Annons
Gammal 2015-01-20, 16:30
PeterSfa

peterhjalmarsson skrev: Tack för alla goda råd!

RAW-format/DNG-converter
Överföring av bilder till datorn
För att få in bilden från kameran till datorn kopplade jag USB-sladden till datorn och använde View NX 2 (eller rättare sagt Transfer 2) - det verkar vara enda sättet att få över bilderna från kameran och ta bort dem från kameran samtidigt (det går inte att radera dem via utforskaren)? Tyvärr så säger den efter c:a 10 bilder att den tappat kontakten med minneskortet/kameran och jag behöver starta om överföringen. Nån som känner igen det? Dessutom så blir en bild kvar i kameran varje gång jag gör det, och den tas inte bort när jag startar om överföringen heller. :-(

Finns det någon nackdel med att stoppa in minneskortet i datorn och bara kopiera över filerna på det viset? Transfer 2 säger något om att konvertera vissa saker under kopieringen - är det nödvändigt?

Eller finns det något bättre program för att kopiera filerna från kameran? Gärna nåt program där man kan titta på bilderna i lite större format innan man bestämmer sig för vilka som skall flyttas över och vilka som skall tas bort.
Det finns ingen nackdel med att sätta minneskortet till datorn och använda Nikon Transfer.
Självfallet kan du också använda vanliga Windows Utforskaren för att kopiera filerna dit du vill.
Fördel med minneskortet i datorn är att det går snabbare.
Fördel att använda Nikon Transfer är att du kan få den att automatiskt både skapa mappar per överföringsdatum och byta namn på filerna till typ datum-klockslag, eller annat val.
Den lägger också till din copyrigt info i bildfilerna.

Windows utforskaren kan du få att visa både NEF (råfiler) och standard bildfiler. Där har du storleken du frågar efter.

Vad gäller bild som stannar kvar trots radering. Du har antagligen valt att låsa bilden i kameran. Lätt hänt när man manövrerar nikons knappar. Lås upp den så förvinner också den filen vid radering.
Gammal 2015-01-20, 16:33
ErlandH

christer60 skrev: Jag citerar fotohandlar´n: "Det är öppet rakt in till sensorn när du tar ut minneskortet/minneskorten."
Antingen har du missuppfattat eller så skojar hen med dig.
Gammal 2015-01-20, 19:41
matti

...eller så är hen en ignorant krämare i raden av många ;-)
Gammal 2015-01-21, 10:47
96781
Avslutat medlemskap

ErlandH skrev: Antingen har du missuppfattat eller så skojar hen med dig.
På min fråga till Nikon supportcenter om damm kan ta sig till sensorn via minneskortsöppningen svarades det så här:
"Ja, damm kan tekniskt sett komma in genom minneskortsöppningen men nej, det är högst osannolikt att det tar sig till sensorn."
Så min människa till fotohandlare hade i princip alla minneskort hemma ;-)
Besvara

Bokmärken

Taggar
arbetsflöde , d7000 , program

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:23.

Tether Tools Case Air