Annons
Gammal 2018-12-20, 08:43
PutteMacGuff

Fråga Nybörjarfråga om DPI
Jag jobbar personligen inte med tryck så har aldrig satt mig in i det här
men ibland händer det att den som beställer ett jobb skriver: "Bilderna måste vara minst 1200 DPI".

And I'm like: "okay..."

Finns det någon möjlighet för mig att bestämma hur många "duts per tum" en bild jag fotar ska vara på när den levereras?

När jag tittar under "properties" känns det ibland som att dpi-värdet kan variera från typ 96 -1443 fast upplösningen räknat i pixlar är den samma.

Försök skapa lite ordning i mina funderingar är ni snälla :)

//A
Gammal 2018-12-20, 09:32
Flash Gordon

PutteMacGuff skrev: Jag jobbar personligen inte med tryck så har aldrig satt mig in i det här
men ibland händer det att den som beställer ett jobb skriver: "Bilderna måste vara minst 1200 DPI".

Finns det någon möjlighet för mig att bestämma hur många "duts per tum" en bild jag fotar ska vara på när den levereras?

När jag tittar under "properties" känns det ibland som att dpi-värdet kan variera från typ 96 -1443 fast upplösningen räknat i pixlar är den samma.

//A
Jo jag ser också ibland att man skall fylla i antal Dpi. Har aldrig förstått varför. Det känns som en kvarleva från forntiden. Det skulle egentligen ange ett utskriftsformat.
Om min kamera har Fuji X-T2 har 6000x4000 pixlar och jag inte beskär är det 24 MpX.
Sedan är det frågan vad jag gör med den. Om jag vill skriva ut den kan jag se hur många ppi det blir per tum i LR. För A2 blir det ungefär 250 ppi. Fast min Epson 3880 trivs bäst vid 360 ppi så om jag anger det kommer bilden interpoleras till det värdet. Programmet kommer då fylla ut med framräknade punkter som räknas fram från omkringliggande pixlars värden. Så för utskrifter har det ingen betydelse.
Det finns förresten också LPI (lines per inch) vilket vi på svenska brukar benämna rastertäthet.

Du kan läsa på här men egentligen är DPI en kvarleva från forntiden.
https://moderskeppet.se/resurs/ppi/
Gammal 2018-12-20, 10:21
Visom

DPI är i princip ett mått på 'pixeltätheten' på utskrifter och personligen tycker jag det måttet fyller ett syfte när man ska ta reda på om upplösningen är tillräcklig. För tidningar och annat som betraktas på nära håll vill man ha runt 300 dpi, dvs om bilden är 4x4 tum behövs upplösningen 1200x1200. Ska man däremot ha en tapet eller annat som betraktas på längre avstånd så räcker ca 70 dpi. Samma bild (1200x1200) skulle då se ok ut om den var ca 17x17 tum (1200/70) . Samma bild med samma upplösning får alltså olika dpi beroende på hur stor utskriften ska vara rent fysiskt.
Gammal 2018-12-20, 10:27
Flash Gordon

Visom skrev: DPI är i princip ett mått på 'pixeltätheten' på utskrifter och personligen tycker jag det måttet fyller ett syfte när man ska ta reda på om upplösningen är tillräcklig. För tidningar och annat som betraktas på nära håll vill man ha runt 300 dpi, dvs om bilden är 4x4 tum behövs upplösningen 1200x1200. Ska man däremot ha en tapet eller annat som betraktas på längre avstånd så räcker ca 70 dpi. Samma bild (1200x1200) skulle då se ok ut om den var ca 17x17 tum (1200/70) . Samma bild med samma upplösning får alltså olika dpi beroende på hur stor utskriften ska vara rent fysiskt.
Fint men var du du hänsyn till interpolering och vilken källa som skall skriva ut det hela?
Laserskrivaren hos Crimson som jag använder för göra fotoböcker har en bästa upplösning och när jag använder min Epson Pro 3880 är det något annat. Så när ser du det bäst att ange DPI?
Gammal 2018-12-20, 11:04
iSolen.se

PutteMacGuff skrev: Jag jobbar personligen inte med tryck så har aldrig satt mig in i det här

//A
Det är för att verktygen de använder läser inställningen och visar bilden i "rätt" storlek utan att de behöver göra några justeringar.

Ställ in det som de kräver och tänk inte mer på det.
Gammal 2018-12-20, 11:14
PMD

iSolen.se skrev: Det är för att verktygen de använder läser inställningen och visar bilden i "rätt" storlek utan att de behöver göra några justeringar.
Men utan att veta hur många pixlar bilden har på bredden respektive höjden så kan man ju inte veta om det blir "rätt" storlek om "rätt" storlek är ett värde fastställt i förväg (t.ex. av layouten på det som ska tryckas).

Ställ in det som de kräver och tänk inte mer på det.
Så skulle jag också göra, och om tryckaren inte blir nöjd av det så får man väl be om fler instruktioner.
Gammal 2018-12-20, 12:02
iSolen.se

PMD skrev: Men utan att veta hur många pixlar bilden har på bredden respektive höjden så kan man ju inte veta om det blir "rätt" storlek om "rätt" storlek är ett värde fastställt i förväg (t.ex. av layouten på det som ska tryckas).

Så skulle jag också göra, och om tryckaren inte blir nöjd av det så får man väl be om fler instruktioner.
Tänk att du ska importera några bilder till InDesign eller liknande. Dina bilder har korrekt satt DPI till 300 och får då en bredd i tum. Arbetsytan har en fysisk storlek på t ex 10"x20". De importerade bilderna får då en väldefinierad storlek utan att den som importerar behöver fundera på om bildernas kvalitet duger (de är ju 300DPI) och de får också en fysisk storlek så de presenteras rätt.

Problemet uppstår när det kommer bilder som har tex 72 DPI som blir alldeles fel storlek och fel kvalitet.
Gammal 2018-12-20, 12:34
PutteMacGuff

iSolen.se skrev: Ställ in det som de kräver och tänk inte mer på det.
Kan du förklara hur jag ställer in vilket DPI-värde en bild ska ha så jag slipper tänka på det mer? ;)
Gammal 2018-12-20, 12:42
iSolen.se

PutteMacGuff skrev: Kan du förklara hur jag ställer in vilket DPI-värde en bild ska ha så jag slipper tänka på det mer? ;)
Alt-shift i

eller

Ctrl-shift-i

har inte photoshop här och blandar alltid ihop mac och pc-versionen..

Samma ställe som bildstorlek. Ställ in 300, det är det vanliga men andra siffror förekommer.
Gammal 2018-12-20, 13:02
PutteMacGuff

Visom skrev: DPI är i princip ett mått på 'pixeltätheten' på utskrifter och personligen tycker jag det måttet fyller ett syfte när man ska ta reda på om upplösningen är tillräcklig. För tidningar och annat som betraktas på nära håll vill man ha runt 300 dpi, dvs om bilden är 4x4 tum behövs upplösningen 1200x1200. Ska man däremot ha en tapet eller annat som betraktas på längre avstånd så räcker ca 70 dpi. Samma bild (1200x1200) skulle då se ok ut om den var ca 17x17 tum (1200/70) . Samma bild med samma upplösning får alltså olika dpi beroende på hur stor utskriften ska vara rent fysiskt.
Då måste alltså fotografen få veta i förväg hur stor utskrift som skall göras för att kunna garantera att antalet pixlar är tillräckligt högt? :)
Gammal 2018-12-20, 13:05
iSolen.se

PutteMacGuff skrev: Då måste alltså fotografen få veta i förväg hur stor utskrift som skall göras för att kunna garantera att antalet pixlar är tillräckligt högt? :)
Egentligen ja men i praktiken nej, moderna kameror klarar oftast kraven.

1200DPI kan vara lite jobbigt dock.
Gammal 2018-12-20, 13:10
rronnbac

Förr eller senare så kommer bilderna visas på skärm eller skrivare och då beror kvaliteten på hur många pixlar bilden har och på hur stor yta dessa pixlar ska visas.

En kamera ger ett visst antal pixlar, men den vet inget om hur stor yta bilden ska visas på eller vilken kvalitet vi förväntar oss, de sakerna handlar om hur bilden ska användas.

En köpare som säger att de vill kunna skriva ut bilden i minst A3 samt 300dpi talar alltså om för dig hur många pixlar din bildfil måste ha, men det är upp till dig (eller photoshop) att göra matten
Gammal 2018-12-20, 13:39
Dead_Silent

Här ändrar du i Photoshop.
Bifogade miniatyrer
Klicka på bilden för en större version

Namn:	Skärmavbild 2018-12-20 kl. 14.35.51.jpg
Visningar:	76
Storlek:	222.1 KB
ID:	147069  

Gammal 2018-12-20, 13:59
Flash Gordon

Dead_Silent skrev: Här ändrar du i Photoshop.
Jovisst finns det ställen att fylla i dessa värden. Fast varför?
Om jag gör en fotobok hos Crimson så kan deras laserprintar skriva ut i 300 PPI/DPI.
Min bok som de skall printa har mängder av bilder. Den som kräver mest är ofta omslaget.
Jag har då lagt in bilder som för en helsida eller flera bilder på en sida har mycket högre upplösning än de kan printa.
På en sida har jag ibland bara en bild på andra kanske 6 stycken. Varför skulle jag jobba med att sitta och räkna ut hur många DPI bilden bör vara? Jag lägger in kamerans högsta uppläsning i jpeg och sedan fixar tekniken reste. Dessutom finns det väldigt bra interpolering som gör att man kan skala upp bilder.
Gammal 2018-12-20, 14:02
Mats G

Sammanblandning av enheter!
Dpi, ppi. Det är två olika enheter som alltid nästan blandas samman.
Ppi = pixlar per tum. Dpi = punkter (dots) per tum. För att förklara kan man använda "maskinpunkter" dvs. den minsta enheten som en hårdvara använder. Ex. skannern kan låsa in med 2600dpi. Tryckpressen trycker med 300dpi. Att 300 har blivit vedertaget är lika tokigt som att webb = 72ppi. Många skärmar har i dag den dubbla upplösningen.
Ppi: bilders storlek. Dpi: hårdvarans förmåga.
Typ.....
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:04.