Annons
Gammal 2006-08-12, 12:19
cecber

evalisen skrev:
Jag kan starta en tråd i "Fritt bildforum",
vad ska den heta?

"Bilder vi tycker om"

är mitt förslag... någon som har något bättre förslag?
Bra! Kör! Tycker jag...
Gammal 2006-08-12, 12:26
evalisen

cecber skrev:
Bra! Kör! Tycker jag...
Då finns det en tråd i Fritt bildforum som heter "Bilder vi tycker om" :o)

Länka nu till era favoriter där!
Gammal 2006-08-12, 18:18
Artificiell

Och här är länken till "Bilder vi tycker om" ;)
http://www.fotosidan.se/forum/showth...threadid=63650
Gammal 2006-08-12, 18:21
evalisen

Just de... det var bra att du satte in den här. :o))
Det glömde ju jag. ;o)
Gammal 2006-08-15, 16:40
hansen2

urbano skrev:
Bildväljaren, som redan finns är en variant.
Men jag har länge tjatat om att det behövs
fler sätt att gräva fram bra bilder i fotosidans
enorma arkiv.

Jag tror det skulle öppna ögonen på många.

Och även bidra till bättre kvalitet på "bredden"
Dina och Nils exempel är bra bilder men tenderar att ensidigt dra mot svartvita, tungsinta och skitiga bilder. Läste mycket Aktuell fotografi och Foto under 80-talet och då var det i princip bara den genren som gällde. Jo, jag har också haft den perioden och kan fortfarande uppskatta dylika alster.

I det ena diket har vi alltså alienslem, giftalger och monsterflugor och i det andra har vi svartvitt, tungsint och skitigt.
Nog måste det väl finnas plats för annat också?

Men vad jag främst reagerar på är att det levereras lite väl mycket inställsamma kommentarer i "hård-poolen".

/Johan
Gammal 2006-08-15, 17:01
Arleklint

Genom bildväljarfunktionen tror jag att vi får ett ganska brett och representativt urval av vad som anses vara bra bilder. Inte alltför mycket alienslem, men inte heller för mycket svartvit dödsångest ;)
Gammal 2006-08-15, 21:27
avslut11

Några bilder jag tycker har "det" med stort D:

Viktor Gårdsäters bild

http://www.fotosidan.se/gallery/view...502.htm?set=lp

Markus Jenemarks bild

http://www.fotosidan.se/gallery/view...474.htm?set=lp

Thomas Håkanssons bild

http://www.fotosidan.se/gallery/view...384.htm?set=lp

Roger Borgelids bild

http://www.fotosidan.se/gallery/view...346.htm?set=lp

Alf Johanssons bilder

http://www.fotosidan.se/gallery/view...382.htm?set=lp

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/695810.htm

Ulf Larssons bild

http://www.fotosidan.se/gallery/view...218.htm?set=lp

Mikael Janssons bild

http://www.archangel.fotosidan.se/viewpic.htm?ID=698137

Senast redigerad av avslut11 den 2006-08-15 klockan 21:32.
Gammal 2006-08-15, 21:31
urbano

hansen2 skrev:

I det ena diket har vi alltså alienslem, giftalger och monsterflugor och i det andra har vi svartvitt, tungsint och skitigt.
/Johan
Det var roligt. ;)
Jag håller med. Men jag undrar sa flundran var redaktionen håller hus?

Bildväljaren är bra, men det räcker inte för att
få fram de bra bilderna. Så det vore kul att höra
vad fotosidans redaktörer tycker. Är någon revision av sajten planerad?
Gammal 2006-08-15, 21:37
avslut11

Och en Fågelhammarbild jag såg just för en stund sen:

http://www.fotosidan.se/gallery/view...049.htm?set=lp
Gammal 2006-08-15, 23:35
xavslut

Hej på er, och till dig Ulf!

Jag såg din gubbe i ditt inledande foruminlägg, förresten. :))

Om jag nu ska vara helt ärlig så måste jag säga: DU HAR HELT RÄTT! Vi har alltid varit överens Ulf, så även nu.Och jag förstår så innerligt väl varför du gör det med så knivskarp syrlig tydlighet som du gör.

Hur var det nu man sa: Skit är skit, även om det serveras i lyxförpackning... :)

Jag måste vidare ärligt säga att jag själv till och från är mäkta trött på FS. Särskilt under senaste året har jag ofta funderat på att hoppa av som medlem. Tyst och obemärkt, utan att synas. Så fick jag det sagt.

Vad är då felet, enligt mig? Jo, det sker så förbannat lite nytt. Det läggs riktigt nog in mängder av nya bilder varje dag. FS är i sanning en guldgruva att hösta ifrån. Men allt går runt runt. Det stämmer dåligt med det att utvecklas mer och mer.

Som det är nu så försvinner det mängder av medlemmar. När de blivit tillräckligt duktiga, hoppar de av av olika anledningar. Kanske tröttnar de på FS, eller att de tycker att FS inte kan erbjuda dem något längre.

Dessa byts ut av nya medlemmar som hungrar efter kunskap. Som sedan blir bättre och bättre, för att tillslut också dessa hoppar av.

Långsamt sjunker genomsnittet. Synd tycker jag. För duktiga, hyfsade och mindre duktiga fotografer talar ofta olika språk. Och inte alls förstår varandra många gånger.

Några omdömen jag fått till mina bilder på FS sista tiden, dels via kommentarer, dels via mejl och dels i kommentarer till andra medlemmar (skvallret härskar på FS, jag vet!):

- Terje är så duktig så jag är inte tillräckligt duktig på att bedöma hans bilder...
- Jag har inget att tillföra som kommentar till hans bilder för de är så bra...
- Jag hittar inga fel i hans bilder, så jag låter bli att kommentera...
- Jag fattar inte hans bilder, det kanske beror på att jag inte är tillräckligt duktig - därför låter jag bli...

(Skvaller och skitprat väljer jag att inte skirva här, om ni ursäktar...)

Ofta får jag höra att många ifrågasätter varför jag som är så känd och duktig, är medlem på FS.

Vad säger det om vilken väg FS vandrar?

Tittar jag genom de år jag varit medlem, så ser jag att de flesta av de medlemmar som gett mig många kommentarer, numera slutat kommentera bilder eller att de inte varit online på lång tid. Några kommentarer har försvunnit, dels för att jag byter bilder med jämna mellanrum, men också för att många slutar som medlemmar. Tystnaden innebär att resten tröttnat eller förlorat intresset för FS av olika anledningar.

Varför har det blivit så? Jag har inga bra svar egntligen.

Idag har FS blivit tillhåll för ett fåtal medlemmar som under ett dygn höstar in 80-100 kommentarer - ofta på bilder som är allt annat än märkvärdiga. Många får kommentarer av en enda anledning, för att ge kommentarer tillbaka.

Vi är väl alla egoister...

Själv får jag i genomsnitt 3-5 kommentarer per bild. Och antalet sjunker succesivt. Jag tröttnar ju mer och mer, även i att själv kommentera andras bilder. En negativ trend med andra ord.

Ulf, jag förstår dig. Det behöver röras om i grytan. Det har du verkligen lyckats med, all heder åt dig för det. Några ömma tår blir det, men jag hoppas det i slutändan kan föra något gott med sig - att FS blir en vital fotosite, för alla nivåer av fotografer.

Och där vi förstår varandras önskemål och behov, utan att ständigt hamna i sandlådan - med sårad stolthet...

Här jag fel, eller har jag fel?
Gammal 2006-08-15, 23:46
xavslut

Just det, jag glömde ju hålla mig till ämnet - det som du Ulf reagerade mot.

Poolerna, Hård kritik eller vad de heter...

Skrota ALLA pooler - jag har varit motståndare från första början!

Fantasi? Den finns där för alla som vill leta, som orkar leta. Bland motiven på gatan eller i naturen - eller med att orka leta runt bland fotograferna på FS. För det är det många aktiva som inte orkar med...

Det finns så mycket bra bilder på FS som knappt får kommentarer att det är sjukt.

Kom ihåg en känd fras: En bildkommentar säger mer om kommenteraren än om fotografen. Vad säger då det om uteblivna kommentarer till kanonbilder?

En bra bild blir aldrig oaktuell.

Kanske ska man skrota Senast inlagda bilder... Att en bild är ny gör den ju inte nödvändigtvis bättre... Eller?

Bara ett förslag. :)
Gammal 2006-08-15, 23:48
xavslut

Apropå länker till mycket bra bilder...

Kolla min profil, klicka sedan på Givna kommentarer...

Där finns en guldgruva! :)
Gammal 2006-08-16, 00:00
evalisen

Terje skrev:

Fantasi? Den finns där för alla som vill leta, som orkar leta. Bland motiven på gatan eller i naturen - eller med att orka leta runt bland fotograferna på FS. För det är det många aktiva som inte orkar med...

Det finns så mycket bra bilder på FS som knappt får kommentarer att det är sjukt.

Kom ihåg en känd fras: En bildkommentar säger mer om kommenteraren än om fotografen. Vad säger då det om uteblivna kommentarer till kanonbilder?

Kanske ska man skrota Senast inlagda bilder... Att en bild är ny gör den ju inte nödvändigtvis bättre... Eller?

Jag håller med om mycke du skriver här! :o)

Jag var också emot poolerna från början, men jag har vant mej.. även om jag skulle se att kritikerpoolerna va en och samma... synd att dela upp tycker jag. Samma regler gäller ju ändå för hur man ska skriva en kommentar.

Och självklart är inte en bild bättre för att den är ny. Finns massor med gamla gobitar på fs. :o)
Gammal 2006-08-16, 01:31
TTG

Terje skrev:

Jag tror inte att bara slopandet av poolerna höjer varken kvalitet på bilder eller kommentarer. Jag har reda sagt, tidigare i tråden, vad jag tror skulle höja på båda. Jag tror heller inte riktigt på att FS fungerar som en pinne på utvecklingsstegen för fotografer. Alltså att det är som Terje säger att när en fotgraf har blivit bättre lämnar han sidan eller inte längre orkar vara aktiv. Skulle tro att risken är större tvärt om. Att en fotograf som inte lyckas, enligt den standrd som Urbano, Terje m.fl. vill se, lämnar FS. Vissa tröttnar helt enkelt. Bra som mindre bra.

Tillbaka till ämnet. Jag tycker det är bra att det läggs in många bilder i hård kritik. Jag tycker heller inte att alla är bra. Jag orkar heller inte kommentera alla, eller anser mig inte kvalificerad att kommentera alla. Men för mig är poolen "Hård kritik" ett sätt att testa mina idéer och testa mig själv. Jag har precis börjat med macro på allvar så jag är skyldig till en del av monsterfugorna Ulf. Dom jag tycker har blivit lyckade lägger jag upp i hård kritik för att få andras uppfattning om vad jag gör rätt och fel. Det är så som jag drar bäst nytta av den poolen.
Sen har jag ytterligare en reflektion. Tyvärr verkar det ha uppstått lite av personkult här. Vissa medlemmar får 50-talet kommentarer på allt man lägger upp och vissa får en eller två oavset vad för typ av bild som läggs upp. Det är trist. Man skulle kanske behålla bilderna anonyma den första veckan dom ligger uppe? Jag vet inte men som sagt lite trist är det när fotografen och inte bilden drar till sig uppmärksamhet och kommentarer.
Gammal 2006-08-16, 02:02
Estethia

jag håller inte med.
självklart testar man nya vägar hela tiden.
och det kan inkludera att tröttna på fs. inte ett dugg konstigt. bara mänskligt.
fs-crew kan krumbukta sig blå för att hålla fast sina medlemmar... folk kommer ändå att tröttna och nya kommer till.
det är väl snarare jag som håller mig fast vid gamla spår som är trist och tråkig och inte utvecklas, fastän jag ständigt påpekar för folk att gå vidare, att söka nya vägar.

apropå communitys... jag har varit med på lunarstorm och tack och lov växte jag ifrån det.
jag har varit med på helgon och tack och lov växte jag ifrån det med.
jag har varit med på foto i fokus och det tröttnade jag oxå väldigt snabbt på.
man förändras. eller passar inte in. eller vill få ut nånting annat.

det är oxå alla slags personligheter som ska samsas på samma sida. det krockar fram och tillbaka och alla tycker olika. inte konstigt.

det finns en grej med fs som jag verkligen applåderar.
och det är poolen hård kritik.
äntligen en pool där man får säga vad man tycker och inte måste linda in kritiken (naturligtvis menar jag inte att man ska vara medvetet syrlig) i bomull.
skitkul.
jag tycker plötsligt det är roligt att kommentera bilder igen.

sen tror jag att jag personligen är kvar här för att det är så underbara människor i chatten inne på #foto.
mina absolut bästa vänner nånsin i livet är människor jag har träffat på #foto och på MFS (stockholmsträffar som inträffar regelbundet en gång i månaden).
jag älskar er! utan er är mitt liv mycket fattigare!

och så skulle jag inte varit där jag är utan fotosidan.
dvs. yrkesfotograf med stark karriär och fotostudio å hela baletten.
(att jag sen håller på att jobba ihjäl mig är en annan sak)
det är helt fotosidans förtjänst!
andra fotografer kämpar i tävlingar.... andra skriver böcker....
jag umgås!

fast det var inte det jag skulle säga och nu tappade jag helt tråden... ;o)

ps. jag skriver nog mest kommentarer under bilder jag inte tycker är så supertoppen just för att jag har mer att skriva då och förhoppningsvis tillägga till vidare bilder från fotografen.
jag har skrivit hurra under några få bilder men försöker komma med tekniska- och idémässiga tips så fotografen kommer vidare.

ps 2. skvaller kommer man ALDRIG ifrån. skvaller tillhör människans natur. vill man komma undan skvaller får man bosätta sig ensam i skogen.
och kändisar får utstå mer skvaller. tro mig, jag vet.

ps 3. jag vet att en kille på fs, som har fått en "hurra"-kommentar av en stor fotograf här på fs, vågar därmed inte göra fler bilder i oron att inte komma upp till samma nivå igen.
hm.. vad ville jag säga med det? att hurra-kommentarer inte alltid är av godo, antar jag...

ps 4. hård kritik poolen är bra!

ps 5. nu ska jag gå å lägga mig för jag svamlar så mycket...
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:20.