Annons

Fotosidans Forum > Handla > Köpråd > Vilken kamera passar mig? snabba svar uppskattas!

Besvara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne
Gammal 2012-07-27, 05:49
Palletheking

50s skrev: Nu blev det en Nikon eftersom jag själv inte lyckats något vidare med min Canon, allt krånglade bara. Har försökt hit och dit med att få en bra bild på ett rörligt motiv utan sportläget men det går ICKE, är ganska skakig av mig och tänker inte kånka med mig något stativ eller så.
känns inte så proffsigt att vrida snurren till den där "löparen/sportläget" varje gång man startar kameran och få halvdana bilder, så får väl jobba vidare på det. Tack för tipsena, ska forska vidare på nummer tre.
Du skall ställa af på dynamisk och sen välja fokuspunkt i sökaren ungefär där du vill ha motivet. Försök sen börja fokusera lite innan du knäpper bilden så kamera och objektiv får möjlighet att jobba in sig avståndsmässigt. Räkna med rätt många felfokuserade bilder. D5100 är väl ingen egentlig sportkamera. Jag kör själv med D3s och får slänga rätt många bilder i papperskorgen.
Gammal 2012-07-27, 10:58
horvendile

50s skrev: Är det någon som kikar in här kan den ju tipsa om inte allt för dyra saker som är ett MÅSTE till en kamera eftersom jag är så amatörig man kan bli typ.
Finns inga...
Jag ekar ett av standardsvaren om man nu inte råkar vara gjord av pengar. Det slugaste brukar vara att lära sig de grejer man har ett tag. Sedan upptäcker man vad man skulle vilja göra som inte går med vad man har. Då märker man om det är en blixt, ett teleobjektiv, en vidvinkel eller något annat som verkar mest värt att lägga pengar på.
Jag exemplifierar med mig själv, som innan jag köpte min systemkamera var övertygad om att jag raskt skulle köpa en telezoom. Nu har jag fem objektiv, men fortfarande ingen telezoom...
Gammal 2012-07-28, 22:49
Roksvamp

Traditionellt brukar Nikon av de flesta anses bättre än Canon på brushantering, så jag tror du gjorde rätt val utifrån dina behov. Annars tror jag att det enklaste sättet för dig att förbättra bildkvalitén med mera utrustning är att köpa en licens för Adobe Lightroom och lära dig grundläggande RAW-hantering. Du får både mer frihet och kan enklare minska bruset efter tycke. Ett fult knep som jag dock tycker fungerar rätt väl är att "maskera" sensorbruset du får hos digital-kameror med ett mer ojämnt brus som liknar det du får hos film-kameror. Det finns reglage där du kan göra detta väldigt enkelt i Lightroom. Lycka till i vilket fall!
Besvara

Bokmärken

Taggar
amatör , d3100 , kamera , nikon , vilken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:27.

Elinchrom ELM8