Annons
Gammal 2019-03-22, 05:59
pdahlen

Kommenterar de tre bilder jag känner mest för

#1 Nashville, alltid något speciellt med kvällsbilder. Kompositionen och färgen är fin. Vad jag undrar över är om speglingen av ljusen i vattnet hade varit ännu mera effektfullt utan stackning och den längre tid

#3 Sluss, fin komposition. Det som gör hela bilden är personen ute på bryggan i linje med slussen, det är den linjen som bygger bilden

#6 Bron, ännu en vacker kvällsbild. Fin spegling i vattnet och bilden har någon enkelhet med sin brokonstruktionen som tilltalar mig. Tyvärr så upplever jag att det lutar åt höger, vet inte riktigt vad som är rätt här.

Denna veckan så väljer jag #6
Gammal 2019-03-22, 20:16
FiCa1

Glimt
[QUOTE=gamleJ;2238002]...#2 Tycker att jag sett exakt detta porträtt tidigare? Kanske har du fotat samma man förut och att han sitter snarlikt? Spelar ingen roll för det är ett porträtt med mycket karaktär. Din utrustning och sättet du efterbehandlar (förinställning?) känns precis rätt här också.
Det finns något lite spänt över hur han håller armarna och det känns som att kroppen är full av känslor som han håller tillbaka, alternativt utforskar. Verkar inte vilja störas av synintryck. Kanske lyssnar han på musik i djup koncentration. Ett lyckat porträtt jag gärna tittar på flera gånger.

Min kompis J och jag ses sedan flera år tillbaka regelbundet op Grand hotell Hörnan i Uppsala, över ett par öl och en räkmacka. Många diskussioner om ditt och datt. När denna bild togs var ämnet Brexit. Därav J:s minspel och kroppsspråk.

/ mvh, FiCa1
Gammal 2019-03-23, 09:55
Marteric

Några snabba kommentarer på mina tre favoriter.

#1. Nashville.
Gillas. Hade jag varit på samma ställe vid samma tid kan jag mycket väl tänka mig att jag sökt precis samma komposition.

#3. Bergs slussar.
Gillar kompositionen med en klar linje "in i bilden" mot "gubben". Gissar att det var lite frustrerande med molnbanken över horisonten...

#5. Ramhultafallet.
Varit där själv ett flertalet gånger utan att hitta denna kompositionen själv. På plats känns det nästan som att det finns "för mycket" att ta in. Bra!
Gammal 2019-03-23, 13:21
jonasfj
Avslutat medlemskap

#2 - I baren. Ett porträtt i fint ljus som känns personligt och förmedlar känslor. Jag tror du missat fokus lite och lampan i bakgrunden stjäl lite av uppmärksamheten.

#4 - Bergs slussar. Bra komposition med fin balans och ledande linjer som hjälper blicken att söka sig nerför trappan mot dockan på vågbrytaren. Det vackra morgonljuset och de kalla färgerna förmedlar att vi väntar på att dagen ska börja. Ett motiv du kan fortsätta utforska och utveckla.

#5 - Ramhultafallet, vid Lygnern. Fin komposition där du låter vattenfallet spela huvudrollen längs diagonalen. Inramningen är inte så sprakande så här års så jag hoppas du återvänder vid en bättre tidpunkt och mer spännande ljus. Vattnet saknar den där strukturen som många vattenfalls-connoisseurer (som jag) vill ha. Jag fotar vattenfall vid ungefär 1/8-1/2s.
Gammal 2019-03-23, 18:14
Kristobal

Tisdagsbilden #5
#1 Nashville
Vackert, fina nyanser i skymningen.
Får lite 80-Tals vibbar av det lila i bilden. För mig, som jag känner just nu, är det lite för perfekt på något vis.

#2 I Baren
Händerna och ansiktet. Uttrycksfullt. Inte för att jag känner J men jag får känslan av att du fångat en del av honom i bilden. Tycker bakgrunden mot hans huvud ramar in bra med mörkt mot ljust och vice versa på andra sidan. Hade det gått att höja kameran lite för att få lampskärmen lite mer ovanifrån hade jag inte stört mig på den strimma ljus den ger. Men det tycker jag är en petitess i den hör typen av ”spontanporträtt”.
Välkomponerat och snyggt. Sv känns helt rätt.

#3 Bergs slussar.
Bara titeln tilltalar mig som spenderat ungefär varje sommarlov i Roxen.
Självporträtt igen tänkte jag först.
Men vad har hänt med hans stelopererade ben?
När jag såg hur det låg till på riktigt blev jag först lite besviken, men nu efter ett par dagar tycker jag att det är rätt kul. Tycker det är lätt att stanna i bilden tack vare slussens karaktär, kantigt och hårt med det silkeslena vattnet i centrum. Mycket struktur och fina färger. Finns inget jag skulle ändrat på. Vacker bild.

#4 1931
Min egen. Hade en annan bild men kände för att posta något lite mer abstrakt för att öppna upp för en sådan diskussion.
Mina tankar kretsar kring evigheten (8 piggar på kranen) och min möjlighet att påverka evigheten (fingret som reducerar flödet).
Det är tankar som kommit efter bilden togs. Satt bara, vid halv åtta-tiden, med sotiga händer framför vedspisen och kände för att göra nåt annorlunda.

#5 Ramhultafallet
Ronja Rövardotter och bröderna Lejonhjärta är det första jag tänker.
Du har fångat det speciella i vårvintern med de vackra vattnet och lite fula, halvdöda/vilande runt i kring. Jag tycker att det blir mer intressant med den här omgivningen blomstrande grönska. Någon form av kontrast. Genomtänkt med diagonalen.

#6 Bron vid Osdal
Känns nästan lite overklig. Vattnet är så stilla och bron har en sån skärpa i reflektionen. Dina speglingar är verkligen i toppklass. Cool bild men lite som som med Jonas Nashville är den lite för perfekt för att hålla mig kvar länge.

#7 Hittelön
Gillar dina avslappnade bilder på mer eller mindre vanliga vardagsting. Opretentiöst. Du fångar de fina dropparna på lappen men bakgrunden upplever jag som störande. Annars helt rätt disponerat med stolpen till höger och mycket negativt utrymme.

#8 Rörigt
Snyggt och lite rörigt! 🙂
Hade önskat lite mer space mellan rören för att få det lite lugnare. Din redigering passar fint till bilden och framhäver materialen bra. Undrar vad det är? Har tittat ett flertal gånger utan att komma på.
Plus för att du är med trots att det är mycket på jobbet!

Favoriter för mig denna vecka är #2 I baren och #3 Bergs slussar.
Gammal 2019-03-24, 12:27
jonasfj
Avslutat medlemskap

Efter en snabb räkning fick hamnade min egen bild (#1 Nashville) och Peter Dahlens (#5 Ramhultafallet) på delad första plats med 6 pinnar vardera.

Grattis till mig själv och Peter.

Dags för ny vecka och nya bilder!
Gammal 2019-03-24, 12:54
gamleJ

Känns som att jag vill vara med och dela äran även om tävlingsmomentet är underordnat lärorika kommentarer. Får Bergs Slussar till 7 pinnar. Den har kallats både bild 3 och 4 tror det är anledningen då jag hyser förtroende för tävlingsledningen :).
Gammal 2019-03-24, 14:32
jonasfj
Avslutat medlemskap

gamleJ skrev: Känns som att jag vill vara med och dela äran även om tävlingsmomentet är underordnat lärorika kommentarer. Får Bergs Slussar till 7 pinnar. Den har kallats både bild 3 och 4 tror det är anledningen då jag hyser förtroende för tävlingsledningen :).
Ok, du vann!
Gammal 2019-03-24, 14:41
gamleJ

jonasfj skrev: Ok, du vann!
Stort :). Tack
Gammal 2019-03-24, 19:54
Jenny Jonsson

Jag måste tacka för allas tålamod denna vecka -att två ens orkade kommentera! för maken till oinspirerat bildskapande har jag väl aldrig visat upp för nån tidigare... Min bild föreställer bara en tank med ett antal tätt sittande utlopp, jag vände bilden för det var snyggare med ljust upptill o mörkt nertill

Min arbetsplats bjuder på enorma mängder rör, rörkopplingar, förgreningar, ventiler, blank metall och signalfärger. Jag borde ha fått till något avsevärt bättre, jag återkommer på ämnet en annan vecka
:-D
Gammal 2019-03-25, 12:56
Hrafne

Förra veckan var väldigt intensiv på jobbet och helgen spenderades med att återhämta sig. Jag tänkte dock skicka iväg lite korta kommentarer innan nästa veckas tråd startar. Inga djupa analyser utan bara några snabba ord om varje bild.

#1: Så sjukt trevligt bild! Den känns som ett motiv man kan köpa på en stor canvastavla och ha hemma. Jag både gillar och stör mig på att bron ligger mitt i bilden. Jag skulle ha testat att flytta ner allt i bilden så jag får mindre vatten och mer himmel.

#2: Mm vilket härligt porträtt! Bra ljussättning, trevlig blandning mellan skärpa och oskärpa i bakgrunden. Det enda jag funderar på är om bakgrunden lutar lite åt höger. Det är säkert perspektivet som lurar mig men jag stör mig på det sneda strecket man ser längst in till höger. Personen på bilden förmedlar en känsla av nedstämdhet och missnöje.

#3: Snygg komposition av bildens element. Jag skulle vilja ljusa upp bilden lite så man får fram lite mer detaljer på kanalens sidor.

#4: Jag kan inte sluta tänka på Dökötts mycket trevliga låt "Finger i ett järnrör" när jag ser bilden. Jag gillar den här typen av bilder när man fotograferar något vardagsobjkt på nära håll. Kul bild som jag möjligen tycker är lite för mörk. Detaljerna på vridhjulets nedre högra del blev väldigt mörkt. Dock ger det en intressant effekt så kanske vill man hellre ha det så.

#5 Fantastisk bild. jag vill också ge mig ut och fotografera fallande vatten. Det enda jag tänker på när jag ser bilden är att det lilla parti i vänster nederkant är lite för ljust för att inte fånga upp min uppmärksamhet. Jag tyckr det hade blivit en trevligare bild ifall det brun hade varit grått (Vilket troligtvis inte är möjligt att få till iom hur naturen ser ut). Som ett alternativ kanske man kan beskära bilden lite i vänsterkant? När jag håller upp ett papper mot bilden tycker jag kompositionen kan fungera med en sådan liten beskärning.

#6: Imponerande bild. Jag ser inga förändringar jag tror skulle göra bilden bättre.

#7: Min egen

#8: Jag gillar den här typen av bilder. Fina detaljer och en hel del att titta på i bilden. Möjligen skulle jag vilja testa att dra ner vitheten i bilden så bakgrunden dämpas lite.
Gammal 2019-03-25, 16:18
pdahlen

Tack för diverse tips/råd till bilden vattenfallet. Jag tog ett antal olika kompositioner och med olika slutartid så jag har lite att välja mellan. Jag såg när jag jämförde bilder med ND32, ND1000 samt utan filter att det ND1000 (den bild som deltog) hade gett lite rödstick, därför har jag minskat rött i mina bilder med detta filter. Kan också hålla med om att det går att skära lite i vänster nedkant så jag testa det också.
Gammal 2019-03-25, 21:42
Kristobal

Kul att du tar dig tid att kommentera trots det sena klockslaget hrafne!
Och roligt att läsa om hur du tänker efter kritiken pdahlen. Kul med dialog helt enkelt.
Gammal 2019-03-26, 08:00
pdahlen

Efter tips från Jon-Erik så gjorde jag om bilden till nedan
Bifogade miniatyrer
Klicka på bilden för en större version

Namn:	10-forum_190320_DSC_4816__NIKON D750_91,0 sek. vid f - 8,0_ISO 100_28 mm.jpg
Visningar:	34
Storlek:	131.2 KB
ID:	147679  

Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:42.

B+W Filter