Annons
Gammal 2019-01-01, 22:27
Perssonkateri

Instämmer
Jag kan inte annat än instämma. Jag fotar själv gatufoto, men inser att det jag fotar inte alls tillhör samma typ av gatufoto som folk i gatufotogrupperna fotar. Vilket mest verkar vara bilder på gatulivet i allmänhet, ibland intressanta personligheter eller nån som gör något intressant, men för det mesta bara just det, folk på stan utan närmare intressevärde. (IMHO)
Själv fotar jag gatufoto av ett annat slag som fokuserar mer på spelet mellan ljus och skugga, där personerna som medverkar oftast bara syns som silhuetter. Och ja, i svartvitt, pga som någon beskrev det bra, det tar bort det som stör och ger ett renare intryck med mindre distraktioner. Och den sortens gatufoto saknar jag här. Jag inspireras mer av gatufotografer från andra delar av världen som fotar samma slags bilder, än av de som bara skildrar gatulivet.
Jag påstår absolut inte att det ena skulle vara ”finare” än det andra, bara att Jag inte hittar så många som delar den definitionen här. Och därför har jag slutat lägga upp mina bilder här.
Gammal 2019-01-01, 22:41
fotobollfoto

iSolen.se skrev: Passar inte reglerna är det väl bara att starta en ny grupp, gatufoto finns i lika många smaker som fotografer.
Hm. Jag ser Monthy Pytons Life of Brian framför mig.
Judeans people’s front och People’s front of Judean.
Gammal 2019-01-01, 23:07
Frekeman

MattiasL skrev: Det är egentligen lite konstigt att en genre som är så teknikoberoende har fått så mycket vaga regler knutna till sig.
Jag upplever att ett problem som hela genren både utanför och inom Fotosidan dras med är att det diskuteras alldeles för mycket vad som är ett gatufoto och inte, och hur man rent tekniskt når fram till ett resultat som känns igen som gatufoto.
Ibland finns det ett sätt att prata inom genren som att man, lite hårt uttryckt, spelar lite gatufotobingo vad gäller motiv och sätt, och kopierar tidigare mästares motiv och metoder på bekostnad av lust och vad man verkligen är intresserad av att skildra. Personligen har jag aldrig fattat det här med att man inte ska interagera med sin omgivning. Det gör man ju vare sig man vill eller inte, på olika sätt.
Jag är fullt medveten om att det diskuteras en del men om vad gatufoto är och inte är. Min uppfattning är att det är meningsfullt att vara hyfsat överens om man man menar med ett uttryck, i detta fall gatufoto, annars mister det sitt förklarande värde.

Att man låter sig bli inspirerad av "mästare" inom ett konstutövande är väl bara naturligt? Så småningom så hittar man kanske sin egen stil om man har nån sån inom sig.

För mig och många andra gatufotografer samt personer som gillar gatufoto så är vetskapen om att gatufoto är arrangerat oftast en besvikelse. Man vill att denna fantastiska scen verkligen ägde rum "på riktigt" och att livet i det allmänna rummet faktiskt bjuder den alerte gatufotografen på nåt speciellt då och då. Om man interagerar med sina subjekt så försvinner det genuina och de gör sig till för att de är medvetna om kameran. Magin går förlorad.
Gammal 2019-01-01, 23:13
Frekeman

Perssonkateri skrev: Jag kan inte annat än instämma. Jag fotar själv gatufoto, men inser att det jag fotar inte alls tillhör samma typ av gatufoto som folk i gatufotogrupperna fotar. Vilket mest verkar vara bilder på gatulivet i allmänhet, ibland intressanta personligheter eller nån som gör något intressant, men för det mesta bara just det, folk på stan utan närmare intressevärde. (IMHO)
Själv fotar jag gatufoto av ett annat slag som fokuserar mer på spelet mellan ljus och skugga, där personerna som medverkar oftast bara syns som silhuetter. Och ja, i svartvitt, pga som någon beskrev det bra, det tar bort det som stör och ger ett renare intryck med mindre distraktioner. Och den sortens gatufoto saknar jag här. Jag inspireras mer av gatufotografer från andra delar av världen som fotar samma slags bilder, än av de som bara skildrar gatulivet.
Jag påstår absolut inte att det ena skulle vara ”finare” än det andra, bara att Jag inte hittar så många som delar den definitionen här. Och därför har jag slutat lägga upp mina bilder här.
Det finns många typer och inriktingar inom gatufoto. Dina bilder utgör en viss stil men det lär ju inte bli fler gatufotografer som fotar som du i poolen om du slutar att lägga upp dina bilder? Jag tycker att det är riktigt synd att du lagt av med att aktivt lägga upp bilder i Gatufotopoolen. En pool blir vad medlemmarna göra den till.
Gammal 2019-01-01, 23:35
MattiasL

Frekeman skrev: Jag är fullt medveten om att det diskuteras en del men om vad gatufoto är och inte är. Min uppfattning är att det är meningsfullt att vara hyfsat överens om man man menar med ett uttryck, i detta fall gatufoto, annars mister det sitt förklarande värde.
Ja, problemet blir när man fastnar där, vilket jag tycker händer lite för ofta.

Frekeman skrev: Att man låter sig bli inspirerad av "mästare" inom ett konstutövande är väl bara naturligt? Så småningom så hittar man kanske sin egen stil om man har nån sån inom sig.
Givet! Ser dock en tendens till att egen stilutveckling inte riktigt uppmuntras, när definitionerna blir för fasta.

Frekeman skrev: För mig och många andra gatufotografer samt personer som gillar gatufoto så är vetskapen om att gatufoto är arrangerat oftast en besvikelse. Man vill att denna fantastiska scen verkligen ägde rum "på riktigt" och att livet i det allmänna rummet faktiskt bjuder den alerte gatufotografen på nåt speciellt då och då. Om man interagerar med sina subjekt så försvinner det genuina och de gör sig till för att de är medvetna om kameran. Magin går förlorad.
Det är jag med på till största delen, men jag menar inte riktigt arrangerad bild, utan att man vågar ta plats och synas utan att det blir en grej. Att man är där och färgar sin omgivning. Är man på andra sidan objektivet så vet man ju ungefär när någon gatufotograf tar en bild av en, vilket jag absolut inte har något emot så länge fotografen är öppen och inte smyger. Det är en svår grej, och något jag i högsta grad kämpar med.
Gammal 2019-01-02, 01:38
jonasfj
Avslutat medlemskap

Det går att fotografera street med färgfilm om man vill!
Bifogade miniatyrer
Klicka på bilden för en större version

Namn:	27437508090_755feab96f_k.jpg
Visningar:	14
Storlek:	124.6 KB
ID:	147145  

Gammal 2019-01-02, 08:24
Benganbus

Canalog skrev: Jag är själv med i poolen Gatufoto, och totalt har jag varit medlem här på FS rätt länge nu, sedan 2005, och tycker fortfarande att det är en väldigt bra och givande sajt för fotografer på alla nivåer.

För mig har det länge verkat som om just gatufoto är en liten exklusiv pool, som är lite ”finare” än andra grupper, t ex resebilder, veteranbilar eller gamla hus mm…

För att riktigt platsa i Gatufoto bör man visa sina bilder här på Fs, spontant tagna på stan med okända människor som motiv, får gärna vara tagna med en Fuji kamera och bör alltid publiceras i svartvitt.

Men många gånger tycker jag att fotografen gör det för lätt för sig - att ta en bild pa gamla människor som är ute och går med sin rullator eller med käpp/kryckor, eller trött sittande på en parkbänk eller liknande…verkar tyvärr vara gatufoto i sitt esse för många.

Jag tycker att bilden måste ha något mer att säga, ge upphov till en känsla eller ett engagemang, positivt eller negativt från bildbetraktarens sida.

Få höra era åsikter!
/B

Man kan väl kortfattat säga att "instängda" grupper ofta har svårt att utvecklas! Och i dessa grupper kan regler sättas som passar gruppen! Mycket av sk. gatufotografi, som jag ser det, är i stort sett bara bilder tagna på gatan!
Vad det nu innebär!
Men man väljer vilken grupp man vill vara med i,
det är väl det som det handlar om!
Gammal 2019-01-02, 08:28
jonasfj
Avslutat medlemskap

Perssonkateri skrev: Jag kan inte annat än instämma. Jag fotar själv gatufoto, men inser att det jag fotar inte alls tillhör samma typ av gatufoto som folk i gatufotogrupperna fotar. Vilket mest verkar vara bilder på gatulivet i allmänhet, ibland intressanta personligheter eller nån som gör något intressant, men för det mesta bara just det, folk på stan utan närmare intressevärde. (IMHO)
Du är långt ifrån ensam om att fotografera street på det viset du beskriver. Det är snarare så fotografer som Cartier-Bresson, Winogrand, Koudelka osv jobbade. En av mina nutida favoriter är Alex Webb.

Jag tror det är samma saker som gör ett streetfoto bra som vilken bild som helst. Bra och intressant ljus är viktigt.

Ofta gömmer sig folk bakom ord som "konstnärlig" istället för att jobba på att förbättra sig, som vi alla måste göra.
Gammal 2019-01-02, 09:05
Frekeman

MattiasL skrev: Givet! Ser dock en tendens till att egen stilutveckling inte riktigt uppmuntras, när definitionerna blir för fasta.
Att utveckla en egen stil är mycket svårt. Det finns så många gatufotografer därute och det är nästan ofrånkomligt att den stil man fotar med redan är "upptagen" flera gånger om. Det är inte definitionerna som hämmar stilutveckling som jag ser det. De flesta definitioner/regler inom gatufoto medger en stor vidd på alstren så det är inte där skon klämmer.

MattiasL skrev: Det är jag med på till största delen, men jag menar inte riktigt arrangerad bild, utan att man vågar ta plats och synas utan att det blir en grej. Att man är där och färgar sin omgivning. Är man på andra sidan objektivet så vet man ju ungefär när någon gatufotograf tar en bild av en, vilket jag absolut inte har något emot så länge fotografen är öppen och inte smyger. Det är en svår grej, och något jag i högsta grad kämpar med.
Jag smyger inte med mitt fotograferande men jag vill samtidigt inte dra till mig uppmärksamhet innan fotot är taget just för att inte påverka scenen nåt särskilt. Helst skulle jag vilja vara osynlig! Mig veterligen så har ingen gatufotograf (som jag inte hade som sällskap) fotat mig nångång – man ser väl för tråkig och alldaglig ut kan jag tänka!
Gammal 2019-01-02, 09:14
iSolen.se

Frekeman skrev: Att utveckla en egen stil är mycket svårt. Det finns så många gatufotografer därute och det är nästan ofrånkomligt att den stil man fotar med redan är "upptagen" flera gånger om. Det är inte definitionerna som hämmar stilutveckling som jag ser det. De flesta definitioner/regler inom gatufoto medger en stor vidd på alstren så det är inte där skon klämmer.

Jag smyger inte med mitt fotograferande men jag vill samtidigt inte dra till mig uppmärksamhet innan fotot är taget just för att inte påverka scenen nåt särskilt. Helst skulle jag vilja vara osynlig! Mig veterligen så har ingen gatufotograf (som jag inte hade som sällskap) fotat mig nångång – man ser väl för tråkig och alldaglig ut kan jag tänka!
Egen stil har alla men unik ja.

Jag trodde inte ens att jag hade en egen stil förrän jag hörde från andra.

Ett sätt att utveckla den egna stilen är helt enkelt att inte titta för mycket på vad andra gör utan fota mycket själv och det skadar inte att göra sånt som 1) sånt som blir bra 2) sånt som är kul 3) sånt som är lättillgängligt (man kanske inte behöver åka till NY utan det kanske räcker med ett besök till närmsta stadscentrum) 4) och hela tiden variera sig med avseende på utrustning, fram med extremvidvinkeln, telet och blixten, och plats (park, tunnelbana, stadion, hamn...) 5) Inte hänga upp sig på att det ska vara "gatufoto"

Jag blir ofta fotad av främmande personer, de tycker det är kul med folk som lägger sig ner på gatan eller kånkar runt med mycket prylar.
Gammal 2019-01-02, 09:49
Frekeman

iSolen.se skrev: Ett sätt att utveckla den egna stilen är helt enkelt att inte titta för mycket på vad andra gör utan fota mycket själv och det skadar inte att göra sånt som 1) sånt som blir bra 2) sånt som är kul 3) sånt som är lättillgängligt (man kanske inte behöver åka till NY utan det kanske räcker med ett besök till närmsta stadscentrum) 4) och hela tiden variera sig med avseende på utrustning, fram med extremvidvinkeln, telet och blixten, och plats (park, tunnelbana, stadion, hamn...) 5) Inte hänga upp sig på att det ska vara "gatufoto".
Jag håller med dig om att det nog är viktigt att gå ut och fota tillräckligt ofta. Men, jag ser ingen risk med att konsumera för mycket gatufoto precis på samma sätt som att en komponerande musiker inte kommer att lida av att lyssna på andras musik.

Att man vill fota "sånt som blir bra" är väl självklart ändå? Man ger sig väl aldrig ut för att fota nåt som blir dåligt? Gatufoto är för det mesta en lättillgänglig företeelse. Att variera sig med olika objektiv och utrustning tror jag inte alls på för att hitta en egen stil eftersom olika brännvidder med mera förändrar bilden i stor utsträckning för de flesta fotografer .
Gammal 2019-01-02, 11:32
iSolen.se

Frekeman skrev: Jag håller med dig om att det nog är viktigt att gå ut och fota tillräckligt ofta. Men, jag ser ingen risk med att konsumera för mycket gatufoto precis på samma sätt som att en komponerande musiker inte kommer att lida av att lyssna på andras musik.
Jag tror man omedvetet fotar såna motiv man sett.

Att man vill fota "sånt som blir bra" är väl självklart ändå? Man ger sig väl aldrig ut för att fota nåt som blir dåligt?
Om det är nya motiv är det svårt att veta om det blir bra eller dåligt. Det kan löna sig att fota "staket" eller vad det nu kan vara, tills man börjar få bra bilder.

Eller kopiera "bra" motiv från någon annan men då blir det inte så mycket av den egna stilen.

Gatufoto är för det mesta en lättillgänglig företeelse. Att variera sig med olika objektiv och utrustning tror jag inte alls på för att hitta en egen stil eftersom olika brännvidder med mera förändrar bilden i stor utsträckning för de flesta fotografer .
Ju mer man kan variera utrustningen desto större chans att hitta unika bilder.

Jag har hört vissa som vill att gatufoto t e x inte ska göras med långa telen för då är det inte gatufoto. Nähe. Varför då?

Fota med vad du vill.
Gammal 2019-01-02, 11:40
Ventures

Äkta streetfoto
Här är ett äkta. New york och allt. :)
-Och ett i färg.
Bifogade miniatyrer

Namn:	001-DSC02857.jpg
Visningar:	18
Storlek:	289.8 KB
ID:	147147  

Namn:	001-DSC02849.jpg
Visningar:	21
Storlek:	425.4 KB
ID:	147148  

Gammal 2019-01-02, 12:03
Frekeman

iSolen.se skrev: Jag tror man omedvetet fotar såna motiv man sett.

Om det är nya motiv är det svårt att veta om det blir bra eller dåligt. Det kan löna sig att fota "staket" eller vad det nu kan vara, tills man börjar få bra bilder.

Eller kopiera "bra" motiv från någon annan men då blir det inte så mycket av den egna stilen.
Det gör som regel inget att man fotar motiv som man sett eller anses vara ""bra" motiv från nån annan" eftersom man för det mesta är på en annan plats med andra människor osv.

iSolen.se skrev: Ju mer man kan variera utrustningen desto större chans att hitta unika bilder.
Unika bilder måhända men kommer de att vara bra? Det är inte ovanligt att framstående gatufotografer rekommenderar att man i stort sett bara håller sig en brännvidd (28, 35 eller 50mm) för gatufoto.

iSolen.se skrev: Jag har hört vissa som vill att gatufoto t e x inte ska göras med långa telen för då är det inte gatufoto. Nähe. Varför då?

Fota med vad du vill.
Visst, ingen förbjuder någon att fota med vilken brännvidd de vill. Och, det är direkt felaktigt att påstå att långa telen skulle diskvalificera en bild som gatufoto. Men, det är sällan att gatufoton med långa telen blir bra som gatufoton och det är därför de flesta bra gatufoton är tagna med de brännvidder jag nämnde ovan. Jag känner endast till några fotografer som gör detta bra. Har du själv tagit nåt bra gatufoto med ett långt teleobjektiv?
Gammal 2019-01-02, 13:48
iSolen.se

Frekeman skrev: Det gör som regel inget att man fotar motiv som man sett eller anses vara ""bra" motiv från nån annan" eftersom man för det mesta är på en annan plats med andra människor osv.
Fast det gränsar lätt till att man återanvänder andras idéer.

Unika bilder måhända men kommer de att vara bra? Det är inte ovanligt att framstående gatufotografer rekommenderar att man i stort sett bara håller sig en brännvidd (28, 35 eller 50mm) för gatufoto.
Jag vet och man ska helst ha en Leica eller Fuji på magen och leverera i svartvitt.

Visst, ingen förbjuder någon att fota med vilken brännvidd de vill. Och, det är direkt felaktigt att påstå att långa telen skulle diskvalificera en bild som gatufoto. Men, det är sällan att gatufoton med långa telen blir bra som gatufoton och det är därför de flesta bra gatufoton är tagna med de brännvidder jag nämnde ovan.
Definiera bra. Att de säljer bättre? Fler likes? Fler som tycker att det är gatufoto?

Jag känner endast till några fotografer som gör detta bra. Har du själv tagit nåt bra gatufoto med ett långt teleobjektiv?
Långt fler med långt tele än med normal-lätt vidvinkel. Och sen igen, extremvidvinkel är populärt.
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:13.