Annons
Gammal 2019-01-30, 17:44
jonasfj
Avslutat medlemskap

Flash Gordon skrev: Vad kostar då RF 50/1,2?

Jag har 85/1,4 IS som mitt objektiv för porträtt. Har för mig det kostade 14 500 kr totalt. Det är otroligt bra och bättre än mitt tidigare 85/1,2.
Mycket snabbare och exaktare AF. Att det inte är 1,2 utan "bara" 1,4 gör ingen skillnad. 85/1,2 var inte särskilt skarp på största bländaren och Af var tröttsamt seg och inte särskilt exakt.
Canon RF 50/1.2 kostar 27.000:-
Gammal 2019-01-30, 17:46
Flash Gordon

PMD skrev: Jag har köpt merparten av mina objektiv begagnade de senaste tio åren, så visst kommer jag att få betala mera, men inte lika mycket mer som de som köper allting nytt. Dessutom köper jag inte nya grejer bara för att det har kommit en ny årsmodell.

Det kommer väl gå åt till att producera mobiltelefoner istället?
Även den försäljningen är på väg ner. Inte får man roligare samtal för man har en ny telefon. Och bilderna blir för de flesta tillräckligt bra.
Gammal 2019-01-30, 17:46
jonasfj
Avslutat medlemskap

Flash Gordon skrev: Nu är ju inte en rörelsemarginal på 6,3 procent särskilt bra. Givetvis bättre än 0,7 men inte mycket att ta av om tiderna blir sämre.
10% är ganska bra. Det finns många som skulle vara glada om de kunde nå det. Jag tror Volvo ligger runt 9% och det kallas "urstarkt".
Gammal 2019-01-30, 17:47
PMD

Flash Gordon skrev: Även den försäljningen är på väg ner. Inte får man roligare samtal för man har en ny telefon. Och bilderna blir för de flesta tillräckligt bra.
Det finns väl fortfarande rätt många människor i världen som inte ens har en dumbphone?
Gammal 2019-01-30, 17:59
jonasfj
Avslutat medlemskap

PMD skrev: Det finns väl fortfarande rätt många människor i världen som inte ens har en dumbphone?
Jag har hört att ungefär 5 miljarder människor har mobiltelefon och 60% av dessa är smartphones.
Gammal 2019-01-30, 18:12
PMD

jonasfj skrev: Jag har hört att ungefär 5 miljarder människor har mobiltelefon och 60% av dessa är smartphones.
Då är det 2.7 miljarder kvar. En hyfsat stor marknad när ekonomin för de presumtiva kunderna tillåter det.

Var kommer dina siffror från?
Gammal 2019-01-30, 18:15
jonasfj
Avslutat medlemskap

PMD skrev: Då är det 2.7 miljarder kvar. En hyfsat stor marknad när ekonomin för de presumtiva kunderna tillåter det.

Jag kommer inte ihåg var jag läste det, men det var en artikel som handlade om varför det är svårt för Apple att växa sin mobiltelefonbusiness efter som marknaden anses mättad.
Gammal 2019-01-30, 18:39
fotobollfoto

jonasfj skrev: Jag kommer inte ihåg var jag läste det, men det var en artikel som handlade om varför det är svårt för Apple att växa sin mobiltelefonbusiness efter som marknaden anses mättad.
Här är en källa med samma uppgift.
Över 7 miljarder abonnemang fördelat på över 5 miljarder användare.

https://www.mobilabonnemang.se/artik...skor-i-världen
Gammal 2019-01-30, 18:41
fotobollfoto

PMD skrev: Då är det 2.7 miljarder kvar. En hyfsat stor marknad när ekonomin för de presumtiva kunderna tillåter det.

Vi får väl hoppas att barn under tre år hålls mobilfria ett tag till.
Gammal 2019-01-30, 19:33
Flash Gordon

fotobollfoto skrev: Vi får väl hoppas att barn under tre år hålls mobilfria ett tag till.
Tyvärr. Det är de inte. Alla ungar älskar iPad eller mobiler. Där kan man se roliga tecknade serier eller spela något enkelt spel.
Vad gör stressade föräldrar när ungen är grinig och väntar på maten eller tycker hen suttit redan för länge i bilen.
Jo man ger dem mobilen så de har något att göra och håller tyst. Jag har flera barnbarn så jag vet ganska väl hur det går till. En mobiltelefon fungerar bättre än nappen.
Ta bilder med telefonen kan de redan innan de fyllt 4.
Gammal 2019-01-30, 19:43
afe

Flash Gordon skrev: Ta bilder med telefonen kan de redan innan de fyllt 4.
Just detta faktum tror jag faktiskt kan göra gott för tillväxten av framtida fotografer. Barn har god fantasi och ett annat bildtänk än vuxna (se bara på hur de tecknar huvudfotingar och annat), och att kunna börja använda det tänket i fotografi i så tidig ålder utan någon egentlig kostnad kan nog göra att i högre ålder gör bilder på ett sätt vi äldre inte ens kan tänka oss (och då kanske också med mer avancerade kameror).
Gammal 2019-01-30, 19:57
Polar300

Jag tror detta med minskad försäljning (globalt, och i antal) kommer att leda till ett minskat intresse från de mindre/de udda tillverkarna att hänga med i rejset. Det har vi sett under årtionden, de mindre och/eller udda försvinner. Det är helt naturligt. De stora kommer att konkurrera ännu hårdare med nysläpp och ytterligare mängder med (överflödiga) finesser. För att inte tala om ännu mer hysteriska pixelmängder direkt ur kamerasensorn.
[Hur många här får sina alster offsettryckta/inkjettade (= >150lpi) i format på AØ eller större? Jag har gjort det en enda gång (en inkjettad stortavla i ~2*3 meter. CMYK bildfilen var på drygt 770MB! Rymdes precis på den overloaded CD vi postade till tryckeriet.) och det kommer aldrig att hända mig igen. Dessutom: Vi här är nog inte direkt representativa för medelsystemkameraköparen... ] Efter ett tag har de stora nog nästintill konkurrerat ihjäl varandra de också, iom sjunkande volymer som måste betala allt dyrare teknikutveckling. För kundvolymen sjunker nog minst lika snabbt, och fylls inte på underifrån.

Hur många av oss här har inte haft udda systemkameramodeller i sin ungdom? Topcon, Miranda, Praktika någon? Senare offer blev Minolta och Konica - som visst försvann in i ett satsande Sony-konglomerat... De kommer att bli ännu färre framöver - men innerst inne oroar det inte mig, jag har (som flera här tidigare sagt) de grejer jag behöver framöver, och det långt in i pensionärstillvaron...

[Min första egna SLR blev en Topcon Unirex EE, senare inbytt i butik mot ett begagnat Miranda Sensorex EE-system (för att komma åt ljusschaktssökarfunktionen). Kombinerat med en grundskoleåldersuppväxt med en 'ärvd' AKArette som jag fortfarande har på en hylla (undrar vart teleobjektivet tog vägen?) lärde man sig hantverket; ISO/tid/bländare. Film + framkallning (och kopiering!!!) var kostsamt för veckopengen - så det gällde att man fattade galoppen tillräckligt snabbt, så att endast skärpa/skärpedjup var de parametrar som måste hanteras från annan nerv än ryggmärgsreflexen... Sånt lär sig inte folk idag, de har inte vuxit in i att verkligen lära sig fotografera. Efter Mirandan blev det två Canon A1, parallellt med en näve Minox35:or. Sedan kom digitaltekniken in - en Minolta 7i och därefter tre st KonicaMinolta A2 - numera följda av DSLR i fullformat; D810 + Df. Här lär jag sluta, att byta system ännu en gång skulle bli alltför kostsamt. Och helt överflödigt.]

Håller man sig till ett system från någon av de stora på marknaden så kommer det inte att bli brist på begagnade hus (för att ersätta de omkomna, inte renoverbara olycksoffren) och inte på optiker heller. Optik har man väl tills de är mekaniskt utslita, det finns ingen anledning att byta bara för att det kommit en nyare årsmodell. Och att köpa nytt, det överlåter jag med varm hand till yrkeskillarna, de som kan dra av det på firman. Tradera m.fl. översvämmas av lätt begagnade exemplar, det är bara att veta vad man vill ha, vad man är beredd att betala - och sedan att lugnt luta sig tillbaka och låta autobevaka - för att slå till när rätt exemplar dyker upp. Och så länge denna möjlighet finns (kombinerat med allt "bättre" mobilkameror till de breda massorna) så kommer nyförsäljningsmarknaden att fortsätta minska, den är mättad helt enkelt, för något riktigt revolutionerande, som introduktionen av SLR:er på 50-talet, lär inte dyka upp under vår livstid.
/Odd
Gammal 2019-01-30, 20:01
PMD

fotobollfoto skrev: Vi får väl hoppas att barn under tre år hålls mobilfria ett tag till.
En något fåfäng förhoppning, skulle jag tro.
Gammal 2019-01-30, 20:08
PMD

Polar300 skrev: Optik har man väl tills de är mekaniskt utslita, det finns ingen anledning att byta bara för att det kommit en nyare årsmodell.
Det senare håller jag med om, men det kan finnas anledning att byta ut ett objektiv mot ett nyare pga att den optiska kvaliteten har fått ett lyft. Det är inte bara kameror som blir tekniskt bättre med åren. Det har kommit en hel del mycket bra objektiv den senaste tiden.

Se bara på Sigma som har gått från ett lågprismärke med objektiv av halvbra optiskt kvalitet till ett bolag som gör toppklassade objektiv.
Gammal 2019-01-30, 20:10
PMD

Polar300 skrev: [...] något riktigt revolutionerande, som introduktionen av SLR:er på 50-talet, lär inte dyka upp under vår livstid.
Det minst lika revolutionerande som ESR:er (svenska för SLR) har redan dykt upp under vår livstid, nämligen digital registrering av bilden.
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:35.

Miops Capsule360