Annons
Gammal 2019-09-09, 16:36
apersson850

Man behöver dock fundera över alla de sakerna.
Gammal 2019-09-09, 16:43
pdahlen

Jag använder en NAS för att få ett eget moln, men där har jag enbart mina exporterade fotofiler och annat eget. Det tar ju längre tid att lagra på NASen så jag skulle nog inte rekommendera att ha rawfilena där, dessa tycker jag fungerar fint att ha på externdiskar.

Till några andra kommentarer som dök upp, visst kan en externdisk också gå sönder, men fördelen är att om man har en spegling av den på en annan extern disk så tar det inte många minuter att vara på banan igen. Men visst så ska man ha samma backup krav om man har filerna på interndisken
Gammal 2019-09-09, 23:01
Pär Plåtare

Tack för all respons!
Jag menade kopiera när jag skrev importera.

Var inne på att skapa ett p2p nätverk för att snabbare flytta filer mellan datorerna (laptopparna). men delade upp filflyttandet i mindre bitar. Hade hoppats slippa det genom att jag hade en bra mappstruktur. Men tydligen var mina externa hårddiskar eller usb portarna inte av rätt kvalitet för det.

Hade gärna fixat en större snurrdisk...men den nya laptopen gick ändå väldigt nära mina ekonomiska ramar.
Gammal 2019-09-10, 06:29
fotobollfoto

Pär Plåtare skrev: [...]
Var inne på att skapa ett p2p nätverk för att snabbare flytta filer mellan datorerna (laptopparna). men delade upp filflyttandet i mindre bitar.[...].
Läge att gå tillbaka till första tanken och inlägg #4 då kanske? Korsad kabel mellan datorerna.
Gammal 2019-09-10, 06:54
martley

fotobollfoto skrev: Läge att gå tillbaka till första tanken och inlägg #4 då kanske? Korsad kabel mellan datorerna.
Mellan två laptop-datorer så är nog den snabbaste lösningen att montera ur disken ur den gamla datorn och montera den i ett kabinett med USB 3.2-anslutning. Ett alternativ är en diskadapterkabel för provisorisk anslutning, t.ex. en sån här. Sen ska man tillse att den ansluts i ett USB-3-kompatibelt USB-uttag i datorn. Ibland är tillverkarna snåla och blandar USB2 och USB3. USB3 brukar då ha en avvikande färg. Man får konsultera bruksanvisningen. Ovanstående lösning har jag själv använt mig av ett par gånger, en gång till och med från en Windows-burk till en macbook. Macen gillar inte NTFS riktigt, men den kan i alla fall läsa den.
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:16.

Elinchrom ELM8