Fotosidans Forum > Bilden i fokus > Fritt bildforum > Diskvalificerad - Africa Geographic 2019 Photographer of the Year

Besvara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne
Gammal 2019-06-10, 14:47
JoakimOlsson

iSolen.se skrev: Nej jag kollade närmare först efter avslöjandet men jag tyckte även innan att bakgrunden såg utbytt. Jag visste f ö inget om tävlingsreglerna.
Nej men... som sagt.. om du hade varit domare, och vetat om reglerna, och tittat kritiskt för att avgöra en vinnare?

Jag reagerade inte annorlunda än du, men om jag hade varit domare i en tävling så hade jag gjort det.
Gammal 2019-06-10, 15:12
Abe Normal

Om Björns foton är ”art”, har han ju all frihet i världen att manipulera som han vill och heller inget att försvara. Men det där med att ta bort ”sensordamm” på negativet som förklaring låter ändå lite tvetydigt, då vore det bättre att säga som det var från början istället för att förneka medveten manipulation.

En sån driven fotograf borde väl ändå känna till reglerna för naturfoto, det är nått som skaver ändå?
Gammal 2019-06-10, 15:15
JoakimOlsson

Abe Normal skrev: Om Björns foton är ”art”, har han ju all frihet i världen att manipulera som han vill och heller inget att försvara. Men det där med att ta bort ”sensordamm” på negativet som förklaring låter ändå lite tvetydigt, då vore det bättre att säga som det var från början istället för att förneka medveten manipulation.

En sån driven fotograf borde väl ändå känna till reglerna för naturfoto, det är nått som skaver ändå?
Helt klart!
Man ska vara ärlig med vad man gjort!
Gammal 2019-06-10, 15:54
Abe Normal

Tittar man på bilderna i FS artikel, de två övriga referensbilderna på elefanten är typiska single shot-bilder med urblåsta himlar, medan Björn måste ha en kamera med extremt stort DR. Alternativt att varje del är fotat för sig eller bracketing, vilket jag tror?
Gammal 2019-06-10, 16:11
PierreS

spegelvänt... verkar mer klantigt än medvetet....
Gammal 2019-06-10, 16:15
Abe Normal

PierreS skrev: spegelvänt... verkar mer klantigt än medvetet....
Men betarna är inte spegelvända?
Gammal 2019-06-10, 16:15
PeterWem

PierreS skrev: spegelvänt... verkar mer klantigt än medvetet....
Vad tycker du om betarna?
Gammal 2019-06-10, 16:44
iSolen.se

JoakimOlsson skrev: Nej men... som sagt.. om du hade varit domare, och vetat om reglerna, och tittat kritiskt för att avgöra en vinnare?

Jag reagerade inte annorlunda än du, men om jag hade varit domare i en tävling så hade jag gjort det.
Hade jag varit domare hade jag lätt upptäckt det, en av uppgifterna är att kontrollera att reglerna följts.
Gammal 2019-06-10, 17:35
Dr. Glyko

Kolla in gamarna noga på de här två bilderna

-Land of the doomed
https://yourshot.nationalgeographic....otos/10259298/

och
-Wings från svartvita på hemsidan

Olika himmel, olika träd, samma fågel vid samma tillfälle?
Gammal 2019-06-10, 17:55
Abe Normal

Nu börjar det dyka artiklar i tidningarna, en artikel hos SVT Nyheter, där Björn förklarar att elefanten hade fått gräs på höger öra och han valde att kopiera över en del av det andra örat. Och att ”många fotografer väljer att göra såhär”.

Vore intressant och höra hans syn på samma himmel i flera i bilder?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/he...s-fran-tavling
Gammal 2019-06-10, 18:00
PMD

JoakimOlsson skrev: Det jag reagerade över var att domarna i efterhand reagerade över manipulation.
Borde inte ett tränat öga reagera över detta redan innan man korar en sådan bild som tävlingsvinnare?
Africa Geographic är en researrangör. Deras kärnverksamhet är inte fotografi så de kanske inte hade så jättevana personer i juryn.
Gammal 2019-06-10, 18:28
Sten-Åke Sändh

JoakimOlsson skrev: Man får ju skapa bilder hur man vill såklart. Jag är själv ingen "dokumentärfotograf".

Står också såhär på hans hemsida:
"Björn looks upon his work as an art form rather than pure nature photography"
Lite diffust kanske men ändå.

Och dumt såklart att då använda en sådan bild i en tävling med regler som inte tillåter den typen av manipulation.

Det jag reagerade över var att domarna i efterhand reagerade över manipulation.
Borde inte ett tränat öga reagera över detta redan innan man korar en sådan bild som tävlingsvinnare?
Tycker också att de borde reagerat på himlen och framförallt på att han dragit ner himlen ända ner i gräset till höger och vänster. Det borde varit en varningsklocka tycker jag för det kan knappast vara "vad fotografen såg" som ju Ola redan konstaterat.

Ett problem med att blanda friserade bilder och autentiska bilder är nog att man till slut inte har koll på vad som är vad. Möjligen kan väl det vara en förklaring om man är välvillig. Det är nog just av det skälet jag alltid hävdat att alla de bilder jag själv tagit som efterbehandlats är att betrakta som "manipulerade" ibland även enligt FS definition men även enligt min egen tolkning av digitalfotots inneboende autenticitetsproblem. Det är väldigt lätt att bryta de regler som finns och ibland kan det t.o.m. vara svårt att avgöra när det görs.
Gammal 2019-06-10, 18:57
Abe Normal

Dr. Glyko skrev: Kolla in gamarna noga på de här två bilderna

-Land of the doomed
https://yourshot.nationalgeographic....otos/10259298/

och
-Wings från svartvita på hemsidan

Olika himmel, olika träd, samma fågel vid samma tillfälle?
Det är otroligt, det bara växer. Det finns inget avstånd i hans bilder, allt är lika skarpt, objekt långt borta som nära.

Det är som en film, media kommer säkert haka på detta och det kommer uttalanden som sedan revideras och tas tillbaka. Allt kommer vägas mot nya saker som upptäcks.

Kollade på bilden efter i din länk hos NatGeo, med elefanthjorden i bästa J Nelson-anda. Den stämmer inte heller med himmelen och elefanterna känns inklippta?

https://yourshot.nationalgeographic....otos/10259303/
Gammal 2019-06-10, 19:01
Flash Gordon

Han dramatiserar sina bilder ganska ordentligt. Det är oftast en hårddragen redigering. Fast det är ju tillåtet.
Provade på en av mina egna bilder. Kanske inte helt fel.
Nej jag har ändrat på några öron eller tagit bort något eller lagt till.
Provade att gör mer dramatisk och hårdare redigerad än vad jag brukar göra.
Att påstå att detta var vad jag såg när jag tog bilden är en en lögn.

Fast jobbat mycket med lätta upp mörka partier och mörkat ner det ljusa.
Sedan mycket clarity och skärpa.

Blev inte så dumt. Det finns så mycket man kan göra inom National Geographics regler att det verkar dumt att gå över den gränsen.

https://www.fotosidan.se/gallery/vie...93/3709294.htm

.
Gammal 2019-06-10, 19:34
iSolen.se

Flash Gordon skrev: Han dramatiserar sina bilder ganska ordentligt. Det är oftast en hårddragen redigering. Fast det är ju tillåtet.
Provade på en av mina egna bilder. Kanske inte helt fel.
Nej jag har ändrat på några öron eller tagit bort något eller lagt till.
Provade att gör mer dramatisk och hårdare redigerad än vad jag brukar göra.
Att påstå att detta var vad jag såg när jag tog bilden är en en lögn.

Fast jobbat mycket med lätta upp mörka partier och mörkat ner det ljusa.
Sedan mycket clarity och skärpa.

Blev inte så dumt. Det finns så mycket man kan göra inom National Geographics regler att det verkar dumt att gå över den gränsen.

https://www.fotosidan.se/gallery/vie...93/3709294.htm

.
Gillar resultatet. Lägg på lite sepia, nivåberoende. Ser en skärpeövergång på högerkantens bakgrund, är den original? Saknar lite djup i bilden, du kanske kan prova lite vignettering?

Edit: Du har klonat rätt vilt?
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:15.

Elinchrom ELM8