Annons
Gammal 2019-01-11, 09:02
AdamLu

jonasfj skrev: Anlita en fotograf!

Det går inte att bara hyra en kamera och ta bra bilder utan kunskap och erfarenhet.

Brukar du hyra lite verktyg och serva bilen själv?
Ja. Har köpt specifika verktyg. Fungerar perfekt. ;)
Gammal 2019-01-11, 09:09
AdamLu

Denna är jag nöjd till 70%. Skulle behöva göra den ljusare utan att den blir mjölkaktig.

Vidvinkeln gör linjer lite avrundade. Inte heller ok. Har justerat så gott jag kunde i GIMP.
Bifogade miniatyrer
Klicka på bilden för en större version

Namn:	k.jpg
Visningar:	88
Storlek:	73.1 KB
ID:	147188  

Gammal 2019-01-11, 09:13
AFJ

AdamLu skrev: Denna är jag nöjd till 70%. Skulle behöva göra den ljusare utan att den blir mjölkaktig.

Vidvinkeln gör linjer lite avrundade. Inte heller ok. Har justerat så gott jag kunde i GIMP.

Jag tror du skulle vinna på att få tag i en bra fotograf som är expert på bostadsfotografering.
Gammal 2019-01-11, 09:25
AdamLu

AFJ skrev: Jag tror du skulle vinna på att få tag i en bra fotograf som är expert på bostadsfotografering.
Hmm...

Ska kolla. Det får kanske bli en annan mäklare än vad vi tänkt oss...
Gammal 2019-01-11, 09:32
PMD

AFJ skrev: Jag tror du skulle vinna på att få tag i en bra fotograf som är expert på bostadsfotografering.
Bilden är väl helt OK? Den tycks visa rätt bra hur rummet ser ut. Lite mer arbete med att få kameran i våg (eller upprätning av lutande linjer i efterarbetet) är nog det enda som krävs för att få till en bild som duger för ett prospekt.

Jag tycker att det har gått lite för långt när det gäller förskönande bilder för bostadsförsäljning. Bilderna brukar inte visa så värst bra hur verkligheten ser ut, och det är knappast bra för någon. Är det någon som tror på sådana bilder numera?
Gammal 2019-01-11, 11:07
AdamLu

PMD skrev: Bilden är väl helt OK? Den tycks visa rätt bra hur rummet ser ut. Lite mer arbete med att få kameran i våg (eller upprätning av lutande linjer i efterarbetet) är nog det enda som krävs för att få till en bild som duger för ett prospekt.

Jag tycker att det har gått lite för långt när det gäller förskönande bilder för bostadsförsäljning. Bilderna brukar inte visa så värst bra hur verkligheten ser ut, och det är knappast bra för någon. Är det någon som tror på sådana bilder numera?
Jag hoppas att köparna köper det...

Det gör dom...
Gammal 2019-01-11, 12:41
PeterWem

AdamLu skrev: Denna är jag nöjd till 70%. Skulle behöva göra den ljusare utan att den blir mjölkaktig.

Använd automatisk perspektiv korrigering i darktable https://m.youtube.com/watch?v=U8mINWSIkig
Gammal 2019-01-11, 12:51
PMD

AdamLu skrev: Det gör dom...
Blir de inte besvikna när de kommer på visning?
Gammal 2019-01-11, 12:54
iSolen.se

Den är sned på flera sätt, distorsion som inte fixats i efterbehandlingen, ljuset är ojämnt...nej jag skulle inte vilja ha en sån bild i mitt prospekt.

Kolla här, en slumpmässigt vald duktig märklarfotografs bilder, bläddra gärna ner en bit:

https://www.instagram.com/ovenilssonphotographer/
Gammal 2019-01-11, 16:03
fotobollfoto

När jag har varit bostadsspekulant har det inte varit det fototekniska eller prospektutformning som har avgjort.

Först kommer storlek, läge och prisklass. Sedan planlösning och sist bilderna.
Bilderna ska för mig ge en relevant känsla av rummen, ljuset från fönstren, och andra viktiga egenskaper.
Snygga tulpanbuketter på en köksbänk med oskarp bakgrund suckar jag bara över.
Tyvärr blir jag ibland lurad av möblemanget i bilderna. Kan tycka att ett rum är fint bara för att det är harmoniskt möblerat med fina möbler. Men i övrigt tänker jag att jag ser väldigt rationellt på bilderna.

Det kan hända att det funkar annorlunda för andra. Att fel vitbalans och lutande vägglinjer får folk att välja andra objekt. Sådant borde det finnas statistik eller forskning på.
Gammal 2019-01-11, 16:37
fotobollfoto

PS
Självklart använder jag också kartor och Google satellit-bilder för att skaffa mig uppfattning om närmiljön.
Gammal 2019-01-11, 18:03
MHalle

Försöka själv är alltid kul, men:

Bilden är sned, lider av distorsion och dessutom är ljuset helt tokigt - det ser ut som rummet är fotat med kraftig blixt rakt framåt från där bilden är tagen. Vidare är fönstren alldeles för överexponerade och det är hård skugga nedanför takbjälken till höger.

Jag skulle ställa högre krav på mäklaren så att denne ordnar fram en fotograf som kan sin sak. Det blir dyrare att hyra kamerautrustning och lämna bort redigeringen än att ta dit en yrkesfotograf.
Gammal 2019-01-11, 20:11
vadintor

Finns onlinekurser.

Här är en (ingen aning om just denna är bra)
https://members.kelbyone.com/course/...e-photography/
Gammal 2019-01-11, 20:48
AFJ

PMD skrev: Bilden är väl helt OK? Den tycks visa rätt bra hur rummet ser ut. Lite mer arbete med att få kameran i våg (eller upprätning av lutande linjer i efterarbetet) är nog det enda som krävs för att få till en bild som duger för ett prospekt.
Jag tycker bilden är svag. Soffan fungerar som en "barriär" som hindrar dig från att "stiga in" i rummet. Den svarta kudden i nedre vänster hörn stör extra mycket. Ljuset är inte smickrande och bilden känns inte tillräckligt skarp. Vinklar och linjer är sneda. Jag tycker det är ett typiskt exempel på när en amatör försöker få till det. Det är i princip samma bild som jag själv skulle ha tagit om jag försökt få till en interiörbild - dvs medioker! :-)

Jämför med Oves bilder som länkats - det är som natt och dag.

PMD skrev: Jag tycker att det har gått lite för långt när det gäller förskönande bilder för bostadsförsäljning. Bilderna brukar inte visa så värst bra hur verkligheten ser ut, och det är knappast bra för någon. Är det någon som tror på sådana bilder numera?
Visst finns det exempel på överarbetade mäklarbilder men jag tycker faktiskt det hör till undantaget numera.

Jag tycker mäklarbilder måste vara säljande och visst blir det ett mått av "försköning" men det är så det funkar i "reklamfoto".
Gammal 2019-01-11, 21:05
PMD

AFJ skrev: Jämför med Oves bilder som länkats - det är som natt och dag.
Oves bilder är förstås helt överlägsna som bilder betraktade, men visar de vardagen i huset?
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:09.