Gammal 2019-08-26, 20:50
icareklam

Fredrik AVT skrev: Jag är inte säker på att materialet i yttre skiktet i sig måste ha stor betydelse för hur bra innanmätet skyddas vid en smäll. Metall, ffa Al och Mg är ju även mindre elastiska än många plaster. Det är fullt möjligt att plast i vissa situationer skyddar mer än metall. Mycket handlar om slump. Små skillnader i hur smällen inträffar kan ha stor inverkan. Detta sagt verkar inte Sony lagt så stor vikt som vissa andra på att skydda sina kameror - t ex har skyddet mot fukt via batteriluckan varit väsentligt obefintligt med få undantag. De verkar prioritera att hålla storleken nere. Åt andra extrema hållet är Olympus EM1X, som trots sin lilla sensor är större än nästan alla andra digitala systemkameror med FF eller mindre sensor. Den skall vara rejält byggd och tätad men är stor å andra sidan.
Du har helt klart en poäng med det, tänkte inte på det :)
Gammal 2019-08-26, 21:02
Johan.76

Hur är det med Sony. Har dom service i Sverige eller måste man skicka utomlands?
Gammal 2019-08-26, 22:22
icareklam

Johan.76 skrev: Hur är det med Sony. Har dom service i Sverige eller måste man skicka utomlands?
Fick skicka det till infocare i jönköping.
Gammal 2019-08-27, 06:06
Bengf

Nya A7RIV har man åtgärdat tätningen av batteriluckan.
Gammal 2019-08-27, 14:56
equa

Kört Sony några år och mitt intryck är att husen är lite av prinsessan på ärten jfrt med Canon och Nikon. Det blir långsamt bättre i nyare modeller iaf med vädertätningen. Antar att det är en kompromiss man får betala för att hålla nere storlek och vikt, samtidigt är Canikons hus med motsvarande prestanda (om det ens finns) betydligt dyrare.
Gammal 2019-08-27, 15:18
Fredrik AVT

Det är lite märkligt att Sony hela tiden i alla FF husen försöker få ner storleken trots att det nu finns flera tunga proffsobjektiv och en hel del som vill ha större hus med bättre ergonomi (och även mer plats för tätningar mm).
Gammal 2019-08-27, 18:29
Sten-Åke Sändh

icareklam skrev: Hej,

Har en A7IIIR sen ca ett år tillbaka då jag lämnade Canon för sony. Under den tiden har jag lyckats att både ett objektiv 70-200G och mitt kamerahus har gått sönder. senast var det kameran som jag ramlade i grus med. Fallet var inte speciellt högt och mina knän och axel tog största delen av fallet samt att jag höll kameran i handen hela tiden. Skärmen sprack (vilket inte förvånar mig) dock så dog kameran helt och hållet utöver det. Den får ström från batteriet men inget annat funkar. Har testat ta ut och i batterier mm etc med utan framgång och har nu skickat iväg den för reparation.

Min fråga är om jag bara haft oerhörd otur med min utrustning eller om Sonys utrustning är skör? Min gamla Canon 5DM3 har tappats i betong och dyl utan problem, visst det blir fula märken men den är ju fullt fungerande.

Eftersom sonys hus också verkar vara byggt i Magenium alloy etc så antog jag att det borde hålla lika bra?

Tacksam för svar.
Undrar om du lyckats få till ett sensorstabiliseringshaveri. Jag har ännu inte hört om det med Sonyhus men jag hade själv ett par med min KonicaMinolta D7D som ju var den första systemkameran som hade det. Felet då gjorde också kameran helt obrukbar. Den körde någon form av initial uppstartskontroll och vurpade den så var det kört.

Efter Sony tog över har annars fel som dessa lyst med sin frånvaro i spalterna. KM D7D var väldigt robust byggd men insidan var ömtålig som ett ägg.
Gammal 2019-08-28, 04:15
Bengf

Fredrik AVT skrev: Det är lite märkligt att Sony hela tiden i alla FF husen försöker få ner storleken trots att det nu finns flera tunga proffsobjektiv och en hel del som vill ha större hus med bättre ergonomi (och även mer plats för tätningar mm).
A7RIV har fått ett kraftigare grepp, det är några mm större, och upplevs som bättre att hålla, knappar, joystick har blivit mera tydliga, extra grepp fins att tillgå så att det går att välja beroende på objektiv. A7RIV är inte längre alls så där jätte lätt som första A7R var, skiljer inte många gram mellan dom nya EOS R eller Z6/7, fortfarande verkar den då inte vara lika tacksam att använda med handskar på.

När A9 kom så fick den en extra ratt till vänster om mitten som annars lyser tom på Sony kameror, till första A9 erbjöds det 2 olika grepp, ett av enklare slag som bara gav lite mera plats för fingrarna ( höjden ). Sedan tycker jag som du att Sony borde ha en variant som är större, men inte jätte stor som D5 eller 1DX, ännu bättre knappar och mera utvecklad ergonomi och mera ordning på menyernas struktur.
Gammal 2019-08-28, 04:21
Bengf

Sten-Åke Sändh skrev: Undrar om du lyckats få till ett sensorstabiliseringshaveri. Jag har ännu inte hört om det med Sonyhus men jag hade själv ett par med min KonicaMinolta D7D som ju var den första systemkameran som hade det. Felet då gjorde också kameran helt obrukbar. Den körde någon form av initial uppstartskontroll och vurpade den så var det kört.

Efter Sony tog över har annars fel som dessa lyst med sin frånvaro i spalterna. KM D7D var väldigt robust byggd men insidan var ömtålig som ett ägg.
Lite kul dock med D7D när den kom, den ansågs nästan då som lite omodern med sina stora rattar och vred och klara retrovibbar från förr.
Gammal 2019-08-28, 05:53
fotobollfoto

PMD skrev: Frånvaron av en flippande spegel borde göra en kamera mer robust, allt annat lika.
Håller med.

En DSLR kan betraktas som varandes en spegellös kamera med en eftermonterad spegel och prisma och separat af-sensor.

Displayen bakpå en kamera sitter dock ganska utsatt. Om den går sönder kan en DSLR eventuellt fortfarande fungera medan kameror som saknar spegel blir obrukbara i samma situation.
Gammal 2019-08-28, 07:49
Astroscapist

PMD skrev: Frånvaron av en flippande spegel borde göra en kamera mer robust, allt annat lika.
Inte helt "allt annat lika". Jag kan tänka mig att IBIS gör kameran mindre stötsäker än en fast sensor.

/stefan
Gammal 2019-08-28, 09:02
Sten-Åke Sändh

Bengf skrev: Lite kul dock med D7D när den kom, den ansågs nästan då som lite omodern med sina stora rattar och vred och klara retrovibbar från förr.
Jag tror ingen DSLR varit i närheten av den elektromekaniska orgie som som D7D visade upp. Den måste varit väl dyr att tillverka och det blev ju heller ingen fortsättning. Efter detta kastade Minolta in handduken och sålde ut till Sony. Sony som har ett helt annat arv av ren elektronik har gått en helt annan väg. D7D kan få t.o.m. Fujis retrovurm att framstå som halvhjärtad!

Jag gillade kamerahuset men med all denna elektromekanik i "back end" så kunde elektroniken komma helt ur synk med hur rattarna stod inställda. Det kan aldrig ske på en Sony för där är i princip allt konfigurerbart och det finns ett minimum av fasta funktioner i gränssnittet. Jag föredrar Sonys väg alla dagar i veckan.
Gammal 2019-08-28, 14:35
PMD

fotobollfoto skrev: Displayen bakpå en kamera sitter dock ganska utsatt. Om den går sönder kan en DSLR eventuellt fortfarande fungera medan kameror som saknar spegel blir obrukbara i samma situation.
Det finns spegelfria kameror som kan visa exakt samma sak i sökaren som på bakre displayen. Kanske de flesta?
Gammal 2019-08-28, 14:36
PMD

Astroscapist skrev: Inte helt "allt annat lika". Jag kan tänka mig att IBIS gör kameran mindre stötsäker än en fast sensor.
"Allt annat lika" innebär att spegelreflexen och den spegelfria kameran i exemplet har samma egenskaper förutom just spegeln (och sökaren). Det gäller förstås även IBIS.
Gammal 2019-08-30, 09:36
icareklam

Sten-Åke Sändh skrev: Undrar om du lyckats få till ett sensorstabiliseringshaveri. Jag har ännu inte hört om det med Sonyhus men jag hade själv ett par med min KonicaMinolta D7D som ju var den första systemkameran som hade det. Felet då gjorde också kameran helt obrukbar. Den körde någon form av initial uppstartskontroll och vurpade den så var det kört.

Det är möjligt,

Just nu ligger den hos Infocare sen 2 dagar tillbaka. Får se om de gör några uppdateringar etc i ordern snart. Så får vi se vad som behövs fixas mm.
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:02.

Tether Tools Case Air