Annons
Gammal 2005-10-28, 10:11
Anders Östberg

Helt klart den suddiga måsen... utan den skulle det funka med den strama kompositionen på diagonalen och örnen i det blå. Alternativt att måsen varit i fokus och resten bakgrundsoskarp, då hade man kunnat skymta hotet i bakgrunden så att säga.
Gammal 2005-10-28, 10:16
Niclasfoto

Anders Östberg skrev:
Helt klart den suddiga måsen... utan den skulle det funka med den strama kompositionen på diagonalen och örnen i det blå. Alternativt att måsen varit i fokus och resten bakgrundsoskarp, då hade man kunnat skymta hotet i bakgrunden så att säga.
Ja, ligger mycket i det..

Jag känner dock att utan den måsen så försvinner en hel del av intensiteten i bilden, som jag söker.

Det är kanske bara så att jag har en smak för det som är lite på gränsen och ibland över gränsen för det estetiskt sköna. Att mixa det natursköna med det vassa, lite iögonstickande är ju ngt som jag ofta söker.

Nu har jag fått en hel del att tänka på;)

Mvh Niclas,
Gammal 2005-10-28, 10:18
jhk

Ett försök till: Om du trixar lite med berget så det inte tar över fullt så mycket. Jag vet inte riktigt, men mindre kontrast i det området eller nåt. Bilden är där ju nästan, blicken går till örnen, vidare till berget i vänstra änden, glider ned till måsen som plötsligt är där och ger bilden sin form. Men jag tycker det är något med balansen mellan berget och måsen, något som gör måsen lite för vek.
Gammal 2005-10-28, 10:31
Niclasfoto

Vissa bilder fungerar bättre stora, jag tror att det är en aspekt även gällande denna bild.

Som sagt en kvalitetsprint i formatet 70x100 hade nog gett bilden mer rättvisa, utifrån den existerande potentialen såklart.

Jag fått mycket att tänka på genom det ni har bidragit med!

Eftersom jag har kanske en lite spec vridning på vissa bilder så kommer jag försök att närma mig betraktaren strategiskt utan att varken förlora vacker estetisk eller spetsigt irritativa element.

MVH Niclas,
Gammal 2005-10-28, 10:32
Graal

Har också råkat ut för att bilder som man gillar väldigt mycket själv inte fått några kommentarer och då har man funderat i banor som att det man gör kanske inte är så intressant eller att man kanske är kass. En av dessa bilder hade inte fått en enda kommentar efter 8 månader men då dök det upp en som verkligen förstod vad jag sett i motivet och varför jag fotograferat som jag gjorde och gav stort beröm. Att denne var känd fotograf gjorde heller inte saken sämre. Den kommentaren värmde verkligen och gav självförtroende att fortsätta och då insåg jag att det faktiskt inte är så lätt att kommentera vissa bilder, att det krävs lite mera av betraktaren och att de flesta här på fotosidan i första hand kanske inte är så intresserade av sådana bilder eller att de ofta försvinner i mängden av bildflöde.
Gammal 2005-10-28, 10:43
jhk

Ett försök till illustration av vad jag menar med ändringar i kontrast (med de mycket begränsade resurser jag har tillgängliga här).
Bifogade bilder
Gammal 2005-10-28, 10:43
Niclasfoto

Här är ett par exempel som också ligger och pirrar på gränsen av vad estetiskt skönt är. Bevisar också att flera förstår och upplever bildspråket som fungerande.

http://www.fotosidan.se/gallery/view...t=lp&ID=503125

http://www.fotosidan.se/gallery/view...t=lp&ID=501043

http://www.fotosidan.se/gallery/view...t=lp&ID=502320

Mvh Niclas,
Gammal 2005-10-28, 10:45
Niclasfoto

jhk skrev:
Ett försök till illustration av vad jag menar med ändringar i kontrast (med de mycket begränsade resurser jag har tillgängliga här).

Jo jag tror att det kan ligga mycket i det du skriver om just fjällets dominerande tyngd, klara kontrast och så.

Måsen känns inte helt separerad ifrån fjällryggen men det har inte stört mig så mycket..

Tänker,,

MVH Niclas,
Gammal 2005-10-28, 10:46
Andreas74

Första anden gillar jag, men å andra sidan var den väl inte så avig? ;)
Gammal 2005-10-28, 10:48
Anders Östberg

En tanke är kanske att dom "aviga" bilderna du visar ovan inte är "tillräckligt aviga". Vid en första betraktelse kunde man lite elakt säga att dom är försök att rädda bilder som egentligen var tänkta att bli något annat, de ser inte ut som om avsikten var att göra något konstnärligt. Den tredje bilden ovan gillar jag bäst, den är mer abstrakt än de andra.
Gammal 2005-10-28, 10:50
Niclasfoto

Andreas74 skrev:
Första anden gillar jag, men å andra sidan var den väl inte så avig? ;)
Kanske inte, jag upplever den dock som direkt avig. Men samtidigt så är syftet att beröra gränsen för den sköna estetiken. Alltså så hamnar jag aldrig (sällan) så långt ifrån de rent traditionella lösnignarna i dessa bilder.

Den sköna estetiken är ju den som ligger till grund för vår natur-foto/måleriska tradition och att då inte bryta den för den sakens skull utan att hitta spännande moment inom den traditionen är det jag söker.

Mvh Niclas,
Gammal 2005-10-28, 10:56
Niclasfoto

Anders Östberg skrev:
En tanke är kanske att dom "aviga" bilderna du visar ovan inte är "tillräckligt aviga". Vid en första betraktelse kunde man lite elakt säga att dom är försök att rädda bilder som egentligen var tänkta att bli något annat, de ser inte ut som om avsikten var att göra något konstnärligt. Den tredje bilden ovan gillar jag bäst, den är mer abstrakt än de andra.

Oj, medvetna är de allt förutom ett visst mindre antal som kommit till av misstagen... Ett mistag blir ju också medvetenhet och realitet när skaparen förstår dess funktion. Så vid ett senare skede så kan skaparen använda det i andra skapandesituationer.

Jag är heller inte ute efter ngt abstrakt utan att liksom trigga betraktaren att känna smaken av ngt som fortfarande äger estetisk skönhet enligt begreppets traditionella betydelse.

Visst hade jag kunnat göra det väääldigt "avigt" men då blir det ju som en slags reaktion emot traditionell estetik och ngt värde i att reagera ser jag absolut INte. Det skulle kunna kallas för postestetiskt naturfoto (alltså där man tara avstånd ifrån den estetiska skönheten). Jag jobbar mer mot en slags neoestetiskt naturfoto (alltså uttryck där man jobbar med traditionen för att hitta ny väg mot nya uttryck).

Ni får inte tro att jag gör detta för att provosera eller för att bryta. Det förnekar jag helt.

Mvh Niclas,
Gammal 2005-10-28, 10:57
Andreas74

Anders Östberg skrev:
Vid en första betraktelse kunde man lite elakt säga att dom är försök att rädda bilder som egentligen var tänkta att bli något annat, de ser inte ut som om avsikten var att göra något konstnärligt.
Ja, ungefär så tänker man nog tyvärr.
Gammal 2005-10-28, 10:58
Niclasfoto

Andreas74 skrev:
Ja, ungefär så tänker man nog tyvärr.
Ja, kanske är det så. Trist att man måste bryta nära 100% för att folk skall förstå att det är meningen.

Men det är väl alltid så att det är lite problematiskt att ligga och vicka på gränsen. Jag anser dock att det tillför bilderna en extra dimension av uttryck, till stor del eftersom de triggar sinnet att söka balans och funktion.

Många tyck ju glömma att visuell kommunikation generellt faktiskt handlar om att duellera med betraktaren, att så fungerande som möjligt utifrån intentionen förmedla ett slags budskap.
Ofta så komponerar man sina bilder utifrån en okritisk blick efter det som hela tiden skall väga i balans. Där glömmer man ofta själva duellen. Men problemet där är ju att det på många sätt förutsätter att betraktaren behåller frihet utan att styras för mycket av sin förförståelse (tradition och kultur),,

Tack så långt!! Det är spännande och viktigt att vidga sina tankar.

Mvh Niclas,

Senast redigerad av Niclasfoto den 2005-10-28 klockan 11:04.
Gammal 2005-10-28, 11:07
Anders Östberg

Du kanske har för stora förhoppningar på hur mycket intryck en bild hinner göra. Min gissning är att de flesta som regel tittar mycket kort tid på varje bild i den flod som rinner förbi här. Om bilden ska göra ett omedelbart intryck så får den vara tydlig i någon mening. Dina aviga bilder kräver lite eftertanke och inlevelse, något som kanske är för mycket begärt i alla fall till vardags i all stressen. Jag tycker jag ser på de kommentarer jag får att det är "enkla" eller "rena" bilder som snabbast får en reaktion. dom är i och för sig också de mer opersonliga och "känslofattiga" många gånger.
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:35.

Elinchrom ELB 500 TTL