamla versioner vid teknikskiften.

En bieffekt av att jag slutat jaga billiga/gratis programvaror är att jag nu inte förlorar bilder, vilket var fallet när jag hoppade på nya "bättre" programvaror. Alltid var det några bilder man förlorade pga. den mänskilga faktorn.

Kostnaden för Lightroom är trots allt ganska marginell i fotobudgeten.
Besvara

Bokmärken

Taggar
bildhantering , picasa , redigering , sortering

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:07.

Tether Tools Case Air