Gammal 2019-03-08, 16:20
kiwi

M7_21 skrev: Har ytterligare en fråga, ska man söka tillstånd före en flygning? Till vem eller vilka? Vad ska bifogas till den ansökan, finns det färdiga blanketter?
Det behövs inga tillstånd före flygning, om du inte ska flyga för nära en flygplats exempelvis, eller om det är andra restriktioner – tillfälliga eller permanenta.

/ Kiwi
Gammal 2019-03-08, 16:55
erdeljan

Du flyger, filmar och eller fotograferar och när du är klar så fyller du i ansökan och får uppladdningslänkar som du sen använder för att ladda upp det du vill publicera. Efter att du gjort det så kommer det brev per post som förmodligen godkänner publiceringen. Skall du inte publicera behöver du inte ansöka om spridningstillstånd. Glöm inte att märka drönare med namn och telefonnummer ;)
Gammal 2019-03-08, 17:09
M7_21

erdeljan skrev: Du flyger, filmar och eller fotograferar och när du är klar så fyller du i ansökan och får uppladdningslänkar som du sen använder för att ladda upp det du vill publicera. Efter att du gjort det så kommer det brev per post som förmodligen godkänner publiceringen. Skall du inte publicera behöver du inte ansöka om spridningstillstånd. Glöm inte att märka drönare med namn och telefonnummer ;)
Bra, om jag vill lägga upp bilder på Facebook t.ex. då behövs tillstånd eftersom det räknas som en publicering. Den ansökan du nämner, var finns den att få tag i? Men de flesta som flyger vill väl publicera sina alster någonstans, eller använder de isf materialet bara internt för bildspel eller liknande?

Tack också till Kiwi för ditt svar!
Gammal 2019-03-08, 18:24
afe

Här ansöker du om spridningstillstånd (och det behöver du även om du bara ska dela med dig av bilderna via mejl eller inom en sluten grupp) https://www.lantmateriet.se/sv/Om-La...ingstillstand/
Gammal 2019-03-08, 20:57
kiwi

Jag skrev om idiotin med spridningstillståndet i ett blogginlägg för ett tag sedan.

/ Kiwi
Gammal 2019-03-09, 10:07
M7_21

afe skrev: Här ansöker du om spridningstillstånd (och det behöver du även om du bara ska dela med dig av bilderna via mejl eller inom en sluten grupp) https://www.lantmateriet.se/sv/Om-La...ingstillstand/
Tack för bra info! Sparar den för kommande bruk.
Gammal 2019-03-09, 10:10
M7_21

kiwi skrev: Jag skrev om idiotin med spridningstillståndet i ett blogginlägg för ett tag sedan.

/ Kiwi
Intressant läsning, håller med om det byråkratiska i det hela. Som tidigare egen företagare är jag inte helt ovetande om vissa myndigheters sätt att tänka(?) och agera i vissa frågor. Men, hur ser det ut idag då, någon ändring, någon lättnad? Eller gäller det fortfarande? Återkom gärna!
Gammal 2019-03-09, 10:37
erdeljan

Same old, same old...
Gammal 2019-03-09, 11:51
M7_21

När jag tittar på kartan från Lantmäteriet så kan jag få fram 2 st olika värden, vilket gäller för ifyllandet, det som jag högermarkerat eller det som står allra längst ned på kartan? Se skärmdump.

Brukar ni fylla i allt detta också? Citat.

"Beskriv ditt material (bilder, filmer med mera)

För att vi ska kunna fatta ett beslut är det viktigt att materialet du skickar in är högupplöst. Har du exempelvis tagit bilder vill vi gärna få in "original"-bilderna. Skickar du in lågupplösta kopior av bilderna är det bara dessa du får tillstånd att sprida.

Materialet består av:
Snedbilder (stillbilder med vyer)
Lodbilder (stillbilder där kameran är riktad rakt ned mot marken)
Video
Höjddata (t.ex. mark- & ytmodeller, punktmoln, RADAR-information)
Kartinformation
3D-modeller
Övriga data"

Hur fungerar deras "Filskick" motsvarar det t.ex. WeTransfer eller något liknande?
Bifogade miniatyrer
Klicka på bilden för en större version

Namn:	Skärmavbild-2019-03-09-kl.-11.54.jpg
Visningar:	16
Storlek:	156.9 KB
ID:	147561  

Gammal 2019-03-09, 12:03
PeterWem

M7_21 skrev: När jag tittar på kartan från Lantmäteriet så kan jag få fram 2 st olika värden, vilket gäller för ifyllandet, det som jag högermarkerat eller det som står allra längst ned på kartan? Se skärmdump.

För att vi ska kunna fatta ett beslut är det viktigt att materialet du skickar in är högupplöst. Har du exempelvis tagit bilder vill vi gärna få in "original"-bilderna. Skickar du in lågupplösta kopior av bilderna är det bara dessa du får tillstånd att sprida.

Materialet består av:
Video
Kartinformation
3D-modeller
Övriga data"

Hur fungerar deras "Filskick" motsvarar det t.ex. WeTransfer eller något liknande?
Den där nere flyttar sig väl med muspekaren?
Jag använder fortfarande rikets nät från 1990 (RT90). Lantmäteriet har inga problem med det. https://kartor.eniro.se och högerklicka på något ställe.
Bifogade bilder
Gammal 2019-03-09, 12:04
iSolen.se

M7_21 skrev: När jag tittar på kartan från Lantmäteriet så kan jag få fram 2 st olika värden, vilket gäller för ifyllandet, det som jag högermarkerat eller det som står allra längst ned på kartan? Se skärmdump.

Materialet består av:
Video
Kartinformation
3D-modeller
Övriga data"

Du laddar upp via ett webbgränssnitt. Det är bra fart på servrarna.

Beskriv så gott du kan, helst med gatuadress, man får följdfrågor ibland så för att slippa mailväxling försök beskriva så noga du kan.
Gammal 2019-03-09, 17:41
M7_21

iSolen.se skrev: Du laddar upp via ett webbgränssnitt. Det är bra fart på servrarna.

Beskriv så gott du kan, helst med gatuadress, man får följdfrågor ibland så för att slippa mailväxling försök beskriva så noga du kan.
Tack för svar!

Beträffande koordinaterna på kartan, känner du till vilken av de bägge alternativen som är relevant?
Gammal 2019-03-09, 21:08
iSolen.se

M7_21 skrev: Tack för svar!

Beträffande koordinaterna på kartan, känner du till vilken av de bägge alternativen som är relevant?
Jag använder inte koordinater men som redan påpekats, är inte det ena muspositionen och det andra den klickade positionen?

Om du kopierar siffrorna och söker i t ex Google Maps så ser du ju om koordinaterna leder rätt.
Gammal 2019-03-10, 09:45
M7_21

iSolen.se skrev: Jag använder inte koordinater men som redan påpekats, är inte det ena muspositionen och det andra den klickade positionen?

Om du kopierar siffrorna och söker i t ex Google Maps så ser du ju om koordinaterna leder rätt.
OK, ska testa detta!
Gammal 2019-03-19, 21:11
afe

Lantmäteriet har (tror jag) uppdaterat sin sida och gjort det lite tydligare vad gäller undantag: https://www.lantmateriet.se/sv/webb/...and/undersida/

Här framgår att horisontlinjer generellt kräver tillstånd, men inte alltid :)
Besvara

Bokmärken

Taggar
dji , drönare , mavic , mavic pro , phantom

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:51.

B+W Filter