Annons
Gammal 2019-01-29, 18:02
nivas

jonas18z skrev: Verkligheten har kommit ikapp Canon.

Tror Canon kommer få det svårt främst på seniorsidan och utveckling.

Sony säljer sensorer till andra och gör mobilsensensorer och de kan både hämta kunskaper och pengar till att göra nya kamerasensorer.

Canon har legat efter andra de senaste 5-10 åren sensorsidan tekniskt sett, sen kanske de har en förgptering som flera gillar.

Canon gör inga sensorer för mobiler ( vad jag vet )

Canon säljer inga sensorer till andra i alla fall inte kameror till konsumenter

Canons aktie har dalat senaste året
Man ska komma ihåg att "Imaging", där kameror och optik ingår, bara är 28% av Canons totala omsättning.

Vad gäller sensorutvecklingen så har Canon troligen en klar fördel i och med att de ligger i framkant vad gäller fokusering (dual-pixel), vilket kommer att bli en viktig parameter i och med övergången till spegellöst.
Canon är fortfarande trea i världen vad gäller patentansökningar, vilket pekar på att man håller ett högt utvecklingstempo. Under 2017 satsade man "endast" 27 miljarder kronor (!) på utveckling av nya produkter. :-)

Högt på prioritetslistan hos Canon hittar vi även rationalisering av produktionskostnader, vilket är viktigt om man ska kunna hålla sig före konkurrenterna.

Canon säljer sensorer till andra tillverkare, https://canon-cmos-sensors.com/
Vet ej om några av dem hamnar i konsumentkameror, men troligen är marginalerna bättre vid försäljning till professionella applikationer.
Gammal 2019-01-29, 18:21
jonasfj
Avslutat medlemskap

Ett räkneexempel.

Antag att Nikon säljer 100 gånger fler enkla kameror än mer avancerade

Antag att prisskillnaden är en faktor 10

Antag att marginalerna hos de dyrare modellerna är en faktor 2 bättre

Så ungefär 45% av vinsten hämtas från de enklare kamerorna

Antag att minskningen med 50% sker helt bland de enklare kamerorna

Enligt denna enkla modell faller vinsten med ungefär med 23%

Säg att en eller flera tillverkar faller bort och Nikon tar en del av den marknaden

Antag att tillverkningskostnaden för spegelfria är lägre

Antag att de lyckas ta fortsätta sälja objektiv, men bättre marginal (Z-fattningen möjliggör enklare design)

Då borde vinsten blir någonstans mellan 0 och 23% lägre.

Dåligt, men troligen hanterbart!
Gammal 2019-01-29, 18:37
Flash Gordon

jonasfj skrev: Ett räkneexempel.

Antag att Nikon säljer 100 gånger fler enkla kameror än mer avancerade

Antag att prisskillnaden är en faktor 10

Antag att marginalerna hos de dyrare modellerna är en faktor 2 bättre

Så ungefär 45% av vinsten hämtas från de enklare kamerorna

Antag att minskningen med 50% sker helt bland de enklare kamerorna

Enligt denna enkla modell faller vinsten med ungefär med 23%

Säg att en eller flera tillverkar faller bort och Nikon tar en del av den marknaden

Antag att tillverkningskostnaden för spegelfria är lägre

Antag att de lyckas ta fortsätta sälja objektiv, men bättre marginal (Z-fattningen möjliggör enklare design)

Då borde vinsten blir någonstans mellan 0 och 23% lägre.

Dåligt, men troligen hanterbart!
Du antar väldigt mycket Jonas. Vi vet inte hur siffrorna hos de olika tillverkarna ser ut.
De har sina planer och sina marknadsplaner om hur de tror att de kommer lyckas i framtiden. Hur realistiska dessa är vet vi heller inget om.
Några har kanske ess i skjortärmen.

Vi som sitter här hemma i Sverige har ingen kunskap om detta. Vi kan ju alltid spekulera för vi tycker det är kul.

Detta är nog en utveckling där vi får se vart det tar vägen utan och de på planen inte bryr sig om vad vi skriker från läktarna.
Vi skall nog inte ta på oss rollen som att vi sitter i toppen på varken Canon, Nikon eller något annat företag.
De som sitter där är smarta och gör säkert sitt bästa för sitt foretag. De känner dessutom till sin egen situation i detalj.
Jag har suttit i en liknande position i ett ledande företag inom en helt annan bransch.

Det är inte idioter som sitter i en i en ledningsgrupp.

Så dina egna uträkningar är bara siffror och gissningar.

När en marknad genomgår sådana extrema förändringar så gäller inte heller gamla sanningar.
Gammal 2019-01-29, 20:08
jonasfj
Avslutat medlemskap

Flash Gordon skrev: Du antar väldigt mycket Jonas. Vi vet inte hur siffrorna hos de olika tillverkarna ser ut.
De har sina planer och sina marknadsplaner om hur de tror att de kommer lyckas i framtiden. Hur realistiska dessa är vet vi heller inget om.
Några har kanske ess i skjortärmen.

Vi som sitter här hemma i Sverige har ingen kunskap om detta. Vi kan ju alltid spekulera för vi tycker det är kul.

Detta är nog en utveckling där vi får se vart det tar vägen utan och de på planen inte bryr sig om vad vi skriker från läktarna.
Vi skall nog inte ta på oss rollen som att vi sitter i toppen på varken Canon, Nikon eller något annat företag.
De som sitter där är smarta och gör säkert sitt bästa för sitt foretag. De känner dessutom till sin egen situation i detalj.
Jag har suttit i en liknande position i ett ledande företag inom en helt annan bransch.

Det är inte idioter som sitter i en i en ledningsgrupp.

Så dina egna uträkningar är bara siffror och gissningar.

När en marknad genomgår sådana extrema förändringar så gäller inte heller gamla sanningar.
Du frågade ju vad vi tror kommer hända!
Gammal 2019-01-29, 20:17
Flash Gordon

jonasfj skrev: Du frågade ju vad vi tror kommer hända!
Ja absolut, Men förväntade mig ingen spekulativ ekvation över ekonomisk utveckling.
Det är lite som när nar man mäter sympatier för partier och mäter med 3 decimaler och osäkerheten är över 3 %. I det här fallet säkert långt över 3%.
Vi skall nog sätta oss på läktaren, köpa pop corn och se var det här tar vägen.
Det kommer förmodligen påverka oss en hel del. Fast hur är alldeles för tidigt att ens gissa på.
Gammal 2019-01-29, 20:57
rikitikitavi

Flash Gordon skrev: Ja absolut, Men förväntade mig ingen spekulativ ekvation över ekonomisk utveckling.
Det är lite som när nar man mäter sympatier för partier och mäter med 3 decimaler och osäkerheten är över 3 %. I det här fallet säkert långt över 3%.
Vi skall nog sätta oss på läktaren, köpa pop corn och se var det här tar vägen.
Det kommer förmodligen påverka oss en hel del. Fast hur är alldeles för tidigt att ens gissa på.
Rent personligen har jag funderat på om det verkligen "påverkar" mig alls. Min passion för foto bottnar inte i själva kamerorna eller utrustningen. Precis som många som fotat ett tag tror jag att vi som har foto som passion( och inte bara för att göra pengar på det) kan vittna om att vi tagit en del av våra bättre bilder eller iaf någon eller flera av våra bra bilder på gamla kameror och med mycket mindre resurser än de allra nyaste kamerorna vi har.
De senaste åren har verkligen varit en hysteri i teknik och det gäller inte bara kamera branschen, utan internet och den digitala världen har verkligen varit ett slag för allt kreativt, för musik och för film och för fotografi. Det är en ny tid där det är svårt att klara sig på att vara kreativ om det är något man vill försörja sig på.
Det är svårt att verkligen förutse vart vi är påväg även om man kan gissa.

Den här "kapprustningen" med ny teknik har verkligen dödat mycket av charmen och kreativiteten på många sätt och i alla kreativa branscher som sagt. Och vi har alla på något sätt( i iallafall väldigt många) fallit för trenden att skaffa sig ny teknik så fort den nya modellen har kommit ut istället för att kanske fråga sig vad man verkligen behöver. det har skapat något slags beroende och en enormt hög lägsta nivå när det gäller vad vi anser oss att behöva för att ta en bra bild.
Megapixels, dynamiskt omfång, OIS, VR,AF punkter, bilder per sekund etc etc etc...listan kan göras lång.
När vi i själva verket alltid vetat om att det är andra saker som gör en bild "bra" på olika sätt.
Jag tror att ( och ser det redan hos vänner och bekanta) ju bättre telefon kameror och mindre kameror blir desto mindre kommer nog människor att anlita fotografer för att ta bilder hur "bra" dom än är.
För gemene man handlar det mest om att få bra selfies eller familje bilder och kan dom ha tillgång till samma teknik" som de dyraste kamerorna har i sin telefon så kommer dom fota mer och mer själva. Hör ständigt bekanta kommentera det när man varit på bröllop och i andra sammanhang att dom inte förstår varför man ska ha de där "stora bestarna" till kameror längre då deras egna mobiler kan ta "lika bra" bilder ;)
Så har man fotografi som sitt jobb och endast för att tjänar pengar tror jag det kan bli tuffare och tuffare och man måste nog verkligen sticka ut för att kunna vara kvar.
När det handlar om passion och den kreativa delen tror jag aldrig det kommer försvinna och all den teknik vi har tillgång till nu kommer räcka för att ta "bra" bilder resten av våra liv.
Så kontentan av min vägg av text och svaret på min egen fråga om hur jag kommer påverkas är nog att jag inte gör det. Ibland är det lite sorgligt att man lever i en tid då fotografi har blivit så "vanligt" och man önskar nästan ibland att man levde i en annan tid av just den anledningen , att få känna att det är en kreativ hobby och en livsstil som kanske inte alla delar på samma sätt.
Men samtidigt är det härligt att ha tillgång till fördelarna som den digitala tekniken har fört med sig också och kunna skapa med bilder och fotografi på ett sätt som ger så många möjligheter.
Så även om den här "branschen" och hobbyn känns väldigt "mättad" ibland så känner jag att min egen inspiration aldrig kommer förändras eller blir mindre och som sagt det jag har nu kommer räcka livet ut om det skulle vara så. Och sluta fota kommer jag aldrig göra så länge jag kan.
Men jag ska ta fram popcornen som någon sa och luta mig tillbaka och betrakta de närmaste åren med spänning. Ska bli intressant att se vad som följer.
/Rant off.
Gammal 2019-01-29, 21:10
PMD

Fredrik AVT skrev: Undrar starkt om Pentax överlever. De har liten andel och släpper få produkter och har ännu ingen spegellös modell med de kostnader som blir för utveckling.
Pentax ägs av Ricoh så det hänger väl på om Ricohs ledning vill sponsra kamerautveckling, men jag har å andra sidan ingen koll på hur (o)lönsamt Pentax är.

Pentax har en spegelfri kamera med APS-C-sensor, K-01, och flera spegelfria modeller i Q-serien (med små sensorer). Eller kanske "hade"; jag vet inte om någon av kamerorna fortfarande finns i sortimentet.
Gammal 2019-01-29, 21:36
Fredrik AVT

PMD skrev: Pentax ägs av Ricoh så det hänger väl på om Ricohs ledning vill sponsra kamerautveckling, men jag har å andra sidan ingen koll på hur (o)lönsamt Pentax är.

Pentax har en spegelfri kamera med APS-C-sensor, K-01, och flera spegelfria modeller i Q-serien (med små sensorer). Eller kanske "hade"; jag vet inte om någon av kamerorna fortfarande finns i sortimentet.
Q serien kanske leder en tynande tillvaro men K01 är nedlagd.
Gammal 2019-01-29, 21:40
Flash Gordon

PMD skrev: Pentax ägs av Ricoh så det hänger väl på om Ricohs ledning vill sponsra kamerautveckling, men jag har å andra sidan ingen koll på hur (o)lönsamt Pentax är.

Per.
Jag tor ingen av vet vad det här kommer leda till. Vi vet inte ens om detta är en sann prognos av framtiden.
Fast om bara en del av den är sann kommer det ha stora konsekvenser också för oss fotografer. Riktigt hur beror nog på vilket kameramärka vi har.
Som sagt skaffa pop corn och se vad som händer.
Gammal 2019-01-29, 21:44
Fredrik AVT

Problemet rent praktiskt för de som fotar och inte i sig är teknikfixerade och måste ha det senaste för den sakens skull är att minskade volymer och höjda priser leder till att ersätta utslitna kameror blir dyrt. Serviceorganisationer kan komma att banta med sämre reparationsservice som följd.

Sedan hoppas jag att Canons arbete med övervakningskameror leder till fortsatt sensorutveckling hos dem. De har en del att ta igen. Minskar de urvecklingsbudgeten inom foto kan ju det leda till att de börjar återigen öka sin eftersläpning på sensorsidan.
Gammal 2019-01-29, 21:53
Flash Gordon

Fredrik AVT skrev: Problemet rent praktiskt för de som fotar och inte i sig är teknikfixerade och måste ha det senaste för den sakens skull är att minskade volymer och höjda priser leder till att ersätta utslitna kameror blir dyrt. Serviceorganisationer kan komma att banta med sämre reparationsservice som följd.

Sedan hoppas jag att Canons arbete med övervakningskameror leder till fortsatt sensorutveckling hos dem. De har en del att ta igen. Minskar de urvecklingsbudgeten inom foto kan ju det leda till att de börjar återigen öka sin eftersläpning på sensorsidan.
Canon har inte världens modernaste tillverkning av sensorer- Det vet vi redan.
Sony satsade stor på den senaste tekniken och höll på att dö på kupen. Glöm inte de satt i flera senatsförhör i USA om sin ekonomi. De klassades som junk-bonds. De var så nära en konkurs man kan komma utan att det inträffar. De lyckades värja just innan de gick över kanten. Canon har alltid manövrerat mer försiktigt men också alltid haft bra resultat. Nu för vi vänta och se vart detta tar vägen.
Gammal 2019-01-29, 23:03
jonasfj
Avslutat medlemskap

Flash Gordon skrev: Läs på. Du är fel ute. Detta handlar inte om just Canon utan om hela marknaden för systemkameror.
Canon sysslar faktiskt också med annat än systemkameror.
Så även om du verkar tycka illa om Canon är det inte bara de enda som kommer ha problem med en marknaden som krymper med 50% inom 2 år.
Vakna upp och sluta hata.
Jag hävdar fortfarande att marknaden krymper med mycket mindre än 50%. Canons pessimistiske vd pratar om antalet(!) kameror inte om värdet av försäljningen.

Nikon D3500 räknas tekniskt till en systemkamera, men de flesta som köper en sån kamera kommer inte att skruva av objektivet en enda gång.

Försäljningen minskar mycket långsammare. Jag har sett de som gissar på en nedgång med 10% över de två kommande åren.

Slutsatsen är att de enklaste modellerna tappar mest, men de har också lägst pris, lägst marginal, och driver lägst försäljning av linser och tillbehör. De modellerna har också den mest flexibla tillverkningsorganisation (läs: Nikon har outsourcat tillverkningen till Kina så de kan dra ner tillverkningen lika fort som försäljningen minskar och därmed kontrollera kostnaderna).

Även om det ser dystert ut så handlar det inte om någon domedag. Eventuellt kommer tillverkare som Olympus och Pentax kasta in handduken inom några år.

Jag tror att Canon, Nikon och Sony kommer utveckla fina kameror och supporta sina kunder under lång tid.
Gammal 2019-01-29, 23:16
PMD

Fredrik AVT skrev: Q serien kanske leder en tynande tillvaro men K01 är nedlagd.
Poängen var att Pentax faktiskt har utvecklat spegelfria systemkameror, så de är inte nybörjare på det.
Gammal 2019-01-29, 23:38
Sten-Åke Sändh

Flash Gordon skrev: Fråga till Magnus Frödeberg.
Vet du hur många systemkameror som såldes innan den digitala revolutionen?

Var det nära de här 5 miljonerna kameror eller var den marknaden större?

Jag hade på den tiden Nikon F4 och Leica R. Jag vet att med de kamerorna var det många som frågade om man kom från någon tidning.

De flesta fotade då med någon form av kompaktkameror. Numera fotar de med mobilkameror som är mycket bättre.
I Makarska i Kroatien såg jag detta i somras. Alla fotade hela tiden. I 99% använde alla mobilkameror.
Systemkameror var mycket sällsynta.
Bilder är ett flöde på främst sociala medier och allt är mycket flyktigt idag. Det mesta sparas inte och kvalitetskraven är låga. Vad ska man med en systemkamera då. Det är ju bara en massa onödig vikt om man ser det så.

Det är ju som du säger att folk fotar mer än någonsin men bara inte med systemkameror.
Gammal 2019-01-29, 23:46
Sten-Åke Sändh

rikitikitavi skrev: Rent personligen har jag funderat på om det verkligen "påverkar" mig alls. Min passion för foto bottnar inte i själva kamerorna eller utrustningen. Precis som många som fotat ett tag tror jag att vi som har foto som passion( och inte bara för att göra pengar på det) kan vittna om att vi tagit en del av våra bättre bilder eller iaf någon eller flera av våra bra bilder på gamla kameror och med mycket mindre resurser än de allra nyaste kamerorna vi har.
De senaste åren har verkligen varit en hysteri i teknik och det gäller inte bara kamera branschen, utan internet och den digitala världen har verkligen varit ett slag för allt kreativt, för musik och för film och för fotografi. Det är en ny tid där det är svårt att klara sig på att vara kreativ om det är något man vill försörja sig på.
Det är svårt att verkligen förutse vart vi är påväg även om man kan gissa.

Den här "kapprustningen" med ny teknik har verkligen dödat mycket av charmen och kreativiteten på många sätt och i alla kreativa branscher som sagt. Och vi har alla på något sätt( i iallafall väldigt många) fallit för trenden att skaffa sig ny teknik så fort den nya modellen har kommit ut istället för att kanske fråga sig vad man verkligen behöver. det har skapat något slags beroende och en enormt hög lägsta nivå när det gäller vad vi anser oss att behöva för att ta en bra bild.
Megapixels, dynamiskt omfång, OIS, VR,AF punkter, bilder per sekund etc etc etc...listan kan göras lång.
När vi i själva verket alltid vetat om att det är andra saker som gör en bild "bra" på olika sätt.
Jag tror att ( och ser det redan hos vänner och bekanta) ju bättre telefon kameror och mindre kameror blir desto mindre kommer nog människor att anlita fotografer för att ta bilder hur "bra" dom än är.
För gemene man handlar det mest om att få bra selfies eller familje bilder och kan dom ha tillgång till samma teknik" som de dyraste kamerorna har i sin telefon så kommer dom fota mer och mer själva. Hör ständigt bekanta kommentera det när man varit på bröllop och i andra sammanhang att dom inte förstår varför man ska ha de där "stora bestarna" till kameror längre då deras egna mobiler kan ta "lika bra" bilder ;)
Så har man fotografi som sitt jobb och endast för att tjänar pengar tror jag det kan bli tuffare och tuffare och man måste nog verkligen sticka ut för att kunna vara kvar.
När det handlar om passion och den kreativa delen tror jag aldrig det kommer försvinna och all den teknik vi har tillgång till nu kommer räcka för att ta "bra" bilder resten av våra liv.
Så kontentan av min vägg av text och svaret på min egen fråga om hur jag kommer påverkas är nog att jag inte gör det. Ibland är det lite sorgligt att man lever i en tid då fotografi har blivit så "vanligt" och man önskar nästan ibland att man levde i en annan tid av just den anledningen , att få känna att det är en kreativ hobby och en livsstil som kanske inte alla delar på samma sätt.
Men samtidigt är det härligt att ha tillgång till fördelarna som den digitala tekniken har fört med sig också och kunna skapa med bilder och fotografi på ett sätt som ger så många möjligheter.
Så även om den här "branschen" och hobbyn känns väldigt "mättad" ibland så känner jag att min egen inspiration aldrig kommer förändras eller blir mindre och som sagt det jag har nu kommer räcka livet ut om det skulle vara så. Och sluta fota kommer jag aldrig göra så länge jag kan.
Men jag ska ta fram popcornen som någon sa och luta mig tillbaka och betrakta de närmaste åren med spänning. Ska bli intressant att se vad som följer.
/Rant off.
Det är väl därför det måste bli enklare att hantera även systemkameror. Att ha en systemkamera som ger fotografen sämre bilder än han/hon kan ta med en mobilkamera, bara för att den är för krånglig att använda optimalt är ju just sådant som INTE säljer några systemkameror. Jag tror systemkameror måste bli mycket smartare än idag om folk ska se dem som ett vettigt alternativ i framtiden. Så jag tror på mer AI och inte mindre teknik och jag tror på smartare automatik istället för att förlita sig på att organisera om menysystem som ingen ändå orkar mölja runt i.
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:58.

Elinchrom ELM8