Annons
Gammal 2019-08-06, 18:45
JohanRunesson

Har kollat objektiven och det är mycket riktigt de jag skrev ovan. Det stämmer att förpackningen inte har någon funktion egentligen så jag ska nog ta det i beaktning och eventuellt köpa utan.

Sedan måste jag nog fundera kring systemkamera kontra telefonkamera...

Men det lutar nog åt Canon 80D annars och då behålla objektiven.
Gammal 2019-08-06, 19:15
Brix

JohanRunesson skrev: Har kollat objektiven och det är mycket riktigt de jag skrev ovan. Det stämmer att förpackningen inte har någon funktion egentligen så jag ska nog ta det i beaktning och eventuellt köpa utan.

Sedan måste jag nog fundera kring systemkamera kontra telefonkamera...

Men det lutar nog åt Canon 80D annars och då behålla objektiven.
Ett nyare kamerahus kommer ge dig mindre brus på högre ISO, ett lite större dynamiskt omfång och högre upplösning, men annars kommer bättre objektiv ge dig en större uppgradering sett till bildkvalité.
Gammal 2019-08-06, 19:19
PMD

Jag håller med (och även om att den mesta förbättringen får man genom att öva med den utrustning man har), men man ska inte försumma nyhetens behag, speciellt när det handlar om att byta ut en nästan tio år gammal kamera mot en ny. En EOS 80D ligger dessutom i segmentet ovanför EOS 500D så den har finesser som en rak efterföljare till EOS 500D inte har (i lika hög grad).

Man kan ha roligt i flera veckor med en ny kamera. :-)
Gammal 2019-08-06, 20:07
JohanRunesson

Vad svårt det blev nu 😀

En tanke var att köpa kamera och objektiv begagnat men det kanske är bättre att enbart skaffa ett bättre objektiv då?

Sen håller jag verkligen med om nyhetens behag och 500D känns en aning basic. Men det kanske är mer psykiskt än något annat 🤔
Gammal 2019-08-07, 01:57
lonian

Jag säljer och köper objektiv som har originalförpackning.
Inte för att objektivet blir bättre utan för att det blir attraktivare vid en försäljning.
Gammal 2019-08-07, 06:30
Nimad

Hej Johan,

Jag bytade själv system från en Nikon D80 till Olympus spegellösa. Är på entusiast nivå och tycker deras kameror ger otroligt fina bilder. En annan mega fördel är storlek och vikt, de väger betydligt mindre och tar liten plats så en fröjd att ta med sig och gå runt hela dagar.
Rajala Pro shop kör en sommar kampanj till den 15 augusti, ett paket med Olympus OM10 mark III , kit zoom, tele zoom, porträtt objektiv för 7990. Jag köpte ett och är väldigt nöjd.

Lycka till med valet.

Mvh Niclas Madsen
Gammal 2019-08-07, 17:24
Brix

Nimad skrev: Hej Johan,

Jag bytade själv system från en Nikon D80 till Olympus spegellösa. Är på entusiast nivå och tycker deras kameror ger otroligt fina bilder. En annan mega fördel är storlek och vikt, de väger betydligt mindre och tar liten plats så en fröjd att ta med sig och gå runt hela dagar.
Rajala Pro shop kör en sommar kampanj till den 15 augusti, ett paket med Olympus OM10 mark III , kit zoom, tele zoom, porträtt objektiv för 7990. Jag köpte ett och är väldigt nöjd.

Lycka till med valet.

Mvh Niclas Madsen
Det är inte så mycket kamerorna som ger fina bilder, det är mest objektiven och framförallt du själv :)
Gammal 2019-08-09, 08:32
JohanRunesson

Har fortsatt fundera och har en ny fråga (lider av grav beslutsångest emellanåt). Är det mer värt att behålla kamerahuset, även om det är gammalt och i det lägre segmentet, och istället köpa ett nytt objektiv?
Gammal 2019-08-09, 09:08
Brix

JohanRunesson skrev: Har fortsatt fundera och har en ny fråga (lider av grav beslutsångest emellanåt). Är det mer värt att behålla kamerahuset, även om det är gammalt och i det lägre segmentet, och istället köpa ett nytt objektiv?
Om vi bara pratar ren bildkvalité så är ett nytt objektiv generellt sett en större uppgradering ja.

Sen finns det ju som sagt andra saker som blir bättre med ett nyare/bättre kamerahus som t.ex mindre brus på höga ISO'n, större dynamiskt omfång och bättre autofokus. Sen kan du t.ex få bättre byggkvalité, vädertätning osv.

Du kan ju annars t.ex köpa nåt fint objektiv eller två först och uppgradera kamerahuset senare, eller tvärtom. Det handlar ju om vad du prioriterar.
Gammal 2019-08-09, 09:47
JohanRunesson

Okej då är det kanske ändå rimligt att köpa ett nytt kamerahus också om jag ska tänka långsiktigt. Har läst lite om Sigma Art 18-35 som tipsades om i början av tråden vilket verkar vara ett väldigt bra objektiv som jag funderar på. Men hur är exempelvis Canon 80Ds kitobjektiv EF-S 18-35 IS STM?
Gammal 2019-08-09, 09:57
Brix

JohanRunesson skrev: Okej då är det kanske ändå rimligt att köpa ett nytt kamerahus också om jag ska tänka långsiktigt. Har läst lite om Sigma Art 18-35 som tipsades om i början av tråden vilket verkar vara ett väldigt bra objektiv som jag funderar på. Men hur är exempelvis Canon 80Ds kitobjektiv EF-S 18-35 IS STM?
EF-S 18-55 menar du? Eller menar du 18-135? I vilket fall så är Sigma art 18-35mm mycket bättre än båda. Dessutom får man ju fast F1.8 med Sigma-objektivet. Största nackdelen med det är dock att det är tungt.
Gammal 2019-08-09, 10:09
JohanRunesson

Ja precis det menade jag!! Okej då är det bättre att lägga till lite extra för ett sådant antar jag. Är användningsområdet för objektiven liknande eller är de kompletterande?
Gammal 2019-08-09, 10:21
Brix

JohanRunesson skrev: Ja precis det menade jag!! Okej då är det bättre att lägga till lite extra för ett sådant antar jag. Är användningsområdet för objektiven liknande eller är de kompletterande?
Precis det vilket...? 18-55 eller 18-135? :P
Även om EF-S 18-135 kan ha helt ok bildkvalité så är det ju en så kallad "superzoom" och såna ska man undvika om det är toppkvalité man är ute efter. Såna har man bara om det är flexibilitet man prioriterar över allt annat.
Generellt sett så brukar det vara desto större zoom-omfång desto sämre bildkvalité.

De brännvidderna funkar ju bra till t.ex landskap, arkitektur, gatufoto m.m.
Gammal 2019-08-09, 10:27
martley

JohanRunesson skrev: Okej då är det kanske ändå rimligt att köpa ett nytt kamerahus också om jag ska tänka långsiktigt. Har läst lite om Sigma Art 18-35 som tipsades om i början av tråden vilket verkar vara ett väldigt bra objektiv som jag funderar på. Men hur är exempelvis Canon 80Ds kitobjektiv EF-S 18-35 IS STM?
Canons objektiv går upp till 55 mm i brännvidd. Men notera att det finns flera varianter av objektivet, med eller utan bildstabilisering och olika ljusstyrka. Jag antar att det är EF-S 18-55/f3.5-5.6 IS STM som är det bästa av dem, det är åtminstone den nyaste versionen.
Notera också att det är EF-S så de fungerar bara på APS-C-kameror (Som Canon EOS 80D).

Det är ett kitobjektiv som kan följa med i stort sett alla Canon EOS-modeller med APS-C-sensor, och man ska väl inte förvänta sig alldeles för mycket av det, och det är lite plastigt, till och med bajonettringen är av plast. Jag har inget sådant objektiv själv, men det har fått ganska hyfsade omdömen i recensioner och liknande.
Gammal 2019-08-09, 10:46
JohanRunesson

18-55 syftade jag på.

Okej så det är skapligt men inte så mycket mer tolkar jag det som? Sedan är det förvisso prisskillnad mellan det objektivet och Sigma Art, men det kanske är värt den skillnaden i det långa loppet.

Kanske en svår fråga men lite generellt vilket är mest användbart och hur skulle ni resonerat/vilket skulle ni köpt?
Besvara

Bokmärken

Taggar
canon

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:30.