Annons
Gammal 2011-03-27, 13:00
ThereseWB

Minita skrev: Systemkamera köper man för att du kan skräddarsy din utrustning. Vissa köper en systemkamera och en s.k. "walk-a-round" optik". Dvs ett objektiv med stort zoomomfång som t.ex. 18 - 200. De använder kameran i princip som en kompakt med kvaliten på bilderna blir högre och de är nöjda.

Generellt skulle jag vilja råda till följande

Välj enbart märkesoptik - då minskar dina val ytterliggare. Ett val som kan diskuteras naturligtvis men det är likafullt mitt råd.

Välj ett omfång på ca 10 - 22 till landskap. En rolig brännvidd att arbeta med.
Behåll ditt kit objektiv. Det är faktiskt rätt hyggligt.
Välj 70 - 200 till "övrigt" ev utöka till 300. Då har du utan vidare även till djur.
Det jag nu har bestämt mig nästan för är att beställa ett 70-300 mm Nikkor samt att för porträttfoto beställa ett Nikon AF-S DX 35/1,8 G. Vidvinkelzoom kan jag tänka mig är ett häftigt objektiv att fota landskap med men det får bli lite senare när plånboken tillåter. Nikons objektiv är inte de billigaste men det kanske får bli att investera i ett sånt lite senare.

Tack för rådet :)
Gammal 2011-03-27, 13:01
Helmetrock

Eftersom du har en D3100 som saknar inbyggd autofokusmotor är du nästan hänvisad till zoomar eftersom de flesta fasta objektiv i rimlig prisklass är av AF-typ och alltså saknar fokusmotor. AF-S 35/1,8 och i viss mån AF-S 50/1,4 är väl egentligen de enda fasta objektiven du kan få in i din budget då. Vet du skillnaden på Nikons AF och AF-S system?

Mitt råd är fortfarande Nikons 70-300 VR till att börja med. Tycker du att 18 mm inte räcker som vidvinkel kan du köpa en ultravidvinkel, t.ex. 10-20 mm.

Angående märkesgrejer så tänker jag faktiskt diskutera det :-) Vad gäller många objektiv finns det ingen orsak att välja något annat än original, men när det gäller 17-50/2,8 så är ju original minst dubbelt så dyr som Tamron och Sigma och saknar stabilisering vilket de andra erbjuder. Samma sak med macro, där finns det också flera modeller som är billigare och lika bra som original om man inte behöver supersnabb AF och skottsäker byggkvalité. Det finns till och med objektiv som Nikon inte ens erbjuder, som macro över 105 mm (med undantag för AF 200/4), 70-200/2,8 till humana priser och vad gäller supervidvinklar till DX, speciellt ljusstarka, är det också lite tunnsått i jämförelse.
Gammal 2011-03-27, 13:11
ThereseWB

[QUOTE=Helmetrock;1652038]Eftersom du har en D3100 som saknar inbyggd autofokusmotor är du nästan hänvisad till zoomar eftersom de flesta fasta objektiv i rimlig prisklass är av AF-typ och alltså saknar fokusmotor. AF-S 35/1,8 och i viss mån AF-S 50/1,4 är väl egentligen de enda fasta objektiven du kan få in i din budget då. Vet du skillnaden på Nikons AF och AF-S system?

Mitt råd är fortfarande Nikons 70-300 VR till att börja med. Tycker du att 18 mm inte räcker som vidvinkel kan du köpa en ultravidvinkel, t.ex. 10-20 mm.

Jag ska erkänna att jag är ganska novis inom detta område men vill lära mig mer. När jag letar efter objektiv som passar till min kamera söker jag på cyberphotos hemsida o väljer objektiv med inbyggd motor.

Tack för vägledningen. Då kanske det till o börja med blir ett 70-300mm o kan då istället köpa ett stativ ;)
Gammal 2011-03-27, 13:12
Minita

ThereseWB skrev: Det jag nu har bestämt mig nästan för är att beställa ett 70-300 mm Nikkor samt att för porträttfoto beställa ett Nikon AF-S DX 35/1,8 G. Vidvinkelzoom kan jag tänka mig är ett häftigt objektiv att fota landskap med men det får bli lite senare när plånboken tillåter. Nikons objektiv är inte de billigaste men det kanske får bli att investera i ett sånt lite senare.

Tack för rådet :)
Till renodlat porträttoptik hade jag inte valt 35 mm med en snäv budget. Varför inte ett 60 mm macro? Då får du macro för lite större föremål som blommor och större insekter och du får en väldigt fin brännvidd för just porträttfoto. 35 är väldigt ljusstark men du får finare bakgrund (bokeh) med en lite längre brännvidd. Väljer du 35/1,8 för ljusstyrkan eller för möjligheten till ett kort skärpedjup?
Gammal 2011-03-27, 13:19
ThereseWB

Minita skrev: Till renodlat porträttoptik hade jag inte valt 35 mm med en snäv budget. Varför inte ett 60 mm macro? Då får du macro för lite större föremål som blommor och större insekter och du får en väldigt fin brännvidd för just porträttfoto. 35 är väldigt ljusstark men du får finare bakgrund (bokeh) med en lite längre brännvidd. Väljer du 35/1,8 för ljusstyrkan eller för möjligheten till ett kort skärpedjup?
Ja, det var nog mer det med ljusstyrkan samt skärpedjupet men det där med macro låter intressant.
Gammal 2011-03-27, 13:21
Helmetrock

Exakt, AF-objektiv kräver att det finns en motor i kamerahuset medan AF-S-objektiv har inbyggd motor och fungerar med alla nikons digitalkameror. Samma sak gäller för objektiv från de andra tillverkarna.

Stativ låter som en bra idé! Komplettera gärna med en fjärrutlösare, det gör det mycket enklare med landskapsfoto i solnedgången och på natten.
Gammal 2011-03-27, 13:37
ThereseWB

Tummen upp
TACK HELMETROCK för bra råd. Nu vet jag hur jag ska investera :)
Gammal 2011-03-27, 13:46
Twilice

Jag ser att många som väljer att skriva har nog inte läst hela ditt inlägg.

Lyssna på Helmetrock,

Det objektivet du har 18-55mm kan användas till landskap.
Och 70-300mm kan fungera utmärkt som både porträtt och djur- bilder. (Beroende på vad för porträtt man vill ha)
Det ligger även en liten bit under din "maxgräns".

Om du skulle ha ytterliggare ett objektiv i den smeten skulle jag nog satsat på ett macro (närbildslins), det är riktigt kul. (funkar också även bra som porträtt objektiv)

Hoppas du blir nöjd med ditt val!
Gammal 2011-03-27, 14:19
ThereseWB

Garv!
Twilice skrev: Jag ser att många som väljer att skriva har nog inte läst hela ditt inlägg.

Lyssna på Helmetrock,

Det objektivet du har 18-55mm kan användas till landskap.
Och 70-300mm kan fungera utmärkt som både porträtt och djur- bilder. (Beroende på vad för porträtt man vill ha)
Det ligger även en liten bit under din "maxgräns".

Om du skulle ha ytterliggare ett objektiv i den smeten skulle jag nog satsat på ett macro (närbildslins), det är riktigt kul. (funkar också även bra som porträtt objektiv)

Hoppas du blir nöjd med ditt val!
Sådär ja! Då fick jag ännu en bekräftelse på vad jag satsa på! Tack så hemskt mycket!
Besvara

Bokmärken

Taggar
allround , d3100 , nikon , objektiv

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:59.

B+W Filter