Gammal 2019-03-13, 13:19
jonasfj
Avslutat medlemskap

Konsten att ge bildkommentarer
https://www.fotosidan.se/cldoc/fotos...mentarer-2.htm
Gammal 2019-03-13, 18:18
afe

iSolen.se skrev: Jepp, och varje gång det kommer kommentarer blir man notifierad.

Så bildvisningen borde få forumfunktion, eller forumen borde få bildfunktion.
Även i grupper får man en notifiering om någon annan kommenterar samma bild.
Gammal 2019-03-13, 18:26
Marteric

#8: Fire in the sky

Sjuk och säng/soff-liggandes har det inte blivit något kelandes med kameran senaste veckan så bidraget är någon vecka gammalt...
Var: Pickesjön i utkanten av Borås.
När: 190226
Varför: Himmelen såg ut att ha något lovande på gång och Pickesjön levererar nästan alltid! Hade hoppats på någon form av ledande linje eller annat läckert i isen som kan tänkas uppstå denna tiden på året.
Fuji X-T20 + XF 18-55
ISO200 f/11 3 exponeringar 1/13 +/-1 EV
Kuriosa: Lite extra nyfiken vad expertisen anser då jag bara är "lagom" nöjd med bilden men det är den bild på min Instagram med överlägset mest "likes"...
Bifogade miniatyrer
Klicka på bilden för en större version

Namn:	190226 046fs.jpg
Visningar:	33
Storlek:	340.9 KB
ID:	147583  

Gammal 2019-03-13, 20:59
Jocke i Malmö

iSolen.se skrev: Det beror säkerligen på att forumtrådarna inte är till för bildgranskning.
Men det borde de vara. Som ett bildforum håller inte detta, det är helt omöjligt att bedöma något annat än godtyckligt när det håller denna kvaliteten.
Gammal 2019-03-13, 21:01
Jocke i Malmö

iSolen.se skrev: Som jag sagt länge nu, forumtrådar, bildvisning, grupper och artikelkommentarer borde alla använda sig av en enda forummotor, samma för alla, dvs trådningen och notifieringarna som i forum, bildvisning som ...du förstår. Sen ska det vara otroligt lätt att konsumera bilder.
Precis, detta tror jag är helt rätt.
Gammal 2019-03-13, 21:10
ztenlund

Jocke i Malmö skrev: Men det borde de vara. Som ett bildforum håller inte detta, det är helt omöjligt att bedöma något annat än godtyckligt när det håller denna kvaliteten.
Tips från coachen för att göra det bästa av förutsättningarna är att se till att skala ned bilden själv till max 800*800px och max 600 kB, för att undvika automatisk misshandel av den förstorade bilden.
Gammal 2019-03-13, 21:24
Jocke i Malmö

Jag tycker idén med tisdagsbilden är utmärkt, men det fungerar inte i denna form. Kvalitén på bildvisningen i forumet är helt enkelt för dålig.

Som tidigare sagt i denna tråd så finns idén med att kommentera varandras bilder på fotosidan redan. Frågan är varför det fungerar dåligt. Jag tror gränssnittet behöver moderniseras och göras både enklare och mer direkt. Kanske ett flöde likt instagram, där både bildvisningar och diskussioner existerar sida vid sida och där det är lätt att följa och få notifieringar när det händer något med de bilder och diskussioner man interagerat med. Det får gärna vara i appform också för att kunna funka på fler plattformar än dator.

Hur som helst måste kvaliteten på uppladdade bilder höjas rejält. Jag tror det är en överlevnadsfråga. Fotosidan har ett bra koncept med papperstidning och community online, men hur ska ni locka nya användare/läsare när verktyget och plattformen inte är up to date? Jag tittar och läser en del på fotosidan, men är mest intresserad av diskussioner om uttryck och budskap i fotografi, men det är ganska sällsynt. En av anledningarna tror jag kan vara kvalitet, förutsättningen saknas helt enkelt. Jag tycker denna idé med tisdagsbilden var fräsch, men är inte motiverad att fortsätta ladda upp.
Gammal 2019-03-13, 21:31
Tomasz

Kristobal skrev: Funderar över vad som får en att fasta i vissa bilder. Är det alltid så uppenbart att det är något som händer i bilden, något ovanligt eller vackert, eller något som får en att känna något. Det är finns väl egentligen lika många svar som det finns människor. Men är det lättare att fastna för en gatubild där det oftast händer nånting, ofta med flera personer. Själv fastnar jag sällan för natur eller djur. Undantaget väldigt dramatiska naturfotografier. Och kanske när det bjuda på mycket stämning.
Ja tankarna går lite hit och dit men tycker detta är lite intressant. Eftersom detta är rätt ofiltrerade tankar skippar jag korr. Läsning och ber inte om ursäkt för osammanhängande text. 🙂
Vad är det som kan få dig att fastna för en bok, en artikel, en blogg, en forumtråd eller bara ett inlägg i tråden?

Jag gissar att det kommunicerar något till dig som intresserar eller väcker tankar. Det kan vara något som är svårt att sätta fingret på, och bara att fundera över vad det är kan fängsla än mer.
Ibland kan man bli överraskad för att man fastnade för något som sedan visade sig vara något annat än man trodde, och som gav något man inte tidigare haft. Då är det en bra berättelse, eller i det här sammanhanget; En bra bild.

Foto/bilder är något som kommunicerar precis lika mycket som tal eller text, men kan vara mycket subtilare än dessa. Och att prata med andra om hur man uppfattar eller känner inför en bild kan vara väldigt tillfredsställande.
Gammal 2019-03-13, 22:12
jonasfj
Avslutat medlemskap

Vänligen diskutera i den nystartade tråden
Jag har startat en ny tråd där ni som inte vill delta med egna bilder eller kommentera bilderna kan få utlopp för valfri diskussion om Tisdagsbilden.

Vänligen lämna denna tråd för bilder och kommentarer till bilderna!
Gammal 2019-03-14, 02:45
jonasfj
Avslutat medlemskap

Dags för kommentarer och röster!
C'mon alla kreativa vänner! Låt oss ge varandra en fin present med genomtänkta kommentarer till bilderna ovan!
Gammal 2019-03-14, 06:00
pdahlen

Jag väljer denna gång att kommentera de två bilder som jag känner mest för:

#5 Vardagsflykt, en vacker och spännande bild som har det mesta. Fint sidoljus, bra komponerat, snygg färgton. Svårt att bedömma i forumet, men kanske tycker jag att skärpan sitter på brädan framför och inte på ögat. Min favorit denna gång

#8 Fire in the sky, vacker solnedgångsbild. Det sägs att man aldrig ska ha horisonten mitt i bilden, men just för dessa speglingar så tycker jag det är berättigat, man vill ju få med lika mycket i speglingen. Jag funderar mest på formatet, troligen hade jag tyckt det varit bättre med liggande, känns lite som den kan tippa i stående. Bilden är tagen med tre exponeringar, det bli ju oftast fint med det softa, när det gäller effekten av speglingen så kanske den dämpas pga 3 exponeringar. I stort en fin bild och min klara 2:a
Gammal 2019-03-14, 06:12
fotobollfoto

#3 häckar
En spännande bild där jag direkt undrar hur han hamnade där. Kul också med dubbeltydigheten i titeln. Häckarna som omger han som sitter och häckar.

#5 vardagsflykten
Mycket vackert och bra ljus i ansikte och ögon. Roligt med kanten som hon häver sig över.
Men jag tycker att bakgrunden är för tom. Känns som en jämnfärgad studiobakgrund. Jag hade velat få mer om sammanhanget/situationen ur bildens bakgrund.
Gammal 2019-03-14, 06:17
fotobollfoto

#6 Ingrid och #7 sjuklingen.

Fint och stämningsfullt ljus i båda bilderna. Fina minnena att bevara för framtiden.
Men jag tror att båda hade vunnit på att fotografen sänkt sig någon meter. Inte skjutit så ”von oben”, utan istället sänkt sig till motivens nivå. Jag tror att det hade gett ännu mer närvaro i bilden.
Gammal 2019-03-14, 10:17
gamleJ

#1 En bild där komposition står i centrum. Det stående formatet gör att bron upplevs hög och dominerande och att försöka smita ut med blicken åt höger blir svårt även om det fysiskt går att komma under den. Trots att bron tar mycket uppmärksamhet så tävlar gatlampan om utrymme med sina färgade lampor och sitt ljus och väger upp tyngden i högerkanten. Färgerna är i övrigt dova så därför extra effektfullt. Det blir dock lite tripp trapp trull från vänster vilket jag inte är helt bekväm med, men samtidigt behövs ett bildelement där så kan inte säga att det rektangulära (ser inte vad det är) i vänsterkant kan tas bort heller.
Brons diagonal leder oss in i bilden och trottoaren både in och ut ur bild.
Detaljer finns att hitta som inte är uppenbart i lilla formatet. Det har tex klottrats namn på bron. Säkert med risk för liv och lem.

Tycker du fått till en fin och stämningsfull bild som blir min favorit även med tripp, trapp och trull. Skulle vara intressant att höra vad du känner själv kring just detta. Troligen medvetet val så därför extra spännande.

#2 Jag vet inte hur många gånger jag fascinerats av något synligt genom isen. Tyvärr lyckas jag aldrig få in känslan i bilden utan det blir något under/bakom isen, punkt. Du lyckas bättre än vad jag brukar men din bild lyfter inte fullt ut heller. Undrar om det går att hitta något knep för att få ännu lite mer wow i denna typ av bilder. Berättelsen har du ju klar, färgerna är fina och objektet är bra.
Troligen har du rätt i dina funderingar kring mindre bländare, åtminstone hade det varit värt att testa.

#3 Min

#4 Du beskriver bra vad som lockade dig med objektet. Jag har personligen lite svårt att hitta en historia och det behövs för mig när inte innehållet är mer spektakulärt, tex en fantastisk solnedgång, barn, vackra/intressanta människor osv. För de som hittar historien ger dock denna typ av bilder mer i längden. Jag uppskattar din bild denna gången mest ur aspekten att snart kommer en bild från dig som får mig att tänka och vilja stanna kvar i bilden länge. Perfekt tillfälle att prova sig fram nu när vi har tisdagsbilden. Det finns med andra ord något spännande över dina motivval och jag blir nyfiken kring vad som kommer nästa gång. Det hoppas jag du ser som ett gott betyg.

#5-7 Barn i fint ljus är alltid lättillgängligt och svårt att inte uppskatta. Kan hålla med fotbollsfoto att ofta gör sig barn bäst när kameran är i samma nivå. Speciellt om det ska berättas något. Samtidigt ger ju uppifrånperskektivet en mer rättvisande bild och visar på litenhet vilket funkar fint på så små som i #6 och #7, hade varit sämre i bild #5.

#8 Du lyckas bra med dina landskapsbilder. Vacker bild helt enkelt. Jag tror som någon annan sa att speglingar ibland kräver stående bilder för att få balans och blir viktigare än harmoni från liggande format.
Gammal 2019-03-14, 11:58
Jenny Jonsson

Jag har inte haft kameran uppe sen förra veckan, så denna vecka får jag nöja mig med kommentarer :-) Jag håller #5 som vinnare denna vecka

#1 Fint kvällsljus, härliga linjer och en snygg separation mellan lykta och bro. Jag blir nyfiken på staketet/fackverket ovanpå bron. Förmodligen går det väl inte att behålla den rena ytan mellan bro och lykta men ändå se mer av brons ovansida, men jag hade möjligen uppskattat det.

#2 Spännande bild! Kreativ idé. Jag har inte så mycket att säga om bilden egentligen, mer än att jag gillar idén och att det säkert är något du kan arbeta vidare med. Hur ser kolonilotten ut genom isens filter? Vattentunnan? Skulle kunna bli en fin liten bildserie, kanske

#3 Intressant! Tankeväckande bild, vad gör han? Hur blev det såhär? Hur mår han (inge vidare skulle jag tro) Linjerna och mannens placering är ju klockrena. De dystra färgerna likaså. Titeln förstör lite för mig... den är för kul för en bild som för mig berättar om ”vinterdepp”

#4 Härliga färger och fint ljus. Jag håller med om att ett större skärpedjup hade varit intressant att jämföra med. Det korta skärpedjupet funkar hursomhelst, tycker jag. Har du den i stående? Det hade också varit intressant att jämföra hur intrycket av motivet blir med ytterligare en lykta i bild

#5 Superfint porträtt med bra ljus och fin gråskala. Du har hittat precis rätt med skuggorna och ljuset i ansiktet.

#6 Också ett fint porträtt med fint ljus, om än på ett helt annat sätt än #5. Jag tycker att bilden tjänar på att beskäras i vänsterkanten, då kommer mannens siluett tydligare fram och plötsligt blir det en annan bild som handlar om två personer, fortfarande mest om barnet, helt klart. Men för mig blev bilden intressantare när mannen fick mer utrymme. Vill man bara berätta om barnet så ska man kanske böja på knäna som nån annan föreslog. Trevlig bild iallafall

#7 Ytterligare ett barnporträtt i fin gråskala och bra belysning. Titeln ger en extra dimension till bilden, helt klart talar bilden tydligare när man också kopplar den till VAB. Jag hade kanske beskurit den lite i sidorna för att isolera av barnet och fadern från bakgrunden. Trevlig bild hursomhelst och väredefull som tidsdokument, innan man vet ordet av är man gäst på gossens konfirmation

#8 Fina färger, bra komposition. Jag har inte mycket att kommentera på den bilden. Men jag förstår varför den är en hit på Instagram! Symemtri och vackra färger betalar sig där. Man har så kort betraktelsetid att bilderna måste ha ett tydligt budskap. När man verkligen betraktar fotografi eller annan konst så uppskattar man att ögat kan vandra runt och hitta detaljer, man uppskattar ett ”skav” -nåt som sticker ut. På Instagram har man inte det tålamodet, då vinner en vacker, lättbegriplig bild
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:59.

Miops Smart Trigger