Annons
Gammal 2018-12-20, 18:35
Flash Gordon

PMD skrev: Visst, men layoutaren måste väl i rätt många fall skala om ändå? Rastertätheten duger måhända, men beroende på hur många punkter som finns i bilden så kan det ju bli alla möjliga olika storlekar på den tryckta bilden om man bara tar den rakt av.
tänk om du gör en bok hos Crimson. Du skjuter med Phase One med 150 MP och en Fuji X-T2 med 24. Nu skall du ta alla dessa bilder och göra en fotobok. Vad gör du då?
Jo du laddar in all dessa bilder på den layout du vill ha.
De kommer bör en tumnagel av vad de kunde bli.
Så länge de räcker till 300 DPI som deras laersprintar använder får du ingen varning. De skalar själva och skärper bilderna vad som passar skrivaren.
Gammal 2018-12-20, 18:43
alfin

Flash Gordon skrev: tänk om du gör en bok hos Crimson. Du skjuter med Phase One med 150 MP och en Fuji X-T2 med 24. Nu skall du ta alla dessa bilder och göra en fotobok. Vad gör du då?
Jo du laddar in all dessa bilder på den layout du vill ha.
De kommer bör en tumnagel av vad de kunde bli.
Så länge de räcker till 300 DPI som deras laersprintar använder får du ingen varning. De skalar själva och skärper bilderna vad som passar skrivaren.
Fast hade jag gjort en bok hos Crimson - oavsett kamera - skulle jag skalat bilderna till rätt storlek först, ställt dem i 300 ppi och gjort slutskärpningen som jag vill ha den. Det är enda sättet att ha full kontroll på resultatet.
Gammal 2018-12-20, 18:49
Flash Gordon

alfin skrev: Fast hade jag gjort en bok hos Crimson - oavsett kamera - skulle jag skalat bilderna till rätt storlek först, ställt dem i 300 ppi och gjort slutskärpningen som jag vill ha den. Det är enda sättet att ha full kontroll på resultatet.
Har du någonsin gjort en bok hos Crimson eller någon annan? Hur kan du bestämma vilken PPI du vill ha på bilderna? Det kan jag för mina utskrifter men inte får små bilder jag beställer i böcker. Allt detta sköter deras programvara och de varnar mig om bilden jag tänker använda har för låg upplösning.
Trodde nog du var mer erfaren än så Lars.
Tydligen aldrig gjort någon bok.
Gammal 2018-12-20, 18:52
iSolen.se

PMD skrev: Visst, men layoutaren måste väl i rätt många fall skala om ändå? Rastertätheten duger måhända, men beroende på hur många punkter som finns i bilden så kan det ju bli alla möjliga olika storlekar på den tryckta bilden om man bara tar den rakt av.
Absolut men om denne skalar ner bilden är det inget problem. Om layoutaren skalar upp vet denne att man måste vara uppmärksam på kvalitén.
Gammal 2018-12-20, 19:07
Flash Gordon

iSolen.se skrev: Absolut men om denne skalar ner bilden är det inget problem. Om layoutaren skalar upp vet denne att man måste vara uppmärksam på kvalitén.
Detta görs helt digitalt. Dessutom använder de inte offset utan laserprintrar som är som digitalatryckpressar. Mer lika printrar än tryckpressar.
Vi är tillbaka till när man skickade sin dia till tryckeriet som sedan gjorde vad de skulle i repron.
Om vi skickar vår bild redigerad i högsta upplösning vet de vad de skall göra.
Det är inte ens säkert de bestämt vilken press de skall använda när vi skickar bilden. Den bild vi skickar trycks ju sällan ensam i pressen. Den är oftast en del av någon trycksak.
Gammal 2018-12-20, 19:21
iSolen.se

Flash Gordon skrev: Detta görs helt digitalt. Dessutom använder de inte offset utan laserprintrar som är som digitalatryckpressar. Mer lika printrar än tryckpressar.
Vi är tillbaka till när man skickade sin dia till tryckeriet som sedan gjorde vad de skulle i repron.
Om vi skickar vår bild redigerad i högsta upplösning vet de vad de skall göra.
Det är inte ens säkert de bestämt vilken press de skall använda när vi skickar bilden. Den bild vi skickar trycks ju sällan ensam i pressen. Den är oftast en del av någon trycksak.
Självklart digitalt, varför tas detta ens upp?

När de drar in en bild till layouten så ser de att upplösningen är för låg helt enkelt genom att bilden blir för liten för den yta den ska täcka.

De behöver inte detaljgranska , de ser direkt att bilden har för låg upplösning.
Gammal 2018-12-20, 19:33
Flash Gordon

iSolen.se skrev: Självklart digitalt, varför tas detta ens upp?

När de drar in en bild till layouten så ser de att upplösningen är för låg helt enkelt genom att bilden blir för liten för den yta den ska täcka.

De behöver inte detaljgranska , de ser direkt att bilden har för låg upplösning.
Jag har gjort böcker och kalendrar hos Apple och Crimson.
Deras programvaror är båda bra. Skulle man försöka använda en bild som har för låg upplösning varnar redan programvaran när man försöker ladda upp boken eller kalendern. Enda gångerna jag fått problem är med bokomslaget. Det vill säga det som skall skydda boken. Det som heter Dustjack på engelska och kanske skyddsomslag på svenska. Det här är ju som ett stort panorama. Nej DPI är verkligen sällan något vi behöver tänka på.
Gammal 2018-12-20, 19:34
rronnbac

Visst kan man prata om utskrifter men den marknaden utgör kanske en tusendels promille av tryckta bilder.

Den stora volymen av kommersiella bilder används på skärm eller i tryckta massmedier och där är offset/rulloffset allenarådande, ingen har levererat dia på 20 år, reproföretagen försvann i princip för 10 år sen, mer än 95% av allt tryckoriginal levereas som PDF.

All layout sker i InDesign och inget repro eller tryckeri kommer att varna, och än mindre fixa.

Ja, man kan trycka in vilken upplösning som helst och nedsampla till målupplösning, men den som ska använda eller leverera bilden kan bara skita i upplösning om man inte bryr sig om resultatet, vilket konsumenter, läsare, annonsörer etc gör.
Gammal 2018-12-20, 19:42
PMD

iSolen.se skrev: Absolut men om denne skalar ner bilden är det inget problem. Om layoutaren skalar upp vet denne att man måste vara uppmärksam på kvalitén.
Jo, det är jag med på, men huruvida layoutaren behöver skala upp eller skala ner är ju ingenting som framgår av hur stor rastertäthet (DPI) som är angiven i metadata.
Gammal 2018-12-20, 19:45
alfin

Flash Gordon skrev: Har du någonsin gjort en bok hos Crimson eller någon annan? Hur kan du bestämma vilken PPI du vill ha på bilderna? Det kan jag för mina utskrifter men inte får små bilder jag beställer i böcker. Allt detta sköter deras programvara och de varnar mig om bilden jag tänker använda har för låg upplösning.
Trodde nog du var mer erfaren än så Lars.
Tydligen aldrig gjort någon bok.
Crimson har ett program som heter Frontbook som man laddar ner och installerar på datorn. Beroende på vilken storlek på fotoboken man beställer och vilka mallar man använder, så ser man hur stor bilden blir i mallen. I Capture One Pro har jag Recipts som motsvarar de olika storlekarna och de exporterar jag som jpeg i rätt storlek och 300 ppi. De lägger jag i en temporär "Crimson-mapp" och drar in dem därifrån till Frontbook. Rätt storlek, 300 ppi och slutskärpta som jag vill ha dem.
Gammal 2018-12-20, 19:46
Flash Gordon

rronnbac skrev: Visst kan man prata om utskrifter men den marknaden utgör kanske en tusendels promille av tryckta bilder.

Den stora volymen av kommersiella bilder används på skärm eller i tryckta massmedier och där är offset/rulloffset allenarådande, ingen har levererat dia på 20 år, reproföretagen försvann i princip för 10 år sen, mer än 95% av allt tryckoriginal levereas som PDF.

All layout sker i InDesign och inget repro eller tryckeri kommer att varna, och än mindre fixa.

Ja, man kan trycka in vilken upplösning som helst och nedsampla till målupplösning, men den som ska använda eller leverera bilden kan bara skita i upplösning om man inte bryr sig om resultatet, vilket konsumenter, läsare, annonsörer etc gör.
Tro inte jag eller Lars med flera inte bryr oss om bilden och utskrifter. För det gör vi. För min del är en bra bild inte färdig före den finns på papper. Då givetvis printa på min egen skrivare. Jag behöver ju sällan mer ett exemplar. Vad som spelar större roll än något annat är färgkontroll från kamera till utskrift. Fast det vet du ju redan som har jobbat på Adobe.
Gammal 2018-12-20, 19:47
rronnbac

PMD skrev: Jo, det är jag med på, men huruvida layoutaren behöver skala upp eller skala ner är ju ingenting som framgår av hur stor rastertäthet (DPI) som är angiven i metadata.
Tätheten avgör hur stor bilden blir vid sin initiala montering och den är fortsatt viktig då man t.ex. vill skärmvisa i simulerad verklig storlek, eller då man beskär och omformar bilden
Gammal 2018-12-20, 19:52
rronnbac

Flash Gordon skrev: Tro inte jag eller Lars med flera inte bryr oss om bilden och utskrifter. För det gör vi. För min del är en bra bild inte färdig före den finns på papper. Då givetvis printa på min egen skrivare. Jag behöver ju sällan mer ett exemplar. Vad som spelar större roll än något annat är färgkontroll från kamera till utskrift. Fast det vet du ju redan som har jobbat på Adobe.
Jag vet att du är både kunnig och noggrann tro inte annat :-) men ursprungsfrågan i tråden var varför det kan vara viktigt att ange ppi i bildfiler, och det har ju med bildens användning att göra, där det finns så många olika scenarier . Det är nog bäst att vi lämnar färghantering utanför tråden så den inte exploderar alldeles :-)
Gammal 2018-12-20, 19:52
Flash Gordon

alfin skrev: Crimson har ett program som heter Frontbook som man laddar ner och installerar på datorn. Beroende på vilken storlek på fotoboken man beställer och vilka mallar man använder, så ser man hur stor bilden blir i mallen. I Capture One Pro har jag Recipts som motsvarar de olika storlekarna och de exporterar jag som jpeg i rätt storlek och 300 ppi. De lägger jag i en temporär "Crimson-mapp" och drar in dem därifrån till Frontbook. Rätt storlek, 300 ppi och slutskärpta som jag vill ha dem.
Hmmm,
När du gör en bok vilken upplösning vet du varje bild har. På en sida använder du kanske en bild och på en annan 6 bilder. Jag struntar helt i detta. Det fungerar också bra. Blir lite sämre än mina egna utskrifter men trots det är det lika bra som någon köpt fotobok. Visst kan jag skriva ut filer från LR med en bestämd DPI. Fast varför?
Gammal 2018-12-20, 19:57
PMD

rronnbac skrev: Tätheten avgör hur stor bilden blir vid sin initiala montering
Ja, givetvis.

och den är fortsatt viktig då man t.ex. vill skärmvisa i simulerad verklig storlek, eller då man beskär och omformar bilden
Varför det? Layoutprogrammet kan väl skala om?
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:20.

Elinchrom ELB 500 TTL