Gammal 2008-01-29, 21:03
raderadmedlem

Jo, jag vet, Sten är elektroman; så är jag.

Men, Carl-Johan. Köp gamla Canon Speedlites, eller Metz.
Du kann använda dom till p.t. allt.
Blixtens egen Auto funkar Canon, oxå.
Och ingen risk för hotshoe om så behövs.
Ett par hundringar stk.....kan man spendera....
Gammal 2008-01-29, 21:10
CalleX

Re: Re: Re: Re: Re: Tänk på förblixten.....
bildsten skrev:
Nej!
Kolla spänningen på synkkabeln på blixten med ett högohmigt instrument. Kolla vad kameratillverkaren säjer om vad kameran tål på pc-kontakten resp. tillbehörsskons kontakt. Det kan vara olika nivåer som tillåts.

En orsak till varför jag skaffade min IR-utlösare var just att jag ville använda en del lite osäkra grejer utan att behöva bekymra mej om höga spänningar på blixtarna.

Att slippa sladdar är en höjdare. Man behöver ofta röra sej och flytta på prylar när man håller på med blixtar och det är lätt att snubbla och dra ner något ömtåligt och dyrt i golvet som alltid är av betong när sånt händer.
Tack för den - då blir det IR för säkerhetsskull! Var kan man få tag på motsvarande värden för PC-synk som de hot-shoe värden som Erik länkade till? Kan de vara samma kanske? Vad var det för värde på 250 volt som Erik sa?

Min tanke att det skulle vara annorlunda med PC-synk jämfört med hot-shoe var att man kopplar in en del studioutrustning den vägen och att de borde tåla mer eller helt enkelt fungera annorlunda.
Gammal 2008-01-29, 21:14
CalleX

fujicanon skrev:
Jo, jag vet, Sten är elektroman; så är jag.

Men, Carl-Johan. Köp gamla Canon Speedlites, eller Metz.
Du kann använda dom till p.t. allt.
Blixtens egen Auto funkar Canon, oxå.
Och ingen risk för hotshoe om så behövs.
Ett par hundringar stk.....kan man spendera....
Nu rör det här sig inte enbart om mina inköpsplaner utan jag är även nyfiken på hur det hela fungerar rent tekninskt - alltså är min frågeställning inte enbart praktisk utan även akademisk. Du kan gärna förklara ditt inlägg om autobahn närmare - särskilt i ljuset av vad Sten skrev och dina uppgifter om 250 volt respektive att 10D klarar sig...
Gammal 2008-01-29, 21:19
CalleX

Jag hittade det här på ett annat forum precis:

"For the 5D/20D/30D and the EOS-1D series, the maximum safe voltage is 250v.

For the Rebel, Rebel XT, 10D and most other earlier non-pro level film and digital bodies, it's 6v. "

Så det blir till att använda slavtändare eller mäta i synk-uttaget om jag ska få till en lösning.

Senast redigerad av CalleX den 2008-01-29 klockan 21:25.
Gammal 2008-01-29, 21:34
raderadmedlem

Cool Teknisk, akademisk, Autobahn, Sten N. o jag.
CalleX skrev:
Nu rör det här sig inte enbart om mina inköpsplaner utan jag är även nyfiken på hur det hela fungerar rent tekninskt - alltså är min frågeställning inte enbart praktisk utan även akademisk. Du kan gärna förklara ditt inlägg om autobahn närmare - särskilt i ljuset av vad Sten skrev och dina uppgifter om 250 volt respektive att 10D klarar sig...
Blixter med högre synkspänning enn vad 10D greier är oaktuella att köpa (du har ju inga gamla Boforsare idag).
Gammal 2008-01-29, 21:43
CalleX

Re: Teknisk, akademisk, Autobahn, Sten N. o jag.
fujicanon skrev:
Blixter med högre synkspänning enn vad 10D greier är oaktuella att köpa (du har ju inga gamla Boforsare idag).

Kunskap är kunskap - den har ett egenvärde i mina ögon. Eftersom jag kommer koppla blixtarna genom deras hot-shoe med en adapter till PC-synk så kommer den spänning de levererar i sin hotshoe vara samma som kommer ligger över kamerans PC-synk -alltså är det rätt många som på pappret överstiger gränsen på 6V. Åtminstone i den priskategori som jag siktar på. Jag kommer säkert köpa en finblixt också men i nuläget så är önskan mer att experimentera för lite pengar.

Jag förstår fortfarande inte vad du menar med autobahn liknelsen. Eller jag tror att jag förstår men logiken i den föklaringen är så haltande att jag vägrar tro den...

Jag är tacksam för all hjälp naturligtvis men den typ av hjälp som du bistår med där du säger att allt är säkert när det inte är det...ja du vet vad de säger; "med sådana vänner..."

Senast redigerad av CalleX den 2008-01-29 klockan 21:49.
Gammal 2008-01-29, 22:08
raderadmedlem

Re: Re: Teknisk, akademisk, Autobahn, Sten N. o jag.
CalleX skrev:
Kunskap är kunskap - den har ett egenvärde i mina ögon. Eftersom jag kommer koppla blixtarna genom deras hot-shoe med en adapter till PC-synk så kommer den spänning de levererar i sin hotshoe vara samma som kommer ligger över kamerans PC-synk -alltså är det rätt många som på pappret överstiger gränsen på 6V. Åtminstone i den priskategori som jag siktar på. Jag kommer säkert köpa en finblixt också men i nuläget så är önskan mer att experimentera för lite pengar.

Jag förstår fortfarande inte vad du menar med autobahn liknelsen. Eller jag tror att jag förstår men logiken i den föklaringen är så haltande att jag vägrar tro den...

Jag är tacksam för all hjälp naturligtvis men den typ av hjälp som du bistår med där du säger att allt är säkert när det inte är det...ja du vet vad de säger; "med sådana vänner..."
"Sådanna vänner" anbefaler dej att köpa blixtar som du kann använda; i en priskategori < ett par hundringar. Duger det?
FINBIXT??? Va fan är det? Akademisk?

Autobahn var nog över vad du kann fatta; ursäkta, men det kräver ett lite tänkande......

Komm ihåg CalleX; dina frågor startade innan någon hadde innfo om din utrustning överhuvudtaget.
/Erik J
Gammal 2008-01-29, 22:20
CalleX

Re: Re: Re: Teknisk, akademisk, Autobahn, Sten N. o jag.
fujicanon skrev:
"Sådanna vänner" anbefaler dej att köpa blixtar som du kann använda; i en priskategori < ett par hundringar. Duger det?
FINBIXT??? Va fan är det? Akademisk?

Autobahn var nog över vad du kann fatta; ursäkta, men det kräver ett lite tänkande......

Komm ihåg CalleX; dina frågor startade innan någon hadde innfo om din utrustning överhuvudtaget.
/Erik J
Mina frågor var i mina ögon oberoende av vilken utrustning jag använder. Jag undrade om man behövde oroa sig över spänningen över en synk kabel - min uppfattning var att det sa sig själv att det då rörde sig om PC-synk till skillnad från hotshoe. Utöver det undrade jag om för och nackdelar med att använda slavtändare jämfört med synkkabel.

Finblixt i mitt fall är en blixt med ordentlig automatik och e-TTL - kostnad 1000-3000 ="finblixt".

Akademisk kan ses som kunskap för kunskapens skull - alltså är en praktisk applicering inte ett måste.

Och nä - jag förstår inte vad du vill ha sagt med autobahnliknelsen. Eftersom jag inte får en förklaring så börjar jag tro att min första bedömning av den är riktig och att din tillhörande logik är minst sagt bristfällig. Du kanske själv har insett detta och därför inte vill att gå in på den djupare?
Gammal 2008-01-30, 08:44
elmfeldt
Redaktör

Rensat pajkastningen och stängt tråden.
Tråden är stängd

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:55.

Elinchrom ELC 125 - ELC 500 studioblixtar