Gammal 2014-03-17, 10:16
froderberg
Administratör

Jag har hållit på med gatufoto i 25 år och vill påstå att de flesta objektiv fungerar för gatufoto. Allt beror på fotografens personlighet och bildstil ihop med vad det är för motiv.

Men jag tycker att det låter som att en 30-35 mm på din D7100 skulle vara en bra utgångspunkt för den typen av bilder som du är ute efter. Med ett normalobjektiv (alltså 30-35mm på APS-C-sensor) kan du både ta nära porträtt och ändå fånga personer med miljö eller hela situationer. Du får naturligtvis anpassa avståndet.

Med längre brännvidder är det lätt att folk kommer i vägen och att bilderna känns smygtagna.

Tipset om att tejpa fast zoomringen och prova är inte så dumt. Eller så kanske du kan låna ett objektiv av någon och prova dig fram.
Gammal 2014-03-17, 10:47
Yonazarith

froderberg skrev: Fast den bilden är ju tagen med en småbildskamera. Har handlar det om en APS-C-kamera och då är 35mm inte en vidvinkel.
Ja, jo, borde förtydligat att det motsvarar ~23mm på APS-C, men nu går det inte att redigera inlägget vad jag kan hitta. Poängen kvarstår dock, med vidvinkel måste du våga dig nära inpå motivet, alternativt låta det bli mer av en landskapsbild...
Besvara

Bokmärken

Taggar
35mm , 50mm , d7000 , gatufoto

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:18.

Miops Capsule360